Gå til innhold

Er C en dårlig karakter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På ekte studier med signifikante inntakskrav og utgangskrav... er 3 (C) gjennomsnittelig karakter. ALtså, ikke bra, eller dårlig, men gjennomsnittelig

På mer jalla studier med lave/ingen inntakskrav / utgangskrav er 3.5 (B/C) gjennomsnittelig karakter. En C er dermed litt dårligere en snittet der.

Du finner karakterstatistikk for dine studier på https://at.bi.no/NO/Pages/Exa_Eksamensstatistikk.aspx virker det som, de skjuler statistikken for meg siden jeg ikke er student (hva har de å skjule) men du finner nok der og kan sammenligne med andre

Alle kan ikke være best, i gjennomsnitt er folk gjennomsnittlige (MERKELIG NOK), selv om en leser mest om suksesshistoriene

Lykke til

Anonymkode: 0a5b9...007

De fleste studier har jo er gjennomsnittlig snitt på C på grunn av normalfordelingen. Mitt studie har hatt et gjennomsnittlig snitt på B/C de siste årene og har dermed begynt å øke vanskelighetsgraden på pensum og eksamener for å få ned snittet til C igjen. 

Anonymkode: ea55c...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

edit, fant denne http://web.bi.no/info/webforms.nsf/Lookup/Eksamensstatistikk_V15/$file/Eksamensstatistikk_våren_2015.pdf så virker som snittet er litt over C på BI, litt gammelt da, men grenser for hvor mye jeg gidder google :P SÅ C er nok noe dårligere en gjennomsnittet vil jeg tro

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

begynt å øke vanskelighetsgraden på pensum og eksamener for å få ned snittet 

på grunn av normalfordelingen.

Ok, ja da får hun sjekke den BI websiden med nyere karakterstatistik (krever innlogging)

Forøvrig, tviler på at prestasjoner i poeng er normalfordelt, men en kan jo tilpasse karaktergrensene for å oppnå en normalfordeling i resultat, men synes ikke det er et mål i seg selv med normalfordeling, gjennomsnittelig karakter derimot er jeg for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

C er helt okay! :) Jeg har fått alle karakterene. Har strøket og tatt opp igjen, har fått E fordi jeg hadde for mye å lese til, og mange C og B. Jeg har fått én A, og da var vi 16 av over 200 som fikk den karaktere, så det var stas. 

Jeg har fått C når over 50% strøk på eksamen fordi det var så vanskelig! Da var jeg skikkelig fornøyd. 

Ikke bry deg om hva andre får, det er ingen som syntes du er dårlig om du får C. ;)  (Ser at det er noen nedlatende kommentarer over, men tviler på at de er toppstudenter). 

Anonymkode: bcf3c...b76

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

C er ikke en bra karakter, men det er ikke en dårlig karakter heller. Det tilsvarer jo på en måte 4 på vgs, som er en brukbar karakter. Det er forøvrig bare tull at de med C-er på vitnemålet ikke får jobb. 

Anonymkode: 12170...b64

Nei, C tilsvarer 5 eller 6 på VGS. Det er mye vanskeligere å få C enn å få 4. Jeg har C i nesten alle fag (har vel rundt 20 bokstavkarakterer) og blir kalt faglig sterk. Når man får karakterene kan man se på statistikken, og i de aller fleste fag er snittet D. 

Anonymkode: 06062...4dc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummel34
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

C er dårlig, D er veldig dårlig :)   Er ikke D den dårligste karakteren man kan ha for å få bestått?

Anonymkode: cdf12...199

Ehhh nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er delvis bullshit. Det er ikke nesten umulig å få A. Selv har jeg et snitt mellom A og B, og jeg kan få A på en semesteroppgave selv om jeg gjør den helt i siste liten. Jeg tar en master på universitetet. Ikke er jeg et geni heller. 

Men C er fortsatt en god karakter :) 

Anonymkode: a0e95...27d

Her er det jeg prøvde å formidle gjennom mitt innlegg: 

https://www.tu.no/artikler/na-skal-det-bli-vanskeligere-a-fa-a-eller-b/231470

Ikke alle forelesere er like flinke på det med karakter. Når nesten hele kullet får A/B på eksamen... da er faktisk noe ikke riktig. Da er eksamen for lett, ex: flervalgseksamner hvor spm. blir gjenbrukt år etter år. Har opplevd mange av dem, og ja det skinner godt på vitnemålet... men lærte jeg noe av det...

Men uansett, som det skrives i teknisk ukeblad: 

C beskrives nå som «God prestasjon. Kandidaten har god fagkunnskap og innsikt i fagområdets teori og metoder», mens en D beskrives som en «Klart akseptabel prestasjon. Kandidaten har nokså god fagkunnskap og innsikt i fagområdets teori og metoder. »

Anonymkode: 6bed9...329

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

C er ikke en bra karakter, men det er ikke en dårlig karakter heller. Det tilsvarer jo på en måte 4 på vgs, som er en brukbar karakter. Det er forøvrig bare tull at de med C-er på vitnemålet ikke får jobb. 

Anonymkode: 12170...b64

Enig her. Det er ikke bra og ikke dårlig, men brukbart. Ville ikke synes at det var ille med en C eller to, men noe dårligere enn det ville jeg tatt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, C tilsvarer 5 eller 6 på VGS.

Er du full?

C tilsvarer selvsagt ikke fem eller seks.

Anonymkode: 9878e...204

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Faktisk er D "nokså god"

Anonymkode: a0e95...27d

Som tilsvarer NG. Ikke en karakter man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke C det samme som en firer da?? Det er jo ikke ille??

Anonymkode: cee3c...e8f

Er du gal? C tilsvarer 3.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du full?

C tilsvarer selvsagt ikke fem eller seks.

Er du som må være full her. Har du studert og sett hvor mye vanskeligere det er å få C på uni enn 4 på VGS? 

Det tilsvarer ikke 4 på VGS. I tallkarakter tilsvarer A en 5, B en 4, C en 3, D er 2, E er 1. Det er slik man regner om bokstavkarakterer til tallkarakterer. Så om man skal se hvor mye arbeid man må legge ned for å få en C ville man fått 5 eller 6 på VGS, eller enda høyere enn det. For meg var det i alle fall null problem å få 5 på VGS, trengte ikke lese en gang. Funker ikke sånn på uni gitt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Du burde skamme deg over å snakke så nedlatende. 

Anonymkode: 60c22...4d2

C er en dårlig karakter og betyr at man ikke har jobbet tilstrekkelig med faget. Det betyr ikke at man er et dårlig menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Er du som må være full her. Har du studert og sett hvor mye vanskeligere det er å få C på uni enn 4 på VGS? 

Jeg har master med B i snitt. ellers takk.

Det er ikke vanskeligere å få gode karakterer hvis man jobber litt for det.

C er for tapere. Tar man opp studielån burde man klare bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

I tallkarakter tilsvarer A en 5, B en 4, C en 3, D er 2, E er 1.

Hvem er det som har innbilt deg dette tullet? En god karakter er en god karakter, samme med en dårlig. Ferdig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

C er en dårlig karakter og betyr at man ikke har jobbet tilstrekkelig med faget. Det betyr ikke at man er et dårlig menneske.

Omg sier jeg bare. Det stemmer kanskje om du studerer noe tullefag som filosofi, men ikke ellers. Les her:

https://m.nettavisen.no/nyheter/slik-tolker-du-karakterene/3364198.html

A: Fremragende. Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.

B: Meget god. Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.

C: God. Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

D: Brukbar. En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.

E: Tilstrekkelig. Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.

F: Ikke bestått. Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

C er veldig dårlig. Får man C i høyere utdanning viser det at man har valgt feil retning.

Nei og nei. Det kan være mange grunner til å ikke få A og B på eksamen, som at mange jobber alt for mye ved siden av studiene. Det med heltidsstudenter som slipper å jobbe, er jo et tema som jevnlig er oppe til debatt. Selv har jeg hele spekteret av karakterer og jobbet mye ved siden av studiene. Jeg er ikke dårligere på de tingene jeg fikk D på, enn de jeg fikk B på. Det handler om hvor mye jeg jobbet på daværende tidspunkt.

Anonymkode: 0cf6c...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som har innbilt deg dette tullet? En god karakter er en god karakter, samme med en dårlig. Ferdig.

Det er hele Norge som har "innbilt seg dette tullet". Hahaha, tror jeg flirer meg ihjel. Tenk å ha studert på uni og så vet man ikke engang hvordan man regner om bokstavkarakterene sine til tallkarakterer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

C: God. Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

= god nok

Det betyr ikker at C er en god karakter :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Det er hele Norge som har "innbilt seg dette tullet". Hahaha, tror jeg flirer meg ihjel. Tenk å ha studert på uni og så vet man ikke engang hvordan man regner om bokstavkarakterene sine til tallkarakterer. 

Stakkars deg. Jeg startet mitt studium da vi hadde tallkarakterer. :)

C er ikke engang godt nok til å ta master/hovedfag. Det burde si noe?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...