AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #1 Skrevet 30. april 2018 Hei! Det har seg slik at jeg skal kjøpe min første bolig om en liten stund, men jeg har ikke egenkapital! Er det slik at jeg slipper å ha egenkapital om mine foreldre stiller seg som enten realkausjonist eller medlånetaker? Jeg har snakket med banken, og vet at jeg får lån, men er litt redd for å måtte låne til egenkapitalen også! Anonymkode: 6e0d1...ced
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #2 Skrevet 30. april 2018 Foreldrene kausjonerer for / garanterer for egenkapitalen, var det jeg fikk beskjed om Anonymkode: a0c1f...525
accobra Skrevet 30. april 2018 #3 Skrevet 30. april 2018 Er ikke sikker, men jeg kan gjerne kausjonere
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #4 Skrevet 30. april 2018 Du vil ikke kunne låne penger til egenkapital uansett, med mindre du tilbakeholder opplysninger om hvor pengene kommer fra og dermed bryter med det du har signert på i kontrakten. For hvis du tenker å f.eks. ta opp et stort kredittlån for å vise til at du har EK, så skal du egentlig opplyse om dette lånet til banken, og kredittlånet blir da en del av den samlede gjelden som igjen gjør at du i prinsippet ikke får innvilget lån. Egenkapitalen er penger du har på bok, minus alle lån du har fra før. Så lånte penger vil da gå opp i opp og du er tilbake til utgangspunktet. Så kort fortalt, det du frykter er ikke et gyldig/lovlig alternativ. Og når foreldrene dine kausjonere, så trenger du ikke EK utenom. Men jeg vil uansett råde deg til å ha en solid buffer, for det å flytte koster mye penger i møbler, hvitevarer og annet inventar, samt at man aldri bør satse på å gå i null hver måned. En god regel er at du bør ha 3 ganger månedsinntekten i bakhånd, og dette etter du har kjøpt alt du trenger. Anonymkode: ccda6...076 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #5 Skrevet 30. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du vil ikke kunne låne penger til egenkapital uansett, med mindre du tilbakeholder opplysninger om hvor pengene kommer fra og dermed bryter med det du har signert på i kontrakten. For hvis du tenker å f.eks. ta opp et stort kredittlån for å vise til at du har EK, så skal du egentlig opplyse om dette lånet til banken, og kredittlånet blir da en del av den samlede gjelden som igjen gjør at du i prinsippet ikke får innvilget lån. Egenkapitalen er penger du har på bok, minus alle lån du har fra før. Så lånte penger vil da gå opp i opp og du er tilbake til utgangspunktet. Så kort fortalt, det du frykter er ikke et gyldig/lovlig alternativ. Og når foreldrene dine kausjonere, så trenger du ikke EK utenom. Men jeg vil uansett råde deg til å ha en solid buffer, for det å flytte koster mye penger i møbler, hvitevarer og annet inventar, samt at man aldri bør satse på å gå i null hver måned. En god regel er at du bør ha 3 ganger månedsinntekten i bakhånd, og dette etter du har kjøpt alt du trenger. Anonymkode: ccda6...076 Hvorfor skulle man måtte kjøpe alt mulig av møbler når man kjøper bolig? De færreste flytter vel rett fra gutte-/pikerommet når de kjøper bolig? Vi hadde i hvert fall allerede alt av møbler da vi kjøpte vår første bolig. Anonymkode: e6e74...5d5 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #6 Skrevet 30. april 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle man måtte kjøpe alt mulig av møbler når man kjøper bolig? De færreste flytter vel rett fra gutte-/pikerommet når de kjøper bolig? Vi hadde i hvert fall allerede alt av møbler da vi kjøpte vår første bolig. Anonymkode: e6e74...5d5 Hvis man har møbler fra før, så ser man vel bare bort fra den biten av innlegget som omhandler det, og leser det som angår en selv. Tror ikke noen misforstår at jeg mener de skal kjøpe dobbelt opp med møbler hvis de har det fra før. Jeg hadde ingenting da jeg flyttet. Mange leier gjerne møblert, kommer fra en mindre hybel med lite møbler, fra bokollektiv, gutte/pikerom osv. Poenget er uansett at man ikke må undervurdere hva møbler og annet koster, og man må ha penger til det ved siden av EK. Uansett vil det alltid være behov for å kjøpe noe når man flytter. Er ikke alle møbler som passer på nytt sted. Man har gjerne skrøpelige møbler som man kvitter seg med osv. Anonymkode: ccda6...076 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #7 Skrevet 1. mai 2018 Selv om foreldrene dine er medlånetakere må fortsatt egenkapitalen komme fra et sted. Hvor den kommer fra bryr ikke banken seg om, men de pengene må innbetales uansett. Hvordan reglene er ved kausjonering vet jeg ikke Anonymkode: 881c7...1b3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #8 Skrevet 1. mai 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Det har seg slik at jeg skal kjøpe min første bolig om en liten stund, men jeg har ikke egenkapital! Er det slik at jeg slipper å ha egenkapital om mine foreldre stiller seg som enten realkausjonist eller medlånetaker? Jeg har snakket med banken, og vet at jeg får lån, men er litt redd for å måtte låne til egenkapitalen også! Anonymkode: 6e0d1...ced Banken har ikke lov til å gi deg lån uten egenkapital. Stiller derimot foreldrene dine med egenkapitalen din og som kausjonister så stiller saken seg annerledes. Anonymkode: b561b...41a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå