Gå til innhold

Tips for å få fett ut av ventilator-filter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har latt det ligge en halv dag i badekaret med noen oppvasktabelletter i vannet. Fått ut mye fett, men det er mye igjen også. What to do? (Filteret er for stort for oppvaskmaskiner)

Anonymkode: 5dd0b...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ikke prøvd det på akkurat ventilatorfiltre før, men å la ting ligge i kombinasjonen oppvaskmaskinpulver, zalo og en stor porsjon natron noen timer pleier å gjøre susen på gammelt inngrodd fett. 

Anonymkode: c8649...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke prøvd det på akkurat ventilatorfiltre før, men å la ting ligge i kombinasjonen oppvaskmaskinpulver, zalo og en stor porsjon natron noen timer pleier å gjøre susen på gammelt inngrodd fett. 

Ok, har Zalo for hånden, men ikke natron. Bløtlagt enda en gang sammen med oppvasktabelett nå, er det vits å slenge litt zalo oppi tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har latt det ligge en halv dag i badekaret med noen oppvasktabelletter i vannet. Fått ut mye fett, men det er mye igjen også. What to do? (Filteret er for stort for oppvaskmaskiner)

Oppvaskrmiddel skal ikke brukes på de filtrene har jeg fått beskjed om. 

Metallfilteret legger jeg i salmiakk i vasken eventuelt litt Sunlight oppvaskemiddel. (Svanemerket). Når det meste av fettet er kommet ut, du må gjerne bytte vann og fylle på nytt med salmiakk, så kjørrr jeg det alene i øverste kurven på oppvaskemaskinen. 

Anonymkode: dcc60...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Salmiakk er det absolutt mest effektive for å løse opp fett. :)

Anonymkode: 050ed...4d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du brukt varmt nok vann?

Siden du har lagt filteret i badekaret så kok opp 10-liters kjeler med vann og hell over. Oppvaskmiddel virker allr best med kokende varmt vann.

Så, frem med får-i-kål  eller pinnekjøtt kjelen ;) 

Anonymkode: 2e4c2...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Avfettingsmiddel til bil funket bra her. Er bare å spraye på, og la det virker noen minutter. Så er det bare å spyle det godt med dusjen til slutt.

Anonymkode: 2e79a...c26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppvaskrmiddel skal ikke brukes på de filtrene har jeg fått beskjed om. 

Metallfilteret legger jeg i salmiakk i vasken eventuelt litt Sunlight oppvaskemiddel. (Svanemerket). Når det meste av fettet er kommet ut, du må gjerne bytte vann og fylle på nytt med salmiakk, så kjørrr jeg det alene i øverste kurven på oppvaskemaskinen. 

Anonymkode: dcc60...e00

Haha, det er litt for sent for å ikke bruke oppvaskmiddel. Har brukt sikkert 6 tabeletter samlet ;) Det får bare stå sin prøve.

Jeg takler ikke lukten av salmiakk og vil helst unngå det..

Det er for langt til oppvaskmaskinen dessverre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du brukt varmt nok vann?

Siden du har lagt filteret i badekaret så kok opp 10-liters kjeler med vann og hell over. Oppvaskmiddel virker allr best med kokende varmt vann.

Så, frem med får-i-kål  eller pinnekjøtt kjelen ;) 

Anonymkode: 2e4c2...fa7

Har brukt kokvarmt vann ja. Jeg har liksom fått ut store mengder med fett (latt det ligge i kokvarmt vann og med en vaskemaskin tabelett i noen timer og spylt det med dusjen på kokvarmt etterpå) men jeg ser det er mye igjen og at det ikke blir skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glem det, hell over salmiakk, du sliter deg ut lenge før det der er rent, 

Anonymkode: a1834...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, har Zalo for hånden, men ikke natron. Bløtlagt enda en gang sammen med oppvasktabelett nå, er det vits å slenge litt zalo oppi tror du?

Litt zalo kan ikke skade. Men kjøp en 2-3 poser med natron i morgen og hell i i tillegg, så tipper jeg du får ut det siste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er sånn skumgummiaktig filter er det veldig billig å kjøpe nytt som en klipper til selv. Filterholderen kommer en ofte langt med å smøre inn med oppvaskmiddel i et par omganger og gnikke og gnu litt

Anonymkode: a8f73...8e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...