Gå til innhold

Hvor ofte får deres 18-20 åringer lov til å ha fest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller vorspiel? Hva er kriteriene for at de skal få lov? Må de vaske/rydde etter seg, får de bestemme selv hvor mange som kan komme?

Anonymkode: 7e49d...430

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke fest så ofte da jeg var på den alderen, men hadde vors noen ganger. Egentlig kunne jeg hatt vors så ofte jeg ville, for vi hadde en kjellerstue der vi ikke var i veien. Inviterte heller aldri mer enn 10 stykker, så det var ikke noe stor greie. Jeg ryddet selvsagt alltid etter oss, men dette var jo heller ingen stor jobb. Jeg tenker det kommer an på hvor mange som kommer og hvor mye rot og bråk det blir. Hadde neppe fått lov til å trashe hele huset og invitere 30 stykker

Anonymkode: 47318...b20

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor mye i veien de er. Men kjeller/loftstue, eller om foreldrene drar på hytta ville jeg ikke hatt noen begrensninger, hvis det er en liten bolig og foreldrene helst er hjemme, så ville det jo begrenset seg selv. 

Anonymkode: fa170...0c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri. Min hadde alltid masse venner hjemme, men fikk aldri lov til å ha fest. Er de gamle nok til å ha fest er de gamle nok til å flytte for seg selv. Det var heller ikke noe mas om det. 

Anonymkode: f1268...05e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri. Vil de ha fest, må de ha den hjemne hos seg selv

Anonymkode: 0fddd...e7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri. Min hadde alltid masse venner hjemme, men fikk aldri lov til å ha fest. Er de gamle nok til å ha fest er de gamle nok til å flytte for seg selv. Det var heller ikke noe mas om det. 

Anonymkode: f1268...05e

Barna dine hadde aldri bursdagsfest? Eller var bursdager organisert av deg da de også var tenåringer? 

Jeg synes ikke at det er noe galt i å la 18-20 åringer ha fest så lenge de er ansvarfulle og dere planlegger på forhånd hvor i husket de skal befinne seg, låser dører, flytter vekk knuselige ting, og bestemmer i fellesskap hvor mange som får komme, volum på musikk, og hva som skal gjøres dersom alkoholnivået blir for høyt. Går også an å be tenåringen om å være edru selv. 

Anonymkode: 9aa8a...400

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri. Vil de ha fest, må de ha den hjemne hos seg selv

Anonymkode: 0fddd...e7f

Å når «hjemme hos seg selv» er hos foreldrene? 

Anonymkode: b0b0d...f05

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På ‎01‎.‎05‎.‎2018 den 15.50, AnonymBruker skrev:

Eller vorspiel? Hva er kriteriene for at de skal få lov? Må de vaske/rydde etter seg, får de bestemme selv hvor mange som kan komme?

min stesønn hadde kompiser på besøk sist lørdag før en fest. Med klar beskjed om at han/de fikk rydde opp..

ikke inne i huset, men i hagestua.. 

Da jeg på tredje dagen ikke så tegn til opprydning, så ba jeg han om å gjøre det.. Han ble sur.. Til slutt (etter fem dager) bar jeg alt av glass og tallerkener, potetgullskåler osv inn, og la det i bløt slik at han kunne vaske det..  Han gadd ikke.. faren vasket opp.. Jeg vasket hagestue.. 

Aldri mer kompisbesøk før han flytter for seg selv.. 

Anonymkode: 12aba...27c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk aldri ha fest hjemme, og det kommer ikke mine barn til å få ha heller. Eneste unntaket er et vors eller to (om det første går bra) i russetiden, men med begrensninger om hvor mange og at de er ute innen 23. 

Anonymkode: 78a6a...efe

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Bodde ikke hjemme i den alderen, så festet så mye jeg ville.

AnonymBruker
Skrevet

Våre ungdommer har fått lov å ha vorspiel hjemme i kjellerstua, men begrensning på 10-12 personer. Ene har en rolig vennegjeng som ikke roter så mye, og ene har en som roter mye. Sistnevnte har hatt kun voirspiel et par ganger, han syntes det ble for mye styr å rydde opp ;)  De har også hatt venner på middag med alkohol, både inne og grilling på terrassen, det har gått forbausende bra og de har ryddet sånn passe bra etter seg. Dvs de har ryddet og vasket etter sin standard og ikke etter min, men det har jeg akseptert. 

De har nok hatt besøk med alkohol før de ble gamle nok, men å se mellom fingrene på et par øl har vi gjort, kua har ikke glemt hun var kalv. Da de var yngre og hadde venner på besøk (de kalte det besøk og ikke akkurat vorspiel/fest) holdt vi oss i nabolaget, nå er det ikke så nøye da de er over 20 år. 

Anonymkode: 746d5...465

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår fylte nylig 18 og hadde sin første fest hjemme. Barna har en egen del av huset med bad/kjøleskap og stue å være i og de lovte å kun oppholde seg der. Det skjedde jo ikke. Hele huset var seigt, men ingenting var ødelagt. Noen gutter sov over og de ryddet og vasket dagen etter. Alle var blide og så ut til å synes ordningen var grei. MEN... Lærer ikke gutter å vaske hjemme? Ingen av dem kunne vri opp ei fille og de gikk etter moppen på gulvet slik at det fortsatt var fotspor over alt. Det ble noen omvask, før det ble akseptabelt. Jeg synes han skal få ha flere fester, men helst i utestua, for der er det lettere for dem å rydde opp. Mindre arealer å vaske, selv om de har dreisen på kluten nå. Mannen min deler ikke min mening....

Jeg må bare nevne at de var veldig flinke til å ta vare på hverandre. De har knapt sett en øl før, så mange drakk seg syke. De var nøye på å aldri gå fra noen som var syk, sørget for stabilt sideleie osv. Vi hadde ikke peiling på sånt da jeg var på den alderen. Hvis noen sovnet var det verst for dem, som gikk glipp av festen.

Anonymkode: be09f...f3c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gammel nok til fest gammel nok til å flytte for seg selv.. Vi har ingen steder å gjøre av oss bor i leilighet.

Anonymkode: dbdef...9eb

• Liker 1
Skrevet

Har en liten hybelleilighet de bruker til denslags da slipper de å ta hensyn til bla småsøsknene som må ha søvnen sin. 

Kravet er at de rydder etter seg, og vasker selvfølgelig. 

Gjest O.G.
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

min stesønn hadde kompiser på besøk sist lørdag før en fest. Med klar beskjed om at han/de fikk rydde opp..

ikke inne i huset, men i hagestua.. 

Da jeg på tredje dagen ikke så tegn til opprydning, så ba jeg han om å gjøre det.. Han ble sur.. Til slutt (etter fem dager) bar jeg alt av glass og tallerkener, potetgullskåler osv inn, og la det i bløt slik at han kunne vaske det..  Han gadd ikke.. faren vasket opp.. Jeg vasket hagestue.. 

Aldri mer kompisbesøk før han flytter for seg selv.. 

Der skulle nok din kjære mann ha gitt guttungen klar beskjed om å begynne å rydde og vaske.

AnonymBruker
Skrevet
På 1.5.2018 den 15.50, AnonymBruker skrev:

Man er da myndig i den alderen der?

Anonymkode: 4bfd1...c5d

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er da myndig i den alderen der?

Anonymkode: 4bfd1...c5d

Jo, men det står vel mellom linjene her at dette er 18-20 åringer som bor hjemme hos mor og far.  Da må de følge reglene i huset og ta hensyn til de andre som bor der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker vors med 10-15 stk er greit hvis man rydder opp selv, og bursdagsfest, eksamensfeiring ol. med noen venner er greit. Fest der det fort blir 20-30+ og folk de knapt kjenner kommer? Uaktuelt.

Anonymkode: c8a0f...89a

AnonymBruker
Skrevet
På 3.5.2018 den 11.51, O.G. skrev:

Der skulle nok din kjære mann ha gitt guttungen klar beskjed om å begynne å rydde og vaske.

Joda, helt enig! Men jeg dikterer ikke for min samboer på hvordan han skal oppdra sine barn... vi bor i mitt hjem som jeg eier selv, så når tiden kommer dit og gutten har den oppdragelsen han har så får han flytte for seg selv ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Når de flytter ut og betale for sin egen sted å bo - da kan de ha fest. 

Anonymkode: 82384...58c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...