Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine tvillinger er snart 2 mnd. Jeg håpte de skulle ligne litt på hverandre men det er så stor forskjell i mellom dem. Både i utseende, vekta og personligheten dems. Ene ligner på meg, ene på pappaen.

Ja, de er 100% eneggede (har testet)

Har dere/kjenner dere tvillinger som ikke er like? Hva kan det være?

Anonymkode: 54e90...21f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke mye babyer, men har elever i ungdomsskolen som er eneggede tvillingpar men allikevel ganske tydelig forskjellige. Personlighet er ihvertfall helt forskjellig og det er lett å se forskjell på de. Dette er bare jenter, 3 par. 

Det må jo bare være positivt, tenker jeg, at de er mer søskenlike enn identiske? 

Anonymkode: 2661e...e5f

• Liker 3
Skrevet

At personlighet er ulik er ganske vanlig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

At utseende er ulikt på 2mnd gamle enegga tvillinger var litt rart da 🤔 er det mye vektforskjell? 

Anonymkode: 96c36...2b1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at vekta gjør at de ser ulike ut? Å ha eller ikke ha litt bollekinn kan si mye på utseende. 

Var det stor forskjell på vekta når de ble født kontra nå? 

Anonymkode: edd67...140

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ett par eneggede tvillinger og de er veldig like, de som ikke kjenner dem godt tar feil hele tiden. De er 18 år gamle. Tror det er uvanlig at Eneggede tvillinger er veldig ulike utseendemessig? Men dere er sikkert medlem av en tvillingforening hvor du kan spørre? 

Anonymkode: ac702...e15

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Mine tvillinger er snart 2 mnd. Jeg håpte de skulle ligne litt på hverandre men det er så stor forskjell i mellom dem. Både i utseende, vekta og personligheten dems. Ene ligner på meg, ene på pappaen.

Ja, de er 100% eneggede (har testet)

Har dere/kjenner dere tvillinger som ikke er like? Hva kan det være?

Eneggede er genotypisk like, men kan være fenotypisk ulike. De kan f.eks ha ulik hudtone. Les om Barr-legner for å forstå det (Barr-legemer gjelder x kromosomer, men kan gi innsikt likevel)

Anonymkode: 03b00...291

• Liker 3
Skrevet

Kjenner til noen par med eneggede, de fleste e veldig like utseendemessig, men det ene paret er lett å se forskjell på fordi den ene tvilligen hadde mye lavere fødselsvekt enn den andre. Mulig det har med vekten å gjøre at de ser ulike ut. Personligheten er vel ikke så uvanlig at den er forskjellig, det opplever iallfall jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner to par eneggede tvilling. Begge parene var ulike som babyer. Ulik vekt og den ene mer hår enn den andre. Ulik vekt gjorde ansiktet veldig forskjellig. Men nå er begge parene ett år og jeg ser ikke forskjell :-p  

Anonymkode: ee5e7...3eb

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

At utseende er ulikt på 2mnd gamle enegga tvillinger var litt rart da 🤔 er det mye vektforskjell? 

Anonymkode: 96c36...2b1

400 gram ved fødselen, nå er det rundt 200 gram i vektforskjell. Veldig merkelig. Måtte DNA teste de for å sjekke om de virkelig er enegga, noe de er. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

400 gram ved fødselen, nå er det rundt 200 gram i vektforskjell. Veldig merkelig. Måtte DNA teste de for å sjekke om de virkelig er enegga, noe de er. 

200 gram kan absolutt utgjøre en forskjell på ansiktstrekk hos små babyer. 

Mine tvillinger skilte det 200 gram fra fødselen og gjennom hele det første året. Det syntes godt særlig de 4 første mnd. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner to par eneggede tvilling. Begge parene var ulike som babyer. Ulik vekt og den ene mer hår enn den andre. Ulik vekt gjorde ansiktet veldig forskjellig. Men nå er begge parene ett år og jeg ser ikke forskjell :-p  

Anonymkode: ee5e7...3eb

Her har den ene jenta så langt hår at jeg nesten kunne festet strikk i det, mens ho andre har så kort hår at jeg nesten ser halve hodebunnen. Får håpe de ligner mer med tiden, det er jo litt gøy :) 

ts

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

200 gram kan absolutt utgjøre en forskjell på ansiktstrekk hos små babyer. 

Mine tvillinger skilte det 200 gram fra fødselen og gjennom hele det første året. Det syntes godt særlig de 4 første mnd. 

200 gram høres jo så lite ut, har ikke tenkt at det ville gjøre en forskjell. Sikkert derfor de ser så forskjellige ut. Ligner dine tvillinger på hverandre nå? :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Selv er jeg enegged tvilling og noe av det jeg syns var kjedeligst i min barndom var at min søster og jeg var veldig like. Dette førte til at vi i stor grad ble behandlet som "en og samme person", og som barn (og voksen) ønsker du din egen identitet. Istedenfor kjente vi begge mye på at det den ene gjorde hadde mye å si for hvordan også den andre tvillingen ble oppfattet. 

Det jeg forsøker og si er at selv om det er gøy for dere at de er like er det ikke sikkert at det er alltid like gøy for jentene. Så dersom de forblir ulike så trenger ikke det å være så dumt. Tror uansett at eneggede tvillinger kommer til å være mer enn søskenlike.

Lykke til med tvillinger!:) de er heldige som alltid har en annen og lene seg på. 

Anonymkode: e7a82...1d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har den ene jenta så langt hår at jeg nesten kunne festet strikk i det, mens ho andre har så kort hår at jeg nesten ser halve hodebunnen. Får håpe de ligner mer med tiden, det er jo litt gøy :) 

ts

Jeg mener ikke å være slem nå, men vi får håpe de ligner like lite eller enda mindre med tida. Det viktigste er å tenke på hva som er best for jentene, ikke hva som er «litt gøy» for dere som foreldre. 

Anonymkode: aef62...888

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å være slem nå, men vi får håpe de ligner like lite eller enda mindre med tida. Det viktigste er å tenke på hva som er best for jentene, ikke hva som er «litt gøy» for dere som foreldre. 

For en dum kommentar. 

Jentene er eneggede tvillinger og jeg håper de kommer til å ligne på hverandre. Var det noe mer du hadde på hjertet?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Selv er jeg enegged tvilling og noe av det jeg syns var kjedeligst i min barndom var at min søster og jeg var veldig like. Dette førte til at vi i stor grad ble behandlet som "en og samme person", og som barn (og voksen) ønsker du din egen identitet. Istedenfor kjente vi begge mye på at det den ene gjorde hadde mye å si for hvordan også den andre tvillingen ble oppfattet. 

Det jeg forsøker og si er at selv om det er gøy for dere at de er like er det ikke sikkert at det er alltid like gøy for jentene. Så dersom de forblir ulike så trenger ikke det å være så dumt. Tror uansett at eneggede tvillinger kommer til å være mer enn søskenlike.

Lykke til med tvillinger!:) de er heldige som alltid har en annen og lene seg på. 

Anonymkode: e7a82...1d1

Har gjennom hele svangerskapet dannet meg et bilde over hvor like de kommer til å bli. Finner det litt merkelig at de ikke ligner på hverandre, selv om de er eneggede. Det er ikke dumt i det hele tatt, men som sagt, bare merkelig da alle andre eneggede tvillinger jeg kjenner er veldig like.

Og om de etterhvert ligner på hverandre, så kan jeg ikke gjøre noe med det akkurat. 

Takk! Blir en spennende tid fremover :) 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en dum kommentar. 

Jentene er eneggede tvillinger og jeg håper de kommer til å ligne på hverandre. Var det noe mer du hadde på hjertet?

Og jeg håper de får lov til å vokse opp og utvikle seg som to ulike og helt selvstendige individer og det blir betraktelig mye vanskeligere (for ikke å si nesten umulig) for dem dersom de er helt like utseendemessig. Spesielt hvis foreldrene har som mål at de skal være likest mulig. 

Du får bare synes det er så dumt du bare vil. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg håper de får lov til å vokse opp og utvikle seg som to ulike og helt selvstendige individer og det blir betraktelig mye vanskeligere (for ikke å si nesten umulig) for dem dersom de er helt like utseendemessig. Spesielt hvis foreldrene har som mål at de skal være likest mulig. 

Du får bare synes det er så dumt du bare vil. 

Det er greit nok det du sier.

Men de kan ikke noe for at de er tvillinger, det kan heller ikke jeg.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er greit nok det du sier.

Men de kan ikke noe for at de er tvillinger, det kan heller ikke jeg.

Nei. Men du må  noe for holdnigenene du viser 

Anonymkode: 03b00...291

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...