hocane Skrevet 1. mai 2018 #1 Skrevet 1. mai 2018 (endret) Foreldre ønsker ofte å gi barnet sitt et unikt navn, men er dette egoistisk? Skiller du deg ut i skolen blir du ofte et enkelt mobbeoffer. Og dette med navn er en enkel ting mobbere kan bruke for å erte. Er dere enig i at foreldre bør tenke nøye gjennom det dersom de går for et utenom det vanlige navn? Endret 1. mai 2018 av hocane 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #2 Skrevet 1. mai 2018 Jeg har ett unikt navn, og jeg tenker at barn finner noe og mobbe for uavhengig av hva man heter. Ville ikke byttet navnet mitt mot ett annet Anonymkode: fb711...02d 12
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #3 Skrevet 1. mai 2018 Ja, jeg ser på det som sjøldigging. Det blir sånn "Se på oss! Vi er så spesielle og kreative og liker å skille oss ut!" Barn liker ikke å skille seg ut. Hvis de vil det kan de heller bytte til et spesielt navn når de får lyst selv. Det som er kult for foreldrene til lille Fjartleif Pesshest, er sannsynligvis ikke like kult for lille Fjartleif Pesshest selv. Anonymkode: 99775...08a 16
FantasDick Skrevet 1. mai 2018 #4 Skrevet 1. mai 2018 Jeg har et navn ingen andre har, føler ikke det har vært en belastning/plage på noe vis. Ble "mobbet" littegrann, men det var pga dialekten min. 6
Mr. Kilmister Skrevet 1. mai 2018 #5 Skrevet 1. mai 2018 12 minutter siden, hocane skrev: Foreldre ønsker ofte å gi barnet sitt et unikt navn, men er dette egoistisk? Skiller du deg ut i skolen blir du ofte et enkelt mobbeoffer. Og dette med navn er en enkel ting mobbere kan bruke for å erte. Er dere enig i at foreldre bør tenke nøye gjennom det dersom de går for et utenom det vanlige navn? Man kaller spade for en spade....
heipådegsann Skrevet 1. mai 2018 #6 Skrevet 1. mai 2018 Nei, det synes jeg ikke. Jeg har selv dobbeltnavn, det første er veldig vanlig, mens det andre er spesielt. Har stort sett blitt kalt det første fordi det er noe alle husker, men det er det andre navnet jeg selv er mest glad i. Er fint at vi alle er litt forskjellige synes jeg 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #7 Skrevet 1. mai 2018 Datteren min heter Ingrhilde, og tror ikke det blir ett problem. Anonymkode: 78678...e18 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #8 Skrevet 1. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Datteren min heter Ingrhilde, og tror ikke det blir ett problem. Anonymkode: 78678...e18 Kjempeflott når hun vil studere i England. Anonymkode: 99775...08a 8
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #9 Skrevet 1. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg ser på det som sjøldigging. Det blir sånn "Se på oss! Vi er så spesielle og kreative og liker å skille oss ut!" Anonymkode: 99775...08a Akkurat dette tenker jeg også. «Seee på oss! Vi er så spesielle at ingen navn i hele verden passer på det utrolig unikt spesielle lille barnet vi har laget!» Det er liksom for få navn i verden for enkelte... Anonymkode: 412b7...f25 9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #10 Skrevet 1. mai 2018 Kommer jo helt an på navnet? Heller ikke gøy når 15 på samme trinnet heter det samme. Vi har valgt sjeldne navn på barna, men de er lette å uttale og ikke rare. Man skal absolutt tenke på barnet som skal bære navnet og ikke bare hva en selv har lyst til å kalle barnet. Men at et unikt navn i seg selv gir barnet problemer er jeg ikke enig i, det kommer helt an på navnet. Anonymkode: c7e2d...fc6 8
hocane Skrevet 1. mai 2018 Forfatter #11 Skrevet 1. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer jo helt an på navnet? Heller ikke gøy når 15 på samme trinnet heter det samme. Vi har valgt sjeldne navn på barna, men de er lette å uttale og ikke rare. Man skal absolutt tenke på barnet som skal bære navnet og ikke bare hva en selv har lyst til å kalle barnet. Men at et unikt navn i seg selv gir barnet problemer er jeg ikke enig i, det kommer helt an på navnet. Jeg sier ikke at du ikke bør gi barnet ditt et unikt navn, men at det er viktig å tenke på det sosiale før en bestemmer seg for valg av navn. Jeg personlig er en fan av bibelske navn selv om jeg ikke er religiøs. Jeg synes de er kule, samtidig som de ikke er rare. I tillegg bevarer du norsk kultur med tradisjonelle navn!
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #12 Skrevet 1. mai 2018 Jeg har et navn nesten ingen andre har, og jeg har aldri blitt mobbet eller skilt meg negativt ut på grunn av det. Faktisk syns jeg det er litt deilig siden jeg føler at folk husker hvem jeg er fordi jeg er den eneste med det navnet. Mitt kan være litt utfordrende på andre språk, men det er jo mange afrikanske navn også. Folk prøver jo bare så godt de kan å si det riktig. Går helt fint for meg. Anonymkode: f0c54...21a 7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #13 Skrevet 1. mai 2018 Barn finner noe å mobbe for uansett, og om man bærer navnet med stolthet, tror jeg ikke det vil være et problem. Men jeg synes det er forskjell på navn, må man stave hver gang, eller det er vanskelig å uttale, bør man kanskje tenke seg om. Det sagt, jeg kjenner noen som har gitt barna veldig originale navn, og en del rynker på nesa når de først hører dem. Etter hvert har de vokst på meg, og nå liker jeg dem veldig godt. Det er enkle navn da, de er lette å skrive og uttale. Det slår meg at det nesten er litt "dobbeltmoral" her for min del, for mange av de navna jeg leser foreslått her på forumet, tenker jeg er litt dårlig gjort å gi barna. Til syvende og sist er jeg vel mest glad i vanlige navn. Anonymkode: a3db2...0cf 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #14 Skrevet 1. mai 2018 Alt med måte. Spesielle navn kan være greit det. Bedre enn en av tre Lucas/Emmaer i hver klasse. Anonymkode: 8d1f5...fbe 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #15 Skrevet 1. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Datteren min heter Ingrhilde, og tror ikke det blir ett problem. Anonymkode: 78678...e18 ? Hvorfor ikke heller Inger-Hilde? Anonymkode: 8d1f5...fbe 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #16 Skrevet 1. mai 2018 25 minutter siden, AnonymBruker said: ? Hvorfor ikke heller Inger-Hilde? Anonymkode: 8d1f5...fbe Ikke spesielt nok. Min skal hete Xiwherth. Utales som Sivert. Anonymkode: 99775...08a 35
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #17 Skrevet 1. mai 2018 Jeg har et uvanlig navn til å være helnorsk, har aldri blitt mobbet for navnet av den grunn. Anonymkode: 8ffe5...5fc 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #18 Skrevet 1. mai 2018 For en generasjon eller to tilbake så var det ingen her i landet som kalte ungene sine Hermine eller Adele, mens nå er det helt vanlig. Anonymkode: 4a37d...f0e 2
Spir Skrevet 1. mai 2018 #19 Skrevet 1. mai 2018 Assa.. du skal ikke la være å gi et navn fordi du er redd for mobbing. Barn kan mobbe uansett, og man bør ikke la mobbere avgjøre hva du kaller barnet ditt.. jeg har et navn som er uvanlig i Norge og synes det er helt greit, synes det er mer sårende når voksne mennesker sier det er galt å gjøre det. Herregud, det er bare et navn, hvordan kan det være GALT.. bare fordi ikke sykt mange andre heter det? Voksne er verre enn barn noen ganger 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #20 Skrevet 1. mai 2018 Jeg er jente med guttenavn og det passer perfekt på meg Anonymkode: 6247a...40f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå