AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #1 Skrevet 1. mai 2018 Jeg er i den situasjonen at jeg ikke har egenkapital til eventuell å leie leilighet der utleier forventer en depositum sum som skal inn på en konto i banken. Finnes det andre løsninger for at man allikevel kan få leie leilighet uten at man har depositum sum må gis for å komme inn i boligmarkedet? trenger råd i denne sammenhengen når jeg må ut for å leie et sted jeg kan bo. Anonymkode: bc87a...699
stan Skrevet 1. mai 2018 #2 Skrevet 1. mai 2018 Noen banker låner til depositum. Hvis det ikke er helt akutt, prøv å spare opp til ihvertfall deler av beløpet. I værste fall ta det på kredittkortet. Men det er dyrt og om du ikke betaler i tide blir det enda dyrere. 1
accobra Skrevet 1. mai 2018 #3 Skrevet 1. mai 2018 Sleng inn en søknad om forbrukslån til Bank Norwegian eller undertegnede 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #4 Skrevet 1. mai 2018 3 minutter siden, stan skrev: Noen banker låner til depositum. Hvis det ikke er helt akutt, prøv å spare opp til ihvertfall deler av beløpet. I værste fall ta det på kredittkortet. Men det er dyrt og om du ikke betaler i tide blir det enda dyrere. jeg har allerede tre kredittkort som jeg har brukt opp maks på. Det gjorde jeg i forbindelse når jeg skulle starte for meg selv. Men sånn gikk det ikke og jeg har blitt innhentet av virkeligheten, og trenger både jobb og et sted å bo nå. Anonymkode: bc87a...699
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #5 Skrevet 1. mai 2018 Kontokreditt, forbrukslån, vanlig lån i banken. Du er vel en voksen person? Anonymkode: 17f0b...61f 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #6 Skrevet 1. mai 2018 1 minutt siden, marcus- skrev: Sleng inn en søknad om forbrukslån til Bank Norwegian eller undertegnede jeg har brukt opp min kvote når det gjelder kredittkort, og jeg vil bli glad når jeg kan bli gjeldfri. Men akkurat nå trenger jeg et sted å bo, men ser at mange forventer at man skal ha store summer innesperret på en konto hele tiden mens jeg leier. Synes det er litt synd, og synes det burde finnes en bedre regel enn akkurat det. Anonymkode: bc87a...699
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #7 Skrevet 1. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men akkurat nå trenger jeg et sted å bo, men ser at mange forventer at man skal ha store summer innesperret på en konto hele tiden mens jeg leier. Synes det er litt synd, og synes det burde finnes en bedre regel enn akkurat det. Åh hjelpes.... Anonymkode: 17f0b...61f 17
stan Skrevet 1. mai 2018 #8 Skrevet 1. mai 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg har allerede tre kredittkort som jeg har brukt opp maks på. Det gjorde jeg i forbindelse når jeg skulle starte for meg selv. Men sånn gikk det ikke og jeg har blitt innhentet av virkeligheten, og trenger både jobb og et sted å bo nå. Anonymkode: bc87a...699 Da ville jeg hørt med noen banker om det er mulig å refinansiere kredittkortgjelden. Men om du ikke har jobb så kan vel også det være vanskelig. Når det gjelder å bo, finnes det noe få som leier ut uten depositum. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #9 Skrevet 1. mai 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg har brukt opp min kvote når det gjelder kredittkort, og jeg vil bli glad når jeg kan bli gjeldfri. Men akkurat nå trenger jeg et sted å bo, men ser at mange forventer at man skal ha store summer innesperret på en konto hele tiden mens jeg leier. Synes det er litt synd, og synes det burde finnes en bedre regel enn akkurat det. Anonymkode: bc87a...699 Så klart skal det ikke gå ut over utleier at du ikke har penger. Depositum er en sikkerhet for utleier, som dekker evt ubetalt leie eller skader du påfører leiligheten. Anonymkode: c8e7e...b19 9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #10 Skrevet 1. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så klart skal det ikke gå ut over utleier at du ikke har penger. Depositum er en sikkerhet for utleier, som dekker evt ubetalt leie eller skader du påfører leiligheten. Anonymkode: c8e7e...b19 hvor prosent andel gjør leietaker skade på der man bor, uansett bør det finnes en annerledes garanti ordning, som banker kan stå for dispensasjon om noe alvorlig skulle skje. Men det er en helt uting med depositum. Lurer på hvordan dem gjør det i Sverige, Danmark, Tyskland, frankrike osv. tipper nordmenn er i en egen nøtteskall når det gjelder der også. Anonymkode: bc87a...699
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #11 Skrevet 1. mai 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvor prosent andel gjør leietaker skade på der man bor, uansett bør det finnes en annerledes garanti ordning, som banker kan stå for dispensasjon om noe alvorlig skulle skje. Men det er en helt uting med depositum. Lurer på hvordan dem gjør det i Sverige, Danmark, Tyskland, frankrike osv. tipper nordmenn er i en egen nøtteskall når det gjelder der også. Anonymkode: bc87a...699 Det er da mange leietakere som gjør skader, for det kan også skje uhell. Jeg har leid i mange år pga studier og jeg er ikke en person som er uforsiktig, men det var en gang det skjedde uhell. Jeg ansatte dog noen til å ordne opp i det etter avtale med utleier og betalte for dette. Utleier trengte dermed ikke holde tilbake depositumet mitt. Det er også de leietakerne som ikke greier å betale husleien. I ditt tilfelle der du ikke har orden på økonomien kan det skje. Det finnes noe som heter NAV garanti som du kan sjekke ut Anonymkode: bbf1c...e58 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #12 Skrevet 1. mai 2018 Vet ikke med Tyskland og Frankrike, men det er iallefall helt vanlig med depositum i både Sverige og Danmark. Men det finnes ulike garantiordninger som kan erstatte depositum, så lenge du er kredittverdig https://www.husleie.no/leietaker/depositumsgaranti/?gclid=EAIaIQobChMI9bLS36rl2gIVQWwbCh1crw3jEAAYASAAEgKu-PD_BwE Anonymkode: 13496...9d6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #13 Skrevet 1. mai 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvor prosent andel gjør leietaker skade på der man bor, uansett bør det finnes en annerledes garanti ordning, som banker kan stå for dispensasjon om noe alvorlig skulle skje. Men det er en helt uting med depositum. Lurer på hvordan dem gjør det i Sverige, Danmark, Tyskland, frankrike osv. tipper nordmenn er i en egen nøtteskall når det gjelder der også. Anonymkode: bc87a...699 Det er depositum både i Danmark og Italia. Det vet jeg av personlig erfaring. Så vil gå ut i fra at det er ganske vanlig mange steder. Anonymkode: ca264...098
Gjest HanenIFlokken Skrevet 1. mai 2018 #14 Skrevet 1. mai 2018 (endret) . Endret 16. april 2019 av HanenIFlokken
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #15 Skrevet 2. mai 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: hvor prosent andel gjør leietaker skade på der man bor, uansett bør det finnes en annerledes garanti ordning, som banker kan stå for dispensasjon om noe alvorlig skulle skje. Men det er en helt uting med depositum. Lurer på hvordan dem gjør det i Sverige, Danmark, Tyskland, frankrike osv. tipper nordmenn er i en egen nøtteskall når det gjelder der også. Anonymkode: bc87a...699 Noen utleiere godtar kanskje garantier. Men jeg driver ikke veldedighet. Har man ikke økonomien i orden får man bo et annet sted. Som utleier velger man selv hvem som skal få flytte inn. Anonymkode: c8e7e...b19 1
Rosatoast Skrevet 2. mai 2018 #16 Skrevet 2. mai 2018 Du kan få rentefritt depositumslån hos NAV. Det har jeg fått da har du 3 år på å tilbakebetale alt, enten dele opp beløpet, eller betale alt på en gang. Hvis du har spørsmål hvordan du kan få det, så send meg en DM! 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #17 Skrevet 2. mai 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen utleiere godtar kanskje garantier. Men jeg driver ikke veldedighet. Har man ikke økonomien i orden får man bo et annet sted. Som utleier velger man selv hvem som skal få flytte inn. Anonymkode: c8e7e...b19 det er en helt håpløs tankegang. Anonymkode: bc87a...699
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #18 Skrevet 2. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: det er en helt håpløs tankegang. Anonymkode: bc87a...699 Det er det vel ikke.. Jeg har selv spinklet og spart, og jobbet hardt for å få råd til ek, samt betjene et lån på min bolig.. Er det da håpløs tankegang at jeg er litt bevisst på hvem jeg vil leie ut til, og at jeg helst vil ha en sikkerhet i bunn? Anonymkode: cd45a...a9c 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #19 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er det vel ikke.. Jeg har selv spinklet og spart, og jobbet hardt for å få råd til ek, samt betjene et lån på min bolig.. Er det da håpløs tankegang at jeg er litt bevisst på hvem jeg vil leie ut til, og at jeg helst vil ha en sikkerhet i bunn? Anonymkode: cd45a...a9c Håpløst. Anonymkode: bc87a...699
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #20 Skrevet 2. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: det er en helt håpløs tankegang. Anonymkode: bc87a...699 Er det håpløst at en utleier ønsker sikre seg økonomisk, og slippe måtte ta kostnadene selv dersom leietaker ødelegger noe eller ikke betaler husleie? Hadde ikke jeg kunne tatt depositum, så hadde jeg ikke leid ut. Og iallefall ikke til noen med så dårlig økonomi som du har. Anonymkode: 13496...9d6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå