Gå til innhold

Budsjett for meg og samboer. Forslag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og (snart) samboer må sette opp en plan for budsjett. Vi er egentlig rimelig dårlig til dette. Vi bruker lønningene våre opp. Vi har nok tatt litt enkelt på det og har bare tenkt at vi skal "leve livet". Når det er sagt så står vi ikke igjen med minus på konto, men vi er rimelig skrapt til neste lønning. Så jeg håper dere har noen tips. 

Jeg tjener 24 000kr. Han tjener 28 000kr. Nå har jeg ikke 100% kontroll over hans faste utgifter, men jeg kan skrive det jeg tror. 

Mine utgifter:

6700kr i lån, 3000kr i felleskostnader, 1000kr i forsikring (bil og hund), 1000kr hundemat/annet som er nødvendig, 2000kr strøm og mobil, 2000kr bil (bensin osv). I tillegg skylder jeg min mor 13000kr (uforutsett regning jeg fikk. Vi har ingen avtale om når hun skal få tilbakebetalt, men det er jo fint å gjøre dette så fort som mulig). Jeg må også på sikt begynne å betale ned på studielånet mitt (2000kr ca, men kanskje man kan få en annen avtale og starte å betale tidligere, men mindre beløp per måned?). Også skal bilen min på EU-kontroll og det er nok sikkert noe som må fikses. 

Så jeg sitter igjen med ca 9300kr (også kommer jo mat og kanskje noen mindre uforutsette regninger). 

Hans utgifter:

7500kr i leie (han flytter til meg snart, så fra juni så betaler han ikke leie lengre), leie til meg (fra juni - vi har ikke snakket om pris enda). 2000kr motorsykkel/drivstoff, 4000kr (mobil, netflix (ol., han har ikke tv) ++ (ukjent hva han faktisk må betale i regninger). 

Han sitter igjen med 14500kr (også kommer mat og andre regninger - husk jeg ikke vet alt han "må" betale hver mnd). 

Bil/motorsykkel er noe vi trenger pga. det er svært dårlige busstilbud til begges jobber. Vi jobber også i motsatt retning og det er derfor mest praktisk å beholde begge deler. 

Han synes det er ok at vi tar alt i en pott og har fellesøkonomi og felles sparing. Men jeg synes det blir litt feil når han tjener litt mer? Tenker vi bør putte likt i samme pott? Og kanskje ha egen sparing/egne "penger" til det vi selv trenger (og som den andre ikke vil ha). Her mener jeg f.eks klær ol. som må byttes ut når det er nødvendig osv. På sikt ønsker jeg også å selge min leilighet og så vil vi kjøpe noe større sammen. 

Anonymkode: 0a24d...484

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo si hvordan vi gjør det. 

Jeg er student, så jeg har mye mindre inn en samboer som har 100% jobb. 

Jeg betaler en symbolsk sum i «leie» til han intil videre- 1500 kr 

ellers betaler vi på hver vår bil og hver våre lån. 

Vi har en konto jeg eier men som han er disponent på. Der har vi et kort hver. Vi setter inn 3000 hver i mnd og det som blir til overs før han får lønning går på en felles ferie sparekonto hvor han også er disponent. 

Ellers setter vi over penger til feriekontoen dersom vi vil avse litt ekstra en mnd. 

Vi kommer nok ikke til å ha felles økonomi før vi evt blir gift tenker jeg, eller har mer lik inntekt. Det er veldig greit å kunne styre egne penger, jeg har lyst til å kjøpe meg en ny genser feks uten å måtte «spørre om lov». 

Anonymkode: fe837...5ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Skal fortelle deg mine erfaringer! Vi prøvde løsningen på å dele på absolutt alt da vi i starten flyttet sammen. Etter en stund fant vi ut at det ikke gikk i det heletatt. Så nå bruker vi Visa-kortet etter som hvem har penger rett og slett. Det går ikke an å dele på absolutt alt. Om det er noe dyrt og nytt jeg vil ha og ikke har råd til det så kjøper ikke jeg det den mnd for da går det utover han, og samme motsatt. Kanskje må han betale noen ekstra regninger her, og jeg noen der. Varierer fra mnd til mnd. 

Del på det dere har, så lenge ikke dere bruker tusenvis av kroner uten å klarere med partner først er det helt topp! 

Anonymkode: 605ba...11e

Skrevet

Jeg vil si dere har lik økonomi begge to. Ingen grunn til å ha en felles pott. Du betaler for alt du styrer. Han betaler for alt han styrer. På den måten kan du kontrollere selv dine egne utgifter, prøve å spare mer.

Slik har vi gjort inntil vi giftet oss.

Du kan se på alle regninger du får som blir felles for dere to: strøm og nettleie, Internett, TV, vann og avløp, felleskostnader. Disse deler dere på 2 og betaler halvparten hver. Det enkleste er å overføre noen e-fakturaer på hans navn slik at han har ansvaret for halvparten av disse utgiftene. 

Slik vinner du på at han flytter inn hos deg uten at han kjøper seg inn. Ser ut som dette blir 2-3 000 mindre i utgifter for deg. I tillegg kan dere avtale at han betaler noe leie til deg. For eksempel 1000 kr. Så hans bokostnader blir 4 000 kr (3500 kr mindre enn før) og dine bokostnader blir redusert med 3500 kr også. Begge vinner like mye på å flytte sammen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...