AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #1 Skrevet 1. mai 2018 Hvorfor er det straffbart å si neger/svart mens det å si nasifrisør er det fult lov å si? Anonymkode: 036b0...735 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #2 Skrevet 1. mai 2018 Fordi man ikke blir nazifrisør mot egen vilje, ei heller blir født nazifrisør. Anonymkode: 451e5...516 7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #3 Skrevet 1. mai 2018 Sånn er det vist bare. Anonymkode: 68b03...1fa
Testosteron Skrevet 1. mai 2018 #4 Skrevet 1. mai 2018 Konteksten avgjør om det er lov å si. "Nazifrisør" ble brukt om Merete Hodne i et revynummer av noen som kritiserte henne på en humoristisk måte, såkalt satire, som er lov i Norge 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #5 Skrevet 1. mai 2018 Det er også lov å kalle folk "mongo" og "mongoloid". Man blir vel født som det, men likevel lov. Anonymkode: cb332...de1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #6 Skrevet 1. mai 2018 Ville bare si at jeg tror det er noe eget med mørkhudete folk. Det er heller ikke forbud mot å kalle folk "guling". N- ordet står i en særstilling. Anonymkode: cb332...de1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #7 Skrevet 1. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er også lov å kalle folk "mongo" og "mongoloid". Man blir vel født som det, men likevel lov. Anonymkode: cb332...de1 Man kan vel bli anmeldt for trakkassering hvis man sier slikt til en person? Anonymkode: d0117...421
Mari Y Skrevet 1. mai 2018 #8 Skrevet 1. mai 2018 Er det egentlig straffbart aa si 'neger' eller mener du 'svarting'? Fordi det er helt forskjellige begreper. Men det betyr likevel det samme
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #9 Skrevet 1. mai 2018 Hele premisset er galt idet det ikke er straffbart å si "neger" eller "svart". Det er straffbart å f.eks. rope "Jævla neger!" til en afrikaner bare for å trakassere ham på grunn av hudfargen, men å bruke ordet neger eller ordet svart er fullt lov. Jeg sier ikke neger selv, men såfremt det bare er en nøytralt ment betegnelse på en persons hudfarge er det selvfølgelig helt lov å si det. Det er derimot ikke lov å hetse folk pga. hudfargen deres, og akkurat dét er greit for meg. Det er selvfølgelig kjipt om man likevel synes det er vanskelig å holde seg på rett side av loven på akkurat dette, men jeg tror det er relativt få som egentlig synes det er så vanskelig. Det er vel heller at det er praktisk å bløffe om at det liksom i sin alminnelighet er "straffbart å si svart" for å få et "Ja fy faen ass nå har det gått for langt!!!" fra de aller enkleste meningsfellene sine. Anonymkode: 1f667...976 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #10 Skrevet 1. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hele premisset er galt idet det ikke er straffbart å si "neger" eller "svart". Det er straffbart å f.eks. rope "Jævla neger!" til en afrikaner bare for å trakassere ham på grunn av hudfargen, men å bruke ordet neger eller ordet svart er fullt lov. Jeg sier ikke neger selv, men såfremt det bare er en nøytralt ment betegnelse på en persons hudfarge er det selvfølgelig helt lov å si det. Det er derimot ikke lov å hetse folk pga. hudfargen deres, og akkurat dét er greit for meg. Det er selvfølgelig kjipt om man likevel synes det er vanskelig å holde seg på rett side av loven på akkurat dette, men jeg tror det er relativt få som egentlig synes det er så vanskelig. Det er vel heller at det er praktisk å bløffe om at det liksom i sin alminnelighet er "straffbart å si svart" for å få et "Ja fy faen ass nå har det gått for langt!!!" fra de aller enkleste meningsfellene sine. Anonymkode: 1f667...976 Mange som roper "jævla potet" (med henvisning til hudfarge på nordmenn) i Oslo Øst, hører aldri om at de blir straffet eller settes i fengsel for det. Vi får være enige om, at noen grupper har mer beskyttelse og blir sett på som svake, enn andre. Vi er ikke like i lovens øyne, noen er svake og skal beskyttes, andre er sterke og må tåle "kritikk" Sånn er det, sånn burde det ikke være, finnes sterke mørkhudede, og svake lyshudede, men, stereotypene råder Anonymkode: f4c0d...887 2
Illuminatum Skrevet 2. mai 2018 #12 Skrevet 2. mai 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det straffbart å si neger/svart mens det å si nasifrisør er det fult lov å si? Anonymkode: 036b0...735 Er neger noe en er eller gjør? Er nazifrisør noe en er eller gjør?
Leifern Skrevet 2. mai 2018 #13 Skrevet 2. mai 2018 Det er ikke straffbart å si neger/svart. Derimot kan det være straffbart å bruke det på en nedsettende måte ("jævla neger" og lignende). 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #14 Skrevet 6. mai 2018 På 1.5.2018 den 14.08, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det straffbart å si neger/svart mens det å si nasifrisør er det fult lov å si? Anonymkode: 036b0...735 Fordi det kommer an på hvem som sier det. Dessuten er det samme ulla som har bestemt hva vi har lov til å si og ikke. Ytringsfrihet er bare på papiret. Men i virkeligheten ikke eksisterende. Og folk flest henger seg på, for ingen vil være den dumme, som sa at keiseren ikke hadde kær på seg. Anonymkode: 934b5...b01
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #15 Skrevet 6. mai 2018 On 2.5.2018 at 1:22 AM, AnonymBruker said: Hele premisset er galt idet det ikke er straffbart å si "neger" eller "svart". Det er straffbart å f.eks. rope "Jævla neger!" til en afrikaner bare for å trakassere ham på grunn av hudfargen, men å bruke ordet neger eller ordet svart er fullt lov. Jeg sier ikke neger selv, men såfremt det bare er en nøytralt ment betegnelse på en persons hudfarge er det selvfølgelig helt lov å si det. Det er derimot ikke lov å hetse folk pga. hudfargen deres, og akkurat dét er greit for meg. Det er selvfølgelig kjipt om man likevel synes det er vanskelig å holde seg på rett side av loven på akkurat dette, men jeg tror det er relativt få som egentlig synes det er så vanskelig. Det er vel heller at det er praktisk å bløffe om at det liksom i sin alminnelighet er "straffbart å si svart" for å få et "Ja fy faen ass nå har det gått for langt!!!" fra de aller enkleste meningsfellene sine. Anonymkode: 1f667...976 Nå var det nettopp en sak der en mann ble dømt for å ha kalt en annen mann for "jævla neger" pga negeren kastet en potet i bakhodet på han som sa det (potetkastingen førte til utbruddet). Hvorfor skal dette være verre enn å si "jævla nordlending", "jævla hviting", "jævla bergenser" osv? Anonymkode: ee896...6b0 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #16 Skrevet 6. mai 2018 On 5/2/2018 at 1:22 AM, AnonymBruker said: Hele premisset er galt idet det ikke er straffbart å si "neger" eller "svart". Det er straffbart å f.eks. rope "Jævla neger!" til en afrikaner bare for å trakassere ham på grunn av hudfargen, men å bruke ordet neger eller ordet svart er fullt lov. Jeg sier ikke neger selv, men såfremt det bare er en nøytralt ment betegnelse på en persons hudfarge er det selvfølgelig helt lov å si det. Det er derimot ikke lov å hetse folk pga. hudfargen deres, og akkurat dét er greit for meg. Det er selvfølgelig kjipt om man likevel synes det er vanskelig å holde seg på rett side av loven på akkurat dette, men jeg tror det er relativt få som egentlig synes det er så vanskelig. Det er vel heller at det er praktisk å bløffe om at det liksom i sin alminnelighet er "straffbart å si svart" for å få et "Ja fy faen ass nå har det gått for langt!!!" fra de aller enkleste meningsfellene sine. Anonymkode: 1f667...976 Ergo er det straffbart å trakassere folk, ikke bruke ordet i seg selv. Prøv igjen senere TS, dette var patetisk. Anonymkode: cfa47...8b3 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #17 Skrevet 6. mai 2018 På 1.5.2018 den 14.19, Testosteron skrev: Konteksten avgjør om det er lov å si. "Nazifrisør" ble brukt om Merete Hodne i et revynummer av noen som kritiserte henne på en humoristisk måte, såkalt satire, som er lov i Norge På grensen til hva som er lov, man skal ta av luer og ting som dekker håret, hvordan mener man at klipping skal foregå med?? Det at ting blir beskrivet som satire betyr ikke at man kan gå til personangrep. Anonymkode: 12ad7...152
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå