Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før man får sykepenger ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er sykemeldt fra jobben i mange mnd fremmover pga prolaps i ryggen og holder på med opptrening nå. Jeg fikk min siste lønn fra arbeidsgiver sist mnd da det gikk på de første 16 dagene. nå er det vell egentlig nav som skal punge ut. Jeg har gitt alle papirer til arbeidsgiver og gjort allt jeg skal på nav.no. hva skjer nå ?

er 6 dager siden jeg egentlig skulle ha lønn. Er det arbeidsgiveren som betaler og får beløpet refundert av nav ? eller er det nav som betaler selv ?

hører også skremselshistorier om folk som ikke fikk penger før om 3 mnd. får de da bare 1 mnds lønn eller får de lønn for de siste 3 mnd da ? er livredd jeg ikke kommer til å ha råd til husleie osv

Anonymkode: 654f7...307

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

har samme erfaring......

Endret av bossman
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er sykemeldt fra jobben i mange mnd fremmover pga prolaps i ryggen og holder på med opptrening nå. Jeg fikk min siste lønn fra arbeidsgiver sist mnd da det gikk på de første 16 dagene. nå er det vell egentlig nav som skal punge ut. Jeg har gitt alle papirer til arbeidsgiver og gjort allt jeg skal på nav.no. hva skjer nå ?

er 6 dager siden jeg egentlig skulle ha lønn. Er det arbeidsgiveren som betaler og får beløpet refundert av nav ? eller er det nav som betaler selv ?

hører også skremselshistorier om folk som ikke fikk penger før om 3 mnd. får de da bare 1 mnds lønn eller får de lønn for de siste 3 mnd da ? er livredd jeg ikke kommer til å ha råd til husleie osv

Anonymkode: 654f7...307

Du bør kontakte NAV å høre om de har fått det de trenger. Siden du ikke har fått lønn fra arbeidsgiver er det nok NAV som skal betale deg sykepenger. Sykepenger for inneværende mnd kommer rundt den 25. Hver mnd. Du må sende inn sykemelding del D til nav. Har du fått denne elektronisk eller på papir? Har arbeidsgiver sendt inn inntektsskjema? 

Du kan sjekke saksbehandlingstid i ditt fylke på nav.no. Som regel maks 4 uker for førstegangskrav. 

Om saken tar lang tid å behandle får man stort sett utbetalt for hele perioden man har utestående når saken er ferdig, men da må nav ha fått alle del D. Om du feks ikke leverer del d for en hel mnd innen den 15 vil resten av perioden komme fortløpende når neste krav kommer. Eksempel: Saken din behandles i morgen. Du må ikke vente til 25. Mai for å få utbetalt resten av april, kun mai som først kommer 25. Mai. 

Anonymkode: 5dd58...b4e

AnonymBruker
Skrevet

Du bør forsikre deg om at arbeidsgiver har sendt inn inntektsopplysninger - det er stort sett der det stopper opp. Enten fordi arbeidsgiver ikke har sendt inn ennå, eller fordi den ligger i papirbunken hos NAV for å bli registrert.

Det neste er de ulike D-delene.
- Den på papir kan du sende inn så snart du får den, men du må svare på om du har vært i arbeid i hele perioden den gjelder for.
- Den elektroniske (om du får det) må du vente med å sende inn til hele sykmeldingsperioden er over.

--> send kun inn en av variantene! Den elektroniske må du riktignok vente lenger med å sende, men den skal behandles innen syv dager. Den går rett inn i systemet og slipper å ligge i papirbunken sammen med tusenvis av andre D-deler og inntektsopplysninger og andre papirer som sendes til avdeling for sykepenger.

Som nevnt over betales sykepenger ut rundt den 25., men dersom det tar lang tid blir alt for foregående måned utbetalt så snart det blir registrert.

Anonymkode: 310cd...6f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...