Gå til innhold

Hvem skal passe hunden min i sommer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer så fælt på hvem som skal passe hunden min i sommer når jeg reiser vekk 2 uker. 

I fjor så passet en jente via en hundepass-app. Det gikk for så vidt ok. Hun fulgte alle reglene (f.eks ikke la hunden være i hundepark, ikke gå løs ol.). Men jeg synes hun var litt masete. Synes det var helt ok å få en kort daglig oppdatering og svare på det hun måtte lure på, men jeg følte liksom det gikk i et. Hun virker kanskje litt usikker? Men virket som hunden min trivdes hos henne. 

Ellers har jeg familie, men de reiser kanskje vekk samtidig. Og de kan nok ikke passe i 2 uker. Så jeg vet ikke om det er best at en person passer i to uker, eller er det greit å "dele opp" også? Eller blir det forvirrende for hunden?

Ellers har jeg tenkt på kennel/pensjonat. Men hunden min er ikke så godt sosialisert og kan virke aggressiv på enkelte hunder (dette trener vi på). Så jeg er litt usikker på om dette vil funke? De vil vel ikke plassere han sammen med andre da? Men tenker jo at de som jobber på kennel KAN hund og har erfaring. Bor i Bergen og kan kjøre et stykke dersom dette blir aktuelt og dere har noen anbefalinger. 

Anonymkode: 3a544...54b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pawshake-appen! Sykt fornøyd med de to jeg fant der som har passet mine dyr! :)

Anonymkode: 75718...b05

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer så fælt på hvem som skal passe hunden min i sommer når jeg reiser vekk 2 uker. 

I fjor så passet en jente via en hundepass-app. Det gikk for så vidt ok. Hun fulgte alle reglene (f.eks ikke la hunden være i hundepark, ikke gå løs ol.). Men jeg synes hun var litt masete. Synes det var helt ok å få en kort daglig oppdatering og svare på det hun måtte lure på, men jeg følte liksom det gikk i et. Hun virker kanskje litt usikker? Men virket som hunden min trivdes hos henne. 

Ellers har jeg familie, men de reiser kanskje vekk samtidig. Og de kan nok ikke passe i 2 uker. Så jeg vet ikke om det er best at en person passer i to uker, eller er det greit å "dele opp" også? Eller blir det forvirrende for hunden?

Ellers har jeg tenkt på kennel/pensjonat. Men hunden min er ikke så godt sosialisert og kan virke aggressiv på enkelte hunder (dette trener vi på). Så jeg er litt usikker på om dette vil funke? De vil vel ikke plassere han sammen med andre da? Men tenker jo at de som jobber på kennel KAN hund og har erfaring. Bor i Bergen og kan kjøre et stykke dersom dette blir aktuelt og dere har noen anbefalinger. 

Anonymkode: 3a544...54b

Det er lov å si ifra da, om at du ikke trenger oppdatering hvert 5. min ;) Ellers så høres det jo ut som om det fungerte greit?

Hunden min har blitt passet av naboer, folk han kjenner godt, i over 2 uker. Da har de byttet litt frem og tilbake som det passet dem, det gikk helt fint for vår hund. Om det passer for din vet bare du :) Kjenner han folka godt? Slapper han av i hjemmene deres? I så fall kan det sikkert gå greit at de har ham litt hver?

Ingen av hundepensjonatene vi har brukt har noensinne satt hunden vår sammen med en fremmed hund. Tror de til nøds kan sette to hunder sammen dersom de kommer fra samme hjem, men... tror de aller fleste opererer med én hund per bås. Det kan jo hende at du er "sent ute" nå da og at de fleste pensjonatene er fullbooket for sommeren. Men skader ikke å ringe og spør :) f.eks her? http://hardanger-hundepensjonat.no/

AnonymBruker
Skrevet

Den som skal passe hunden din i sommer er jo selvsagt DEG. Har du virkelig bestilt deg ferie uten å avklare om noen kan passe hunden din? Hjelpes for et egoistisk menneske

Anonymkode: a87d5...268

• Liker 22
Skrevet

Har du prøvd hun som passet den sist da?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som skal passe hunden din i sommer er jo selvsagt DEG. Har du virkelig bestilt deg ferie uten å avklare om noen kan passe hunden din? Hjelpes for et egoistisk menneske

Enig, dette burde ha vært på plass først. 

• Liker 11
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så sinnsykt irriterende med folk som mener at en hund er det samme som et barn. Ja, jeg forstår at det å ha hund er et stort ansvar. Men, hallo? Kan man ikke ta ferie fordi man har hund? Skal det være slik at å ha en hund betyr at man omtrent ikke kan gjøre noe annet i 15 år? 

Kennel, naboer eller familie. Hvis de kan passe, gi mat og turer så bør det være mer enn nok. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Det er så sinnsykt irriterende med folk som mener at en hund er det samme som et barn. Ja, jeg forstår at det å ha hund er et stort ansvar. Men, hallo? Kan man ikke ta ferie fordi man har hund? Skal det være slik at å ha en hund betyr at man omtrent ikke kan gjøre noe annet i 15 år? 

Kennel, naboer eller familie. Hvis de kan passe, gi mat og turer så bør det være mer enn nok. 

Poenget her er ikke at man ikke kan ta ferie når man har hund, selvsagt kan man det. Poenget er at det er tåpelig og uansvarlig å bestille ferie før man har avklart pass. Bryr man seg om hunden sin, så sender man den ikke bare bort til hvemsomhelst av potensielt gærne fremmede, det er vel ikke så vanskelig å forstå? Dessuten trenger en hund mye mer enn bare mat og tisseturer.

Anonymkode: 7b7ad...84d

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget her er ikke at man ikke kan ta ferie når man har hund, selvsagt kan man det. Poenget er at det er tåpelig og uansvarlig å bestille ferie før man har avklart pass. Bryr man seg om hunden sin, så sender man den ikke bare bort til hvemsomhelst av potensielt gærne fremmede, det er vel ikke så vanskelig å forstå? Dessuten trenger en hund mye mer enn bare mat og tisseturer.

Er vel ikke snakk om potensielt gærne fremmede. Enten venner, naboer, familie eller profesjonelt drevne kenneler eller dyrepensjonat. 

Skal det være så vanskelig å ha en hund evt annet dyr? Da er det mange som ikke kan ha. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Er vel ikke snakk om potensielt gærne fremmede. Enten venner, naboer, familie eller profesjonelt drevne kenneler eller dyrepensjonat. 

Skal det være så vanskelig å ha en hund evt annet dyr? Da er det mange som ikke kan ha. 

Hvis man ikke har venner, familie eller mulighet til å sende på kennel, så er det ikke så veldig mange andre muligheter (uten at jeg syns kennel er noe godt alternativ). Det kan være vanskelig å skaffe pass til dyr om sommeren, og derfor bør man avklare på forhånd. Og helt riktig - det er mange som ikke kan og bør ha dyr, men spesielt hunder krever mer enn bare mat og tur. Det betyr ikke at hund bare er for uføretrygda, men de er ofte veldig knyttet til "flokken" sin, og de trenger sosialt samvær og utfordringer blant annet. Min hund hadde vært helt fra seg om vi bare dro fra henne, og alt hun fikk under ferien vår var mat og noen tisseturer til dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Kennel/pensjonat vil ikke sette en usikker hund sammen med andre. Jobbet på kennel selv en stund, hadde flere stamgjester som kjente hverandre å som bodde å var ute å lekte sammen. Usikre/aggressive hunder hadde rom alene å ble luftet alene. De kunne hilse på andre hunder gjennom nettingen ute hvis de ville, noe som flere usikre hunder hadde god nytte av å ble tryggere. Når du leverer hunden vil nok kennelen spørre deg om hvordan hunden er i lynne, redsler, evt fôring som ikke er lik de andre, medisiner, om den kan stå sammen med noen eller trenger eget rom og annet som kan være greit å vite.. Vi hadde hunder som kom inn på prøve en dag eller 2 for se hvordan det fungerte. Noen var nervøse når de kom, men ville ikke hjem når de ble hentet 😁 let i området ditt å finn en kennel som anbefales å du føler deg trygg på. Ring dem å få info, se på nettsiden deres. Da vil du evt også senere ha en plass som du er trygg på at hunden har det bra til neste gang du skal på tur. 

Anonymkode: 7dfbb...cb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tullball, selvfølgelig kan man bestille en reise TRE MÅNEDER i forveien uten å ha ordnet hundepass først. For det første er det en stund til sommeren, og mye kan løse seg innen den tid. I verste fall lar man bare være å dra på ferie? :vetikke:  Det er jo ikke sånn at TS har satt seg på flyet allerede og ikke har fikset hundepass enda?!

Djiiiizez.

Anonymkode: 6c87f...cce

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmekennel.no!

Anonymkode: 4a975...b30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tullball, selvfølgelig kan man bestille en reise TRE MÅNEDER i forveien uten å ha ordnet hundepass først. For det første er det en stund til sommeren, og mye kan løse seg innen den tid. I verste fall lar man bare være å dra på ferie? :vetikke:  Det er jo ikke sånn at TS har satt seg på flyet allerede og ikke har fikset hundepass enda?!

Djiiiizez.

Anonymkode: 6c87f...cce

De fleste kenneler er allerde fyllt opp rundt her jeg bor. Det var de i starten av mars faktisk. Jeg hadde sendt han på kennel, da er du sikker på at det er kvalifisert personell som kan håndtere hunden din som er usikker på andre. Har selv en usikker hund, og ville ikke overlatt han til hvem som helst hvis jeg ikke var sikker på at jeg visste hva de skulle gjøre i møte med andre hunder.

Anonymkode: 50d01...9f5

AnonymBruker
Skrevet

Hør med Fjellsprinten i Tørvikbygd. Forklar hunden din til de som driver, så får du svar på om de kan passe eller har plass. Lasse og Lises hundehotell er også bra, men de blir fulle et år på forhånd.

tre mnd før sommerferie er altfor sent å lete etter pass i Bergens-området. Bestill pass før ferie neste gang.

Anonymkode: a746b...9be

Skrevet

Om ikke familie kan passe den kan du lete opp en kennel med godt rykte.  

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skaffer folk seg dyr når de ikke ønsker å reise på ferier der de kan ta med seg dyret?

Skulle vært forbudt å skaffe seg dyr om man ikke er villig til å ta 100 % ansvar for å passe dyret selv hele sin levetid.

Anonymkode: 127bc...50d

• Liker 1
Skrevet
På 2.5.2018 den 20.22, AnonymBruker skrev:

Gi deg. Hun kan da godt finne en kennel på en måned eller to! Slutt å vær så hysteriske!! 

• Liker 1
Skrevet

Syns hun du hadde til pass forrige gang virket bra iom at hunden din hadde det fint der! 

Gi bare beskjed på en hyggelig måte om at du ikke trenger oppdateringer hele tiden. Tror det beste er at en hund har fast passer, men om du velger en god kennel, så er jo det bra også.

Jeg er selv fast passer av tre hunder, og iom at to av dem bør på landet, så blir det ferie for meg å være der når eierne drar på sin ferie. Vinn-vinn i sommerferiene.

Ellers har jeg dem her i bygården. Er fine turområder et par km unna, så det funker fint. Hør med forrige passer?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...