AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #1 Skrevet 30. april 2018 Hei! Jeg inviterte til vorsj hos meg på lørdag, blant annet 6 jenter jeg går i klasse med og er i samme gjeng med. Men jeg er ikke inkludert... Jeg har prøvd å vær venninne med disse jentene gjennom hele vgs, og er på en måte inkludert men ikke i innerste sirkel. Hadde masse fravær i fjor pga en diagnose jeg ikke visste jeg hadde, og da trakk de seg unna og det ble ikke det samme igjen det siste året nå. Disse jentene er de "snille og rolige" i mitt alderskull. Vi er russ i år, og i natt til 1.mai hadde alle jentene samlet seg sammen uten å invitere meg. De tok bilde til instagram rett utenfor huset mitt i gata, og jeg både såg og hørte at de løp forbi gaten rett utenfor. Jeg har sittet å gråtet hele kvelden. På lørdag hadde jeg det kjempekjekt og følte at jeg kanskje har innbilt meg at de har utestengt meg. Men det gjør de visst uansett. Natt til 1.mai er jo ganske stort i russetida også. Forresten, da vi var ute på byn på lørdag så stakk jentene inn på toalettet og så dro de bare ut igjen. Da sprang jeg ut for å vær med de, men hadde jeg ikke gjort det hadde jeg sikkert ikke sett mer til de. Jeg skal på russetreff med de en hel helg, men nå kjenner jeg at jeg ikke har lyst til det... Ville ha sett på artistene osv, men jeg frykter jeg ender opp alene og at de stikker på toalettet eller en annen plass uten å si ifra til meg og så finner jeg de ikke igjen. Hva hadde dere gjort? Jeg må bestemme meg fort om jeg skal på russetreffet, ellers må jeg selge billetten.... Anonymkode: 29ab6...f0a
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #2 Skrevet 30. april 2018 Hvis du ikke har noen andre å dra med så hadde jeg ditchet. Disse er ikke gode venner. Anonymkode: ac722...ea8 17
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #3 Skrevet 30. april 2018 Disse "venninnene" høres ut som noen skikkelige dårlige drittfolk, jeg synes absolutt det høres ut som du blir ekskludert, og de fleste ville blitt veldig såret. Angående hva du skal gjøre, så tror jeg kanskje at jeg ville vært litt kynisk her - lata som ingenting og hengt meg på dem disse to ukene russetida varer, kun for å få oppleve mest mulig av russeaktiviteter, og med en gang 17. mai er passert så hadde jeg droppa dem totalt og aldri sett meg tilbake (kanskje gitt dem ei verbal skyllebøtte også, før jeg stakk). Dere er jo ferdig på vgs nå og skal begynne å studere eller lignende, det er vanlig å finne seg nytt miljø med nye venner da uansett. Anonymkode: 2c2c5...4be 47
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #4 Skrevet 30. april 2018 Jeg hadde heller vært hjemme enn å dratt med den gjengen der... Håper det går bra med deg😔 Anonymkode: a3c1c...90c 12
SunnivaOslo Skrevet 30. april 2018 #5 Skrevet 30. april 2018 Hold deg unna dem. Å drive å løpe etter dem før å henge med dem når de oppfører seg slik er bare dumt for deg. Dropp dem og vis dem at du har det bra uten slike folk i livet ditt. De er jo ikke dine venninnr når de oppfører seg slik. 7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #6 Skrevet 30. april 2018 Så dumt.... Tror du at det kan være at de er usikker på om du kan bli med på ting, siden du var syk i fjor og kanskje måtte si mye nei og ikke inkluderte deg selv så mye sosialt siden du var syk? Jeg merker etter lengre tid med sykdom der jeg alltid måtte si nei til å bli med på ting, og aldri spurte "hva skal du i helgen?" osv på en stund, så sluttet alle vennindene mine å huske på meg å ta kontakt. De visste på en måte at sjansen var stor for at jeg sa nei uansett. Til slutt følte jeg meg så utafor så jeg tok en prat med de og sa at det er hyggelig om de spør selvom jeg ikke kan, og da sa de at jeg bare må si fra når jeg kan i stedet for at de skal kontakte meg hver gang når ikke de kan gjette når jeg kan. Kan det være pga det for dine venninder også? Eller føler du at de prøver å unngå deg og ikke vil ha deg med? Isåfall syns jeg du bør selge billetten din til russetreffet for det er ikke gøy å stå igjen alene og fortapt i en sånn stor folkemengde med mye alkohol og rus, faren for å bli voldtatt er stor og det vil ikke være av typen overfall men av typen der noen ser du er er alene og skal være "kule" mot deg og "redde " deg og du tenker yes endelig noen å henge med, så sjenker de deg og utnytter det at du er alene og ingen venninder rundt deg som kan sørge for å bryte inn når du blir presset til noe du egentlig ikke vil. Også syns jeg du skal være lettet for at skoleåret snart er over, for så fort du starter på ny skole vil du å nye vennidner og hely nye gjenger å henge i, og det er der du utvikler de virkelig goe vennskapene som varer i voksenalder, så kan de teite falske jentene få ha det så godt uten venner på videre studier for ingen der gidder å tolerere noen falske folk. Anonymkode: 76a67...1b5 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #7 Skrevet 1. mai 2018 Jeg ville nok ditcha disse vennene. Russetiden er jo en fin tid å bli kjent med nye folk. Kanskje du ikke finner noen sjelevenner, men i alle fall noen som er interessert i å feste med deg. La være å dra på ting hvor du kanskje føler deg ukomfortabel, men tropp heller opp alene og fri på de tingene du vil! Drit i de jentene. Prøv smått å bli involvert i andre hyggelige gjenger. Kanskje noen du kjenner som du ikke henger med så ofte. Da jeg var russ, var mine bestevenner (som er jeg er bestevenner med den dag idag) på en annen skole og dermed ble det naturlig at vi sjeldent havnet på samme festene osv. Heldigvis hadde jeg noen venner i klassen, og det var kjempelett å henge med de og deres venner i russetiden. Selv for en introvert som meg. Håper du får en fin russetid og ønsker at du husker på at folk som ditcher deg sånn er ikke verdt tiden din. Drit i de, vær fri fra gjengen og finn deg noen andre å henge med i russetiden. Ikke la russetiden være tiden hvor du klamrer deg til drittfolk "bare for å overleve", det tror jeg du bare blir å angre på. Anonymkode: da7a8...4ee 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #8 Skrevet 1. mai 2018 Hvis disse jentene er de "snille og rolige" i ditt alderskull lurer jeg virkelig på hvordan resten er. Dette er ikke grei oppførsel. Ikke bare ekskluderer de deg når det passer dem, men de behandler deg også som søppel når du er der. Jeg synes du bør droppe å dilte etter disse jentene. Ja, det er kjedelig å gå glipp av en grei russetid, men du er snart ferdig på VGS og da har du mange nye sjanser til å utvide vennekretsen din. Dette er bare midlertidig. Det gjør selvfølgelig ikke situasjonen noe bedre, men prøv å holde ut den siste tiden. Håper du har kommet deg etter sykdomsperioden din. Anonymkode: 96b6a...1df 10
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #9 Skrevet 1. mai 2018 Alle vet at utestengelse er ekstremt sårende og av mange omtalt som mobbing. Hvordan kan 6 jenter, alle plutselig bestemme seg for å gjøre noe så destruktivt? Jeg skjønner det bare ikke. At én jente kunne bestemt seg for å være jævlig mot en annen jente, kan jeg forstå skjer, men 6 jenter på en gang? TS: her er det nok en eller to som trekker i trådene. Finn ut hvilke av de andre jentene du kan alliere deg med og kom deg tilbake i gjengen. Det er viktig for russetiden din og viktig for deg. Hev deg over det og lat som om du aldri la merke til at du ble utestengt. Anonymkode: 0bd7e...7a7 2
Ulla Ullsokk Skrevet 1. mai 2018 #10 Skrevet 1. mai 2018 Spør dem rett ut! Si at du føler deg utestengt og at det er hyggeligere at de sier hva det er enn å unngå deg på den måten. Jeg opplevde noe av det samme på vgs og jeg sa ikke noe, men holdt meg unna det siste halve året på vgs. Jeg skulle ønske jeg visste hva jeg hadde gjort, om jeg tok for mye plass eller hva, det er det eneste jeg kan tenke meg, ihvertfall. Når jeg var på reunion ti år etter var jeg helt uinteressert i å snakke med dem. Hilste pent og gikk videre. 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #11 Skrevet 1. mai 2018 Jeg vet alt for godt hvordan det der føles, det er mobbing. Du må bare kutte dem ut, bedre å være alene enn sammen med sånne dritt folk. Anonymkode: de137...960 2
Tusseladen Skrevet 1. mai 2018 #12 Skrevet 1. mai 2018 Motbydelig oppførsel. Hadde aldri klart å smile til disse. Mye bedre å være alene. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #13 Skrevet 1. mai 2018 1 time siden, Ulla Ullsokk skrev: Spør dem rett ut! Si at du føler deg utestengt og at det er hyggeligere at de sier hva det er enn å unngå deg på den måten. Jeg opplevde noe av det samme på vgs og jeg sa ikke noe, men holdt meg unna det siste halve året på vgs. Jeg skulle ønske jeg visste hva jeg hadde gjort, om jeg tok for mye plass eller hva, det er det eneste jeg kan tenke meg, ihvertfall. Når jeg var på reunion ti år etter var jeg helt uinteressert i å snakke med dem. Hilste pent og gikk videre. Jeg tror man fort kan overvurdere hvor konstruktiv en slik konfrontasjon er, særlig med en vennegjeng på 6 som velger utfrysning som metode. Så mener jeg uansett at en slik oppførsel ikke er greit uansett hva "grunnen" skulle være. Jeg synes man ikke skal måtte tilpasse seg en slik ekkel gruppeatferd. Jeg er ikke helt negativ til en konfrontasjon selv om det kanskje kan virke slik i innlegget mitt. På mange måter kan det nok være bra, men jeg tror man bør være forberedt på at det ikke kan gå så bra hvis man velger å gjøre det. Det er ikke mye tid igjen av VGS, så man bør kanskje vurdere hva som er best for å gjøre den siste tiden mest mulig levelig. Anonymkode: 96b6a...1df 2
lowlifers Skrevet 1. mai 2018 #14 Skrevet 1. mai 2018 bedre å være alene enn med folk som behandler deg dritt. Hvor ble det av selvrespekten din? 2
Sola de Skrevet 1. mai 2018 #15 Skrevet 1. mai 2018 Vær bare glad for at skolen er slutt om litt over en måned og du slipper å ha noe mer med dem å gjøre. Til høsten, uansett om du skal studere, jobbe, i militæret eller hva som helst så vil du finne nye venner der. 1
Avalon Skrevet 1. mai 2018 #16 Skrevet 1. mai 2018 (endret) Jeg ville ha solgt billetten. Hvis du ikke kan stole på at de du kjenner ikke vil forlate deg ville jeg ikke ha dratt fordi mye kan skje når man er alene hvor det er mange mange berusede mennesker... Det kan likesågodt skje når man er blant venner som faktisk er venner også, men man er mer utsatt når man er alene. Tenk på deg selv og din egen sikkerhet. Joda det er gøy å se artister men hvor gøy er det når du blir forlatt av "vennnene" og plutselig er helt alene? Konserter vil du kunne gå på senere i livet også. Endret 1. mai 2018 av Avalon
exictence Skrevet 1. mai 2018 #17 Skrevet 1. mai 2018 Hvor mange er de? Kan det være at de ikke er beviste på å stenge deg ute, men at de er mer sånn at de ikke klarer å være alene og klamrer seg liksom til de som heller ikke klarer å være alene, vis du forstår? Har du snakket med dem om det?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #18 Skrevet 1. mai 2018 TS her Tusen takk for alle svar! Jeg sendte melding til hun ene av de 6 jentene som jeg er best venn med. Vi var bestevenner da vi var yngre, så var vi bare vanlige venner, men ser på oss som gode venninner. Men jeg er alltid nummer 2 for hu, så hvis hu finner noen bedre enn meg så er hu heller med de. En annen ting er at 5 av jentene har en russegruppe sammen, men verken jeg eller denne venninna er med. Hu er lærling og bor i annen by, derfor er ikke hu med. Men jeg ble ikke spørt, da de lagde gruppa da jeg var en periode vekke fra skolen i fjor. Hu svarte at russegruppa med de 5 andre jentene inviterte hu til vorsj hos en annen russegruppe. Men hvorfor inviterte de ikke meg? spørte jeg henne om. Så skrev hu mye som "visste du ikke ville ut, er ikke alltid så lett for meg å ta med folk til andre". "Ja detta har eg forklart til deg før, håper du forstår at du må ta litt initativ sjøl og for meg virker det som om du forventer å bli invitert" Men jeg kunne jo vært med ute på byn, ikke vorsjet (som var rett borti gata...)? Så skrev hu: "Vet ikke hvorfor de andre ikke inviterte deg, men om du hadde vist litt mer interesse hadde det kanskje vært lettere å komt på" Jeg vet ikke hva mer initiativ jeg kan ta, jeg har invitert til jentekvelder og bursdager og til vorsj hos meg i vg1 og nå i vg3, men i vg2 ga jeg opp en periode fordi et par av jentene var veldig ufølsomme da jeg hadde fravær og var hos legen. Var hos bup i mange uker for å finne diagnose (fortalte de ikke at jeg var der), viste seg at jeg hadde ADD. Tok lang tid å finne ut for var usikkert på om symptomene kom av tilknytningsvansker/omsorgssvikt og mobbing La billetten ut for salg, fått over 10 henvendelser... Skal jeg selge den? Har vanvittig lite penger, såvidt til mat, men lånte penger av et familiemedlem som jeg må gi tilbake... eg visste ikke at du ville ut, å de e ikke alltid så lett for meg å ta me meg folk når eg såvidt blir invitert sjølv... så ja detta har eg forklart te deg før å håpe du forstår at du må ta litt iniativ du lg. For meg så virke de som om du forvente litt å bli invitert å eg kan ikke alltid vita at du vil bli me. Å eg vett helle ikke Koffor di andre ikke inviterte deg, men om du hadde vist litt mer interesse hadde de kanskje vert lettere å komt på Anonymkode: 29ab6...f0a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #19 Skrevet 1. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: TS her Tusen takk for alle svar! Jeg sendte melding til hun ene av de 6 jentene som jeg er best venn med. Vi var bestevenner da vi var yngre, så var vi bare vanlige venner, men ser på oss som gode venninner. Men jeg er alltid nummer 2 for hu, så hvis hu finner noen bedre enn meg så er hu heller med de. En annen ting er at 5 av jentene har en russegruppe sammen, men verken jeg eller denne venninna er med. Hu er lærling og bor i annen by, derfor er ikke hu med. Men jeg ble ikke spørt, da de lagde gruppa da jeg var en periode vekke fra skolen i fjor. Hu svarte at russegruppa med de 5 andre jentene inviterte hu til vorsj hos en annen russegruppe. Men hvorfor inviterte de ikke meg? spørte jeg henne om. Så skrev hu mye som "visste du ikke ville ut, er ikke alltid så lett for meg å ta med folk til andre". "Ja detta har eg forklart til deg før, håper du forstår at du må ta litt initativ sjøl og for meg virker det som om du forventer å bli invitert" Men jeg kunne jo vært med ute på byn, ikke vorsjet (som var rett borti gata...)? Så skrev hu: "Vet ikke hvorfor de andre ikke inviterte deg, men om du hadde vist litt mer interesse hadde det kanskje vært lettere å komt på" Jeg vet ikke hva mer initiativ jeg kan ta, jeg har invitert til jentekvelder og bursdager og til vorsj hos meg i vg1 og nå i vg3, men i vg2 ga jeg opp en periode fordi et par av jentene var veldig ufølsomme da jeg hadde fravær og var hos legen. Var hos bup i mange uker for å finne diagnose (fortalte de ikke at jeg var der), viste seg at jeg hadde ADD. Tok lang tid å finne ut for var usikkert på om symptomene kom av tilknytningsvansker/omsorgssvikt og mobbing La billetten ut for salg, fått over 10 henvendelser... Skal jeg selge den? Har vanvittig lite penger, såvidt til mat, men lånte penger av et familiemedlem som jeg må gi tilbake... eg visste ikke at du ville ut, å de e ikke alltid så lett for meg å ta me meg folk når eg såvidt blir invitert sjølv... så ja detta har eg forklart te deg før å håpe du forstår at du må ta litt iniativ du lg. For meg så virke de som om du forvente litt å bli invitert å eg kan ikke alltid vita at du vil bli me. Å eg vett helle ikke Koffor di andre ikke inviterte deg, men om du hadde vist litt mer interesse hadde de kanskje vert lettere å komt på Anonymkode: 29ab6...f0a TS her Oi shit, det nederste var utdrag av meldingen, håper ikke at venninna mi gjenkjenner meg her :O Anonymkode: 29ab6...f0a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #20 Skrevet 1. mai 2018 Altså de høres ikke ut som hyggelig folk, hadde ikke giddet å reise på tur med dem. Samtidig høres det ikke ut som om de ser på deg som en venninne heller, men en som forsøker å trenge seg på. Nå er det ikke lang tid igjen av skolen, så kan du finne nye venner. Anonymkode: b07db...e6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå