Gå til innhold

Å be aftenbønn som ikke-kristen, vanlig før i tida?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var liten, på starten og midten av 90-tallet, ba vi aftenbønn på sengekanten hver kveld. Men vi har aldri vært kristne. Lurer på om pappa var kristen, men ikke mamma og jeg har aldri vært det. Hver kveld var det denne:

"Kjære Gud jeg har det godt
Takk for alt som jeg har fått
Du er god, Du holder av meg
Kjære Gud gå aldri fra meg
Pass på liten og på stor
Gud bevare far og mor
(Og alle barn på jord)

AAAAMEEEEEN!"

Med foldede hender og greier.

Vet ikke hvorfor jeg kom på dette akkurat nå,  men har ikke tenkt over det før, hvor rart det er å be aftenbønn når man ikke er kristen. Så jeg lurer på om det kanskje var vanlig på den tiden, noe "alle" gjorde uten å tenke over det? Flere som husker at de ba aftenbønn ved leggetid, uten å å vokse opp i et kristent hjem?

Anonymkode: aad4d...626

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En forklaring kan være at det hang igjen fra foreldres egne barndom igjen. Religion, og da spesielt Kristendom, spilte en veldig stor og viktig rolle før. Mine foreldre og besteforeldre måtte pugge salmer og bibelvers på skolen, og da min bestemor var ung var nok nesten «alle» mer eller mindre kristne.

Anonymkode: d3083...384

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ba ikke aftenbønn som ikke-kristen, men noe som har satt spor var da jeg ble tvunget til å synge bordbønn på barneskolen. Vi måtte gjøre det alle sammen før vi spiste, en gang da jeg nektet fikk ingen lov til å begynne og spise før jeg sang bordbønn. Dette var på tidlig 90-tall. 

Anonymkode: 7d015...181

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ba ikke aftenbønn som ikke-kristen, men noe som har satt spor var da jeg ble tvunget til å synge bordbønn på barneskolen. Vi måtte gjøre det alle sammen før vi spiste, en gang da jeg nektet fikk ingen lov til å begynne og spise før jeg sang bordbønn. Dette var på tidlig 90-tall. 

Anonymkode: 7d015...181

Det måtte vi også.

"O, du som metter liten fugl
velsign vår mat, O Gud.
Amen!
"

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En forklaring kan være at det hang igjen fra foreldres egne barndom igjen. Religion, og da spesielt Kristendom, spilte en veldig stor og viktig rolle før. Mine foreldre og besteforeldre måtte pugge salmer og bibelvers på skolen, og da min bestemor var ung var nok nesten «alle» mer eller mindre kristne.

Anonymkode: d3083...384

Ja, det tror jeg du kan ha rett i.

Skrevet

Why? Hykleri, spør dere meg.

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det måtte vi også.

"O, du som metter liten fugl
velsign vår mat, O Gud.
Amen!
"

Det måtte vi bare gjøre på barneskolen før vi skulle spise skolematen husker jeg. Vi sang ikke bordbønn hjemme som jeg kunne huske. 

Men den kjære gud jeg har det godt mener jeg mamma sang til meg som nattasang men er ikke heelt sikker.

Endret av Maleficenta
Skrevet
2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det måtte vi bare gjøre på barneskolen før vi skulle spise skolematen husker jeg. Vi sang ikke bordbønn hjemme som jeg kunne huske. 

Men den kjære gud jeg har det godt mener jeg mamma sang til meg som nattasang men er ikke heelt sikker.

Hvorfor ikke synge en ordentlig nattasang? Det er jo en moraliserende sang med indoktrinering som påprakkes folk. Tilogmed de som ikke har det godt, og ikke får noe av det de trenger,  skal synge det (pisset) der. 

Kanskje derfor de sang det: Århundrer med indoktrinering.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Tøytigern skrev:

Hvorfor ikke synge en ordentlig nattasang? Det er jo en moraliserende sang med indoktrinering som påprakkes folk. Tilogmed de som ikke har det godt, og ikke får noe av det de trenger,  skal synge det (pisset) der. 

Kanskje derfor de sang det: Århundrer med indoktrinering.

Hun sang ordentlige også. Jeg ble ikke indoktrinert da. Jeg er ikke så religiøs av meg.

Skrevet

Gud burdte sanneligen ha begynt å bevare alle barn på jord for lengst, hvis den bønnen der ble sunget av alle før i tiden. Kristne som hedninger bad/ber Gud å "bevare alle barn på jord" og det er en så viktig verdi at alle sier seg enig.  Og Hans majestet Gud gjør ikke noe med saken? Wow.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Maleficenta skrev:

Vi sang heller ikke bordbønn hjemme, det husker jeg bare fra barneskolen/SFO.

Skrevet (endret)

Hva er det der med "Gå aldri fra meg"..? Jeg trodde det var sånn at alle skulle komme til Gud selv og at Hans Majestet Gud ikke ønsker å miste en eneste liten sau et eneste lite lam. Han går og leter hvis Han mister ett, sies det. "Bring de frafalne tilbake til dåpens nåde" sier de i  Den norske kirkes liturgier. Også skal barn lære å være redd for at det er en liten sjans for at Gud "går fra dem"?

Det er en håpløs nattasang.  Pietistiske greier om at man selv er ansvarlig for at Gud liker en. På linje med "Gud vil jeg skal være et solskinnsbarn og lyse for Han hver dag.." Mer nedbrytende, angstskapende påbud må man lete lenge etter.

"Kjære Gud, jeg har det godt" forteller også at de må be om at mor og far ikke dør fra dem så de blir foreldreløs. "Gud bevare far og mor."

Helsike, as. Det der sier nordmenn "gir trygghet" og er en "sang alle kjenner så den bruker vi."

Muligens er det fordi ingen reflekterer over- eller stiller noen spørsmål- ved det faktiske innholdet i den sangen. Så da synges den uansett. De kunne sunget Lille Petter Edderkopp. Den gir mere trygghet. Edderkoppen kommer fram igjen uskadet på tross av regnet. Det er trøst. "Alt vil gå bra."

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi sang heller ikke bordbønn hjemme, det husker jeg bare fra barneskolen/SFO.

Jeg trodde ellers det ikke skulle være kristen formålsparagraf, så ingen skal synge det i SFO. :frkk:

AnonymBruker
Skrevet

Vi ba definitivt ikke noe sånt hjemme hos meg, i hvert fall. Var gjennom bønn for maten på skolen jevnlig, men aldri noe hjemme. Den bønnen for maten på skolen ble uansett bare blablabla på autopilot mens jeg tok frem matpakken. Så det gjorde meg forsåvidt ingenting, men jeg har jo i ettertid tenkt at det egentlig var ganske pussig og temmelig håpløse greier.

Anonymkode: 745f2...843

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg trodde ellers det ikke skulle være kristen formålsparagraf, så ingen skal synge det i SFO. :frkk:

Dette var på 90-tallet, da.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var liten, på starten og midten av 90-tallet, ba vi aftenbønn på sengekanten hver kveld. Men vi har aldri vært kristne. Lurer på om pappa var kristen, men ikke mamma og jeg har aldri vært det. Hver kveld var det denne:

"Kjære Gud jeg har det godt
Takk for alt som jeg har fått
Du er god, Du holder av meg
Kjære Gud gå aldri fra meg
Pass på liten og på stor
Gud bevare far og mor
(Og alle barn på jord)

AAAAMEEEEEN!"

Med foldede hender og greier.

Vet ikke hvorfor jeg kom på dette akkurat nå,  men har ikke tenkt over det før, hvor rart det er å be aftenbønn når man ikke er kristen. Så jeg lurer på om det kanskje var vanlig på den tiden, noe "alle" gjorde uten å tenke over det? Flere som husker at de ba aftenbønn ved leggetid, uten å å vokse opp i et kristent hjem?

Aftenbønn i form av enten Fader vår eller andre bønner, var og er en fin måte å avslutte et godnattrituale på for små barn enten man er kristen eller ikke. Der finnes egen aftenbønnbok med ulike bønner i. 

Ingen har vondt av en aftenbønn på sengekanten uansett religiøst ståsted. 

Anonymkode: b337a...d50

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aftenbønn i form av enten Fader vår eller andre bønner, var og er en fin måte å avslutte et godnattrituale på for små barn enten man er kristen eller ikke. Der finnes egen aftenbønnbok med ulike bønner i. 

Ingen har vondt av en aftenbønn på sengekanten uansett religiøst ståsted. 

Anonymkode: b337a...d50

Men med et sånt innhold da? Det er ikke en fin måte, når barna skal synge at de kan bli igjen aleine og at andre barn lider...

Dessuten er det å lære bort hyklerier å "be" når man ikke tror. Da får man lese sekulære dikt istedet. 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var på 90-tallet, da.

Godt de har sluttet med det. Jeg skjønner det er en del av kultur-bygging, sånn at alle i nasjonen er kjent med det samme. Sånn sett har det verdi. Man blir et samlet folk. Men at man skal tvinges til å be, det har jeg ikke noe til overs for. Det er religiøs ensretting. 

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Skrevet

O du som metter er da fortsatt veldig vanlig å synge før maten enda. I alle barnehager jeg har jobbet i (både kommunale og private, uten utvidet kristen formålsparagraf) har vi sunget denne. Men ikke bare den, synger ikke-kristne også, som Støveheksa, epler og pærer, og «det står mat på bordet». Tror det er bare blitt en svært vanlig matsang som alle kan, ligger ikke nødvendigvis noe kristent budskap bak det at akkurat den synges. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke religiøs, men synes sangen var fin og beroligende som barn, kommer til å synge den for mine når den tid kommer. Om de ikke vekkes mer av sangstemmen min da... :sprettoy:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...