Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å utføre obligatoriske oppgaver innen medikamentregning. Oppgaven jeg sliter med er:

En pasient som veier 60 kg får 0,6 ml Klexane.

Forordningen lyder på 1 mg/kg kroppsvekt.
Hvilken styrke har Klexane injeksjonsvæske?

Kan noen hjelpe meg og forklare meg hvordan jeg skal regne ut denne oppgaven? Ønsker å finne svaret selv :) 

Anonymkode: e5811...e6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder på å utføre obligatoriske oppgaver innen medikamentregning. Oppgaven jeg sliter med er:

En pasient som veier 60 kg får 0,6 ml Klexane.

Forordningen lyder på 1 mg/kg kroppsvekt.
Hvilken styrke har Klexane injeksjonsvæske?

Kan noen hjelpe meg og forklare meg hvordan jeg skal regne ut denne oppgaven? Ønsker å finne svaret selv :) 

Du må vite at du ikke gir pasienter så mye klexane at de får for tynt blod. For tynt blod kan ha katastrofale konsekvenser. Så du må kunne regne ut dette for å kunne reagere hvis du har en svær dose foran deg og lurer på om dette virkelig kan være det du skal gi til pasienten. Så kan du gå til Felleskatalogen og se hvilken styrke pr kg kroppsvekt som er rett dose. Så kan du spørre legen om du virkelig skal gi en så svær dose du har foran deg, før du bestemmer deg til å stikke i pasienten.

Finn ut hvor mange mg  virkestoff det er i en ml. Klexane og regn ut hvor mye som skal inn i pasientens totale vekt. Da kan du se om du har regnet rett eller feil også, når du vet hvor stort tallet bør bli.  :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at pasienten på 60 kg skal ha 60mg. 

Og at 60mg da er 0,6 ml. Eller 60%, av 1ml.

Så kan du bruke prosentregning videre for å finne antall mg/ml.

Hjalp det? 😊

Anonymkode: a338f...74d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dose: 1 mg/kg x 60 = 60 mg

S: 60 mg delt på 0.6 ml er svaret ditt. Det er veldig enkelt fordi du bare ser på trekanten der dose står øverst og derfor må du dele dose på mengde for å finne styrke

Mengde: 0,6 ml

Anonymkode: 866e7...0ad

• Liker 3
Skrevet

Tips til antallet som er pasientens totale vekt og det som blir regnestykket står i oppgaven. Mg/kg. Antallet milligram skal deles på antallet kilo for å komme fram til det rette svaret.. ;)  

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du vet at pasienten på 60 kg skal ha 60mg. 

Og at 60mg da er 0,6 ml. Eller 60%, av 1ml.

Så kan du bruke prosentregning videre for å finne antall mg/ml.

Hjalp det? 😊

Anonymkode: a338f...74d

Totalt unødvendig å bruke prosentregning. Man bruker ikke prosentregning i praktisk medikamentregning med mindre legemiddelet er oppgitt i prosent som for eksempel ved kremer

• Liker 4
Skrevet

Siden pasienten veier 60kg og doseringen er 1mg per kilo så kan man anta at legen forordrer 60mg  (1mg x 60kg =60mg) klexane til denne pasienten. Det står i oppgaven at han får 0.6 ml, det vil si at 0.6 ml inneholder 60mg klexane. Nå må du regne ut hvor mange mg klexane finnes i 1ml. For styrken er jo antall mg per ml. Da kan du bruke dose-styrke-mengde trekanten. 1ml× 60mg: 0.6 er styrken per ml

Skrevet

Totalt unødvendig å bruke prosentregning. Man bruker ikke prosentregning i praktisk medikamentregning med mindre legemiddelet er oppgitt i prosent som for eksempel ved kremer

Dette.

Det er fordi folk tenker som dette at de plutselig syns medikamentregning er så vanskelig. Plutselig må man gjøre prosentene om til mg, igjen... Mange krumspring der for å finne ut av 1 delt på 60.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dose: 1 mg/kg x 60 = 60 mg

S: 60 mg delt på 0.6 ml er svaret ditt. Det er veldig enkelt fordi du bare ser på trekanten der dose står øverst og derfor må du dele dose på mengde for å finne styrke

Mengde: 0,6 ml

Hun skal finne ut av styrken på Klexane.. Ikke mengden.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen :)
Forstår det ikke helt enda, selv om dere får det til å høres lett ut :P Skal prøve meg litt frem, så forstår jeg det nok! 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Hun skal finne ut av styrken på Klexane.. Ikke mengden.

Ja? Kan du ikke medikamentregning? Styrken kommer man alltid frem til ved å dele dose på mengde. 

Skrevet

Ja? Kan du ikke medikamentregning? Styrken kommer man alltid frem til ved å dele dose på mengde. 

X/60= 0,6

60 x 0,6 er svaret hennes.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Tøytigern skrev:

Dette.

Det er fordi folk tenker som dette at de plutselig syns medikamentregning er så vanskelig. Plutselig må man gjøre prosentene om til mg, igjen... Mange krumspring der for å finne ut av 1 delt på 60.

1 delt på 60? I alle dager. 

6 minutter siden, Tøytigern skrev:

Tips til antallet som er pasientens totale vekt og det som blir regnestykket står i oppgaven. Mg/kg. Antallet milligram skal deles på antallet kilo for å komme fram til det rette svaret.. ;)  

Dette er feil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ofte litt lettere å løse oppgaver når du har en god rutine på hvordan du skal løse de 

1525172866817471545725.jpg

Anonymkode: 9380a...c57

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Tøytigern skrev:

X/60= 0,6

60 x 0,6 er svaret hennes.

Nei og nei og nei. 

Bilderesultat for medikamentregning

Se på denne nå da. 60 mg er dosen. 0,6 ml er mengden. Man må DELE dosen på mengden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ofte litt lettere å løse oppgaver når du har en god rutine på hvordan du skal løse de 

1525172866817471545725.jpg

Anonymkode: 9380a...c57

Ja, dette er helt korrekt 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen :)
Forstår det ikke helt enda, selv om dere får det til å høres lett ut :P Skal prøve meg litt frem, så forstår jeg det nok! 

Ta det du skal finne ut, som er milligrammene og sett dem over kiloene på delestreken. Så setter du det tallet du vet at du har inn i ligningen. Det tallet er 0,6 

Funder litt på det, så finner du det nok ut. Tips er at du må se på enhetene.      

Skrevet

Ja, dette er helt korrekt 

Titt på regnestykket mitt og den trekanten. Så finner dere ut at jeg fikk 100.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Ta det du skal finne ut, som er milligrammene og sett dem over kiloene på delestreken. Så setter du det tallet du vet at du har inn i ligningen. Det tallet er 0,6 

Funder litt på det, så finner du det nok ut. Tips er at du må se på enhetene.      

NEI. Styrken skal ikke stå øverst i trekanten. Hvorfor villeder du folk? Styrken er forresten ALDRI oppgitt i mg. Mg er alltid dosen. Mg/ml er alltid styrken. ML er alltid mengden. 

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Titt på regnestykket mitt og den trekanten. Så finner dere ut at jeg fikk 100.

Regnestykket ditt ble 36, som er feil. 

• Liker 3
Skrevet

NEI. Styrken skal ikke stå øverst i trekanten. Hvorfor villeder du folk? Styrken er forresten ALDRI oppgitt i mg. Mg er alltid dosen. Mg/ml er alltid styrken. ML er alltid mengden. 

Regnestykket ditt ble 36, som er feil. 

👍 Lykke til, TS 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...