Gå til innhold

Å ikke få barnevakt, bruker du det som grunn når det faktisk ikke er sant?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som ikke har anledning til å delta på ulike ting, da de ikke har barnevakt. Og for mange er jo det helt sant. Men jeg mistenker at det også er de som bruker det som en unnskyldning fordi de egentlig ikke ønsker å delta på det de nå måtte være invitert på. De har ikke engang spurt noen om å være barnevakt, men det å si at de ikke har barnevakt er god nok grunn, så slipper de å finne opp en annen unnskyldning evt si at de egentlig ikke har lyst å komme. Bruker du dette som unnskyldning selv om det egentlig ikke er sant?

Anonymkode: 469f2...80a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nope.  Men vet at flere tror jeg gjør det, fordi de har store problemer med å forstå at det ikke er så enkelt å få barnevakt.

Men det er deres problem, og ikke mitt. ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har jeg aldri gjort (har barn på 3 og 5 år), men nå som du nevnte det, tror jeg faktisk at jeg skal benytte meg av dette som unnskyldning hvis jeg skulle føle at jeg trengte det en eller annen gang :fnise: 

Anonymkode: def96...d3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ofte en gråsone. 

Det er begrenset hvor ofte jeg kan ha barnevakt. Kan ikke slite ut barnevakten ved å spørre for ofte. Max en gang i måneden  

Så det blir til at man må prioritere. 

Anonymkode: a3bbc...49e

• Liker 9
Skrevet

Ja, det har hendt. Jeg har dårlig råd, og det er kjipt å si. Jeg har også blitt mer introvert med årene, og orker ikke, gidder ikke prioritere alltid. Da tar jeg en hvit løgn. Og har ikke dårlig samvittighet for det. Men jeg har blitt flinkere i det siste til å bare takke nei, jeg har dessverre ikke anledning denne gangen - uten å gå inn på årsak. Det er nok litt redeligere. Å si at nei, dere prioriterer jeg ikke, er å være unødvendig kjip.

• Liker 7
Skrevet

Ja, støtt og stadig. Er jo ikke noen forskjell på det og før jeg fikk barn da jeg sa jeg ikke følte meg helt bra, hadde en annen avtale etc.

Man vil jo i det lengste unngå å si ‘jeg vil ikke komme, derfor kommer jeg ikke.’ En liten hvit løgn må man da få dra?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, alle vet at moren min stiller opp når som helst, så den kan jeg ikke bruke. ;) Men jeg har brukt vanskeligheter med å få barna fri fra skolen som unnskyldning for å ikke dra i konfirmasjon, når den egentlige grunnen er at vi ikke vil prioritere å bruke penger på å reise dit. Føler ikke jeg kan si at vi "ikke har råd" når alle får vite at vi drar en uke til syden i høstferien. Men den turen måtte vi droppet om vi skulle prioritert konfirmasjonen.

Anonymkode: 71d53...b3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt det som unnskyldning ja. Blant annet fordi jeg ikke vil bruke barnevakt så ofte, så da sier jeg at jeg ikke har det selv om jeg vet jeg kunne fått det om jeg ville.

Anonymkode: 87d5d...4d3

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker det som unnskyldning, ja, men hos meg er det mer "jeg IKKE VIL ha barnevakt (for jeg liker ikke tanken om å la mine barn alene med en fremmede*)"

*har ikke familie som kan sitte barnevakt, og alle venner har små barn selv

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør jeg nok av og til. Det vil si, jeg sier at jeg ikke kan fordi mannen jobber kveldsvakt. Er det noe viktig eller noe jeg har skikkelig lyst til, spør jeg om barnevakt. Er det ikke det, så spør jeg aldri. Mest fordi det skjer ganske ofte at mannen jobber når det skjer ting og jeg synes ikke jeg kan be om barnevakt hver gang. Så jeg siler litt.

Anonymkode: 84d8c...303

Skrevet

Jeg har ikke hatt behov for det, men ville ikke nølt noe særlig med å dra en slik hvit løgn.   

Alternativene er å delta på noe jeg ikke har lyst til, eller å si det som det er: "Nei, det vil jeg ikke".  Når jeg takker nei, er det vanligvis fordi jeg har mer lyst til å være hjemme.   Det har sjelden noe personlig med den som inviterer å gjøre, men folk tar det lett personlig når man avslår pga. "vil heller være hjemme".  Derfor sier jeg heller at jeg ikke har mulighet til å delta. 

Skrevet

Nei, det har jeg aldri gjort. Vi har omtrent ingen familie i nærheten og det er uaktuelt å bruke fremmed barnevakt så vi har sjelden barnevaktmuligheter. Om andre tror vi lyver eller mener vi burde skaffet oss barnevakt på annet vis er faktisk ikke vårt problem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, fordi når folk si at de ikke kan komme spørre vertinene frekt hvorfor.  Hvis folk som invitere tar nei dessverre passer ikke som siste ord ville ikke folk må løy om grunnen da. 

Anonymkode: 7e29a...d0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*må lyve* 

Anonymkode: 7e29a...d0d

Skrevet

Både ja og nei.

Det er ganger jeg kunne ha fikset barnevakt dersom jeg ville - men har sagt nei rett og slett fordi det er en prioritering.

• Det kan være vi/jeg har mer lyst å bruke barnevakten på en annen ting.
  • At jeg skal ha barnevakt betyr jo at noen (typisk foreldre eller svigers) må legge om på sine planer for fredagskvelden. At de skal sitte og sture i stuen vår fordi jeg skal ut og drikke øl har jeg ikke samvittighet til (selv om de nok hadde gjort det). Hadde det vært en større begivenhet kan det være jeg hadde spurt.
  • Det hele blir en vurdering opp mot overskuddet jeg har og hvor lyst jeg har til å gå.
  • Liker 3
Skrevet

Det der er en hvit løgn som er helt ok. Alternativet er jo å være ærlig og si at man ikke har lyst f.eks. Hvorfor såre noen unødvendig?

Jeg lærer faktisk mitt 10 år gamle barn å komme med noen hvite løgner også! ;) Hun er slik som kan være hakket for ærlig, noe som kan såre unødvendig, så jeg har forklart at i noen situasjoner er det ok å komme med en bitteliten hvit løgn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vel egentlig det. Vi skal ha barnevakt hver helg i juni så har ikke lyst til å spørre om en helg i mai også.

Anonymkode: 933ba...c41

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er fordi jeg har begrenset med barnevakt. Så om noen vil ut å spise en kveld så er det noen ganger jeg ikke har spurt fordi jeg vet at jeg kommer til å trenge det til andre ting. Og da må jeg velge bort. 

Når det kommer til alle slags feiringer så har jeg også brukt den ett par ganger for det er bare pes å dra ut fredag eller lørdag for at barna så skal være turbo hele neste dag. Enkelte kvelder ønsker jeg rett og slett å lade batteriene og ha tid sammen med de dagen etter. 

Anonymkode: 4ba69...1b4

AnonymBruker
Skrevet

Den eneste grunnen til at jeg har fått barn er jo nettopp det å bruke dem som unnskyldning for all verdens ting!

:veslejenta:

Anonymkode: 87be2...85c

Skrevet

Jeg kan si at jeg ikke har barnevakt, ja. Uten å ha spurt noen. Men det er fordi jeg har få å spørre, og de har sjelden tid. Så jeg føler at det må være en god grunn for å spørre dem. Har ikke lyst til å mase, så spør bare når det er noe viktig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...