Gå til innhold

Tannfasetter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har det og kan fortelle om de er fornøyde? :) Hvor mange tenner har dere det på og hvorfor? Fikk dere noe av prisen dekket? Valgte dere veldig hvite fasetter eller en mer naturlig farge?

Anonymkode: 273ff...6e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt skallfasetter i over 20 år nå. Jeg hadde en misfarget fortann, og en fortann som det var gått et skall av. Det var selvsagt veldig synlig og jeg valgte da å sette fasetter på. Satte da kun på de tennene som var skadet
Jeg er veldig fornøyd. De har til og med sittet på over dobbelt så lenge som tannlegen anslo. Valgte en naturlig farge, men hadde ganske fine tenner i utgangspunktet. Har bleket senere for å justere mine naturlige (som selvsagt farges noe over tid) mot fasettene. Det har fungert supert
Om du skal ha hvitere fasetter må du bleke alle de andre tennene først og så matche fasettene til det ( om du ikke skal ha på alle tenner selvsagt) 

Fikk ikke noe dekket, til tross for at det var faktisk og synlig skade (1 tann var "død"). Men nå er jo dette lenge siden, så jeg vet ikke hvordan reglene er i dag

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Lula said:

Jeg har hatt skallfasetter i over 20 år nå. Jeg hadde en misfarget fortann, og en fortann som det var gått et skall av. Det var selvsagt veldig synlig og jeg valgte da å sette fasetter på. Satte da kun på de tennene som var skadet
Jeg er veldig fornøyd. De har til og med sittet på over dobbelt så lenge som tannlegen anslo. Valgte en naturlig farge, men hadde ganske fine tenner i utgangspunktet. Har bleket senere for å justere mine naturlige (som selvsagt farges noe over tid) mot fasettene. Det har fungert supert
Om du skal ha hvitere fasetter må du bleke alle de andre tennene først og så matche fasettene til det ( om du ikke skal ha på alle tenner selvsagt) 

Fikk ikke noe dekket, til tross for at det var faktisk og synlig skade (1 tann var "død"). Men nå er jo dette lenge siden, så jeg vet ikke hvordan reglene er i dag

Takk for svar! :) Jeg må også ha på fortennene fordi jeg nesten ikke har emalje på dem. Det er ikke syreskader men "medfødt" (jeg hadde dem selvsagt ikke da jeg ble født da men:fnise: ) Det har aldri vært emalje på dem så jeg har vært nødt til å få lagt plastfyllinger på dem en gang i året men det varer jo ikke spesielt lenge og ser heller ikke alltid så pent ut.

Jeg er litt redd for å få fasetter som ser ut som gebiss, så det er fint at man kan velge en naturlig farge :)

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har det og kan fortelle om de er fornøyde? :) Hvor mange tenner har dere det på og hvorfor? Fikk dere noe av prisen dekket? Valgte dere veldig hvite fasetter eller en mer naturlig farge?

Jeg har hatt det i noen år, og er kjempefornøyd. Jeg har 6 stk oppe i fronten, fordi jeg ble født med manglende tannanlegg foran  og jeg ønsket at tennene skulle få en mer naturlig fasong. Hadde ellers flotte og sterke, hvite tenner, men det var altså formen som ble litt "annerledes" enn vanlig pga. 2 tenner som aldri kom etter at jeg mistet de som melketenner. Jeg fikk 90% dekket, og det er fordi manglende tannanlegg er en av de "tilstandene" som får såpass dekket. Er det av rent kosmetiske årsaker(som misfargede tenner, tenner som er dårlig tatt vare på), må en dekke dette selv. Nå var også mitt tilfelle rent kosmetisk, men jeg manglet altså 2 tenner fra naturens side og dette kvalifiserer for dekking fra staten, noe jeg aldri ville ha visst om jeg ikke ble informert om dette fra tannlegen. 

Jeg valgte veldig hvite fasetter fordi resten av tennene mine er hvite, men jeg valgte ikke den aller lyseste fargen. Selvsagt vil mine egne tenner bli mer misfargede som årene går, men da kommer jeg til å bleke de. Jeg tenker at om du tross alt skal ha fasetter, må de være hvite og fine! Men ikke unaturlig hvite heller, for det vil bli seende mer og mer fake ut dess eldre du blir. Ellers er det viktig at fasettene matcher resten av tennene såklart. For noen fungerer ikke tannbleking, og har man litt gule tenner, vil det se dårlig ut om du har noen få superhvite tenner. Fargevalg vil tannlegen hjelpe deg med :) 

Anonymkode: 72413...699

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...