Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #1 Del Skrevet 23. februar 2005 Finnes det noen måte man kan "sno seg" litt rundt systmet når det kommer til poengskalaen som trengs til de forskjellige studiene? Noen som har noen "kjapt og hurtig" tips for å øke poengskalaen, jeg har regnet med alle fordypningspoeng og alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 23. februar 2005 #2 Del Skrevet 23. februar 2005 Hvis du snor deg lenge nok, så får du alderspoeng Ellers får du noen poeng for utdanning. Går du rundt medisin-grøten? Det finnes nok ingen smutthull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #3 Del Skrevet 23. februar 2005 Medisin-grøten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 24. februar 2005 #4 Del Skrevet 24. februar 2005 Medisin-grøten? Komme inn på medisinstudiet. Det er nok berre militæret, alder og studier som kan få opp poengsummen din. Og sjølvsagt eit kort, stressande år på Bjørknes el.l. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstarter her Skrevet 24. februar 2005 #5 Del Skrevet 24. februar 2005 Ja, det er medisin studiene jeg jobber meg oppover mot, men det begynner å se mørkt ut :veldigsur: Jeg har ikke råd til Bjørknes. Jeg har ikke råd til å ta opp fag som privatist engang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 24. februar 2005 #6 Del Skrevet 24. februar 2005 Hva med å jobbe og ta fag ved siden av? Jeg jobbe 50% ved siden av et høgskolestudium, ikke noe problem det. (kommer selvfølgelig an på hvilket studium du tar da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstarter her Skrevet 24. februar 2005 #7 Del Skrevet 24. februar 2005 Jeg bruker alle de pengene som blir tjent opp på husleie til leiligheten min, strøm og bil..og mat da. :veldigsur: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 24. februar 2005 #8 Del Skrevet 24. februar 2005 Men til Bjørknes har du rett på studielån og gebyrstipend trur eg.Dersom du verkeleg drøymer om å bli lege så bør du kanskje vurdere å ofre eit slikt år? Har du prøvd å søke til utlandet? Australia, Tyskland og Ungarn f.eks? Det er ikkje sikkert du må søke på dei norske kvoteplassane der, kanskje du kan søke personleg? Hadde sjekka opp det hadde eg vore deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #9 Del Skrevet 24. februar 2005 Når du skal på legestudiet blir det vel vanskelig å jobbe ved siden av, så det er vel bare å venne seg til å leve på studielån med en gang. Trenger du f.eks bilen? Kan du bo billigere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #10 Del Skrevet 24. februar 2005 Det er ikkje sikkert du må søke på dei norske kvoteplassane der, kanskje du kan søke personleg? Hadde sjekka opp det hadde eg vore deg. Kvoteplassene i utlandet er fjernet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 24. februar 2005 #11 Del Skrevet 24. februar 2005 Okay, men det går vel an å studere medisin i utlandet endå vel? Eg har ikkje peiling altså, det er mange år sidan mine vener styrte med det der gitt... Men det er jo ikkje alle land i verda der det er like vanskeleg å komme inn på medisin som her vil eg tru. Dei eg kjenner som studerte medisin i utlandet (Tyskland) jobba på spreng her heime i alle feriar og tok fullt lån og stipend og alt, og klarte seg dermed heilt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #12 Del Skrevet 24. februar 2005 Hei. Vet ikke om det hjelper men følger opp med utlandstudier. Studerer for tiden i England. Har intrykk av at det finnes en del smutthull (eller dvs du får en sjanse til) her. Selv om kvoteplassene i utlandet er fjernet (visste ikke det jeg?!?) vil det vel være ganske greit å få godkjent medisin utdannelse i f.eks england. Kjenner ei som gikk ut fra medisin studiet i Leeds i fjor. Hvis hun fikk det godkjent (det var kvoteplass) skjønner jeg ikke hvorfor ikke du skal få godkjent samme studie om noen år. Uansett tilbake til studiene. Du kan jo søke direkte på medisin her i ENgland. Man søker gjennom UCAS. Kanskje litt seint nå, men siden vi ikke er EU studenter har ikke fristen gått ut. www.ucas.com .. www.britishcouncil.no har også info. Det finnes "juksestudier". På mitt universitet er det et som heter Clinical Sciences. Der er det lettere å komme inn en medisin og etter første året ser de på karakterer og kaller ca halvparten av de studentene som ønsker å studere medisin inn til intervju. Hvis man kommer igjennom nåløyet blir første året på Clinical Sciences godkjent som 1.året på medisinstudiet. Man får da begynne rett på andre året på medisin studiet på en annet universitet (her jeg studerer har de ikke medisin). Når det gjelder penger osv... Synes du skal kvitte deg med bilen evt flytte hjem hvis det er mulig?? Eller finne et billigere sted å bo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå