AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #1 Skrevet 2. mai 2018 Hei! Jeg lurer på om noen her inne har kjennskap til inseminasjon i Norge, varighet o.l.? Jeg er ei lesbisk kvinne i et forhold, og selv om det ikke blir før om noen år, kan vi gjerne tenke oss barn etterhvert. Vet at det siden 2009 går an å gjøre det her i Norge, men fortsatt har jeg inntrykk av at mange drar til Danmark? Pga ventetid i Norge? Lurer litt på dette, for jeg må innrømme det virker deilig å kunne slippe å måtte dra til Danmark, pga reisevei, tillegg til at det kanskje blir billigere i Norge dersom noe kan dekkes. Er litt spent på dette. Takknemlig for at det har blitt åpnet for muligheten i Norge, og at vi kan få mulighet til å få barn etterhvert. Tips mottas med stor takk Anonymkode: c543c...6fa 2
Trikken Skrevet 2. mai 2018 #2 Skrevet 2. mai 2018 Når dere har fått klarsignal fra fastlege går det bare noen uker før dere kan få inseminasjonen er det mine vennepar har erfart ihvertfall. er jo en del prøver og søknad dere må fylle ut. 2
Alvildeivf Skrevet 2. mai 2018 #3 Skrevet 2. mai 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg lurer på om noen her inne har kjennskap til inseminasjon i Norge, varighet o.l.? Jeg er ei lesbisk kvinne i et forhold, og selv om det ikke blir før om noen år, kan vi gjerne tenke oss barn etterhvert. Vet at det siden 2009 går an å gjøre det her i Norge, men fortsatt har jeg inntrykk av at mange drar til Danmark? Pga ventetid i Norge? Lurer litt på dette, for jeg må innrømme det virker deilig å kunne slippe å måtte dra til Danmark, pga reisevei, tillegg til at det kanskje blir billigere i Norge dersom noe kan dekkes. Er litt spent på dette. Takknemlig for at det har blitt åpnet for muligheten i Norge, og at vi kan få mulighet til å få barn etterhvert. Tips mottas med stor takk Anonymkode: c543c...6fa Det er ingen problem, selv bruker vi privat fordi vi ikke kan vente pga lave eggreserver. Ventetiden offentlig er lang, ca 1 år. Ett vennepar av oss ventet 14 mnd.. anbefaler dere å sjekke status allerede nå. Vi skulle egentlig vente, men måtte hive oss ut i det da vi fikk "dårlige" nyheter om få egg.. gynekologen din kan gjøre de nødvendige testene, blodprøver og gynekologisk undersøkelse! Lykke til 👌🏽♥️
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #4 Skrevet 2. mai 2018 Hvorfor vil du gjøre det? Hvorfor vil du ødelegge et barns barndom ved å helt planlagt frata barnet en far? Anonymkode: 513e6...81f 2
Amybie Skrevet 2. mai 2018 #5 Skrevet 2. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du gjøre det? Hvorfor vil du ødelegge et barns barndom ved å helt planlagt frata barnet en far? Anonymkode: 513e6...81f Du tuller nå? 12
Gakkepus Skrevet 2. mai 2018 #6 Skrevet 2. mai 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor vil du gjøre det? Hvorfor vil du ødelegge et barns barndom ved å helt planlagt frata barnet en far? Anonymkode: 513e6...81f Føler at anonymbrukeren blir misbrukt på Kg... 2
FjellFrua Skrevet 2. mai 2018 #7 Skrevet 2. mai 2018 Mine barn er født/lagd før det ble åpnet i Norge i 2009. Vet vennepar som har hatt IVF her i Norge to ganger, har ikke hatt så vannvittig til ventetid, tror jeg?
FjellFrua Skrevet 2. mai 2018 #8 Skrevet 2. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du gjøre det? Hvorfor vil du ødelegge et barns barndom ved å helt planlagt frata barnet en far? Anonymkode: 513e6...81f Jeg tror jeg bare sier fra 11 åringen min, som er født med donor, sa her en dag "Mamma, det er utrolig mange idiotiske mennesker her i verden, vet du det? Og noen er så dumme i hodet, som kokosnøtter, at de mener at jeg som ikke har noen pappa har et fælt liv, men jeg har veldig fint liv jeg, og jeg er faktisk smart nok til å forstå det, men de er så dumme at de kan gå for å være en kokosnøtt, og jeg tror de har dumme liv jeg". 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #9 Skrevet 2. mai 2018 Trådstarter her. Så fint med så mange svar, tusen takk! Så, klarsignal av lege? Er det legen man skal søke om ting? Henviser han/hun videre? Jeg finner så lite om selve framgangsmåten på internett, og gangen i det hele. Hva slags prøver må en ta? Vil det at jeg tidligere har slitt med depresjon være en risikofaktor for å ikke bli godkjent? Har det bedre nå, og vi begge utdanner oss til relativt sikre jobber. Så ventetiden kan hovedaklig være lang, pga lite eggreserver? I vårt tilfelle tenker vi å bruke sæddonasjon, med egne egg. Og hvordan sjekker man statusen på dette? Det er ikke noe problem å vente 1-2 år, det er derfor jeg spør såpass tidlig som nå, at det kan være lurt å snart begynne å tenke på det Anonymkode: c543c...6fa
Gjest BethD Skrevet 2. mai 2018 #10 Skrevet 2. mai 2018 (endret) 7 timer siden, FjellFrua skrev: Jeg tror jeg bare sier fra 11 åringen min, som er født med donor, sa her en dag "Mamma, det er utrolig mange idiotiske mennesker her i verden, vet du det? Og noen er så dumme i hodet, som kokosnøtter, at de mener at jeg som ikke har noen pappa har et fælt liv, men jeg har veldig fint liv jeg, og jeg er faktisk smart nok til å forstå det, men de er så dumme at de kan gå for å være en kokosnøtt, og jeg tror de har dumme liv jeg". Han sønnen din eller dattera di burde få Nobels fredspris ass! Endret 2. mai 2018 av BethD
Alvildeivf Skrevet 2. mai 2018 #11 Skrevet 2. mai 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Trådstarter her. Så fint med så mange svar, tusen takk! Så, klarsignal av lege? Er det legen man skal søke om ting? Henviser han/hun videre? Jeg finner så lite om selve framgangsmåten på internett, og gangen i det hele. Hva slags prøver må en ta? Vil det at jeg tidligere har slitt med depresjon være en risikofaktor for å ikke bli godkjent? Har det bedre nå, og vi begge utdanner oss til relativt sikre jobber. Så ventetiden kan hovedaklig være lang, pga lite eggreserver? I vårt tilfelle tenker vi å bruke sæddonasjon, med egne egg. Og hvordan sjekker man statusen på dette? Det er ikke noe problem å vente 1-2 år, det er derfor jeg spør såpass tidlig som nå, at det kan være lurt å snart begynne å tenke på det Anonymkode: c543c...6fa 1- du reiser til legen din som henviser deg videre til gynekolog. 2-hos gynekologen sier du, hei vi er ett lesbisk par som vil ha barn. Hun tar blodprøver av deg for å måle hvor mange egg du har igjen ca . Om du har mange eller få. Hun tar ultralyd for se an hvordan ståa er og en generell gynekologisk undersøkelse. 3-gynekologen sier alt er fint og sender henvisning til Ullevål (offentlig tilbud) 4-dere får brev i posten med dato for første samtale og hva som er planen 5- ventetiden begynner, kan ta alt fra noen mnd til ett år ca.. (vi fikk beskjed om at jeg som skal gå gravid har lite egg igjen, derfor reiste vi rett til privat klinikk der "ventetiden" var to uker.. så jeg anbefaler å bestille legetime når som helst og fortelle du må ha henvisning til gynekolog med tanke på barn med din partner
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #12 Skrevet 3. mai 2018 På 2.5.2018 den 11.57, Gakkepus skrev: Føler at anonymbrukeren blir misbrukt på Kg... Hvorfor det? Dette er en høyst relevant debatt, hva veier tyngst? Lesbiske eller ensliges barneønske eller et barns rettigheter? For et barn uten en far har ikke samme forutsetning til å kunne velge, identitet og rettigheter. Jeg sier ikke at barnet ikke får et godt liv, men å avfeie det som den største selvfølgelighet syns jeg er merkelig Anonymkode: 7dd0f...dd9 1
Gakkepus Skrevet 3. mai 2018 #13 Skrevet 3. mai 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor det? Dette er en høyst relevant debatt, hva veier tyngst? Lesbiske eller ensliges barneønske eller et barns rettigheter? For et barn uten en far har ikke samme forutsetning til å kunne velge, identitet og rettigheter. Jeg sier ikke at barnet ikke får et godt liv, men å avfeie det som den største selvfølgelighet syns jeg er merkelig Anonymkode: 7dd0f...dd9 Syns ikke man skal gjemme seg bak anonymbruker. Syns det er helt greit og ikke minst nødvendig med en slik debatt, men syns det er leit når enkelte skal skjule seg bak ab..
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #14 Skrevet 4. mai 2018 Min venninne valgte å gå privat for å ‘sikre’ seg søsken med samme donor. I det offentlige er man visst ikke garantert dette. Anonymkode: 7a16b...c63
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #15 Skrevet 4. mai 2018 På 2.5.2018 den 9.13, Amybie skrev: Du tuller nå? Er ikke den du siterer, men merker jeg blir provosert over at alle skal ha barn. Lesbiske har større mulighet til å få barn enn de fleste heterofile menn. Verden blir mer og mer vanskelig for menn. Anonymkode: 7abdb...8a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå