Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa opp leiligheten min per epost (all kommunikasjon via meg og utleier har vært via epost - leieforholdet har vart i halvannet år), i går 30. april på ettermiddagen.

Jeg har enda ikke fått noe svar(det er forsåvidt greit nok), og plutselig ble jeg redd for at huseier kan kreve at oppsigelsesfristen ikke begynner å løpe før 1. juni istedenfor?! :(

Det at jeg sendte eposten 30. april må ha større betydning enn at han ikke leste den før 1. mai? Har allerede lang oppsigelsestid her, så å få en måned til betyr kanskje to måneder med dobbel husleie :( 

Oppsigelsesfristen min løper vel fra 1. mai, og ikke 1. juni siden jeg sendte epost ila april?

Anonymkode: b3921...e23

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa opp leiligheten min per epost (all kommunikasjon via meg og utleier har vært via epost - leieforholdet har vart i halvannet år), i går 30. april på ettermiddagen.

Jeg har enda ikke fått noe svar(det er forsåvidt greit nok), og plutselig ble jeg redd for at huseier kan kreve at oppsigelsesfristen ikke begynner å løpe før 1. juni istedenfor?! :(

Det at jeg sendte eposten 30. april må ha større betydning enn at han ikke leste den før 1. mai? Har allerede lang oppsigelsestid her, så å få en måned til betyr kanskje to måneder med dobbel husleie :( 

Oppsigelsesfristen min løper vel fra 1. mai, og ikke 1. juni siden jeg sendte epost ila april?

Oppsigelse pr epost er ikke måten å si opp på. 

https://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77

Endret av Dævendøtte
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du sendte oppsigelse i går å dermed gjelder den fra og med da, og ikke fra den dagen huseier ser oppsigelsen. 

Anonymkode: 8458d...8a7

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Oppsigelse pr epost er ikke måten å si opp på. 

https://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77

Det visste jeg ikke, sa opp på sms jeg. :fnise: Det gikk helt fint da, hadde en veldig grei huseier. Men greit å vite! 

Anonymkode: 87ca4...812

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det visste jeg ikke, sa opp på sms jeg. :fnise: Det gikk helt fint da, hadde en veldig grei huseier. Men greit å vite! 

Anonymkode: 87ca4...812

Er det rett utleier, kan man jo også si i fra muntlig. Spørs helt hvordan forholdet til utleier er. Men med feil utleier og ikke noe skriftlig, kan man fort sitte i fella :)

AnonymBruker
Skrevet

Oppsigelse gjelder fra den dato du ga beskjed om oppsigelse ts. 

Leieboere kan si opp muntlig, sms, mail, brev.  Utleiere derimot må levere skriflig brev på papir med dato og signatur OG i tråd med det norske lovverket. De anbefales også å sende oppsigelse rekommandert. 

(Leieboere anbefales å tegne medlensskap i leieboerforeningen straks det oppstår evt problemer med utleiere.)

Anonymkode: 0cbc8...a2e

Gjest Dævendøtte
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppsigelse fra utleier må skje skriftlig. Leietaker kan si opp både muntlig og skrfitlig.

Anonymkode: 1680f...fbd

Dæven du, gikk litt fort ;)  Uansett ville jeg alltid sagt opp skriftlig, i hvert fall om jeg ikke kjente utleier godt. 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Dævendøtte skrev:

Dæven du, gikk litt fort ;)  Uansett ville jeg alltid sagt opp skriftlig, i hvert fall om jeg ikke kjente utleier godt. 

Jeg leier ut selv og vil tro at sms eller en epost er en skriftlig oppsigelse. 

Anonymkode: 7bf71...168

Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier ut selv og vil tro at sms eller en epost er en skriftlig oppsigelse. 

Anonymkode: 7bf71...168

Enig jeg, men da er det også greit at du som utleier bekrefter at den er mottatt. Da er man sikker. 

AnonymBruker
Skrevet

spørsmålet er hvorfor du ikke ringte istedenfor e-post. 

Anonymkode: 5fe5d...48b

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

spørsmålet er hvorfor du ikke ringte istedenfor e-post. 

Anonymkode: 5fe5d...48b

er dette virkelig spørsmålet? Spørsmålet var vel om oppsigelsen er gyldig eller ei- noe jeg har funnet ut av at den er. Takk for svar, folkens! :) Det løser seg!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...