Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok, blir sikkert lynsja nå🙊

Får man tilbake egenkapitalen når man selger, uavhengig om man selger med tap eller gevinst? Til mitt forsvar er dette min første leilighet og ikke så innsatt i alt rundt regler osv;)

Anonymkode: 9b0a4...c83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs hva du har i lån, hva du selger for og hvor mye EK du skjøt inn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La oss si jeg har 850K i lån, hadde 340K i EK og selger for like mye som jeg kjøpte den for? Hvordan skal jeg regne?

AnonymBruker
Skrevet

Selger for 1.2mill

AnonymBruker
Skrevet

Du må trekke fra omkostninger ved kjøp og utgifter til eiendomsmegler. En kan potensielt miste alt egenkapital. 

Anonymkode: 2a8ec...134

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Man tar ikke med fellesgjeld i dette regnestykket? Leiligheten har en del av det, eller borettslaget da.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må trekke fra omkostninger ved kjøp og utgifter til eiendomsmegler. En kan potensielt miste alt egenkapital. 

Anonymkode: 2a8ec...134

Hva f......

AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan regner jeg ut? Selvfølgelig var det mer komplisert enn jeg trodde 😭

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si jeg har 850K i lån, hadde 340K i EK og selger for like mye som jeg kjøpte den for? Hvordan skal jeg regne?

Selger for 1.2mill

Du selger for 1,2 og har 850’ i lån, dvs du sitter igjen med 350’. MEN - det koster deg kanskje 70’ å selge boligen, som trekkes fra - plutselig sitter du igjen med 280’. I tillegg må du sikkert bruke noen kroner på å flytte m.m

Med andre ord har du enkelt sagt ikke tjent på dette boligsalget, da det har spist av EK’n din

Anonymkode: 92162...4ad

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du selger for 1,2 og har 850’ i lån, dvs du sitter igjen med 350’. MEN - det koster deg kanskje 70’ å selge boligen, som trekkes fra - plutselig sitter du igjen med 280’. I tillegg må du sikkert bruke noen kroner på å flytte m.m

Med andre ord har du enkelt sagt ikke tjent på dette boligsalget, da det har spist av EK’n din

Anonymkode: 92162...4ad

Ok. Får håpe jeg selger for da🙊 

AnonymBruker
Skrevet

Mer*

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, blir sikkert lynsja nå🙊

Får man tilbake egenkapitalen når man selger, uavhengig om man selger med tap eller gevinst? Til mitt forsvar er dette min første leilighet og ikke så innsatt i alt rundt regler osv;)

Du blir ikke lynsja, men jeg blir litt matt...  Når du selger leiligheten innfris lånet + utgifter til megler, og det som blir igjen er da din nye egenkapital. Simple as that :) 

Anonymkode: 0efb8...32c

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Du blir ikke lynsja, men jeg blir litt matt...  Når du selger leiligheten innfris lånet + utgifter til megler, og det som blir igjen er da din nye egenkapital. Simple as that :) 

Anonymkode: 0efb8...32c

Hehe, skjønner det. Har aldri interessert for meg tall, renter, bank, bolig, lån osv så kan (og forstår) svæært lite. Er faktisk ganske pinlig. Takk for svar og tålmodighet;)  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp..du kan begynne med å tenke at du har LÅNT penger for å kjøpe noe. Det er ikke DINE penger. De må du BETALE TILBAKE aller først. Du betaler litt leie for de lånte pengene dine=renter og du betaler tilbake på lånet=avdrag hver måned. Renter er penger du bare taper, avdrag minker lånet ditt og har relevans for regnestykket ditt nå.  

I tillegg koster det å selge: megler+omkostninger (=penger for dokumentene som overfører din eiendom til ny eier ved salg, det er ca 50-100 000.

Det du sitter igjen med er salgsum-lån (i dag)-megler/saksomkostninger=ny egenkapital/gevinst av salg

Mao: hvis du selger for det samme som du kjøpte den for må du ha betalt minst tilsvarende megler og saksomkostninger i avdrag til sammen siden du kjøpte den for å få igjen hele egenkapitalen din.

Anonymkode: 84da7...9b0

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ole vil selge deg ei veske for 500 kr. Du har 200kr. Du låner 300 kr av Pernille, sånn at du får råd til å kjøpe veska. Når du kjøper veska, betaler du med dine egne 200 kr (egenkapital), og de 300 du lånte av Pernille (huslånet i banken).

Etter en tid er du lei av veska. Du vil selge den, men vet ikke om noen som vil kjøpe den. Ole har en venninne som vil kjøpe veska. Hun heter Sara (kjøper av huset ditt). Hun bor i en annen by. Ole tilbyr seg å kjøre veska di til Sara, men han vil ha 50 kr i bensinpenger. (Utgifter til eiendomsmegler)

Sara betaler deg 500 kr for veska. Så må du gi de 300 kr du lånte tilbake til Pernille, og 50 kr til Ole. Da sitter du igjen med 150 kr. Altså har du tapt litt penger - du har ikke fått igjen hele egenkapitalen din.

Endret av Nicathv
  • Liker 13
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp..du kan begynne med å tenke at du har LÅNT penger for å kjøpe noe. Det er ikke DINE penger. De må du BETALE TILBAKE aller først. Du betaler litt leie for de lånte pengene dine=renter og du betaler tilbake på lånet=avdrag hver måned. Renter er penger du bare taper, avdrag minker lånet ditt og har relevans for regnestykket ditt nå.  

I tillegg koster det å selge: megler+omkostninger (=penger for dokumentene som overfører din eiendom til ny eier ved salg, det er ca 50-100 000.

Det du sitter igjen med er salgsum-lån (i dag)-megler/saksomkostninger=ny egenkapital/gevinst av salg

Mao: hvis du selger for det samme som du kjøpte den for må du ha betalt minst tilsvarende megler og saksomkostninger i avdrag til sammen siden du kjøpte den for å få igjen hele egenkapitalen din.

Du tenker sikkert på dokumentavgift i det jeg har uthevet?

Dokumentavgift er det ikke selger som betaler. Det er det ny eier som betaler.

Rett skal være rett.

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Nicathv skrev:

Ole vil selge deg ei veske for 500 kr. Du har 200kr. Du låner 300 kr av Pernille, sånn at du får råd til å kjøpe veska. Når du kjøper veska, betaler du med dine egne 200 kr (egenkapital), og de 300 du lånte av Pernille (huslånet i banken).

Etter en tid er du lei av veska. Du vil selge den, men vet ikke om noen som vil kjøpe den. Ole har en venninne som vil kjøpe veska. Hun heter Sara (kjøper av huset ditt). Hun bor i en annen by. Ole tilbyr seg å kjøre veska di til Sara, men han vil ha 50 kr i bensinpenger. (Utgifter til eiendomsmegler)

Sara betaler deg 500 kr for veska. Så må du gi de 300 kr du lånte tilbake til Pernille, og 50 kr til Ole. Da sitter du igjen med 150 kr. Altså har du tapt litt penger - du har ikke fått igjen hele egenkapitalen din.

Hahaha, pedagogisk og på mitt nivå;) Takk:)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke dokumentavgift i borettslag så det kan vi slippe å tenke på her selv om det ville vært kjøpers utgift. Men at meglerutgiften til en borettslagsleilighet til 1,2 mill vil komme på rundt 50tusen er nok riktig.

Anonymkode: 0ce4b...2e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kremt. Var med helt til siste avsnitt. Kan du forklare litt mer utdypende😳

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du bodd i denne leiligheten. Vet du hvor mye lån du har igjen av de 840tusen du lånte?

Anonymkode: 0ce4b...2e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...