AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #1 Skrevet 1. mai 2018 "Ikke si du er allergisk hvis du bare er på diett. Det går utover de ekte allergikerne, advarer restaurantkokker. Oslos restauratører legger gjerne til rette for de én til tre prosentene av norske voksne med allergier som kan gjøre dem dødssyke. De dropper gjerne kjøtt, gluten eller melk i rettene de serverer. De synes til og med det er helt greit at gjestene sier de ikke liker skalldyr. Men de er lei av å desinfisere lokalene og servere mat med hjertet i halsen til folk som egentlig bare må begrense mengdene av enkelte matvarer eller ikke liker noe. – Det er svært viktig at vi imøtekommer mennesker med intoleranser også. Men vi må skille mellom tilstandene. Det er viktig å få frem hvilken jobb restaurantene må gjøre for å tilrettelegge ved en reell allergi, hvor mye ekstra ressurser det krever når folk sier at de er allergiske, sier hun. AKSTRA ARBEID FOR ALLERGIKERE Når Ove Jakobsen, daglig leder og medeier i den populære Oslo-restauranten Le Benjamin får en mail om at en allergiker har bestilt bord neste dag, settes et innflukt maskineri i spill. Først, et kjøkkenmøte for å planlegge en potensiell meny for allergikeren. Så, i tillegg til vanlig kjøkkennedvask, støvsuges kjøkkenet for å forhindre kryssallergi. Alt utstyr som skal brukes blir desinfisert. Dette arbeidet gjør gjerne Jakobsen og andre kokker for de som faktisk er allergiske. Men de er lei av alle som bruker ordet «allergisk» når de egentlig er intolerante, på diett eller ikke liker noe. De sier de frykter en «ulv, ulv»-effekt som til slutt går utover allergikerne."https://www.dn.no/smak/2018/04/29/1249/Restauranter/-det-gar-utover-allergikerne-til-slutt Sier du at du er allergisk, når du ikke er allergisk men du ikke liker bestemte matvarer, har intoleranse eller er på diett? Anonymkode: 2bd9f...ea8 18
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #2 Skrevet 1. mai 2018 Hvorfor gjør man det? Jeg spør bare om å få rett x uten y, trenger ikke begrunne. Anonymkode: 50e7a...575 8
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #3 Skrevet 1. mai 2018 Jeg er altetende, så dette har aldri vært et problem. Anonymkode: 862df...986
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #4 Skrevet 1. mai 2018 Ha flere retter på menyen som ikke inneholder allergener, og noen veganske alternativer (vegetarere kan også spise de, samt de som spiser halal). Jeg velger alltid retter som er naturlig fri for det ibs-en min reagerer på, om der er noen Anonymkode: 445d2...f41 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #5 Skrevet 1. mai 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ha flere retter på menyen som ikke inneholder allergener, og noen veganske alternativer (vegetarere kan også spise de, samt de som spiser halal). Jeg velger alltid retter som er naturlig fri for det ibs-en min reagerer på, om der er noen Anonymkode: 445d2...f41 For det første: Det hjelper ikke med mat "uten allergener" på menyen når hele kjøkkenet uansett må skrubbes ned og desinfiseres før maten lages. For det andre: Hva mener du er mat uten allergener? Er du klar over hvor mye det er mulig å være allergisk mot? Anonymkode: c2156...1a9 14
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #6 Skrevet 1. mai 2018 26 minutter siden, AnonymBruker said: For det første: Det hjelper ikke med mat "uten allergener" på menyen når hele kjøkkenet uansett må skrubbes ned og desinfiseres før maten lages. For det andre: Hva mener du er mat uten allergener? Er du klar over hvor mye det er mulig å være allergisk mot? Anonymkode: c2156...1a9 Vi har matvarer som blir sett på som normale og utbredte allergener som soya, peanøtter, melk, egg og hvete Om det er vanskelig for et kjøkken å få det til, så får de la være servere allergiske mennesker Anonymkode: 445d2...f41 1
Gjest N-Nøff Skrevet 1. mai 2018 #7 Skrevet 1. mai 2018 Jeg skjønner ikke at dødelig allergiske personer tør å spise ute.
Rotemor Skrevet 1. mai 2018 #8 Skrevet 1. mai 2018 Jeg skjønner ikke hvorfor med dikkedarer ikke forstår alvoret av å skille allergi fre deres preferanser.. 9
Gjest Optimo Skrevet 1. mai 2018 #9 Skrevet 1. mai 2018 23 minutter siden, Neinøff skrev: Jeg skjønner ikke at dødelig allergiske personer tør å spise ute. Noe skal man jo dø av? Litt adrenalinkick, "overlever jeg dessert i kveld"?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #10 Skrevet 1. mai 2018 Jeg pleier å si at samboeren min er allergisk, men at det ikke er på anafylaksinivå og at de ikke trenger å passe på annet enn akkurat hans mat og at servise, bestikk, kjøkkenutstyr og hender som berører den direkte er normalt rent. For meg pleier jeg å si det samme, selv om det er sykdom det er snakk om og ikke direkte allergi, siden jeg blir like syk like akutt som en allergiker. Hvis jeg bare sier at jeg tåler det dårlig, er min erfaring at de gjerne ikke bryr seg om de små mengdene som bare er i sausen, om de bruker samme kniv eller kjele og om det detter en liten bit av det ned på min mat også. Dessuten tilsetter og pynter de gjerne tallerknen min med noe annet (som jeg kanskje heller ikke tåler) for å erstatte det de måtte fjerne. Og da blir jeg altså syk. Legevakt- eller ambulansesyk. Hvis de da velger å støvsuge og desinfisere hele kjøkkenet sitt må det nesten være deres eget ansvar. Jeg har aldri bedt dem om å fjerne alle allergener på kjøkkenet, men derimot gjort det helt klart at de IKKE behøver å gjøre det. Men jeg nekter å bruke to timer på å prøve å forklare grunnessensen i en sjelden og alvorlig stoffskiftesykdom de garantert aldri har hørt om og aldri kommer til å høre om igjen, for så å bruke to nye timer på å prøve å forklare hva jeg tåler akutt og potensielt livstruende dårlig, hva jeg tåler ganske så dårlig og som i verste fall kan drepe meg på lang sikt, hva som bare gir meg milde (men likevel plagsomme symptomer), hva jeg ikke vet om jeg tåler fordi jeg ikke har rukket å teste det ennå, hva jeg tåler å spise bittelitt av (og bare dersom jeg ikke spiser X, Y og Z samtidig) og hva jeg kan spise fritt. Det er altfor tidkrevende, altfor komplisert og innebærer dessuten ganske sensitiv medisinsk informasjon. Jeg kaller det allergi, punktum, og det kommer jeg til å fortsette med. Shoot me. Anonymkode: f3ff2...2c3 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #11 Skrevet 1. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har matvarer som blir sett på som normale og utbredte allergener som soya, peanøtter, melk, egg og hvete Om det er vanskelig for et kjøkken å få det til, så får de la være servere allergiske mennesker Anonymkode: 445d2...f41 Problemet for restaurantene er, alle de som ringer på forhånd og sier at de er allergisk mot ditt og datt når de IKKE er allergiske. Anonymkode: 2bd9f...ea8 18
Occulta Skrevet 1. mai 2018 #12 Skrevet 1. mai 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleier å si at samboeren min er allergisk, men at det ikke er på anafylaksinivå og at de ikke trenger å passe på annet enn akkurat hans mat og at servise, bestikk, kjøkkenutstyr og hender som berører den direkte er normalt rent. For meg pleier jeg å si det samme, selv om det er sykdom det er snakk om og ikke direkte allergi, siden jeg blir like syk like akutt som en allergiker. Hvis jeg bare sier at jeg tåler det dårlig, er min erfaring at de gjerne ikke bryr seg om de små mengdene som bare er i sausen, om de bruker samme kniv eller kjele og om det detter en liten bit av det ned på min mat også. Dessuten tilsetter og pynter de gjerne tallerknen min med noe annet (som jeg kanskje heller ikke tåler) for å erstatte det de måtte fjerne. Og da blir jeg altså syk. Legevakt- eller ambulansesyk. Hvis de da velger å støvsuge og desinfisere hele kjøkkenet sitt må det nesten være deres eget ansvar. Jeg har aldri bedt dem om å fjerne alle allergener på kjøkkenet, men derimot gjort det helt klart at de IKKE behøver å gjøre det. Men jeg nekter å bruke to timer på å prøve å forklare grunnessensen i en sjelden og alvorlig stoffskiftesykdom de garantert aldri har hørt om og aldri kommer til å høre om igjen, for så å bruke to nye timer på å prøve å forklare hva jeg tåler akutt og potensielt livstruende dårlig, hva jeg tåler ganske så dårlig og som i verste fall kan drepe meg på lang sikt, hva som bare gir meg milde (men likevel plagsomme symptomer), hva jeg ikke vet om jeg tåler fordi jeg ikke har rukket å teste det ennå, hva jeg tåler å spise bittelitt av (og bare dersom jeg ikke spiser X, Y og Z samtidig) og hva jeg kan spise fritt. Det er altfor tidkrevende, altfor komplisert og innebærer dessuten ganske sensitiv medisinsk informasjon. Jeg kaller det allergi, punktum, og det kommer jeg til å fortsette med. Shoot me. Anonymkode: f3ff2...2c3 Ja... ser ikke problemet. Dersom du blir ambulansesyk av enkelt ting så sier du jo at du er allergisk mot dem. Ikke at du kan potensielt bli veldig syk. Greia er at andre som ikke liker skalldyr sier at de er allergiske. Eller som ikke liker nøtter, eller som prøver å la være å spise gluten fordi de blir litt opplåst, når de sier at de er allergiske så blir det ekstremt mye mer komplisert for restauranten enn at de bare sier jeg liker ikke skalldyr, eller nøtter. Jeg hater selv sjømat og jeg har vært på mange high-end restauranter, flere Michelin restauranter... jeg sier på forhånd når vi bestiller bord «beklager, men det har seg sånn at jeg absolutt ikke liker sjømat. Jeg hadde satt veldig pris på det dersom det var mulig å tilpasse rettene mine uten sjømat». Har aldri opplevd at de ikke har vært imøtekommende, de ønsker jo å lage den beste maten til den enkelte person. Men på store kjøkken som tar matlaging seriøst så må man altså gi beskjed pp forhånd, man kan ikke komme der å forvente at de skal diske opp nye kulinariske vidunder på sparket. Har opplevd å spist på en Michelin restaurant som gir beskjed på forhånd at de ikke tar noen som helst hensyn og at det er den besøkendes ansvar å se til at de tåler maten, de tar heller ikke hensyn til gravide, dietter eller preferanser. Men stort sett gjør de fleste restauranter det. Endret 1. mai 2018 av Occulta 6
Fru Uperfekt Skrevet 1. mai 2018 #13 Skrevet 1. mai 2018 Informerer om at ene barnet ikke må få melk og at et annet barn ikke må få nøtter, informerer og om at det er snakk om oral allergi slik at nedvask ikke trengs. Gir og beskjed om jeg er gravid, slik at jeg får tilpassede flerrettere 2
Fru Uperfekt Skrevet 1. mai 2018 #14 Skrevet 1. mai 2018 1 minutt siden, Occulta skrev: Ja... ser ikke problemet. Dersom du blir ambulansesyk av enkelt ting så sier du jo at du er allergisk mot dem. Ikke at du kan potensielt bli veldig syk. Greia er at andre som ikke liker skalldyr sier at de er allergiske. Eller som ikke liker nøtter, eller som prøver å la være å spise gluten fordi de blir litt opplåst, når de sier at de er allergiske så blir det ekstremt mye mer komplisert for restauranten enn at de bare sier jeg liker ikke skalldyr, eller nøtter. Det stemmer, antar de fleste med meg tar hensyn når de tilbereder maten til disse gjestene 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #15 Skrevet 1. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet for restaurantene er, alle de som ringer på forhånd og sier at de er allergisk mot ditt og datt når de IKKE er allergiske. Anonymkode: 2bd9f...ea8 Men er det egentlig veldig viktig om personen er allergisk, intolerant eller på grunn av andre lidelser absolutt ikke tåler matvaren? Det er vel ikke ønskelig med gjester som spyr utover hele bordet, får utslett i hele ansiktet og/eller faller om med lammelser selv om det de lider av heter noe annet enn allergi (eller de hadde falskt negative resultater på allergitesten)? De fleste allergikere holder ikke på å dø dersom de får i seg noe de er allergisk mot, mens enkelte med matintoleranser eller andre lidelser kan bli akutt og alvorlig dårlige selv om de ikke får anafylaksi. Det er ikke nødvendigvis hva problemene heter som avgjør hvor alvorlig situasjonen er. Anonymkode: f3ff2...2c3 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #16 Skrevet 1. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det egentlig veldig viktig om personen er allergisk, intolerant eller på grunn av andre lidelser absolutt ikke tåler matvaren? Det er vel ikke ønskelig med gjester som spyr utover hele bordet, får utslett i hele ansiktet og/eller faller om med lammelser selv om det de lider av heter noe annet enn allergi (eller de hadde falskt negative resultater på allergitesten)? De fleste allergikere holder ikke på å dø dersom de får i seg noe de er allergisk mot, mens enkelte med matintoleranser eller andre lidelser kan bli akutt og alvorlig dårlige selv om de ikke får anafylaksi. Det er ikke nødvendigvis hva problemene heter som avgjør hvor alvorlig situasjonen er. Anonymkode: f3ff2...2c3 Hvis du har en intoleranse eller allergi som krever nedvasking av hele kjøkkenet og desinfisering av alt på kjøkkenet, så sier du selvsagt fra om dette til restauranten når du ringer på forhånd. Anonymkode: 2bd9f...ea8 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #17 Skrevet 1. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det egentlig veldig viktig om personen er allergisk, intolerant eller på grunn av andre lidelser absolutt ikke tåler matvaren? Det er vel ikke ønskelig med gjester som spyr utover hele bordet, får utslett i hele ansiktet og/eller faller om med lammelser selv om det de lider av heter noe annet enn allergi (eller de hadde falskt negative resultater på allergitesten)? De fleste allergikere holder ikke på å dø dersom de får i seg noe de er allergisk mot, mens enkelte med matintoleranser eller andre lidelser kan bli akutt og alvorlig dårlige selv om de ikke får anafylaksi. Det er ikke nødvendigvis hva problemene heter som avgjør hvor alvorlig situasjonen er. Anonymkode: f3ff2...2c3 Hva mener du her med "ikke tåler"? Betyr det at hele kjøkkenet må desinfiseres, eller holder det at din mat ikke inneholder disse matvarene som du ikke tåler? Det er stor forskjell på det. Og det bør man si fra om til restaurantene, slik at de slipper unødvendig desinfisering av kjøkkenet dersom det er nok for deg at din mat ikke inneholder denne ingrediensen. Anonymkode: 2bd9f...ea8 7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #18 Skrevet 1. mai 2018 Hjalp til å servere i et bryllup en gang hvor bl.a en av gjestene var allergisk. Det var proff kokk som ordnet med treretters. Den allergiske gjestene mat var like flott og forseggjort som alle andres, men da vi kom til desserten klaget hun på at hun ikke fikk servert det de andre fikk. Hun fikk forklart at den inneholdt det hun var allergisk mot, men da var det plutselig ikke så farlig lengre..hun nevnte jo allergien både på svaret til invitasjonen, i telefon til brudeparet, samt flere ganger under måltidet 🙄 Anonymkode: 4957f...4a7 16
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #19 Skrevet 1. mai 2018 Det går jo og også an å være allergisk uten å være dødelig allergisk. Jeg blir tungpustet, får kviser/eksem om jeg får i meg melkeprodukter. Men reagerer ikke med en gang jeg får det i meg. Er det slike som meg de er lei av? Anonymkode: 8c392...b3d 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #20 Skrevet 1. mai 2018 I tillegg blir det vel dyrere for alle å spise på restaurant, grunnet alle disse som sier at de er allergiske når de ikke er allergiske. Hva tror dere det koster å vaske ned og desinfisere hele restaurantkjøkkenet, alt utstyr m.m.? Anonymkode: 2bd9f...ea8 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå