AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #1 Skrevet 2. mai 2018 Finnes det regler/kriterier for hva utleiere kan sette pris på utleie av leilighet? Hvordan gjør dem i andre land? Er det mer normale priser av utleie i andre land? Andre som tenker utleie prisene ikke er korrekte? Anonymkode: 5e185...5e2 1
stan Skrevet 2. mai 2018 #2 Skrevet 2. mai 2018 Det er fritt frem å sette den prisen man ønsker. Normalt vil jo markedet regulere dette. Er det for dyrt leier man heller et annet sted. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #3 Skrevet 2. mai 2018 Utleier kan ta den prisen noen er villig til å betale. Vil ingen leie fordi prisen er for høy må den justeres ned, er det kamp om utleieobjektet kan den økes. Det er slik markedsregulering fungerer i alle land. Anonymkode: d133f...cbd
Fru Uperfekt Skrevet 2. mai 2018 #4 Skrevet 2. mai 2018 Det finnes ikke for høy eller for lav pris men riktig pris. En må nesten sette den prisen markdet er villig til å gi
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #5 Skrevet 2. mai 2018 1 time siden, Fru Uperfekt skrev: Det finnes ikke for høy eller for lav pris men riktig pris. En må nesten sette den prisen markdet er villig til å gi Standarden er lav. Da kan man vel prute? Anonymkode: 5e185...5e2
Fru Uperfekt Skrevet 2. mai 2018 #6 Skrevet 2. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Standarden er lav. Da kan man vel prute? Anonymkode: 5e185...5e2 En kan alltid prute, men ikke alltid det hjelper 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #7 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev: En kan alltid prute, men ikke alltid det hjelper Er det lavere priser i Frankrike? Anonymkode: 5e185...5e2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #8 Skrevet 2. mai 2018 Just now, AnonymBruker said: Standarden er lav. Da kan man vel prute? Anonymkode: 5e185...5e2 Du kan prøve, men da ender du nok opp med å ikke få bo der. Utleier driver ikke veldedighet, pruting er det samme som å si at her har jeg ikke råd til å bo og problemer vil oppstå. Hadde noen prutet på min utleieleilighet hadde jeg begynnt å le og bedt dem gå et annet sted. Anonymkode: 12616...9a1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #9 Skrevet 2. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan prøve, men da ender du nok opp med å ikke få bo der. Utleier driver ikke veldedighet, pruting er det samme som å si at her har jeg ikke råd til å bo og problemer vil oppstå. Hadde noen prutet på min utleieleilighet hadde jeg begynnt å le og bedt dem gå et annet sted. Anonymkode: 12616...9a1 Det forteller jo litt om utleierens holdninger, lett å avsløre. Anonymkode: 5e185...5e2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #10 Skrevet 2. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det lavere priser i Frankrike? Anonymkode: 5e185...5e2 Det er dramatisk forskjell på å leie en leilighet på landsbygda ett eller annet sted i Frankrike og å leie en leilighet midt i fashionstrøket i Paris. Så spørsmålet ditt er helt umulig å svare på. Uansett land: Prisen avhenger av beliggenhet, beliggenhet og deretter kommer beliggenhet. Anonymkode: 26c0a...af1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #11 Skrevet 2. mai 2018 Jeg leier ikke ut for å være snill, men for å tjene penger. Vil du ikke betale den prisen jeg har satt, får du leie et annet sted. Finner du billigere leilighet med samme størrelse, standard og avstand til sentrum/skoler/barnehage, så er jeg villig til å matche den prisen (fordi jeg vet at det ikke eksisterer). Anonymkode: a52bd...2a1 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #12 Skrevet 2. mai 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leier ikke ut for å være snill, men for å tjene penger. Vil du ikke betale den prisen jeg har satt, får du leie et annet sted. Finner du billigere leilighet med samme størrelse, standard og avstand til sentrum/skoler/barnehage, så er jeg villig til å matche den prisen (fordi jeg vet at det ikke eksisterer). Anonymkode: a52bd...2a1 nettopp, og derfor bør ikke mennesker leie idag hos private aktører, fordi dem leker med menneskeliv. Anonymkode: 5e185...5e2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #13 Skrevet 2. mai 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dramatisk forskjell på å leie en leilighet på landsbygda ett eller annet sted i Frankrike og å leie en leilighet midt i fashionstrøket i Paris. Så spørsmålet ditt er helt umulig å svare på. Uansett land: Prisen avhenger av beliggenhet, beliggenhet og deretter kommer beliggenhet. hva koster det på landsbygda? 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 26c0a...af1 Anonymkode: 5e185...5e2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #14 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: nettopp, og derfor bør ikke mennesker leie idag hos private aktører, fordi dem leker med menneskeliv. Anonymkode: 5e185...5e2 Leker man med menneskeliv fordi man ikke driver veldedighet? Anonymkode: 28e37...359 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #15 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Leker man med menneskeliv fordi man ikke driver veldedighet? Anonymkode: 28e37...359 det er ikke saken. Men det skulle vært forbud mot for at private utleiere skal få leie til folk, fordi det er ikke mennesker dem bryr seg om. Og det er lett å avsløre det. Håper du får din straff en dag. Anonymkode: 5e185...5e2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #16 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: det er ikke saken. Men det skulle vært forbud mot for at private utleiere skal få leie til folk, fordi det er ikke mennesker dem bryr seg om. Og det er lett å avsløre det. Håper du får din straff en dag. Anonymkode: 5e185...5e2 Wow. Du får kjøpe deg egen leilighet selv da. Hilsen ei som leier, men pruter ikke. Anonymkode: e2c1c...379 5
Guppy88 Skrevet 2. mai 2018 #17 Skrevet 2. mai 2018 (endret) 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: det er ikke saken. Men det skulle vært forbud mot for at private utleiere skal få leie til folk, fordi det er ikke mennesker dem bryr seg om. Og det er lett å avsløre det. Håper du får din straff en dag. Anonymkode: 5e185...5e2 Med den siste setningen der dreit du deg skikkelig ut. Dessuten er det ikke slik at "profesjonelle" utleiere er bedre enn private. De tenker også profitt. I enkelte byer har leieprisene på til og med kommunale boliger steget så mye at man kan finne bedre og rimeligere privatboliger. Endret 2. mai 2018 av Guppy88 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #18 Skrevet 2. mai 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: nettopp, og derfor bør ikke mennesker leie idag hos private aktører, fordi dem leker med menneskeliv. Anonymkode: 5e185...5e2 Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Nøyaktig hvordan leker jeg med menneskeliv når jeg tilbyr dem å leie en toroms leilighet ganske sentralt til en fornuftig pris? Jeg tvinger ingen til å bo i leiligheten, folk velger selv om de vil leie her eller ikke. Anonymkode: a52bd...2a1 4
ekkoet Skrevet 2. mai 2018 #19 Skrevet 2. mai 2018 (endret) Tilbake til spørsmålet så er det vel noe som heter "gjengs leie", som er det en slik leilighet normalt vil leies ut for i markedet. Dersom en leilighet normalt vil leies ut for 10 000 og utleier krever 20 000 vil resultatet være at ingen vil leie. Men dersom en utleier regulerer opp leien (lovlig) under et leieforhold må utleier i følge lov forholde seg til gjengs leie, dvs at man kan ikke sette leien til akkurat hva man vil. Dersom leien blir økt fra 10 000 til 20 000 kan leieboer protestere og henvise til at dette ikke er gjengs leie - markedsleie. Man kan og tenkte motsatt at markedsleien synker og leieboer mener han betaler for mye. Han vil da kunne gå til utleier og kreve gjengs leie. Tilslutt er det nok i praksis markedet som regulerer prisene. Det er dog regler for hvor ofte en slik tilpasning kan gjøres (3 år) Endret 2. mai 2018 av ekkoet 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #20 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, ekkoet skrev: Tilbake til spørsmålet så er det vel noe som heter "gjengs leie", som er det en slik leilighet normalt vil leies ut for i markedet. Dersom en leilighet normalt vil leies ut for 10 000 og utleier krever 20 000 vil resultatet være at ingen vil leie. Men dersom en utleier regulerer opp leien (lovlig) under et leieforhold må utleier forholde seg til gjengs leie, dvs at man kan ikke sette leien til akkurat hva man vil. Dersom leien blir økt fra 10 000 til 20 000 kan leieboer protestere og henvise til at dette ikke er markedsleie. Tilslutt er det nok i praksis markedet som regulerer prisene. takk for godt svar Anonymkode: 5e185...5e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå