jadaæeanonym Skrevet 1. mai 2018 #1 Del Skrevet 1. mai 2018 Hei! Jeg har en tilstand som sier at jeg ikke kan spise så mye karbohydrater, jeg blir veldig dårlig av det:( derfor sier legen jeg skal holde meg unna. Er skikkelig dumt for jeg ELSKER mat som har masse karbohydrater. Men er det noen som har noe tips til hva jeg kan spise? Middager, eller noe godt jeg kan spise hvis jeg craver på noe godt? jeg er sjukt desperat for tiden , ahah.:( Potetgull var liksom the love of my life <\3 Er bare 15 år liksom:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Asus Skrevet 1. mai 2018 #2 Del Skrevet 1. mai 2018 (endret) Rent kjøtt inneholder ingen karbohydrater, og de aller fleste grønnsaker kan du spise uten problemer. Det samme med oster (ikke brunost), rømme, bacon og egg. Av godteri har bacongull lite karbohydrater. Om du besøker http://forum.lavkarbo.no/ vil du finne mange oppskrifter på mat med lite karbohydrater. Jeg ville gått tilbake til legen og fått noen konkrete tips om hvordan du skal løse det i hverdagen; og hvor streng du må være. Om du for eksempel har vært veldig glad i godteri osv., kan det jo hende at du bare må passe på det. Endret 1. mai 2018 av Asus 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #3 Del Skrevet 1. mai 2018 1 time siden, jadaæeanonym skrev: Hei! Jeg har en tilstand som sier at jeg ikke kan spise så mye karbohydrater, jeg blir veldig dårlig av det:( derfor sier legen jeg skal holde meg unna. Er skikkelig dumt for jeg ELSKER mat som har masse karbohydrater. Men er det noen som har noe tips til hva jeg kan spise? Middager, eller noe godt jeg kan spise hvis jeg craver på noe godt? jeg er sjukt desperat for tiden , ahah.:( Potetgull var liksom the love of my life <\3 Er bare 15 år liksom:( Det finnes ingen sykdom som gjør deg intolerant mot karbohydrater, men finnes sykdommer som gjør deg intolerant mot spesifikke karbohydrater slik som laktose. Siden du er 15 år kan du heller ikke være i faresonen for diabetes type 2. Jeg spør derfor av nysgjerrighet, hvorfor kan du ikke spise karbohydrater? Har aldri hørt om noe slik diagnose som er dokumentert, så spør derfor av nysgjerrighet Anonymkode: 4fbee...39b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jadaæeanonym Skrevet 1. mai 2018 Forfatter #4 Del Skrevet 1. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ingen sykdom som gjør deg intolerant mot karbohydrater, men finnes sykdommer som gjør deg intolerant mot spesifikke karbohydrater slik som laktose. Siden du er 15 år kan du heller ikke være i faresonen for diabetes type 2. Jeg spør derfor av nysgjerrighet, hvorfor kan du ikke spise karbohydrater? Har aldri hørt om noe slik diagnose som er dokumentert, så spør derfor av nysgjerrighet Anonymkode: 4fbee...39b Jeg har ikke en ordentlig diagnose nei, men kroppen min klarer ikke forbrenne karbohydratene så jeg får veldig vondt i magen, kvalme, svimmel osv. Jeg går på en type b-vitaminer som jeg mangler maasse av, i håp om at det blir bedre, men i mellomtiden klarer jeg faktisk ikke spise karbohydrater jeg blir så dårlig. :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest making.a.mess Skrevet 1. mai 2018 #5 Del Skrevet 1. mai 2018 Hørtes rart ut. Men nå er det som nevnt mye god info på lavkarbo.no inkludert lister over karboinnhold i matvarer. Ikke noe problem å spise lite karbo om man setter seg litt i det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #6 Del Skrevet 1. mai 2018 16 minutter siden, jadaæeanonym skrev: Jeg har ikke en ordentlig diagnose nei, men kroppen min klarer ikke forbrenne karbohydratene så jeg får veldig vondt i magen, kvalme, svimmel osv. Jeg går på en type b-vitaminer som jeg mangler maasse av, i håp om at det blir bedre, men i mellomtiden klarer jeg faktisk ikke spise karbohydrater jeg blir så dårlig. :/ Hadde du ikke klart å forbrenne karbohydrater hadde du vært død, fordi alle cellene i kroppen er avhengig av glukose for å fungere. Glukose er det man får når karbohydratene forbrennes. At du får kvalme og luft i magen er nok en annen årsak, som kan være linket til et annet underliggende problem. Min første tanke her er cøliaki, flere produkter med karbohydrater inneholder gluten, har du blitt testet mot det? Mye mer sannsynlig at det du reagerer på er noe annet som finnes i flere produkter med karbohydrater, enn at du reagerer på karbohydrater alene. Hvilke matvarer av karbohydrater blir du dårligst av? Har du prøvd å eliminere enkelte matvarer med laktose, gluten, malt eller liknende, en av gangen for å se om du reagerer på noen av disse? Ingen er allergisk mot karbohydrater, da hadde man blitt langt sykere enn kvalme og oppblåst mage. Det nærmeste man kommer å ikke «tåle» karbohydrater er ubehandlet diabetes, som man dør av uten behandling. Anonymkode: 4fbee...39b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #7 Del Skrevet 1. mai 2018 Jeg (er ikke TS men blander meg allikevel) har reaktiv hypoglykemi, og må passe på inntaket av karbohydrater og sukker. Jeg fungerer utmerket på lavkarbo, selv om jeg ikke dør av karbohydrater (med mindre jeg svime av og ramler på/i noe som dreper meg). Til dere som ikke hadde hørt om en liknende diagnose. Anonymkode: 32ea6...4a0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jadaæeanonym Skrevet 1. mai 2018 Forfatter #8 Del Skrevet 1. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde du ikke klart å forbrenne karbohydrater hadde du vært død, fordi alle cellene i kroppen er avhengig av glukose for å fungere. Glukose er det man får når karbohydratene forbrennes. At du får kvalme og luft i magen er nok en annen årsak, som kan være linket til et annet underliggende problem. Min første tanke her er cøliaki, flere produkter med karbohydrater inneholder gluten, har du blitt testet mot det? Mye mer sannsynlig at det du reagerer på er noe annet som finnes i flere produkter med karbohydrater, enn at du reagerer på karbohydrater alene. Hvilke matvarer av karbohydrater blir du dårligst av? Har du prøvd å eliminere enkelte matvarer med laktose, gluten, malt eller liknende, en av gangen for å se om du reagerer på noen av disse? Ingen er allergisk mot karbohydrater, da hadde man blitt langt sykere enn kvalme og oppblåst mage. Det nærmeste man kommer å ikke «tåle» karbohydrater er ubehandlet diabetes, som man dør av uten behandling. Anonymkode: 4fbee...39b jeg sier jo at jeg ikke har en diagnose. Jeg kan spise det, men kroppen min har sjukt problemer med å forbrenne det, den klarer det jo. Det går bare så tregt at jeg blir dårlig. Er flere i familien min som har det sånn, bare at jeg har det skikkelig mye, og får så vondt. Men legen sa det kan skyldes at jeg mangler flere type b-vitaminer, og jeg mangler ganske mye. Jeg er ikke lege så jeg vet egt ikke hva jeg snakker om, men jeg finner ikke bare på ting?? dette er ting legen har sagt til meg??? Men takk uansett, jeg har ikke diabetes. kroppen min forbrenner karbohydrater så dårlig at hvis jeg spiser karbohydrater så legger jeg også på meg massse. Sånn er det med flere i familien min. IKKE kom her og si at ting er umulig når jeg har vært hos legen. Unnskyld for at jeg er så sur ahah, men er nesten ingen som hører på meg. og jeg har ikke glutenallergi heller:( har testet meg for det. jeg er bare laktoseintolerante Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jadaæeanonym Skrevet 1. mai 2018 Forfatter #9 Del Skrevet 1. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg (er ikke TS men blander meg allikevel) har reaktiv hypoglykemi, og må passe på inntaket av karbohydrater og sukker. Jeg fungerer utmerket på lavkarbo, selv om jeg ikke dør av karbohydrater (med mindre jeg svime av og ramler på/i noe som dreper meg). Til dere som ikke hadde hørt om en liknende diagnose. Anonymkode: 32ea6...4a0 Hva er det for noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #10 Del Skrevet 1. mai 2018 Er du sikker på at det ikke er det du spiser sammen med karbohydratene du blir dårlig av da? Og gluten? Om du spiser f.ex. poteter og avocado uten noe særlig annet, blir du dårlig da? Eller søtpoteter og noe grønnsaker? Hva med glutenfrie havregryn, hirse og quinoa? Eller frukt, det er jo også karbohydrater, skal du unnngå det også? Banananer, jorbær og mango? Greia er at det er så og si umulig å leve uten karbohydrater, fordi det er her energien finnes. For å i det hele tatt å få drivstoff må man spise karbohydrater og/eller fett, så om du ikke skal spise noen karbohydrater, må du få ALL energien din gjennom fett, noe som er utrolig belastende for kroppen over tid. Proteiner er nemlig ikke energi! Det som skjer når noen prøver å leve strengt lavkarbo er at de sprekker før eller siden og spiser sjokolade, boller, pizza, iskrem etc, fordi kroppen skriker etter karbohydrater. Da er det mye bedre å gå for rene, glutenfrie karbohydrater uten masse dritt-tilsetningsstoffer, som er lite bearbeidet, som frukt, noen korntyper uten gluten, og rotgrønnsaker. Og forresten, leger vet veldig lite om kosthold, de har det knapt i utdannelsen sin. Anonymkode: 32d83...9fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #11 Del Skrevet 1. mai 2018 2 minutter siden, jadaæeanonym skrev: Hva er det for noe? Omvendt diabetes. Kroppen produserer for mye insulin, og dermed dropper blodsukkeret (noen ganger farlig mye) etter inntak av mat (spesielt karbohydrater og sukker). Anonymkode: 32ea6...4a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #12 Del Skrevet 1. mai 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at det ikke er det du spiser sammen med karbohydratene du blir dårlig av da? Og gluten? Om du spiser f.ex. poteter og avocado uten noe særlig annet, blir du dårlig da? Eller søtpoteter og noe grønnsaker? Hva med glutenfrie havregryn, hirse og quinoa? Eller frukt, det er jo også karbohydrater, skal du unnngå det også? Banananer, jorbær og mango? Greia er at det er så og si umulig å leve uten karbohydrater, fordi det er her energien finnes. For å i det hele tatt å få drivstoff må man spise karbohydrater og/eller fett, så om du ikke skal spise noen karbohydrater, må du få ALL energien din gjennom fett, noe som er utrolig belastende for kroppen over tid. Proteiner er nemlig ikke energi! Det som skjer når noen prøver å leve strengt lavkarbo er at de sprekker før eller siden og spiser sjokolade, boller, pizza, iskrem etc, fordi kroppen skriker etter karbohydrater. Da er det mye bedre å gå for rene, glutenfrie karbohydrater uten masse dritt-tilsetningsstoffer, som er lite bearbeidet, som frukt, noen korntyper uten gluten, og rotgrønnsaker. Og forresten, leger vet veldig lite om kosthold, de har det knapt i utdannelsen sin. Anonymkode: 32d83...9fc For noe tull. Anonymkode: f1055...343 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Asus Skrevet 1. mai 2018 #13 Del Skrevet 1. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å i det hele tatt å få drivstoff må man spise karbohydrater og/eller fett, så om du ikke skal spise noen karbohydrater, må du få ALL energien din gjennom fett, noe som er utrolig belastende for kroppen over tid. Proteiner er nemlig ikke energi! Dette er direkte feil, kroppen klarer fint å leve av fett; musklene forbrenner fett slik det er og hjernen benytter seg av fett omdannet til ketoner. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som skjer når noen prøver å leve strengt lavkarbo er at de sprekker før eller siden og spiser sjokolade, boller, pizza, iskrem etc, fordi kroppen skriker etter karbohydrater Som med andre dietter kan også lavkarbo være vanskelig å følge i lengden; slik er det når man kutter ut visse typer mat. Skadelig er det ikke, og kroppen skriker ikke etter karbohydrater like lite som den skriker etter sjokolade når man går på andre dietter. Men man kan selvsagt få lyst på den slags når man benytter seg av lavkarbo, akkurat som andre dietter. Men kroppen vår klarer seg utmerket uten karbohydratene vi finner i moderne kosthold, og det har den gjort i mange årtusener. Frukt, bær og nøtter har vært menneskets eneste kilde til karbohydrater i det meste av vår historie, og dette er noe vi har hatt tilgang til i perioder, men ikke gjennom hele året. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #14 Del Skrevet 1. mai 2018 Ts, å spørre her inne er som å diskutere guds eksistens med jehovas vitner.. Kan du få hjelp av en ernæringsfysiolog? Ellers fins det lavkarbogrupper på facebook. Anonymkode: 81a85...663 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #15 Del Skrevet 1. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg (er ikke TS men blander meg allikevel) har reaktiv hypoglykemi, og må passe på inntaket av karbohydrater og sukker. Jeg fungerer utmerket på lavkarbo, selv om jeg ikke dør av karbohydrater (med mindre jeg svime av og ramler på/i noe som dreper meg). Til dere som ikke hadde hørt om en liknende diagnose. Anonymkode: 32ea6...4a0 Jeg som skrev posten over deg, og har selv reaktiv hypoglykemi, og kvalme og oppblåst mage er ikke et symptom på reaktiv hypoglykemi. Ikke blir man uvell av karbohydrater heller, da reaktiv hypoglykemi er det motsatte av diabetes, nemlig for lavt blodsukker. Så jo den diagnosen er jeg godt kjent med. En med reaktiv hypoglykemi tåler karbohydrater, men store mengder kan gi økt respons av insulin som gir føling, men dette høres ikke ut som tilfelle med trådstarter. Anonymkode: 4fbee...39b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #16 Del Skrevet 1. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg som skrev posten over deg, og har selv reaktiv hypoglykemi, og kvalme og oppblåst mage er ikke et symptom på reaktiv hypoglykemi. Ikke blir man uvell av karbohydrater heller, da reaktiv hypoglykemi er det motsatte av diabetes, nemlig for lavt blodsukker. Så jo den diagnosen er jeg godt kjent med. En med reaktiv hypoglykemi tåler karbohydrater, men store mengder kan gi økt respons av insulin som gir føling, men dette høres ikke ut som tilfelle med trådstarter. Anonymkode: 4fbee...39b Nei, jeg mente aldri at TS potensielt hadde dette. Jeg kom bare med en motvekt til de som aldri har hørt om diagnoser som er knyttet til karbohydrater. Beklager om jeg var uklar. Anonymkode: 32ea6...4a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jadaæeanonym Skrevet 1. mai 2018 Forfatter #17 Del Skrevet 1. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at det ikke er det du spiser sammen med karbohydratene du blir dårlig av da? Og gluten? Om du spiser f.ex. poteter og avocado uten noe særlig annet, blir du dårlig da? Eller søtpoteter og noe grønnsaker? Hva med glutenfrie havregryn, hirse og quinoa? Eller frukt, det er jo også karbohydrater, skal du unnngå det også? Banananer, jorbær og mango? Greia er at det er så og si umulig å leve uten karbohydrater, fordi det er her energien finnes. For å i det hele tatt å få drivstoff må man spise karbohydrater og/eller fett, så om du ikke skal spise noen karbohydrater, må du få ALL energien din gjennom fett, noe som er utrolig belastende for kroppen over tid. Proteiner er nemlig ikke energi! Det som skjer når noen prøver å leve strengt lavkarbo er at de sprekker før eller siden og spiser sjokolade, boller, pizza, iskrem etc, fordi kroppen skriker etter karbohydrater. Da er det mye bedre å gå for rene, glutenfrie karbohydrater uten masse dritt-tilsetningsstoffer, som er lite bearbeidet, som frukt, noen korntyper uten gluten, og rotgrønnsaker. Og forresten, leger vet veldig lite om kosthold, de har det knapt i utdannelsen sin. Anonymkode: 32d83...9fc Du, jeg er bare 15 så jeg vet ikke så mye sjæl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #18 Del Skrevet 1. mai 2018 1 time siden, jadaæeanonym skrev: jeg sier jo at jeg ikke har en diagnose. Jeg kan spise det, men kroppen min har sjukt problemer med å forbrenne det, den klarer det jo. Det går bare så tregt at jeg blir dårlig. Er flere i familien min som har det sånn, bare at jeg har det skikkelig mye, og får så vondt. Men legen sa det kan skyldes at jeg mangler flere type b-vitaminer, og jeg mangler ganske mye. Jeg er ikke lege så jeg vet egt ikke hva jeg snakker om, men jeg finner ikke bare på ting?? dette er ting legen har sagt til meg??? Men takk uansett, jeg har ikke diabetes. kroppen min forbrenner karbohydrater så dårlig at hvis jeg spiser karbohydrater så legger jeg også på meg massse. Sånn er det med flere i familien min. IKKE kom her og si at ting er umulig når jeg har vært hos legen. Unnskyld for at jeg er så sur ahah, men er nesten ingen som hører på meg. og jeg har ikke glutenallergi heller:( har testet meg for det. jeg er bare laktoseintolerante Hvordan vet du at kroppen har problemer med å forbrenne karbohydrater? Og at det ikke er noe annet i maten du spiser med karbohydrater som er problemet. Jeg prøver ikke å påstå at du finner på ting, men å ha «problemer» med forbrenning av karbohydrater er det samme som å ha diabetes i medisinsk sammenheng. Anonymkode: 4fbee...39b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #19 Del Skrevet 1. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg mente aldri at TS potensielt hadde dette. Jeg kom bare med en motvekt til de som aldri har hørt om diagnoser som er knyttet til karbohydrater. Beklager om jeg var uklar. Anonymkode: 32ea6...4a0 Sånn ja, går litt tregt om kvelden, men fint at du tok med dette i tråden Anonymkode: 4fbee...39b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jadaæeanonym Skrevet 1. mai 2018 Forfatter #20 Del Skrevet 1. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du at kroppen har problemer med å forbrenne karbohydrater? Og at det ikke er noe annet i maten du spiser med karbohydrater som er problemet. Jeg prøver ikke å påstå at du finner på ting, men å ha «problemer» med forbrenning av karbohydrater er det samme som å ha diabetes i medisinsk sammenheng. Anonymkode: 4fbee...39b Fordi jeg har vært hos legen flere ganger. Jeg legger også på meg mye hvis jeg spiser det slik som alle andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå