AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #1 Skrevet 30. april 2018 Styret der jeg bor vil innføre betaling for å benytte seg at tørkerommet her jeg bor (selveier i borettslag). Dette er et rom som alltid har vært gratis og åpen å benytte seg av, men nå har de informert om at de vil sette opp en dør der med nøkkel og man må "leie" denne nøkkelen på årlig basis for å få tilgang til å benytte seg av tørkerommet, dvs en slags årsavgift for å benytte seg av rommet. Et dette lov? Jeg trodde man ikke uten videre bare kunne "låse bort" deler av felles eiendom og så si at man må betale for å få lov til å komme inn der? Er det noen som kan jussen på dette? Tusen takk for gode svar og hjelp! Anonymkode: b299b...43a
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #2 Skrevet 30. april 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Styret der jeg bor vil innføre betaling for å benytte seg at tørkerommet her jeg bor (selveier i borettslag). Dette er et rom som alltid har vært gratis og åpen å benytte seg av, men nå har de informert om at de vil sette opp en dør der med nøkkel og man må "leie" denne nøkkelen på årlig basis for å få tilgang til å benytte seg av tørkerommet, dvs en slags årsavgift for å benytte seg av rommet. Et dette lov? Jeg trodde man ikke uten videre bare kunne "låse bort" deler av felles eiendom og så si at man må betale for å få lov til å komme inn der? Er det noen som kan jussen på dette? Tusen takk for gode svar og hjelp! Anonymkode: b299b...43a Det er opp til sameiet, her vi bor er det nøkkel til vaskerommet, det å bruke vaske maskin er gratis, men å bruke tørketrommel koster penger. Det er mynt automa tpå den for å starte den x antall minutter. Dette er helt vanlig i bygårder rundt omkring. Det er jo forståelig at det koster penger, ikke alle er interessert i å være med å betale felles regningen for vask og tørk av tøy om du ikke bruker vaskerom og tørke trommel selv. Strøm regning på felles rom går på felles kostnader, og i utgangs punktet er det ikke riktig at strøm for vask og tørk av klær skal belastes de som ikke benytter seg av dette Anonymkode: af4c7...0e9 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #3 Skrevet 30. april 2018 Jeg kan ikke henvise til noen regler, men styret vedtar vel slike endringer etter avstemning på generalforsamlinger hvor jeg tror at 2/3 av seksjonseiere som stemmer må si seg enige i vedtaket om hvordan fellesarealet skal disponeres. Det gjelder for saker og endringer som ikke er "nødvendig" for driften og vedlikeholdet av sameiet, men et felles ønske som at en felles parkeringsplass som alle har kunnet disponere gratis etter "førstemann til mølla"-prinsippet, blir omregulert til at man må leie fast plass, f.eks. når det blir trengsel på plassene. Eller at sameiet går sammen om å oppgradere altaner, bygge garasje eller opparbeide bedre parkeringsmuligheter ute osv. Altså ting som ikke er "nødvendig" for å vedlikeholde eiendommene så må det 2 av 3 stemmer til. Ellers har vel styret lov til å trumfe gjennom driftsmessig "nødvendige" vedlikeholdtiltak uten at det trengs avstemning (f.eks. oppgradering av rør, tak, fasade, vedlikehold av tilkomstveier utendørs som har forfalt osv) Men igjen, jeg har ingen regler å henvise til, dette er bare min egen subjektive oppfatning, og det er mulig jeg blander inn regler som kun gjelder for BRL og ikke for sameier, da jeg bor i BRL selv. Men jeg må jo si at det virker veldig sært å ta leie for et.... ...tørkerom!! av alle ting. Med mindre det er store varmevifter der som trekker mye strøm fra felles strømmåler og fordelingen blir urettferdig for seksjonseiere som tørker klærne i egen leilighet og ikke benytter seg av det. At de må spleise på regningen for andre som tørker klær. Er det gamlinger som sitter i styret? Anonymkode: d0604...e5e 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #4 Skrevet 30. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Styret der jeg bor vil innføre betaling for å benytte seg at tørkerommet her jeg bor (selveier i borettslag). Dette er et rom som alltid har vært gratis og åpen å benytte seg av, men nå har de informert om at de vil sette opp en dør der med nøkkel og man må "leie" denne nøkkelen på årlig basis for å få tilgang til å benytte seg av tørkerommet, dvs en slags årsavgift for å benytte seg av rommet. Et dette lov? Jeg trodde man ikke uten videre bare kunne "låse bort" deler av felles eiendom og så si at man må betale for å få lov til å komme inn der? Er det noen som kan jussen på dette? Tusen takk for gode svar og hjelp! Anonymkode: b299b...43a Fullt lovlig. vi har felles takterrasse der vi må betale for å få nøkkelbrikke og dermed adgang til. Når dere har et felles tørkerom så kan de enten velge å sette opp lås eller for eskempel velge å instalere ordninger der dere må bruke betalingskort, polett eller penger for å bruke eller som her en nøkkel. Tanken bak er nok misbruk eller annen uheldig bruk av rommet som nå går ut over alle. Anonymkode: 104f4...020 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #5 Skrevet 30. april 2018 Selveier i borettslag? Anonymkode: acf4c...a18 7
Gjest Herr Heftig Skrevet 30. april 2018 #6 Skrevet 30. april 2018 Jeg skjønner dem godt. Ting som er gratis blir ensten alltid misbrukt/overforbrukt av folk som tar seg til rette.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #7 Skrevet 30. april 2018 I vårt sameie betaler vi for bruk av vaskemaskiner og tørketrommel. En helt grei ordning. Anonymkode: 280a4...557
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #8 Skrevet 30. april 2018 Alt slikt blir bare flisespikkeri, men det er alltid noen, særlig eldre folk som bryr seg mye om dette. De mener gjerne det skal brukes mye penger og ressurser på å administrere noe som gir en mindre besparelse enn ekstraarbeidet med selve administrasjonen. Samme gjeng som skriver hissige oppslag om å slukke lys, låse kjellerdører og smugtitter ut gjennom kikkehullet for å se at folk følger reglene. Uansett så vil jo kostnadene bare flyttes fra en post til en annen. Felleskostnadene totalt sett går litt ned (også for de som skal bruke tørkerommet), mens dette hentes inn igjen på de som betaler ekstra for å leie rommet. Og alt man betaler i slik leie går til fellesskapet, så pengene blir ikke "borte". Anonymkode: d0604...e5e 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #9 Skrevet 1. mai 2018 Jeg sjekker litt opp i Lov om eierseksjoner og der står det jo [Seksjonseieren har også rett til å bruke fellesarealene til det de er beregnet til eller vanligvis brukes til] og utdypes med [I boligsameier kan det fastsettes i vedtektene at én eller flere seksjonseiere har enerett til å bruke bestemte deler av fellesarealene i inntil tretti år. Vedtektene kan fastsette nærmere regulering av eneretten, for eksempel om kostnadsfordeling eller vedlikeholdsplikt. Etablering av slik midlertidig enerett krever samtykke fra seksjonseiere som får enerett. Endring av en etablert midlertidig enerett krever samtykke fra de seksjonseierne som direkte berøres av endringen.] så slik jeg tolker dette så har skal man kunne ha tilgang til dette rommet så lenge det er normalt og etablert at det skal være tilgjengelig som fellesareale. Altså at det er lov, slik en annen over her sier sameiet deres har gjort, å sette opp en boks man putter penger for å gi strøm til maskinene, men at det ikke er lov å blokkere tilgangen til rommet totalt ved mindre alle berørte er enig om det? Det er jo blant annet vasker og slik der som er veldig greit å kunne benytte seg av selv om man ikke vil betale for å bruke maskinene. Er det jeg som tolker dette helt feil? https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-65/KAPITTEL_1-6#§25 -TS Anonymkode: b299b...43a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #10 Skrevet 1. mai 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: Det er opp til sameiet, her vi bor er det nøkkel til vaskerommet, det å bruke vaske maskin er gratis, men å bruke tørketrommel koster penger. Det er mynt automa tpå den for å starte den x antall minutter. Dette er helt vanlig i bygårder rundt omkring. Det er jo forståelig at det koster penger, ikke alle er interessert i å være med å betale felles regningen for vask og tørk av tøy om du ikke bruker vaskerom og tørke trommel selv. Strøm regning på felles rom går på felles kostnader, og i utgangs punktet er det ikke riktig at strøm for vask og tørk av klær skal belastes de som ikke benytter seg av dette Anonymkode: af4c7...0e9 Men hvorfor skal i så fall jeg som bor i 1. etasje rett ved utgangsdøren betale for trappevasken i blokken? Og heisen benytter jo ikke jeg meg av og jeg har hørt rykter om at den skal oppgraderes snart (og heis har jeg hørt er sykt dyrt!) så hvorfor skal jeg som ikke benytter meg av eller trenger denne heisen betale for det? Skal man da begynne med at kun de som bruker heisen er de som må betale for den? Vi er jo et sameie og det innebærer jo at alle betaler for å ha tilgang til felles goder selv om noen kanskje bruker mer eller mindre av enkelte av godene, så for meg så er dette forslaget like sært som å skulle selge årlige nøkkelkort til heisen som man må kjøpe for å kunne benytte seg av denne. 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kan ikke henvise til noen regler, men styret vedtar vel slike endringer etter avstemning på generalforsamlinger hvor jeg tror at 2/3 av seksjonseiere som stemmer må si seg enige i vedtaket om hvordan fellesarealet skal disponeres. Det gjelder for saker og endringer som ikke er "nødvendig" for driften og vedlikeholdet av sameiet, men et felles ønske som at en felles parkeringsplass som alle har kunnet disponere gratis etter "førstemann til mølla"-prinsippet, blir omregulert til at man må leie fast plass, f.eks. når det blir trengsel på plassene. Eller at sameiet går sammen om å oppgradere altaner, bygge garasje eller opparbeide bedre parkeringsmuligheter ute osv. Altså ting som ikke er "nødvendig" for å vedlikeholde eiendommene så må det 2 av 3 stemmer til. Ellers har vel styret lov til å trumfe gjennom driftsmessig "nødvendige" vedlikeholdtiltak uten at det trengs avstemning (f.eks. oppgradering av rør, tak, fasade, vedlikehold av tilkomstveier utendørs som har forfalt osv) Men igjen, jeg har ingen regler å henvise til, dette er bare min egen subjektive oppfatning, og det er mulig jeg blander inn regler som kun gjelder for BRL og ikke for sameier, da jeg bor i BRL selv. Men jeg må jo si at det virker veldig sært å ta leie for et.... ...tørkerom!! av alle ting. Med mindre det er store varmevifter der som trekker mye strøm fra felles strømmåler og fordelingen blir urettferdig for seksjonseiere som tørker klærne i egen leilighet og ikke benytter seg av det. At de må spleise på regningen for andre som tørker klær. Er det gamlinger som sitter i styret? Anonymkode: d0604...e5e Haha ja det er kanskje litt gamlinger i styret her og det virker som de er glad i flisespikkeri -TS Anonymkode: b299b...43a 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #11 Skrevet 1. mai 2018 Bor du i borettslag eller sameie? Dersom det er borettslag, så må du ta utgangspunkt i borettslagsloven, kapittelet om generalforsamlingen og deres mandat. I praksis kan borettslag nesten gjøre som de vil, men saken gjennom vanlig vedtaksprosess på generalforsamling og vedtakene kan ikke gi dårligere betingelser enn loven. Blir innføring av betaling for tilgang til vaskerom vedtatt, er vedtaket gyldig. Bor du i sameie er det litt andre regler. Eierseksjonsloven § 25, femte ledd sier at: "I boligsameier kan det fastsettes i vedtektene at én eller flere seksjonseiere har enerett til å bruke bestemte deler av fellesarealene i inntil tretti år. Vedtektene kan fastsette nærmere regulering av eneretten, for eksempel om kostnadsfordeling eller vedlikeholdsplikt. Etablering av slik midlertidig enerett krever samtykke fra seksjonseiere som får enerett. Endring av en etablert midlertidig enerett krever samtykke fra de seksjonseierne som direkte berøres av endringen." Du må også se på § 29, første ledd om fordeling av felleskostnader: "Dersom særlige grunner taler for det, kan kostnadene fordeles etter nytten for den enkelte bruksenhet eller etter forbruk." Det betyr at sameiet har lov til å ta betalt for bruk av tørkerom, og de kan hindre tilgang til tørkerommet. Dette må imidlertid gjøres ved en vedtektsendring på årsmøtet, og krever to tredjedels flertall for å bli vedtatt, jf. § 27. De fleste borettslag er nøye på å gjøre ting riktig, og dersom det innføres tiltak som ikke har vært gjennom en gyldig vedtaksprosess, hadde jeg flyttet på flekken. Anonymkode: 89637...bc6 3
stan Skrevet 1. mai 2018 #12 Skrevet 1. mai 2018 Dette er grunnen til at du skal komme deg inn i styret, ihvertfall stille opp på møter og generalforsamling. Uansett hva et styre bestemmer er det noen i etterkant som klager og spør om lovligheten. Vær med der det skjer, når det skjer. Jeg har vært med i de fleste styrer der jeg har bodd. Det er jo sjeldent kamp om plassene. Da kan man være direkte med på å utforme borettslaget / sameiet. Alt koster penger, og alle prøver å få de andre til å betale. Det er hoved regelen for borettslag og sameier. 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #13 Skrevet 1. mai 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Selveier i borettslag? Anonymkode: acf4c...a18 Ja? Anonymkode: 65905...21d
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #14 Skrevet 1. mai 2018 Hva med å skaffe tørkestativ, som dere kan sett opp i deres egen leilighet ? Anonymkode: 5327e...477 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #15 Skrevet 1. mai 2018 46 minutter siden, AnonymBruker said: Bor du i borettslag eller sameie? Dersom det er borettslag, så må du ta utgangspunkt i borettslagsloven, kapittelet om generalforsamlingen og deres mandat. I praksis kan borettslag nesten gjøre som de vil, men saken gjennom vanlig vedtaksprosess på generalforsamling og vedtakene kan ikke gi dårligere betingelser enn loven. Blir innføring av betaling for tilgang til vaskerom vedtatt, er vedtaket gyldig. Bor du i sameie er det litt andre regler. Eierseksjonsloven § 25, femte ledd sier at: "I boligsameier kan det fastsettes i vedtektene at én eller flere seksjonseiere har enerett til å bruke bestemte deler av fellesarealene i inntil tretti år. Vedtektene kan fastsette nærmere regulering av eneretten, for eksempel om kostnadsfordeling eller vedlikeholdsplikt. Etablering av slik midlertidig enerett krever samtykke fra seksjonseiere som får enerett. Endring av en etablert midlertidig enerett krever samtykke fra de seksjonseierne som direkte berøres av endringen." Du må også se på § 29, første ledd om fordeling av felleskostnader: "Dersom særlige grunner taler for det, kan kostnadene fordeles etter nytten for den enkelte bruksenhet eller etter forbruk." Det betyr at sameiet har lov til å ta betalt for bruk av tørkerom, og de kan hindre tilgang til tørkerommet. Dette må imidlertid gjøres ved en vedtektsendring på årsmøtet, og krever to tredjedels flertall for å bli vedtatt, jf. § 27. De fleste borettslag er nøye på å gjøre ting riktig, og dersom det innføres tiltak som ikke har vært gjennom en gyldig vedtaksprosess, hadde jeg flyttet på flekken. Anonymkode: 89637...bc6 Det er sameie og ikke borettslag Jeg tolket det slik at man ikke bare kunne sperre av deler av felles eiendom, men at det er mulig å ta betalt for bruken ved å feks sette myntinnkast eller lignende for strømmen uten å blokkere tilgangen til rommet, siden paragraf 25 sier at man skal ha bruksrett, mens paragraf 29 sier at man kan fordele kostnad etter nytte ved særlige grunner. Hva teller egentlig som særlige grunner? Og da kan man jo teknisk sett gjøre det samme for heisen? Tusen takk for bra svar! -TS Anonymkode: b299b...43a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #16 Skrevet 1. mai 2018 26 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med å skaffe tørkestativ, som dere kan sett opp i deres egen leilighet ? Anonymkode: 5327e...477 Det er ganske små leiligheter her så det er ikke plass til tørketrommel i egen leilighet for veldig mange og jeg er ikke så glad i å tørke klær i leiligheten siden utluftingen ikke er så bra om vinteren når jeg ikke kan ha vinduene åpne -TS Anonymkode: b299b...43a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #17 Skrevet 1. mai 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Styret der jeg bor vil innføre betaling for å benytte seg at tørkerommet her jeg bor (selveier i borettslag). Dette er et rom som alltid har vært gratis og åpen å benytte seg av, men nå har de informert om at de vil sette opp en dør der med nøkkel og man må "leie" denne nøkkelen på årlig basis for å få tilgang til å benytte seg av tørkerommet, dvs en slags årsavgift for å benytte seg av rommet. Et dette lov? Jeg trodde man ikke uten videre bare kunne "låse bort" deler av felles eiendom og så si at man må betale for å få lov til å komme inn der? Er det noen som kan jussen på dette? Tusen takk for gode svar og hjelp! Anonymkode: b299b...43a Noen må betale for at rommet kan brukes, så om dere som bruker det ikke gidder å bidra så er risikoen at det blir lagt ned. Lenge leve egoismen! Anonymkode: 3b01e...791 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #18 Skrevet 1. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er sameie og ikke borettslag Jeg tolket det slik at man ikke bare kunne sperre av deler av felles eiendom, men at det er mulig å ta betalt for bruken ved å feks sette myntinnkast eller lignende for strømmen uten å blokkere tilgangen til rommet, siden paragraf 25 sier at man skal ha bruksrett, mens paragraf 29 sier at man kan fordele kostnad etter nytte ved særlige grunner. Hva teller egentlig som særlige grunner? Og da kan man jo teknisk sett gjøre det samme for heisen? Tusen takk for bra svar! -TS Anonymkode: b299b...43a Endringen her er ikke å sperre noen ute fra fellesarealene men å få en mer kontrollert bruk der man har muligheter for å se hvem som bruker og når. Du får adgang når du ordner med nøklkel, og den lovehenvisningen og tolkningen din i #9 er ikke relevant for de forhold du tar opp i hi. Du har heller ikke redgjort for om styret har gjort vedtaket og endre husordensreglene og ikke vedtektene i sameiet ditt. Det er nemlig også vesentlig, både i ord og mening. For å kunne vurdere problemstillingen din ytterligere er det nødvendig med både ordlyden i vedtaket/endringen og hvor endringen er nedfeldt i sameiets vedtekter eller regler. Anonymkode: 104f4...020 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #19 Skrevet 1. mai 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Noen må betale for at rommet kan brukes, så om dere som bruker det ikke gidder å bidra så er risikoen at det blir lagt ned. Lenge leve egoismen! Anonymkode: 3b01e...791 Noen må vel også betale for at heisen kan brukes, så kan ikke bare de som bruker heisen ta seg av betalingen for den da? Jeg syntes i hvertfall denne typen innstilling er meget merkelig å ha i et sameie at man skal bedrive det jeg vil kalle millimeterrettferdighet. 1 hour ago, AnonymBruker said: Endringen her er ikke å sperre noen ute fra fellesarealene men å få en mer kontrollert bruk der man har muligheter for å se hvem som bruker og når. Du får adgang når du ordner med nøklkel, og den lovehenvisningen og tolkningen din i #9 er ikke relevant for de forhold du tar opp i hi. Du har heller ikke redgjort for om styret har gjort vedtaket og endre husordensreglene og ikke vedtektene i sameiet ditt. Det er nemlig også vesentlig, både i ord og mening. For å kunne vurdere problemstillingen din ytterligere er det nødvendig med både ordlyden i vedtaket/endringen og hvor endringen er nedfeldt i sameiets vedtekter eller regler. Anonymkode: 104f4...020 Jeg er med vilje ikke alt for detaljert i beskrivelsen min da jeg ikke vil at det skal bli kjent igjen hvem jeg er I essensen blir det jo å sperre noen ute fra deler av fellesareale hvis man setter opp en dør til området med en lås og sier at man må betale x antall kroner per år for å få tilgang til bruk av det rommet som tidligere har vært åpent for bruk av alle beboere? I forslaget er husordensreglene endret slik at det er spesifisert at dør til vaskerommet kan åpnes med en nøkkel man kjøper og selve forslaget er bare formulert slik: "Forslagsstillers innstilling: årsmøtet vedtar at det blir en årlig innbetaling for bruk av tørkerommet". Det er ikke lagt til noe i vedtektene om det. Beklager hvis dette er litt rotete -TS Anonymkode: b299b...43a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #20 Skrevet 1. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen må vel også betale for at heisen kan brukes, så kan ikke bare de som bruker heisen ta seg av betalingen for den da? Jeg syntes i hvertfall denne typen innstilling er meget merkelig å ha i et sameie at man skal bedrive det jeg vil kalle millimeterrettferdighet. -TS Anonymkode: b299b...43a Kan du ikke bare foreslå at det blir nedlagt, så er hele problemstillingen løst? Ting er ikke gratis, vet du. Sett opp et tørkestativ i leiligheten. Det er jo billigere og penere. Anonymkode: 3b01e...791
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå