Gå til innhold

Mat med LITE karbohydrater

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du ikke så det, men TS er 15. Hun burde ikke begynne på noen ekstremdietter når vi ikke en gang vet hva legen sa. Jeg tviler på at legen mente TS skulle gå på lavkarbo. Man sier ikke til en 15-åring at den må på lavkarbo og sender den ut uten mer informasjon. Om legen virkelig mente at TS "ikke tåler" karbohydrater, så hadde han gjort mer enn å sende en 15-åring av sted uten mer info. 

Kanskje tråden egentlig burde stenges før TS begynner på en diett hun ikke burde. 

Anonymkode: 104fb...f64

Det er da ikke noe farlig i dette kostholdet. Man må ikke spise masse sukker og kornprodukter! Folk er så redd for lavkarbo fordi de tror det er så ekstremt! Det er det ikke. Spiser vanlig mat jeg, bare ikke masse stivelse og fyllprodukter. 

Mange mener også at mennesker trenger animalske produkter, men de som er vegetarianere eller veganere, lever godt selv om de kutter ut dyreprodukter. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan ikke hjelpe deg når du ikke er villig til å gi oss svarene vi trenger for å hjelpe deg

Om noen lager en tråd om hvilken butikk som er best i byen min, så kan ikke vi hjelpe med mindre vi vet hvor i Norge det er eller hvilke butikker personen vil handle på. Spørsmålet ditt er litt som å spørre "hvilken butikk er best i byen min". Vi kan ikke vite uten flere detaljer

Anonymkode: 104fb...f64

spørsmålet mitt var, hva kan jeg spise med lite karbohydrater? som er godt. 

Jeg ba dere ikke finne diagnoser til meg

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dette er det umulig å gi råd om når du nekter å fortelle oss hva det faktisk er legen har fortalt til deg. 

Vil si det faktisk er farlig å gi deg råd om hva du burde spise når vi ikke engang vet hva det er legen har sagt til deg.

Hva legen har sagt og konkludert med må vi få vite før du kan forvente å få råd om mat og kosthold. Noe annet er bare uforsvarlig.

Anonymkode: 4fbee...39b

HALLO? og spise mindre karbohydrater er da ikke farlig? haha hva faen?¿

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har redusert mengden karbohydrater pga lavt stoffskifte. Nå vet jeg ikke hvor streng du trenger å være, det ville jeg hørt med legen om. Men jeg har nesten sluttet å spise brød, potet, ris og pasta. Og det meste av godteri o.l., med unntak av litt i helgen. Evt. spiser jeg vaniljekesam med bær eller eple istedenfor, det er kjempegodt. 

Så jeg spiser istedenfor mye avokado, nøtter, egg i ulike varianter og baker lavkarborundstykker til frokost og lunsj. Til middag spiser jeg egentlig det samme som før, men bytter ut ris/pasta/potet med hummus/sellerirotmos/salat med avokado f.eks. 

Anonymkode: 49c07...bf2

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, jadaæeanonym skrev:

spørsmålet mitt var, hva kan jeg spise med lite karbohydrater? som er godt. 

Jeg ba dere ikke finne diagnoser til meg

Det var du som starten en tråd hvor du hevdet å ha en sykdom som gjør at du ikke må få i deg karbohydrater. Da er det ikke rart at du får spørsmål om hva som feiler deg.

9 timer siden, jadaæeanonym skrev:

HALLO? og spise mindre karbohydrater er da ikke farlig? haha hva faen?¿

I utgangspunktet nei, men måten du unngår å svare på hva legen har sagt, og måten du blir aggressiv på når du blir spurt om hvorfor du må holde deg unna karbohydrater gir meg et fare signal. 

Måten du svarer på i tråden gir meg et inntrykk av at du kun har gitt deg selv en sykdom om at du ikke tåler karbohydrater. 

For alt vi vet kan du være en normalvektig jente, med ønske om å gå ned i vekt, og derfor unnskylder seg med at hun ikke tåler karbohydrater. Dersom dette er tilfelle er det direkte farlig å gi deg råd om å holde deg unna karbohydrater, nettopp fordi slike råd kan føre til en spiseforstyrrelse. 

Siden du blir aggressiv og nekter å forklare deg med hva legen har sagt, så er det faktisk farlig å gi deg råd, fordi våre råd kan (for alt vi vet) føre til en spiseforstyrrelse. 

Derfor er det viktig at du er ærlig å forteller hvorfor du må holde deg unna karbohydrater og nøyaktig hva legen har sagt til deg. 

Anonymkode: 4fbee...39b

• Liker 2
Skrevet

Du er bare 15 år Ts, hvis legen din virkelig mener du har en tilstand som gjør at du bør kutte karbohydrater så burde han henvist deg til ernæringsfysiolog. 

Til dere som mener at lavkarbo er livet og veien så bør dere notere dere at Ts er et barn. Og barn i utvikling bør få i seg både karbohydrater, fett og proteiner. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...