Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss si at Tom har tre barn og Siri ett. De gifter seg når barna er voksne og kjøper hus sammen der begge har like mye med inn. Hvordan blir det arvemessig når de dør? Deles arven i fire, eller deles den i to, og fordeles på hver av barna?

Dvs taper Siris datter arv på at Siri gifter seg? 

Og hva hvis Tom dør før Siri? Når får barna arv, ikke før Siri dør?

Kanskje det er best å bare være samboere? Men da må jo den ene flytte ut og gi fra seg arven hvis den andre dør? 

Nysgjerrig!

Anonymkode: eb5bd...627

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at Tom har tre barn og Siri ett. De gifter seg når barna er voksne og kjøper hus sammen der begge har like mye med inn. Hvordan blir det arvemessig når de dør? Deles arven i fire, eller deles den i to, og fordeles på hver av barna?

Kanskje det er best å bare være samboere? Men da må jo den ene flytte ut og gi fra seg arven hvis den andre dør? 

Nysgjerrig!

Arv til,særkullsbarn blir ikke tapt ved at en forelder gifter seg. Arv er arv. 

Les på domstol.no om arv. https://www.domstol.no/no/ekteskap-og-arv/Dodsfall-og-arv/Hvem-er-arvinger/ Der står alt du trenger å vite.

Anonymkode: 3125b...01e

AnonymBruker
Skrevet

Takk, men ble bare forvirret av det, håpet noen som visste det kunne forklare det på en enkel måte. Men det viktigste er at barna ikke mister arv, så takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Kort oppsummert. De verdiene Tom har rett på tilfaller Toms barn og de verdiene Siri har rett på tilfaller Siris barn. Dersom Siri dør først har Tom rett på å sitte i uskifte, Dvs at Siris arv blir først fordelt etter Toms død. Dette gjelder dersom Tom og Siri er gift.

Anonymkode: 65ec3...924

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, men ble bare forvirret av det, håpet noen som visste det kunne forklare det på en enkel måte. Men det viktigste er at barna ikke mister arv, så takk for svar!

Finnes sytten tråder som forklarer dette på et nivå de fleste forstår. 

Man mister ikke arv uasett hvordan ens foreldre velger å leve. Unntaket er dersom forelderen ikke sitter i uskiftet bo/er enke/enkemann. Da kan ikke forelderen forvalte boet etter eget forgodtbefinnende. 

Gifter en ugift eller skilt person seg, så kan personen bruke opp alle verdier elelr gi bort det hen etterlater seg. 

Arv er ikke noe en kan forvente å få før en ser hva den døde etterlater seg og hva som da er å arve. Men noen er jo egoistiske og forventer å få arve mest mulig. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kort oppsummert. De verdiene Tom har rett på tilfaller Toms barn og de verdiene Siri har rett på tilfaller Siris barn. Dersom Siri dør først har Tom rett på å sitte i uskifte, Dvs at Siris arv blir først fordelt etter Toms død. Dette gjelder dersom Tom og Siri er gift.

Anonymkode: 65ec3...924

Feil. Ved særkullsbarn skal det skiftes straks den ene dør dersom arvingene ikke aksepterer at den gjenlevende sitter i uskiftet bo med den risikoen det innebærer. De smarte skifter og får ut sin arv når den ene dør.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Det er ingen griske involvert her, heller det motsatte!

Jeg vil bare vite at jeg ikke ødelegger mitt barns arv hvis jeg gifter meg igjen.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gifte personer arver hverandre, så når den første av ektefellene dør, så arver som hovedregel den gjenlevende ektefellen 25 % mens barna/barnet til den døde arver 75 %. Dette kan endres ved testament. Dessuten er det en regel om minstearv for ektefeller.

Hvis Tom dør først, så arver Siri 25 % og de tre barna hans 25 % hver. 

Hvis Siri dør først, så arver Tom 25 % og barnet hennes 75 %.

Hvorvidt Siris datter taper på at Siri gifter seg, beror således på om Siri eller ektemannen hennes dør først. Hvis han dør først, så arver Siri ham, og dermed tjener Siris datter på ekteskapet ved at morens formue økes ved at hun arver sin ektefelle.

Hvis derimot Siri dør før sin mann, så arver han henne, og da taper Siris barn på at hun giftet seg.

Siden barna er såkalte "særkullsbarn", så har de krav på å få sin arv straks moren eller faren dør imotsetning til felles barn, som må finne seg i såkalt "uskiftet bo". 

Samboere som ikke har felles barn, arver ikke hverandre med mindre de har tilgodesett hverandre i testament, og de kan heller ikke sitte i uskiftet bo. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Testosteron skrev:

Gifte personer arver hverandre, så når den første av ektefellene dør, så arver som hovedregel den gjenlevende ektefellen 25 % mens barna/barnet til den døde arver 75 %. Dette kan endres ved testament. Dessuten er det en regel om minstearv for ektefeller.

Hvis Tom dør først, så arver Siri 25 % og de tre barna hans 25 % hver. 

Hvis Siri dør først, så arver Tom 25 % og barnet hennes 75 %.

Hvorvidt Siris datter taper på at Siri gifter seg, beror således på om Siri eller ektemannen hennes dør først. Hvis han dør først, så arver Siri ham, og dermed tjener Siris datter på ekteskapet ved at morens formue økes ved at hun arver sin ektefelle.

Hvis derimot Siri dør før sin mann, så arver han henne, og da taper Siris barn på at hun giftet seg.

Siden barna er såkalte "særkullsbarn", så har de krav på å få sin arv straks moren eller faren dør imotsetning til felles barn, som må finne seg i såkalt "uskiftet bo". 

Samboere som ikke har felles barn, arver ikke hverandre med mindre de har tilgodesett hverandre i testament, og de kan heller ikke sitte i uskiftet bo. 

Tusen takk for teskje-svar! Akkurat hva jeg trengte!

Jeg tror nok at hvis vi gifter oss så sørger vi for at den som dør sist ikke er avhengig av arven og gir alt til barna. Hvis vi får det til. Det føles mest riktig. Jeg vil ikke ha arven som skulle gått til hans barn! Jeg er glad i dem og ville følt det som at jeg svindlet dem. Heldigvis har jeg aldri drømt om et stort hus uansett. Blir jeg alene kan jeg trives utmerket i en koselig liten leilighet.

:)

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Det er ingen griske involvert her, heller det motsatte!

Jeg vil bare vite at jeg ikke ødelegger mitt barns arv hvis jeg gifter meg igjen.

Slik tenker jeg også, men med motsatt fortegn. Mannen min har særkullsbarn. Vi har fellesbarn. Vi har ordnet testamente hos advokat. Hvis jeg dør først og han arver 1/3 del av arven etter meg, så skal denne arven gå til våre fellesbarn den dagen han dør, dvs arven etter meg skal ikke fordeles likt på alle barna hans (tror det kalles skjevdeling).

Anonymkode: f4187...5fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...