Gå til innhold

Hva er vitsen med katte/hundeutstilling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det ligger vel ikke særlig mye penger i å vinne en medalje på utstilling? I tillegg så ser jeg for meg at spesielt katter blir stresset av å reise på utstilling. Sikkert noen hunder og. Skal ikke drasse med meg min rasekatt på utstilling hvertfall. 

Anonymkode: 19f3a...331

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel mest for eier sin skyld. 

Da får de noe å skryte av. Se så flink jeg og kjæledyret mitt er!! 

Anonymkode: 23590...fd8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bare tull. Dressurprøver som Agility, jaktprøver, gjeting osv. er det som burde telle. Viser både gode fysiske og psykiske egenskaper.

Anonymkode: f591c...da1

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Utstillinger ligger på grensa til dyremishandling, spør du meg. Et dyr skal ikke stilles ut, friseres og dømmes av korrupte dommere.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare tull. Dressurprøver som Agility, jaktprøver, gjeting osv. er det som burde telle. Viser både gode fysiske og psykiske egenskaper.

Anonymkode: f591c...da1

Hva er poenget med Agility? Er ingen andre land som driver med så mye rart innen dyrehold som i Norge. Prøvde å forklare dette med agility og hundetrening til min familie i Mexico, de bare lo. For der klarer de å oppdra hundene selv. Utstillinger driver de heller ikke med. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Opprinnelig skulle det vel være for å fremme sunn avl, men når man ser hvilke schæfere og mopser som stikker av med champion-sløyfene forstår man jo fort at det ikke er slik det er.

Vi har stilt ut vår ene litt, men ga oss fort med det. Vi har en gigantrase som er utsatt for leddplager, og de skal ikke være høyere enn en gitt cm og ikke veie mer enn en gitt vekt ifht. rasestandard. Gjett hvem som premieres? Den største og feiteste som nesten ikke klarer å rikke beina... Kvalmt opplegg!

Og så er jo stresset en helt ny diskusjon etter det...

Anonymkode: d2904...dcd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget med Agility? Er ingen andre land som driver med så mye rart innen dyrehold som i Norge. Prøvde å forklare dette med agility og hundetrening til min familie i Mexico, de bare lo. For der klarer de å oppdra hundene selv. Utstillinger driver de heller ikke med. 

Agility er jo gøy! Haha, det er vel litt som at barn liker hinderløype? Vi gjør det ikke "profesjonelt", vi bare gjør det for moro skyld, men hundene ELSKER det jo. Og det må jo være kjedelig å bare ligge i stuen, gå på tur og spise hver dag - så tenker jo det er moro avkobling for de å få brukt kropp og hode på flere måter.

• Liker 1
Skrevet

Vi vinner «bare» ett sløyfebånd eller om vi er griseheldige deler de ut skikkelige sløyfer. Årsaken til at jeg har stilt ut hunden er for å få den premiert mtp avl. Det er tre krav jeg skal ha oppfylt før avl og det er at hunden har det utseende og lynnet som kreves for en exellent bedømming i ringen, en godkjent jaktprøve og HD frie hofter. 

En annen viktig faktor for meg er at hunden er sterk nok mentalt til å vise seg frem i ringen uten bruk av tvang eller ekle virkemidler. Vet enkelte klyper hunden under haken bla for å få den til å stå i ro, det gjør ikke jeg. Vil ikke hunden så vil den ikke. Jeg børster av løs pels før visning men noe pelsstell for å få den til å se bedre ut enn den gjør til vanlig får den ikke, ei heller retter jeg på bakbena for å få den til å stå korrekt. Når jeg går på utstilling viser jeg en 100% ærlig hund og det får jeg skryt for av dommere. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Utstillinger handler om menneskers ego dessverre.

Anonymkode: 2ce5c...140

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utstillinger handler om menneskers ego dessverre.

Anonymkode: 2ce5c...140

For oss handler det om å bevare en truet norsk hunderase, ikke ego men det sikkert nok av de som har det som grunn også. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser heller ikke poenget siden det blir drevet rovdrift på artene. Når jeg skal ha hund blir det en frisk blanding. I hverfall ikke en ihjelavla rasehund.

Anonymkode: fe78e...780

AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, Dævendøtte said:

Utstillinger ligger på grensa til dyremishandling, spør du meg. Et dyr skal ikke stilles ut, friseres og dømmes av korrupte dommere.

Har du faktisk vært på en utstilling? 

Anonymkode: 0d93a...58a

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser heller ikke poenget siden det blir drevet rovdrift på artene. Når jeg skal ha hund blir det en frisk blanding. I hverfall ikke en ihjelavla rasehund.

Utstilling misbrukes helt klart av mange og oppdrettere av en del raser er så raseblinde at de ikke ser hvor syke og deformerte hundene deres er. Det er likevel et dårlig argument for å støtte tilfeldig blandingsavl istedet! Kjøp registrert rasehund av en frisk rase og av en fornuftig oppdretter. ENESTE måten å få bukt med dette her på er at folk som du og jeg bruker hodet før vi kjøper valp.

Formålet med utstilling er jo å få en vurdering på hvor korrekt og funksjonelt utseende hunden har i henhold til rasestandard (som skal ta utgangspunkt i rasens opprinnelige funksjon). Brukt riktig er utstilling et avlsverktøy, ikke en konkurranse! At mange oppdrettere er så innmari kåte på championtitler og at mange raser avles i stykker betyr ikke at hundeutstilling er en uting i seg selv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Pantoten skrev:

Utstilling misbrukes helt klart av mange og oppdrettere av en del raser er så raseblinde at de ikke ser hvor syke og deformerte hundene deres er. Det er likevel et dårlig argument for å støtte tilfeldig blandingsavl istedet! Kjøp registrert rasehund av en frisk rase og av en fornuftig oppdretter. ENESTE måten å få bukt med dette her på er at folk som du og jeg bruker hodet før vi kjøper valp.

Formålet med utstilling er jo å få en vurdering på hvor korrekt og funksjonelt utseende hunden har i henhold til rasestandard (som skal ta utgangspunkt i rasens opprinnelige funksjon). Brukt riktig er utstilling et avlsverktøy, ikke en konkurranse! At mange oppdrettere er så innmari kåte på championtitler og at mange raser avles i stykker betyr ikke at hundeutstilling er en uting i seg selv.

Synes det er utrolig rart at man lykkes med hest, mens hunder blir mer og mer skakkjørte. Kjøper man blandingshest får man ofte et dårlig dyr.

Så noen dokumentarer om pedigree sin måte å vurdere avlskriterier for dyr, og det var skremmende. Utstilling KAN være et bra vektøy, men måten man driver hundeavl på i dag er riv ruskende gal. På hest funker det som sagt knall.

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du faktisk vært på en utstilling? 

Anonymkode: 0d93a...58a

Ja, det har jeg faktisk. 

Skrevet

Okei, noen har misforstått her.

Utstilling handler om gransking av avkom. Det er det avlsarbeidet som er gjort som skal vurderes, og da opp mot en rasestandard. Om en hund blir champion sier ingen ting om dennes egenskaper som avlsdyr i seg selv. Men - om dyret har en lang stamtavle full av titler så vitner det om godt avlsarbeid gjennom generasjoner.

Så finnes det en del rasestandarder som ikke er sunne, det finnes ekstremavl, og det finnes trynedømming - dette er ikke utstillingen sin skyld. Til syvende og sist er det oppdretter og valpekjøper som er ansvarlig for negativ utvikling - oppdretterne fordi de avler på usunt eksteriør, og valpekjøpere som støtter denne avlen. Men man må huske at dette gjelder kun noen få av de over 400 rasene som finnes (for hund).

At rasehunder er så friske faller på sin egen urimelighet. Ikke helsetestes foreldredyrene, og ikke forsvinner den genetiske disponeringen for sykdom om man blander to raser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For blanding av engelsk bulldog og mops blir konge tenker du? To syke raser = en frisk.......?
Det er en helvetes masse (unnskyld språket) dritt av blandinger der ute også.

• Liker 1
Skrevet

Hvor får dere dyremishandling fra? Har kun vært på hundeutstillinger, og der er det dedikerte hundeeiere som vil føre gode gener videre. Det er bare bra! Hundene er sosialiserte og er sammen, så de blir ikke mishandlet på noe vis! 

Syns det er helt Ok, da det sosiale er viktig for både eiere og hundene. At det forekommer konkurranse i form av misunnelse også, er nå sin sak. Hundene lider ihvertfall ingen nød. Hvorfor skulle de det? :klo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...