Gå til innhold

Kan man forvente at 1.klassingen får hjelp til å åpne termosen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en meget småspist førsteklassing. Noen dager har jeg sendt med suppe eller gryte i mattermos. Det liker han godt. De siste gangene har den kommet tilbake uåpnet. Han har bare spist frukta jeg har sendt med. 

Han sier han ikke får til å åpne termosen selv og når han spør om hjelp får han beskjed om å sette seg. Får ikke hjelp. 

Han er veldig forsiktig av seg og bråker ikke. De ser film/TV mens de spiser, så vil tro at en eller annen voksen kan hjelpe ham. Er det for mye å forvente?

Anonymkode: 4d555...a5d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke for mye å forvente i første klasse. Men ta det opp med lærer!! Ikke her ;) Bare ta en tlf eller snakk med læreren når du henter gutten. 

Anonymkode: 40ac3...b8f

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke for mye å forvente, men er du helt sikker på at vedkommende faktisk spør tydelig? Så tydelig at den voksne oppfatter spørsmålet? 

Kan være at det var mye bråk i øyeblikket som ble spurt og at barnet ditt da fikk beskjed om å sitte og vente litt, og så tolket barnet ditt det som at han ikke fått hjelp? 

Anonymkode: 96368...946

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har en meget småspist førsteklassing. Noen dager har jeg sendt med suppe eller gryte i mattermos. Det liker han godt. De siste gangene har den kommet tilbake uåpnet. Han har bare spist frukta jeg har sendt med. 

Han sier han ikke får til å åpne termosen selv og når han spør om hjelp får han beskjed om å sette seg. Får ikke hjelp. 

Han er veldig forsiktig av seg og bråker ikke. De ser film/TV mens de spiser, så vil tro at en eller annen voksen kan hjelpe ham. Er det for mye å forvente?

Nei, det er ikke for mye å forvente. Sønnen min går også i 1. klasse og kunne sikkert også ha kommet hjem uten å ha fått åpnet en slik termos. Kan du ikke bare sende en mail til læreren og be om at de passer litt på at termosen blir åpnet når den er med? Det betyr ikke at datteren din skal slutte å spørre læreren, men at hun ikke føler hun må forstyrre. 

Jeg hadde også forsøkt å øve med henne slik at hun skal klare å åpne den selv.

Anonymkode: f3cf6...27d

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke for mye å forvente. Sønnen min går også i 1. klasse og kunne sikkert også ha kommet hjem uten å ha fått åpnet en slik termos. Kan du ikke bare sende en mail til læreren og be om at de passer litt på at termosen blir åpnet når den er med? Det betyr ikke at datteren din skal slutte å spørre læreren, men at hun ikke føler hun må forstyrre. 

Jeg hadde også forsøkt å øve med henne slik at hun skal klare å åpne den selv.

Unnskyld, ser at du også har en sønn... 🙈 det gikk litt fort her 🙈

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min har sagt at de pleier å stå i kø så åpner læreren for de som trenger hjelp. :) Og det synes jeg man kan forvente, tar ikke så lang tid det. Hadde sendt en mail til læreren jeg. I mellomtiden så hadde jeg øvd med barnet sånn at han klarer det selv. 

• Liker 6
Skrevet

Nei, det er så klart ikke mye å forvente. Snakk med læreren du. Om så alle hadde med en sånn termos, så bør lærer ta seg tid til å hjelpe. Det tar ikke mange minuttene, og koster ikke særlig med energi. Men gi beskjed.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lær barnet å rekke opp hånden istedenfor å reise seg opp og gå rundt. Jeg jobber som lærer i 1. klasse og alle elever som er ute og går uten å ha spurt om lov blir konsekvent bedt om å sette seg. Det er en av rutinene de bare må lære seg. Opp med hånda, spørre, og SÅ gå på do/få hjelp/etc. 

Det er så mange førsteklassinger som spretter opp fra stolen sin rett og slett fordi de glemmer seg bort, og ikke nødvendigvis trenger hjelp til noe som helst. :) 

Anonymkode: 32ad8...e31

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Skal snakke med læreren. De har visst en slags grense ved påske hvor elevene i første skal klare ting selv. (I garderobe, osv. Kanskje det gjelder dette også?) Han fikk hjelp til termosen før. 

Vi har funnet termoser han åpner selv, men de lekker og holder ikke på varmen. Vi øver på å åpne, men han er jo ikke så stor.. ikke 6 1/2 enda. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke for mye å forvente, men finnes det ikke en annen termos han kan åpne selv? Hvis han er litt forsiktig av seg, så er det kanskje best? 

Skrevet

Nei dette bør barnet få hjelp til. Jeg er voksen og enda kan jeg syntes at termoser kan være tunge å få opp 😂 Dette er et lite barn, så klart skal han få hjelp! Send en mail til læreren og spør. 

• Liker 3
Skrevet

Som lærer hjelper jeg gjerne til med slikt. Men elevene må spørre meg tydelig. Det er ikke alltid jeg ser at de trenger hjelp, hvis de ikke har sagt i fra.

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lær barnet å rekke opp hånden istedenfor å reise seg opp og gå rundt. Jeg jobber som lærer i 1. klasse og alle elever som er ute og går uten å ha spurt om lov blir konsekvent bedt om å sette seg. Det er en av rutinene de bare må lære seg. Opp med hånda, spørre, og SÅ gå på do/få hjelp/etc. 

Det er så mange førsteklassinger som spretter opp fra stolen sin rett og slett fordi de glemmer seg bort, og ikke nødvendigvis trenger hjelp til noe som helst. :) 

Anonymkode: 32ad8...e31

Det er ikke du som skal lære barna det da? Dette handler om skolerutiner i klasserom. Det må dere lærere lære barna, for det handler om en situasjon dere kontrollerer. At foreldre lærer dem høflighet og oppdragelse burde være en selvfølge, men her bør lærere trå til altså. Det er ditt "territorium".

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Supernova17 skrev:

Som lærer hjelper jeg gjerne til med slikt. Men elevene må spørre meg tydelig. Det er ikke alltid jeg ser at de trenger hjelp, hvis de ikke har sagt i fra.

Du vet at stille unger gjerne ikke er like frempå som noen andre. Jeg er ikke lærer, men vet da dette. Ser lærerene ikke utover klasserommet da? eller hva er det de ser på? tlf? Om du vet at xx har med seg termos ofte og ikke greier å åpne?

Anonymkode: d88a7...005

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du bør lære ham å åpne den selv, når han får det til kan ha få ha med termos på skolen, ikke før. 

Anonymkode: 4f26c...b1d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ser de tv mens de spiser?

Anonymkode: c1c0b...916

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at stille unger gjerne ikke er like frempå som noen andre. Jeg er ikke lærer, men vet da dette. Ser lærerene ikke utover klasserommet da? eller hva er det de ser på? tlf? Om du vet at xx har med seg termos ofte og ikke greier å åpne?

Rolig nå! TS har tenkt å snakke med læreren. Hvis noen foreldre snakker med meg, passer jeg ekstra godt på ;-)

Jeg skjønner også at du ikke er lærer, for det er nemlig ikke alltid like lett å passe på termosene til opp i mot 30 elever.

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Skuffet på dine vegne. Gi beskjed til skolen.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Supernova17 skrev:

Rolig nå! TS har tenkt å snakke med læreren. Hvis noen foreldre snakker med meg, passer jeg ekstra godt på ;-)

Jeg skjønner også at du ikke er lærer, for det er nemlig ikke alltid like lett å passe på termosene til opp i mot 30 elever.

Jeg er rolig, men kan ikke fatte at det er så vanskelig å huske på at et barn trenger hjelp med noe spesifikt ofte. Vet ikke om du har lest startinlegget, men det er snakk om et stk barn med termos. ikke 30 barn med termoser.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er rolig, men kan ikke fatte at det er så vanskelig å huske på at et barn trenger hjelp med noe spesifikt ofte. Vet ikke om du har lest startinlegget, men det er snakk om et stk barn med termos. ikke 30 barn med termoser.

Jeg er heller ikke lærer, men jeg tror ikke at læreren scanner klasserommet for om noen har med seg termos eller andre duppedingser som kan i teorien være vanskelig for å åpne. Om eleven kommer opp og spør er det noe helt annet 

Anonymkode: 40758...c04

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...