AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #1 Skrevet 1. mai 2018 Hei dere. Er det noen av dere som har vært i utlandet å tatt nipt-test? I så fall ønsker jeg å høre deres erfaringer og hvilke tanker dere har rundt det. Jeg er 33år, både mannen og jeg er frisk. Men likevel vurderer vi å ta en slik test, ikke fordi vi nødvendigvis vil ta det bort om det ikke er friskt. Føler vel på en annen side at det ikke er noen grunn til at vi skal styre med det. Ja, usikketheten rundt temaet er vel grunnen til at jeg skriver her inne. Ønsker saklige svar 😊 Anonymkode: 9ac89...e0b
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #2 Skrevet 1. mai 2018 Tok nipttest med full "tilleggspakke" på ultralydklinikken i københavn. Veldig glad for at jeg gjorde det, og kommer til å gjøre det neste graviditet også. Vi var veldig bestemt på å ta abort om testen viste noe og grundigere undersøkelser (morkake/fostervann) hadde vist sykdom. Er 25 år. Anonymkode: f68d1...8b8
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #3 Skrevet 1. mai 2018 Jeg er AB over. Valgte denne testen: "Panorama basis test plus 22q11.2 deletion syndrom, 1p36 deletion syndrom, Angelman syndrom, Cri-du-chat syndrom og Prader-Willi syndrom." altså full panoramatest. Anonymkode: f68d1...8b8
Ruccula Skrevet 1. mai 2018 #4 Skrevet 1. mai 2018 Jeg tenkte å ta nipt test i sverige. Kjøre opp og ned samme dag. Men så endte vi opp med å ta fosterdiagnose ved ultralyd hos en ekspert fra riksen da fosteret var 12 uker. Jeg hadde tatt abort ved downs. Er det tabu å innrømme det?
Chickenwings85 Skrevet 1. mai 2018 #5 Skrevet 1. mai 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tok nipttest med full "tilleggspakke" på ultralydklinikken i københavn. Veldig glad for at jeg gjorde det, og kommer til å gjøre det neste graviditet også. Vi var veldig bestemt på å ta abort om testen viste noe og grundigere undersøkelser (morkake/fostervann) hadde vist sykdom. Er 25 år. Anonymkode: f68d1...8b8 Ja skjønner. Men ligger det noen diagnoser eller sykdommer i familien din? Jeg bare lurer på hvorfor vil du ta testen du som er ung og frisk? Er ikke sjansen for at barnet er friskt ganske stor? 20 minutter siden, Ruccula skrev: Jeg tenkte å ta nipt test i sverige. Kjøre opp og ned samme dag. Men så endte vi opp med å ta fosterdiagnose ved ultralyd hos en ekspert fra riksen da fosteret var 12 uker. Jeg hadde tatt abort ved downs. Er det tabu å innrømme det? Neinei, absolutt ikke tabu å ville ta det bort dersom barnet har downs. men jeg stiller bare spørsmålstegn fordi jeg er usikker på hva jeg selv ville gjort. Mannen er ganske bestemt på at han ville tatt det bort, mens jeg er usikker. Åsså er jeg livredd for svaret på prøven. Men på en annen side burde jeg vel være ganske trygg på svaret. Jeg er jo "bare 33år", er frisk og har i utgansgtpunktet ikke noen grunn til å skulle ta den testen hvis du skjønner. Men, så vet man jo aldri da. Jeg er bare litt redd for hva jeg evt setter i gang. Hjelp! Anbefaler man friske gravide 33åringer uten noen bærere av genfeil i nær familier til å ta denne testen?
Chickenwings85 Skrevet 1. mai 2018 #6 Skrevet 1. mai 2018 Jeg var visst ikke anonym lenger. Men kom med tilbakemeldinger. Synes det er et vanskelig tema det her!
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #7 Skrevet 1. mai 2018 Jeg tok Nipt i København. Ultralyd utvendig inkl. Var 10 uker på vei, og 38 år ved fødsel. Valgte det fremfor tilbudet her hjemme. Veldig fornøyd. Lilleliv.dk Anonymkode: eb1a4...e83
Chickenwings85 Skrevet 1. mai 2018 #8 Skrevet 1. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok Nipt i København. Ultralyd utvendig inkl. Var 10 uker på vei, og 38 år ved fødsel. Valgte det fremfor tilbudet her hjemme. Veldig fornøyd. Lilleliv.dk Anonymkode: eb1a4...e83 Takk for svar. Blodprøven tas etter 10+0 sant? Å om det blir gjort i Sverige eller Danmark er vel kanskje ikke så stor forskjell? Er det ca 1uke eller 2 til du får svaret? Mange spørsmål her
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #9 Skrevet 1. mai 2018 12 minutter siden, Chickenwings85 skrev: Ja skjønner. Men ligger det noen diagnoser eller sykdommer i familien din? Jeg bare lurer på hvorfor vil du ta testen du som er ung og frisk? Er ikke sjansen for at barnet er friskt ganske stor? Har vokst opp med psykisk utviklingshemmet søsken, og er nok derfor litt mer redd for å få et barn med f.eks downs syndrom enn hva andre er da jeg vet mer hva det innebærer (selv om min bror ikke spesifikt har downs). Har ingen av sykdommene som testen sjekker for, i familien. Det fødes flere barn med downs av yngre mødre enn eldre mødre ettersom alle over 38 får ta nipt her i Norge om de ønsker. Så selv om risikoen er liten, så er det absolutt en mulighet for at jeg kunne få et barn med f.eks downs uansett om jeg er bare 25 år, og det ville jeg utelukke så tidlig som mulig. Anonymkode: f68d1...8b8
Chickenwings85 Skrevet 1. mai 2018 #10 Skrevet 1. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har vokst opp med psykisk utviklingshemmet søsken, og er nok derfor litt mer redd for å få et barn med f.eks downs syndrom enn hva andre er da jeg vet mer hva det innebærer (selv om min bror ikke spesifikt har downs). Har ingen av sykdommene som testen sjekker for, i familien. Det fødes flere barn med downs av yngre mødre enn eldre mødre ettersom alle over 38 får ta nipt her i Norge om de ønsker. Så selv om risikoen er liten, så er det absolutt en mulighet for at jeg kunne få et barn med f.eks downs uansett om jeg er bare 25 år, og det ville jeg utelukke så tidlig som mulig. Anonymkode: f68d1...8b8 Det har jeg forståelse for. Takk for at du tok deg tid til å svare
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #11 Skrevet 1. mai 2018 2 minutter siden, Chickenwings85 skrev: Det har jeg forståelse for. Takk for at du tok deg tid til å svare Ingen problem Håper du/dere finner ut hva som er riktig for dere. Anonymkode: f68d1...8b8 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #12 Skrevet 1. mai 2018 1 time siden, Chickenwings85 skrev: Takk for svar. Blodprøven tas etter 10+0 sant? Å om det blir gjort i Sverige eller Danmark er vel kanskje ikke så stor forskjell? Er det ca 1uke eller 2 til du får svaret? Mange spørsmål her Sverige eller DK blir hipp som happ. Tok ca 7 dager å få svar:) Men de sier vel inntil 14 dager. Kommer sikkert an på hvor mye de har å gjøre. Jeg var vel akkurat passert 10+0, mener jeg å huske. Lykke til:) Anonymkode: eb1a4...e83 1
Illy Skrevet 1. mai 2018 #13 Skrevet 1. mai 2018 Vi snakket om det, mannen hadde litt lyst til å ta testen i Gøteborg, jeg syntes det ble mye styr. I tillegg hadde jeg nok vært redd for svaret, og hvordan vi skulle forholde oss til det. I det aktuelle tidsrommet var jeg i så dårlig form at vi ikke hadde kommet oss til utlandet uansett. Vi tok en ultralyd privat i uke 12 i stedet. Det er jo ikke hundre prosent sikkert at en ul vil avdekke om det er noe galt, men om alt ser bra ut der, er sjansen veldig lav i hvert fall. Jeg kjenner noen som fikk beskjed om alvorlig funksjonshemming uforenelig med liv utenfor livmoren på OUL, så det skremte meg. Det var ting som ville blitt avdekket på tidlig UL. Jeg var også 33 😊 1
Chickenwings85 Skrevet 1. mai 2018 #14 Skrevet 1. mai 2018 3 timer siden, Illy skrev: Vi snakket om det, mannen hadde litt lyst til å ta testen i Gøteborg, jeg syntes det ble mye styr. I tillegg hadde jeg nok vært redd for svaret, og hvordan vi skulle forholde oss til det. I det aktuelle tidsrommet var jeg i så dårlig form at vi ikke hadde kommet oss til utlandet uansett. Vi tok en ultralyd privat i uke 12 i stedet. Det er jo ikke hundre prosent sikkert at en ul vil avdekke om det er noe galt, men om alt ser bra ut der, er sjansen veldig lav i hvert fall. Jeg kjenner noen som fikk beskjed om alvorlig funksjonshemming uforenelig med liv utenfor livmoren på OUL, så det skremte meg. Det var ting som ville blitt avdekket på tidlig UL. Jeg var også 33 😊 Ja enig Illy, livredd for svaret og hva man evt må ta stilling til etterpå. Jaja, må prøve å bli enig med mannen om hva vi skal gjøre, om vi skal ta en dagstur til Gøteborg eller ikke. Alt man skal ta stilling til 🙈 Håper formen din er fin forresten ❤️
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #15 Skrevet 1. mai 2018 Jeg anbefaler å lese deg opp på risiko for falske positive svar dess yngre man er. For kvinner under 38 som i utgangspunktet har svært lav risiko er det mer sannsynlig å få et falsk positivt enn å fange opp en sjeldent forekommende sykdom. Anonymkode: 95414...70d 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #16 Skrevet 1. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg anbefaler å lese deg opp på risiko for falske positive svar dess yngre man er. For kvinner under 38 som i utgangspunktet har svært lav risiko er det mer sannsynlig å få et falsk positivt enn å fange opp en sjeldent forekommende sykdom. Anonymkode: 95414...70d Man får tilbud om utvidet fostervannsprøve ved funn av mistenke avvik på blodprøver/ultralyd. Anonymkode: 55a89...b9b 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #17 Skrevet 2. mai 2018 Man kan ta test "hjemme" også. Får en test hjemsendt, du møter opp på et legekontor og ber om blodprøve (de vil som relgel vite minst mulig, de lever etter 'vet jeg ikke noe om dette så kan jeg ikke holdes ansvarlig', så de som tar blod hos fastlegen din kan gjøre dette, legen din trenger heller ikke vite), så sende du det som instruert i brev og får svar 7-14 dager senere. Har to venninner som har gjort dette, begge under 30 da de gjorde det og heller ikke noe sykdom i familie. Denne testen tester for 13, 18, 21 hvertfall, men du kan velge flere. Anonymkode: 0be96...aa9
Chickenwings85 Skrevet 2. mai 2018 #18 Skrevet 2. mai 2018 (endret) Takk for svar folkens. Har i dag snakket med en klinikk i Gøteborg. Så, vi tar nok en kjøretur dit når jeg har passert 10uker. Så får vi håpe på fine prøver Endret 2. mai 2018 av Chickenwings85
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #19 Skrevet 2. mai 2018 Jeg tok den i Gøteborg for noen år siden. Legen fant tegn til avvik på oul og vi fikk tilbud om fostervannsprøve. Vi ville ikke ta risikoen med den og reiste derfor til Gøteborg for nipt. De var veldig flinke og vi følte oss godt ivaretatt. Fikk svar etter ca en uke. Heldigvis viste testen at vel og vi fikk et friskt barn 5mnd senere Anonymkode: 59ac5...73d 1
Chickenwings85 Skrevet 2. mai 2018 #20 Skrevet 2. mai 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok den i Gøteborg for noen år siden. Legen fant tegn til avvik på oul og vi fikk tilbud om fostervannsprøve. Vi ville ikke ta risikoen med den og reiste derfor til Gøteborg for nipt. De var veldig flinke og vi følte oss godt ivaretatt. Fikk svar etter ca en uke. Heldigvis viste testen at vel og vi fikk et friskt barn 5mnd senere Anonymkode: 59ac5...73d Herlig ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå