Gå til innhold

Mangler litt silikon i dusjen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en dusj der deler av silikonlisten (vegg til gulv-listen) trenger utbedring. 

Lurer på dette: må jeg fjerne gammel silikonlist og legge ny på hele, eller kan jeg bare legge en ny over?

Hvordan rengjør jeg godt før legging av silikon? (Dusjen har stått tørr én uke.) 

Anonymkode: 38a05...f8b

Skrevet

Tenker du på silokonfuge? Skjær evt av gammel ødelagt fugestripe med en tapetkniv,- pass på at det er tørt under. Hvis den har vært ødelagt kan vannet ha trengt ned i glippen,- stapp evt en pappbit ned og se om den suger vann,- gjør den det så føn til det er tørt, og fyll rikelig på med silikon som du glatter ut med en finger med zalovann på. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, RaraAvis78 skrev:

Tenker du på silokonfuge? Skjær evt av gammel ødelagt fugestripe med en tapetkniv,- pass på at det er tørt under. Hvis den har vært ødelagt kan vannet ha trengt ned i glippen,- stapp evt en pappbit ned og se om den suger vann,- gjør den det så føn til det er tørt, og fyll rikelig på med silikon som du glatter ut med en finger med zalovann på. 

Ja, det er silikonfugen mellom veggen og gulvet i dusjen. Jeg er rimelig sikker på at alt er knusktørt siden jeg ikke har brukt dusjen på én ukes tid og varmekabler har stått på i gulv. Mener du at jeg fjerner listen helt i det området der listen er fillete og bare flikker i der? 

Og hva med rengjøring? Dusjen er tørr men der kan være såpe/fett i dusjen. Må dusjen vaskes (og tørke noen dager) før jeg legger ny silikon? Hvilke rengjøringsmidler egner seg? (vurderte å vaske den med zalo+eddik vann)

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er silikonfugen mellom veggen og gulvet i dusjen. Jeg er rimelig sikker på at alt er knusktørt siden jeg ikke har brukt dusjen på én ukes tid og varmekabler har stått på i gulv. Mener du at jeg fjerner listen helt i det området der listen er fillete og bare flikker i der? 

Og hva med rengjøring? Dusjen er tørr men der kan være såpe/fett i dusjen. Må dusjen vaskes (og tørke noen dager) før jeg legger ny silikon? Hvilke rengjøringsmidler egner seg? (vurderte å vaske den med zalo+eddik vann)

Ja ville skjært bort ca 5 cm på hver side av glippen. Rengjør bare forsiktig på flisene der fugen fester seg,- ikke nedi selve sprekken. Pass på at det ikke kommer vann i sprekken. Bruk noe som fjerner fett som utvannet salmiakk etc. Påfør rikelig med silikon i hulrommet,- ikke bare en stripe langs kanten. Pass på at du bruker samme farge som eksisterende fuge (lys grå, blank, hvit etc), og overlapp den gjenværende stripen på begge sider med noen cm. 

Endret av RaraAvis78
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en dusj der deler av silikonlisten (vegg til gulv-listen) trenger utbedring. 

Lurer på dette: må jeg fjerne gammel silikonlist og legge ny på hele, eller kan jeg bare legge en ny over?

Hvordan rengjør jeg godt før legging av silikon? (Dusjen har stått tørr én uke.) 

Ta turen innom en vvs butikk og medbring bilde av listen i dag. Da får du vanligvis et godt råde i tillegg til anbefalt produkt og fremgangsmåte. 

Å legge fuge opp på fuge er lite gunstig. Fugen på også slutte og begynne slik at det ikke blir lekkasje bak. 

Anonymkode: deaab...062

AnonymBruker
Skrevet

Silikon lagt oppå gammel silikon hefter ikke skikkelig og blir ikke vanntett. Dette ville jeg ikke satt i gang og fiklet med selv, for resultatet kan bli store vannskader. Få en fagmann til å gjøre jobben ordentlig fra bunnen av!

Anonymkode: 07d2b...0c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...