kokkosmamma Skrevet 1. mai 2018 #1 Skrevet 1. mai 2018 Hei. Jeg bor alene og har fått innvilget lån fra Husbanken. Hvordan stiller reglene seg om kjæresten min som går på aap flytter inn i imellomtiden? Siden forholdet er nytt er vi enig om at han skal betale di mnd felles utgiftene som blir kaldt husleie. Og jeg ned på lånet. Ellers deler vi på innboforsikring, dagligvarer. NRK lisens og strøm. Men hva skjer om han går over på sosialen? Di dekker vel ikke en husleien han betaler til meg Da? Eller kan jeg ordne en kontrakt da? Ønsker og gjøre alt dette lovlig, så det ikke blir noe feil.. både gift Husbanken, og nav.. I følge reglene til Husbanken må jeg finne noe innen 6 mnd, om jeg ikke gjør det og typen flytter inn her jeg nå leier.. Og jeg legger inn ny søknad til Husbanken? Hvordan stiller da reglene seg? Han har aap og går enten over på sosialstønad eller uføretrygd. Jeg har fast intekt og får ung ufør. Han har forresten et barn han har annen hver helg. Og ferier. Men har ingen foreldrerett. Og betaler ikke bidrag. Og får heller ikke noe for og ha barnet. Jeg har et barn jeg ikke har samverd med hjemme nå. Men dette kan endre seg. Håper noen har erfaring med dette. Eller kan gi noen råd. På forhånd takk
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #2 Skrevet 1. mai 2018 1 time siden, kokkosmamma skrev: Hei. Jeg bor alene og har fått innvilget lån fra Husbanken. Hvordan stiller reglene seg om kjæresten min som går på aap flytter inn i imellomtiden? Siden forholdet er nytt er vi enig om at han skal betale di mnd felles utgiftene som blir kaldt husleie. Og jeg ned på lånet. Ellers deler vi på innboforsikring, dagligvarer. NRK lisens og strøm. Men hva skjer om han går over på sosialen? Di dekker vel ikke en husleien han betaler til meg Da? Eller kan jeg ordne en kontrakt da? Ønsker og gjøre alt dette lovlig, så det ikke blir noe feil.. både gift Husbanken, og nav.. I følge reglene til Husbanken må jeg finne noe innen 6 mnd, om jeg ikke gjør det og typen flytter inn her jeg nå leier.. Og jeg legger inn ny søknad til Husbanken? Hvordan stiller da reglene seg? Han har aap og går enten over på sosialstønad eller uføretrygd. Jeg har fast intekt og får ung ufør. Han har forresten et barn han har annen hver helg. Og ferier. Men har ingen foreldrerett. Og betaler ikke bidrag. Og får heller ikke noe for og ha barnet. Jeg har et barn jeg ikke har samverd med hjemme nå. Men dette kan endre seg. Håper noen har erfaring med dette. Eller kan gi noen råd. På forhånd takk Skal det bo to med to inntekter i husstanden så må du opplyse om det fordi begges inntekter da skal legges til grunn. Du kan ikke få en annen til,å dekke fellesutgiftene når du får offentlig hjelp til boligkjøp. Det skal stå i papirene når du får lånet, og du har, om du ikke har opplyst om denne planen i lånesøknaden fått lånetisagn på bakgrunn av uriktige opplysninger. Dermed kan du risikere å måtte innfri lånet i sin helhet når dette blir oppdaget, og det blir det. Anonymkode: 8c420...d58
kokkosmamma Skrevet 1. mai 2018 Forfatter #3 Skrevet 1. mai 2018 Jeg forsto ikke helt svaret. Men om han heller dekker andre ting som foreksempel at strømmen står på han og betaler denne alene, eller at han betaler matbudsjettet våres alene? Da blander jeg han ikke inn i lånet mitt.. Det er vel lån og få seg en samboer etterhvert selv om man får lån via Husbanken?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #4 Skrevet 1. mai 2018 4 minutter siden, kokkosmamma skrev: Jeg forsto ikke helt svaret. Men om han heller dekker andre ting som foreksempel at strømmen står på han og betaler denne alene, eller at han betaler matbudsjettet våres alene? Da blander jeg han ikke inn i lånet mitt.. Det er vel lån og få seg en samboer etterhvert selv om man får lån via Husbanken? Har han egne penger og skal dele på utgiftene du har med å bo eller andre ting som mat, så har du gitt uriktige opplysninger i din boligsøknad. Du får gjøre Husbanken eller kommunen der du har fått lånetilsagn oppmerksom på at du ikke skal bo alene, du har dått lånet på bakgrunn av uriktige opplysninger. Alternativt får su kjøpe og bo alene. Anonymkode: 8c420...d58 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #5 Skrevet 1. mai 2018 Først kjøper du, så kan samboeren flytte inn. Da stemmer alle opplysninger du har gitt banken. Og når dere blir samboere skal han dekke halvparten av faste utgifter -lån. Ingen som sier du ikke kan ha samboer i bolig du har kjøpt, selv om den her kjøpt av husbanklån. Anonymkode: 6176f...95b 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #6 Skrevet 1. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har han egne penger og skal dele på utgiftene du har med å bo eller andre ting som mat, så har du gitt uriktige opplysninger i din boligsøknad. Du får gjøre Husbanken eller kommunen der du har fått lånetilsagn oppmerksom på at du ikke skal bo alene, du har dått lånet på bakgrunn av uriktige opplysninger. Alternativt får su kjøpe og bo alene. Anonymkode: 8c420...d58 Man kjøper alene. Leilighet/hus er ts sitt. Men man skal da ikke måtte bo alene fordi man har fått lån alene. Om ts fr samboer etter hun har kjøpt egen bolig har absolutt ingen noe med. Banker kunne ikke brydd seg mindre. Anonymkode: 6176f...95b 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #7 Skrevet 1. mai 2018 14 minutter siden, kokkosmamma skrev: Jeg forsto ikke helt svaret. Men om han heller dekker andre ting som foreksempel at strømmen står på han og betaler denne alene, eller at han betaler matbudsjettet våres alene? Da blander jeg han ikke inn i lånet mitt.. Det er vel lån og få seg en samboer etterhvert selv om man får lån via Husbanken? ektefeller får også lån gjennom husbanken. Så han kan godt bo hos deg. Er du som skal kkøpe og eie. Han skal da kun dele fadte utgifter -lån. Men hvorvidt det er lurt å flytte sammen med en som mulig blir sosialklient, er en annen diskusjon. Anonymkode: 6176f...95b 1
kokkosmamma Skrevet 1. mai 2018 Forfatter #8 Skrevet 1. mai 2018 (endret) 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har han egne penger og skal dele på utgiftene du har med å bo eller andre ting som mat, så har du gitt uriktige opplysninger i din boligsøknad. Du får gjøre Husbanken eller kommunen der du har fått lånetilsagn oppmerksom på at du ikke skal bo alene, du har dått lånet på bakgrunn av uriktige opplysninger. Alternativt får su kjøpe og bo alene. Anonymkode: 8c420...d58 Men han må bo i sin leilighet et år før han kan si opp, da han har en binnende leiekontrakt der han bor nå. Og siden forholdet er nytt, er det kanskje dumt og si fra allerede nå til Husbanken, tilfelle det sjerer seg? Det jeg ønsker er at når jeg får kjøpt leilighet, så flytter han inn etterhvert. Og jeg vil se hvordan han er og bo med før han evt kjøper seg inn i min leilighet. Men om han ikke får fast inntekt, og fortsatt går på aap, eller på sosialstønad, så må han uansett drøye med og kjøpe seg inn. Eller kan han ikke det når det er Husbanken? Er ikke det opp til meg? Endret 1. mai 2018 av kokkosmamma
kokkosmamma Skrevet 1. mai 2018 Forfatter #9 Skrevet 1. mai 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først kjøper du, så kan samboeren flytte inn. Da stemmer alle opplysninger du har gitt banken. Og når dere blir samboere skal han dekke halvparten av faste utgifter -lån. Ingen som sier du ikke kan ha samboer i bolig du har kjøpt, selv om den her kjøpt av husbanklån. Anonymkode: 6176f...95b Men når det bare er jeg som eier, kan vel jeg og kjæresten bestemme om han bare skal gi meg en sum, som om han leier hos meg? For om ikke forholdet varerer, så og han flytter ut, så sitter jo ikke han igjenn med noe, og da skal ikke han bli med på og betale på alle utgiftene tenker jeg da... Eller må han det? Eller er det regler på det? Tenker i såfall han kan kjøpe seg inn etter en stund, og søke Husbanken om det? Men aner ikke reglene på det? Han blir mest sannsynlig trygdet han også..
kokkosmamma Skrevet 1. mai 2018 Forfatter #10 Skrevet 1. mai 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kjøper alene. Leilighet/hus er ts sitt. Men man skal da ikke måtte bo alene fordi man har fått lån alene. Om ts fr samboer etter hun har kjøpt egen bolig har absolutt ingen noe med. Banker kunne ikke brydd seg mindre. Anonymkode: 6176f...95b Ok, så da gjør jeg ikke noe ulovlig, når kjæresten flytter inn etter at jeg har kjøpt? Selv om han velger og bidra økonomisk? Og vi kan bestemme selv hva han skal bli med på og betale på og Ikke? Om det da blir felles utgiftene, og mat og det eller om han er med på lånet uten og kjøpe seg inn er kun opp til oss?? Hvor kan jeg finne regler på dette? Så vi ikke får baksmell eller straff på annen måte i etterkant?
kokkosmamma Skrevet 1. mai 2018 Forfatter #11 Skrevet 1. mai 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: ektefeller får også lån gjennom husbanken. Så han kan godt bo hos deg. Er du som skal kkøpe og eie. Han skal da kun dele fadte utgifter -lån. Men hvorvidt det er lurt å flytte sammen med en som mulig blir sosialklient, er en annen diskusjon. Anonymkode: 6176f...95b Hvorfor tenker du at det ikke er lurt, hva risikerer jeg? I den perioden han evt blir sosial klient må jeg bare være forbredt på og betale mer en han. Sosialklienter får vel så di klarer seg? Og jeg må jo ikke fø han.. Når jeg tar opp lånet kjøper jeg jo en leilighet jeg har råd til og sitte med alene, dersom ikke forholdet varer ☺
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #12 Skrevet 1. mai 2018 Som samboere betaler man 50/50 av utgifter for å bo. Minus lånet som kun er ditt. Halvparten av strøm, internett, felleskostnader og mat. Og det er ikke ulovlig å få samboer med lån på egen bolig. Uansett bank. Derfor det er dumt å bo med noen som går på sosialstønad er at inntektene da raser ned og han kan ikke lengre dekke sin del av utgifter og du ender opp med å få på to. For hans del vil han få mindre av sosialen fordi de mener du skal få på han. Anonymkode: 6176f...95b 1
kokkosmamma Skrevet 2. mai 2018 Forfatter #13 Skrevet 2. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Som samboere betaler man 50/50 av utgifter for å bo. Minus lånet som kun er ditt. Halvparten av strøm, internett, felleskostnader og mat. Og det er ikke ulovlig å få samboer med lån på egen bolig. Uansett bank. Derfor det er dumt å bo med noen som går på sosialstønad er at inntektene da raser ned og han kan ikke lengre dekke sin del av utgifter og du ender opp med å få på to. For hans del vil han få mindre av sosialen fordi de mener du skal få på han. Anonymkode: 6176f...95b Ok, men regner ikke med han I såfall blir sosialklient over lengere tid, tror det blir for en over gang. Men i den perioden får han vel til til mat og evt medisiner dekket? Men at dem ikke dekker hans del av strøm? Ellef hva vis vi fører over strøm i hans navn dem perioden? For jeg kan ikke lage en husleiekontrakt til han? Eller er ikke det låv som samboere? For om vi hadde leid et sted sammen, da hadde vel di dekt hans del av husleien og strøm og det andre felles? Jeg går jo på NAV jeg også.. men har varig ung ufør..takk for at du svarte ☺
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #14 Skrevet 2. mai 2018 14 timer siden, kokkosmamma skrev: Men når det bare er jeg som eier, kan vel jeg og kjæresten bestemme om han bare skal gi meg en sum, som om han leier hos meg? For om ikke forholdet varerer, så og han flytter ut, så sitter jo ikke han igjenn med noe, og da skal ikke han bli med på og betale på alle utgiftene tenker jeg da... Eller må han det? Eller er det regler på det? Tenker i såfall han kan kjøpe seg inn etter en stund, og søke Husbanken om det? Men aner ikke reglene på det? Han blir mest sannsynlig trygdet han også.. Så enkel er ikke verden som du fremstiller dette. Når du har fått lånetilsagn og oppgitt at du skal betale og bo alene, mens planen din er å bo sammen med en annen person med inntekt, så blir den totale summen dere har å leve for en annen enn om du bor alene. Sammen og med deres samlede økonomi så er utregningen av lånet en helt annen enn om du med bare din inntekt bor der. I beste fall må du betale mer ned på lånet i verste fall må du tilbakebetale hele lånet straks dette blir oppdaget og i tillegg har folk blitt anmeldt for å svindle med lån på denne måten. Du får gi beskjed til saksbehandler om hva planen din er, eller gå i banken og skaffe deg et ordinært lån, uten å bli subsidiert av skattebetalernes penger for å få lån for vanskeligstilte. Anonymkode: 8c420...d58
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #15 Skrevet 2. mai 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så enkel er ikke verden som du fremstiller dette. Når du har fått lånetilsagn og oppgitt at du skal betale og bo alene, mens planen din er å bo sammen med en annen person med inntekt, så blir den totale summen dere har å leve for en annen enn om du bor alene. Sammen og med deres samlede økonomi så er utregningen av lånet en helt annen enn om du med bare din inntekt bor der. I beste fall må du betale mer ned på lånet i verste fall må du tilbakebetale hele lånet straks dette blir oppdaget og i tillegg har folk blitt anmeldt for å svindle med lån på denne måten. Du får gi beskjed til saksbehandler om hva planen din er, eller gå i banken og skaffe deg et ordinært lån, uten å bli subsidiert av skattebetalernes penger for å få lån for vanskeligstilte. Anonymkode: 8c420...d58 Så jeg bør si fra til Husbanken nå at jeg og typen vurderer og flytte sammen? Men da kan det hende di trekker tilbake lånet da? Det er jo ekstra kjipt hvis ikke forholdet varer uansett, for grunnen til at jeg vil vente er jo for at jeg vil se om forholdet varer, siden det er nytt, og spesielt siden det er barn inni bildet. Men hva med di som får seg en partner etter man har kjøpt seg noe igjennom Husbanken. Så kan/bør man da ikke flytte sammen? Ønsker uansett ikke og eie sammen med han det førte året, tilfelle det ikke varer heller.. Blir det altså sett på som svindling? Jeg ønsker hvertfall på ingen måte og gjøre noe ulovlig, vil ha alt på det rene. Derfor jeg vil gjøre en del undersøkelser først. Men verken jeg eller typen har uansett noe egenkapital i banken, så det eneste alternativet er Husbanken.. Anonymkode: 5248d...4f0
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #16 Skrevet 3. mai 2018 På 2.5.2018 den 17.30, AnonymBruker skrev: Så jeg bør si fra til Husbanken nå at jeg og typen vurderer og flytte sammen? Men da kan det hende di trekker tilbake lånet da? Det er jo ekstra kjipt hvis ikke forholdet varer uansett, for grunnen til at jeg vil vente er jo for at jeg vil se om forholdet varer, siden det er nytt, og spesielt siden det er barn inni bildet. Men hva med di som får seg en partner etter man har kjøpt seg noe igjennom Husbanken. Så kan/bør man da ikke flytte sammen? Ønsker uansett ikke og eie sammen med han det førte året, tilfelle det ikke varer heller.. Blir det altså sett på som svindling? Jeg ønsker hvertfall på ingen måte og gjøre noe ulovlig, vil ha alt på det rene. Derfor jeg vil gjøre en del undersøkelser først. Men verken jeg eller typen har uansett noe egenkapital i banken, så det eneste alternativet er Husbanken.. Anonymkode: 5248d...4f0 Men nå planlegger du dette før lånet er utbetalt og før du har kjøpt bolig Anonymkode: 10ce4...081
Atea Skrevet 4. mai 2018 #17 Skrevet 4. mai 2018 On 02.05.2018 at 11:22 AM, AnonymBruker said: Så enkel er ikke verden som du fremstiller dette. Når du har fått lånetilsagn og oppgitt at du skal betale og bo alene, mens planen din er å bo sammen med en annen person med inntekt, så blir den totale summen dere har å leve for en annen enn om du bor alene. Sammen og med deres samlede økonomi så er utregningen av lånet en helt annen enn om du med bare din inntekt bor der. I beste fall må du betale mer ned på lånet i verste fall må du tilbakebetale hele lånet straks dette blir oppdaget og i tillegg har folk blitt anmeldt for å svindle med lån på denne måten. Du får gi beskjed til saksbehandler om hva planen din er, eller gå i banken og skaffe deg et ordinært lån, uten å bli subsidiert av skattebetalernes penger for å få lån for vanskeligstilte. Anonymkode: 8c420...d58 Hun skal kanskje flytte sammen med han. Kanskje. Så nå overdriver du. De er ikke et ektepar eller et par med felles barn. Selvsagt vurderer man for og imot før man tar en ny kjæreste inn under sitt tak. Nedbetalingen blir likevel den samme, cirka 20-25 år, eller kan man også få lån med en nedbetaling på femti år, hvis man er ung ?, synes jeg har lest det et sted. Ts. Som samboer vil du gå litt ned i trygd. Det vil si etter at man har vært samboere i ett år, men det spiller egentlig ingen rolle hvis han er med og dekker utgifter til fellesskapet. Og ikke hør på AB d58. Det er lov å få en samboer, er også lov å gifte seg uten at det vil gå utover lånet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå