tirben Skrevet 1. mai 2018 #21 Skrevet 1. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at det ikke er det du spiser sammen med karbohydratene du blir dårlig av da? Og gluten? Om du spiser f.ex. poteter og avocado uten noe særlig annet, blir du dårlig da? Eller søtpoteter og noe grønnsaker? Hva med glutenfrie havregryn, hirse og quinoa? Eller frukt, det er jo også karbohydrater, skal du unnngå det også? Banananer, jorbær og mango? Greia er at det er så og si umulig å leve uten karbohydrater, fordi det er her energien finnes. For å i det hele tatt å få drivstoff må man spise karbohydrater og/eller fett, så om du ikke skal spise noen karbohydrater, må du få ALL energien din gjennom fett, noe som er utrolig belastende for kroppen over tid. Proteiner er nemlig ikke energi! Det som skjer når noen prøver å leve strengt lavkarbo er at de sprekker før eller siden og spiser sjokolade, boller, pizza, iskrem etc, fordi kroppen skriker etter karbohydrater. Da er det mye bedre å gå for rene, glutenfrie karbohydrater uten masse dritt-tilsetningsstoffer, som er lite bearbeidet, som frukt, noen korntyper uten gluten, og rotgrønnsaker. Og forresten, leger vet veldig lite om kosthold, de har det knapt i utdannelsen sin. Anonymkode: 32d83...9fc Jeg har levd på lavkarbo i snart 5 år nå, og det går helt bra! Jeg spiser kjøtt, fisk, skalldyr, grønnsaker som vokser over jorda, ( ikke poteter, gulrøtter) egg,, og baker knekkebrød og brød selv uten mel eller korn. Jeg holder meg inna sukker, og stivelsesholdige produkter. Og vet du hva, jeg har aldri følt meg bedre! 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #22 Skrevet 1. mai 2018 1 time siden, jadaæeanonym skrev: Fordi jeg har vært hos legen flere ganger. Jeg legger også på meg mye hvis jeg spiser det slik som alle andre. Men alle legger på seg av karbohydrater, fordi det blir omdannet til fett om vi får i oss mer en kroppen har bruk for. Alle legger på seg om de får i seg mer karbohydrater enn hva energibehovet tilsier, det betyr ikke at man tåler karbohydrater dårlig. Det er høyt blodsukker som betyr at man tåler karbohydrater dårlig. Anonymkode: 4fbee...39b
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #23 Skrevet 1. mai 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men alle legger på seg av karbohydrater, fordi det blir omdannet til fett om vi får i oss mer en kroppen har bruk for. Alle legger på seg om de får i seg mer karbohydrater enn hva energibehovet tilsier, det betyr ikke at man tåler karbohydrater dårlig. Det er høyt blodsukker som betyr at man tåler karbohydrater dårlig. Anonymkode: 4fbee...39b Hun skriver ikke at hun legger på seg av for mye karbohydrater, hun sier at hun legger på seg mer av karbohydrater enn vanlig hvis hun spiser sånn som alle andre spiser karbohydrater. Altså at hun går opp mer ved normal inntak av karbohydrater enn vanlige folk med vanlig kosthold. Anonymkode: 8729c...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #24 Skrevet 2. mai 2018 TS, her tror jeg nesten du må bestille ny legetime og spørre hvorfor du ikke tåler karbohydrater, og om legen har forslag til hva du burde spise mer av istedet. Forresten, TS, kan du fortelle meg hva karbohydrater er for noe? Hvilken mat er det snakk om? Anonymkode: 104fb...f64
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #25 Skrevet 2. mai 2018 11 hours ago, tirben said: Jeg har levd på lavkarbo i snart 5 år nå, og det går helt bra! Jeg spiser kjøtt, fisk, skalldyr, grønnsaker som vokser over jorda, ( ikke poteter, gulrøtter) egg,, og baker knekkebrød og brød selv uten mel eller korn. Jeg holder meg inna sukker, og stivelsesholdige produkter. Og vet du hva, jeg har aldri følt meg bedre! Om du kuttet ut prossesert mat fra butikken, sukkerholdige varer og annen junk, så ville du følt deg ebdre uansett hvilket kosthod du går på. Jeg synes det er litt rart med et kosthold der man ikke kan spise gulrøtter, men... Anonymkode: 104fb...f64 1
jadaæeanonym Skrevet 2. mai 2018 Forfatter #26 Skrevet 2. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: TS, her tror jeg nesten du må bestille ny legetime og spørre hvorfor du ikke tåler karbohydrater, og om legen har forslag til hva du burde spise mer av istedet. Forresten, TS, kan du fortelle meg hva karbohydrater er for noe? Hvilken mat er det snakk om? Anonymkode: 104fb...f64 Jeg vet hva karbohydrater er jo?? Gidder derimot ikke forklare det fordi hvorfor skal jeg det? Jeg vet hva jeg kan spise, men jeg trenger tips til noe kreativt jeg kan spise! Slutt å snakk til meg som om alle tror jeg er stein dum 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #27 Skrevet 2. mai 2018 2 minutter siden, jadaæeanonym said: Jeg vet hva karbohydrater er jo?? Gidder derimot ikke forklare det fordi hvorfor skal jeg det? Jeg vet hva jeg kan spise, men jeg trenger tips til noe kreativt jeg kan spise! Slutt å snakk til meg som om alle tror jeg er stein dum Heh, minner meg om denne: Anonymkode: 104fb...f64 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #28 Skrevet 2. mai 2018 19 timer siden, jadaæeanonym skrev: Hei! Jeg har en tilstand som sier at jeg ikke kan spise så mye karbohydrater, jeg blir veldig dårlig av det:( derfor sier legen jeg skal holde meg unna. Er skikkelig dumt for jeg ELSKER mat som har masse karbohydrater. Men er det noen som har noe tips til hva jeg kan spise? Middager, eller noe godt jeg kan spise hvis jeg craver på noe godt? jeg er sjukt desperat for tiden , ahah.:( Potetgull var liksom the love of my life <\3 Er bare 15 år liksom:( Hva heter den tilstanden? Det er mye enklere å gi deg fornuftige svar om vi får vite hva tilstanden heter. 17 timer siden, jadaæeanonym skrev: Jeg har ikke en ordentlig diagnose nei, men kroppen min klarer ikke forbrenne karbohydratene så jeg får veldig vondt i magen, kvalme, svimmel osv. Jeg går på en type b-vitaminer som jeg mangler maasse av, i håp om at det blir bedre, men i mellomtiden klarer jeg faktisk ikke spise karbohydrater jeg blir så dårlig. :/ Har du en diagnose eller har du ikke en diagnose? Blir du dårlig fysisk eller blir du dårlig fordi du mener du legger på legger på deg mye mer enn alle andre dersom du spise karbohydrater? 17 timer siden, jadaæeanonym skrev: jeg sier jo at jeg ikke har en diagnose. Jeg kan spise det, men kroppen min har sjukt problemer med å forbrenne det, den klarer det jo. Det går bare så tregt at jeg blir dårlig. Er flere i familien min som har det sånn, bare at jeg har det skikkelig mye, og får så vondt. Men legen sa det kan skyldes at jeg mangler flere type b-vitaminer, og jeg mangler ganske mye. Jeg er ikke lege så jeg vet egt ikke hva jeg snakker om, men jeg finner ikke bare på ting?? dette er ting legen har sagt til meg??? Men takk uansett, jeg har ikke diabetes. kroppen min forbrenner karbohydrater så dårlig at hvis jeg spiser karbohydrater så legger jeg også på meg massse. Sånn er det med flere i familien min. IKKE kom her og si at ting er umulig når jeg har vært hos legen. Unnskyld for at jeg er så sur ahah, men er nesten ingen som hører på meg. og jeg har ikke glutenallergi heller:( har testet meg for det. jeg er bare laktoseintolerante Hvorfor er det nesten ingen som hører på deg når du sier du sliter med maten? Du sier at det er flere i familien din som har det samme som du har. Da synes jeg du kan spørre de om de har noen gode forslag også. Spør dem også om det de og du har har noe navn. Legen bør henvise deg til en ernæringsfysiolog på sykehuset når du har fått en diagnose som gjør at du ikke kan spise enkelte ting. 15 timer siden, jadaæeanonym skrev: Du, jeg er bare 15 så jeg vet ikke så mye sjæl 15 timer siden, jadaæeanonym skrev: Fordi jeg har vært hos legen flere ganger. Jeg legger også på meg mye hvis jeg spiser det slik som alle andre. Du er 15 år. I den alderen er det meningen at jentene skal legge på seg litt. Hvordan vet du at du legger på deg mye mer enn alle andre dersom du spiser det samme som alla andre? 8 minutter siden, jadaæeanonym skrev: Jeg vet hva karbohydrater er jo?? Gidder derimot ikke forklare det fordi hvorfor skal jeg det? Jeg vet hva jeg kan spise, men jeg trenger tips til noe kreativt jeg kan spise! Slutt å snakk til meg som om alle tror jeg er stein dum Anonymkode: 57bb7...c54
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #29 Skrevet 2. mai 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun skriver ikke at hun legger på seg av for mye karbohydrater, hun sier at hun legger på seg mer av karbohydrater enn vanlig hvis hun spiser sånn som alle andre spiser karbohydrater. Altså at hun går opp mer ved normal inntak av karbohydrater enn vanlige folk med vanlig kosthold. Anonymkode: 8729c...4b9 Trådstarter har ingen forutsetninger for å si at hun legger mer på seg av karbohydrater enn andre. 1 gram karbohydrat er 4 kalorier uansett forbrenning og uavhengig av hvordan en person er. Finnes ingen sykdom som bryter fysiske lover, så at ts legger mer på seg av karbohydrater enn andre er tull. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: TS, her tror jeg nesten du må bestille ny legetime og spørre hvorfor du ikke tåler karbohydrater, og om legen har forslag til hva du burde spise mer av istedet. Forresten, TS, kan du fortelle meg hva karbohydrater er for noe? Hvilken mat er det snakk om? Anonymkode: 104fb...f64 Finnes ingen som ikke tåler karbohydrater, nærmeste en slik diagnose er diabetes som trådstarter ikke har. Trådstarter skriver også tidligere at hun ikke har fått en diagnose, men at hun kun føler/tror at hun ikke tåler karbohydrater. Det trådstarter trenger er å lete andre steder etter hva plagene skyldes, for det er ikke karbohydrater alene som gir de symptomene trådstarter skisserer. Står fast på at trådstarter burde lete etter andre intoleranse, hun sier at hun har laktoseintoleranse, spørsmålet er om man også er allergisk mot melkeproteiner, for da vil selv laktosefritt gi plager. Anonymkode: 4fbee...39b 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #30 Skrevet 2. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Finnes ingen som ikke tåler karbohydrater, nærmeste en slik diagnose er diabetes som trådstarter ikke har. Trådstarter skriver også tidligere at hun ikke har fått en diagnose, men at hun kun føler/tror at hun ikke tåler karbohydrater. Det trådstarter trenger er å lete andre steder etter hva plagene skyldes, for det er ikke karbohydrater alene som gir de symptomene trådstarter skisserer. Står fast på at trådstarter burde lete etter andre intoleranse, hun sier at hun har laktoseintoleranse, spørsmålet er om man også er allergisk mot melkeproteiner, for da vil selv laktosefritt gi plager. Anonymkode: 4fbee...39b Det er derfor jeg sier hun burde gå til legen igjen, sannsynligvis har det skjedd en misforståelse. Det er også derfor jeg spurte TS om å definere karbohydrater, for det er mulig TS tror at karbohydrater = potetgull, godterier og boller liksom. Man vet aldri. Derfor jeg linket videon om hun damen som er skråsikker på at hun vet hvordan en inhaler fungerer når du har astma... Mulig hun klagde til legen over at hun ikke tålte potetgull og han sa noe sånt som "da er det lurt å unngå det". Også har TS skapt seg en egen historie om hva det betyr. Det går ikke an å vite, så det beste er at hun går tilbake til legen som vet hva greia er,og får en oppklarelse. Det er også mulig at foreldrene hennes har sagt at de ikke tåler karbohydrater for å unnskylde egen overvekt ("i denne familien legger vi raskere på oss av karbohydrater enn andre mennesker, det er bare sånn, vi tåler ikke karbohydrater så godt"). Anonymkode: 104fb...f64
jadaæeanonym Skrevet 2. mai 2018 Forfatter #31 Skrevet 2. mai 2018 Dere vet jo ikke en dritt, slutt å anta ting. sletter dette nå fordi dere var faen ikke til noe hjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #32 Skrevet 2. mai 2018 Just now, jadaæeanonym said: Dere vet jo ikke en dritt, slutt å anta ting. sletter dette nå fordi dere var faen ikke til noe hjelp. Vi kan ikke hjelpe deg når du ikke er villig til å gi oss svarene vi trenger for å hjelpe deg Om noen lager en tråd om hvilken butikk som er best i byen min, så kan ikke vi hjelpe med mindre vi vet hvor i Norge det er eller hvilke butikker personen vil handle på. Spørsmålet ditt er litt som å spørre "hvilken butikk er best i byen min". Vi kan ikke vite uten flere detaljer Anonymkode: 104fb...f64 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #33 Skrevet 2. mai 2018 Disse type trådene kommer frem hver sen-vår/tidlig sommer Anonymkode: 558f0...de4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #34 Skrevet 2. mai 2018 15 minutter siden, jadaæeanonym skrev: Dere vet jo ikke en dritt, slutt å anta ting. sletter dette nå fordi dere var faen ikke til noe hjelp. Vi antar ikke ting, bare fordi ingen forteller deg det du ønsker å høre, så betyr det ikke at vi ikke er til hjelp. Det som hadde vært lite til hjelp var om noen faktisk fortalte deg at du ikke tålte karbohydrater, for det er faktisk ikke fysiologisk mulig. Det som derimot kunne gjort det lettere å hjelpe deg var om du faktisk gjenga og fortalte nøyaktig hva legen faktisk har sagt. For den fikse ideen din om at du ikke tåler karbohydrater nekter jeg faktisk å tro for at legen har sagt. Her er det mer sannsynlig at du har misforstått legen, derfor hadde det vært til stor hjelp om du kunne gjengitt hva legen faktisk har fortalt deg. Anonymkode: 4fbee...39b
tirben Skrevet 2. mai 2018 #35 Skrevet 2. mai 2018 20 timer siden, jadaæeanonym skrev: Hei! Jeg har en tilstand som sier at jeg ikke kan spise så mye karbohydrater, jeg blir veldig dårlig av det:( derfor sier legen jeg skal holde meg unna. Er skikkelig dumt for jeg ELSKER mat som har masse karbohydrater. Men er det noen som har noe tips til hva jeg kan spise? Middager, eller noe godt jeg kan spise hvis jeg craver på noe godt? jeg er sjukt desperat for tiden , ahah.:( Potetgull var liksom the love of my life <\3 Er bare 15 år liksom:( Du kan spise rent kjøtt, fisk, skalldyr, kjøttdeig, egg, grønnsaker som vokser over jorda, baconcrisp, litt nøtter, sukkerfri brus og saft, Brisk knekkebrød, (blå pakke) steinalderbrød (bak selv) avocado, tomat, agurk, alt av salat egentlig, bær, ( ikke frukt) . Alt dette høres sikkert komplisert ut, men når du kommer inn i det, blir det en vane. Når man skal endre kosthold, handler det om å endre vaner. I begynnelsen tenker man endel på alt man ikke kan spise, men etterhvert går det over. Man lærer seg å like annen mat, ig man kjenner at kroppen får det bedre. Vil anbefale en facebookgruppe som heter Spør Thor. Der får du masse gode tips, og du kan også kjøpe en ferdig oppsatt 4 ukers meny, som er tilpasset masse forskjellige plager. Etter de 4 ukene har du lært mye om kosthold og kan da fortsette prinsippene på egenhånd.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #36 Skrevet 2. mai 2018 Da bestiller du en ny time hos legen og blir sendt videre til en ernæringsfysiolog. Legen din skal ikke bare si at du må kutte ut karbohydrater og ikke forklare så du forstår eller gi annen informasjon som da er viktig for deg. Gjelder det alle karbohydrater, hva kan du spise og ikke, er det noe annet du må passe på, hvor mye karbohydrater mener han du kan spise osv. IKKE ta imot ernæringsråd fra fremmede på internett som ikke har noe innblikk i situasjonen din, derfor må du dra tilbake til legen. Gjerne få med deg moren eller faren din også så de kan få informasjon så de kan hjelpe deg til å spise riktig. Anonymkode: 2cc2a...6dd
jadaæeanonym Skrevet 2. mai 2018 Forfatter #37 Skrevet 2. mai 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kan ikke hjelpe deg når du ikke er villig til å gi oss svarene vi trenger for å hjelpe deg Om noen lager en tråd om hvilken butikk som er best i byen min, så kan ikke vi hjelpe med mindre vi vet hvor i Norge det er eller hvilke butikker personen vil handle på. Spørsmålet ditt er litt som å spørre "hvilken butikk er best i byen min". Vi kan ikke vite uten flere detaljer Anonymkode: 104fb...f64 JEG SPURTE OM MAT Å SPISE!!! ba dere ikke om noe annet
jadaæeanonym Skrevet 2. mai 2018 Forfatter #38 Skrevet 2. mai 2018 5 minutter siden, tirben skrev: Du kan spise rent kjøtt, fisk, skalldyr, kjøttdeig, egg, grønnsaker som vokser over jorda, baconcrisp, litt nøtter, sukkerfri brus og saft, Brisk knekkebrød, (blå pakke) steinalderbrød (bak selv) avocado, tomat, agurk, alt av salat egentlig, bær, ( ikke frukt) . Alt dette høres sikkert komplisert ut, men når du kommer inn i det, blir det en vane. Når man skal endre kosthold, handler det om å endre vaner. I begynnelsen tenker man endel på alt man ikke kan spise, men etterhvert går det over. Man lærer seg å like annen mat, ig man kjenner at kroppen får det bedre. Vil anbefale en facebookgruppe som heter Spør Thor. Der får du masse gode tips, og du kan også kjøpe en ferdig oppsatt 4 ukers meny, som er tilpasset masse forskjellige plager. Etter de 4 ukene har du lært mye om kosthold og kan da fortsette prinsippene på egenhånd. takk<3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #39 Skrevet 2. mai 2018 7 minutter siden, tirben said: Du kan spise rent kjøtt, fisk, skalldyr, kjøttdeig, egg, grønnsaker som vokser over jorda, baconcrisp, litt nøtter, sukkerfri brus og saft, Brisk knekkebrød, (blå pakke) steinalderbrød (bak selv) avocado, tomat, agurk, alt av salat egentlig, bær, ( ikke frukt) . Alt dette høres sikkert komplisert ut, men når du kommer inn i det, blir det en vane. Når man skal endre kosthold, handler det om å endre vaner. I begynnelsen tenker man endel på alt man ikke kan spise, men etterhvert går det over. Man lærer seg å like annen mat, ig man kjenner at kroppen får det bedre. Vil anbefale en facebookgruppe som heter Spør Thor. Der får du masse gode tips, og du kan også kjøpe en ferdig oppsatt 4 ukers meny, som er tilpasset masse forskjellige plager. Etter de 4 ukene har du lært mye om kosthold og kan da fortsette prinsippene på egenhånd. Kanskje du ikke så det, men TS er 15. Hun burde ikke begynne på noen ekstremdietter når vi ikke en gang vet hva legen sa. Jeg tviler på at legen mente TS skulle gå på lavkarbo. Man sier ikke til en 15-åring at den må på lavkarbo og sender den ut uten mer informasjon. Om legen virkelig mente at TS "ikke tåler" karbohydrater, så hadde han gjort mer enn å sende en 15-åring av sted uten mer info. Kanskje tråden egentlig burde stenges før TS begynner på en diett hun ikke burde. Anonymkode: 104fb...f64 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #40 Skrevet 2. mai 2018 19 minutter siden, jadaæeanonym skrev: JEG SPURTE OM MAT Å SPISE!!! ba dere ikke om noe annet Og dette er det umulig å gi råd om når du nekter å fortelle oss hva det faktisk er legen har fortalt til deg. Vil si det faktisk er farlig å gi deg råd om hva du burde spise når vi ikke engang vet hva det er legen har sagt til deg. Hva legen har sagt og konkludert med må vi få vite før du kan forvente å få råd om mat og kosthold. Noe annet er bare uforsvarlig. Anonymkode: 4fbee...39b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå