Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #1 Skrevet 23. februar 2005 dette er kanskje ikke ekspertforumet på området, men da det er mye aktivitet her, og folk gjerne har overraskende kunnskap om det meste, prøver jeg meg: Jeg skal lage meg en hjemmeside. Jeg behersker ikke html, men har jobbet en del med Flash. Kan jeg lage HELE hjemmesiden min i Flash, eller bør jeg integrere html (evt integrere Flash i html). Jeg mener man kan eksportere Flash-filer som html (men dette har kanskje bare med browser å gjøre), men trenger man noe html-kode for at Flash-dokumentet skal være åpent når man åpner siden? Hvilke brukerbegrensninger har Flash, egentlig, bortsett fra at en del ikke har Flash-plug-in? (og at siden må lastes inn hvis den er litt stor) Jeg har heller ikke lagd hjemmeside før og vet egentlig ganske lite om hvordan dataene må ligge på host-området... (se så klønete formulering!)
GoodGirl Skrevet 24. februar 2005 #2 Skrevet 24. februar 2005 Du kan helt fint lage hele siden i Flash. For at det hele skal vises for brukerne bare kaller du hovedsiden for index.html Lykke til
Gjest Devil's Spawn Skrevet 24. februar 2005 #3 Skrevet 24. februar 2005 Spørs hva du skal ha det til, men generelt sett vil jeg ikke anbefale å lage hele siden i flash. HTML-kode laster ned mye raskere, husk at ikke alle har bredbånd .
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #4 Skrevet 24. februar 2005 Spørs hva du skal ha det til, men generelt sett vil jeg ikke anbefale å lage hele siden i flash. HTML-kode laster ned mye raskere, husk at ikke alle har bredbånd . Tja, jeg har ikke tenkt å lage en kjempeside, men har vel tenkt å ha noen bilder og slikt liggende (portefølje). Har tenkt å ha en pre-load-forside for at åpningssiden ikke skal lastes ned i timesvis før folk har rukket å velge om de vil se den. Hvilke faktorer bestemmer egentlig hvor raskt flash- kontra html-koden laster ned? I Flash er det vel størrelsen på .swf-dokumentet som bestemmer dette? Kan jeg få en side som tilsvarer det jeg gjør i Flash, men som er lettere å laste ned ved å integrere/erstatte noe med html? Har ikke tenkt å bruke masse action script eller lage noe tungt og komplisert bitmap-design, men vil jo helst ha en side som funker som jeg vil... Takk for svar, forresten:)
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #5 Skrevet 24. februar 2005 Personlig er jeg ikke begeistert for slike flash-only sider. De verste er de som krever den siste og nyeste versjonen av flash-pluginen for å i det hele tatt å virke. Det er så mye som ofte ikke virker på en slik side. Kopiere tekst, søking, lagre bilder etc. Men det er kanskje også hensikten i noen tilfeller vil jeg tro. Jeg skriver ikke HTML eller noe slikt. Er det slik at det er lettere (bedre verktøy) å lage en side i flash med litt avanserte egenskaper i forhold til å bruke verktøy som lager HTML? Da kan jeg forsåvidt forstå det.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 24. februar 2005 #6 Skrevet 24. februar 2005 Du kan prøve NVU, hvis du vil lage html-sider uten koding. Helt gratis.
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #7 Skrevet 25. februar 2005 En "fordel" med å lage siden i Flash er at det er relativt enkelt å lage en helhetlig side - kjekt å bare bruke ett program med mange interaktive funksjoner, samtidig som man har god kontroll over designet. Men har opplevd å sitte ved maskiner selv ved store studioer som jobber med tilsvarende ting, og ikke få sett sider i Flash, fordi det mangler en plug in, og man må kontakte en aldri tilstedeværende administrator for å ordne det... grr. Ellers kan man lage siden med hensyn på hvilken Flash player den skal være kompatibel med. Skal sjekke ut NVU. Men i første omgang bruker jeg kanskje Flash for å få siden fort ferdig... greit med ting man kan fra før.
Scheherazade Skrevet 25. februar 2005 #8 Skrevet 25. februar 2005 Jeg liker ikke Flashsider fordi jeg bruker Opera og mouse gestures funker ikke på Flashsider Greit nok, kan bruke manøvreringsknappene, men har vent meg til å bruke musen, og synes det er kjempeirriterende med Flash.
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #9 Skrevet 25. februar 2005 Jeg liker ikke Flashsider fordi jeg bruker Opera og mouse gestures funker ikke på Flashsider Greit nok, kan bruke manøvreringsknappene, men har vent meg til å bruke musen, og synes det er kjempeirriterende med Flash. Det visste jeg ikke! Betyr det blant annet at knapper lagd i Flash ikke funker, da, at du ikke kan bruke muspekeren til å trykke på dem? Eller er det ting som å scrolle nedover/bortover en lang side o.l? Kanskje jeg bør lage to versjoner, en html og en Flash... (men folk bør ha en annen nettleser enn opera tilgjengelig, da.. bruker Firefox selv, men må av og til bite i det sure eplet og åpne explorer. Har likevel forståelse for at man ikke gidder anstrenge seg for å se Flash all den tid det er så mye reklame og dårlige saker. Og en hjemmeside bør jo være umiddelbart "åpen" for dem som klikker seg inn på den)
Scheherazade Skrevet 25. februar 2005 #10 Skrevet 25. februar 2005 Joda, knapper lagd funker nok. Men mouse gestures er jo feks at du beveger musen ned for å åpne en ny side, til venstre for å gå tilbake og så videre. Dette virker ikke, iallfall ikke i de Flashsidene je har vært på. Mulig du kan implementere noe, men det gjør iallfall ikke webutviklere flest. Men klart, ikke sikkert at alle bruker musegestuleringer da. Kanskje det bare er meg som irriterer meg? Men, skal du lage Flash er det viktig å ikke overdrive ja! Verste sidene i Flash er for eksempel Sloggi og Elizabeth Arden . Først og fremst sånne sider som har gitt Flash på web litt frynsete rykte... :-?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå