AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #1 Skrevet 30. april 2018 Rett som det er kan man komme ut for etiske problemstillinger, særlig når det gjelder hvem man skal forholde seg lojal mot. F.eks: 1. Hvis den ene parten av et vennepar er utro og ber deg holde det hemmelig når du oppdager det. 2. Hvis man vet at arbeidsgiver gjør noe som ikke er 100% lovlig. Lovbruddet skader verken mennesker eller miljø, og det snyter heller ikke myndighetene for penger. Det skal snart komme et tilsyn og man blir bedt om å forsøke å holde lovbruddet skjult. Hvis det oppdages vil det koste arbeidsgiver store summer, og sannsynligvis medføre konkurs slik at både en selv og flere andre mister jobben. 3. På jobben får du innsikt i taushetsbelagt informasjon om en familie du kjenner veldig godt, og som ville fått store konsekvenser for denne familien hvis de hadde visst. Hva ville du gjort i disse tilfellene? Anonymkode: 87e6c...b2a
Raven Emerald Skrevet 30. april 2018 #2 Skrevet 30. april 2018 1. Gitt beskjed om at vedkommende fikk fortelle det selv innen en viss tid, ellers ville jeg si det. Jeg er ikke med på å "hjelpe" noen å være utro. 2. Den er vanskeligst, faktisk. Det vet jeg ærlig talt ikke... 3. Holdt kjeft; taushetsbelagt er taushetsbelagt. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #3 Skrevet 30. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Rett som det er kan man komme ut for etiske problemstillinger, særlig når det gjelder hvem man skal forholde seg lojal mot. F.eks: 1. Hvis den ene parten av et vennepar er utro og ber deg holde det hemmelig når du oppdager det. 2. Hvis man vet at arbeidsgiver gjør noe som ikke er 100% lovlig. Lovbruddet skader verken mennesker eller miljø, og det snyter heller ikke myndighetene for penger. Det skal snart komme et tilsyn og man blir bedt om å forsøke å holde lovbruddet skjult. Hvis det oppdages vil det koste arbeidsgiver store summer, og sannsynligvis medføre konkurs slik at både en selv og flere andre mister jobben. 3. På jobben får du innsikt i taushetsbelagt informasjon om en familie du kjenner veldig godt, og som ville fått store konsekvenser for denne familien hvis de hadde visst. Hva ville du gjort i disse tilfellene? Anonymkode: 87e6c...b2a er ikke så mye "klemme" det her i min mening, ganske enkle valg. 1. Såklart sier man ifra om utroskap. det er psykisk mishandling, og man er et dårlig menneske ( i min mening) om man er klar over noe slikt, og lar en person kaste bort dyrebar tid av livet sitt, på slike mennesker. Sier ifra på sekundet om jeg ser noe sånn. 2. Hadde aldri sagt noe så lenge jeg tenkte å fortsette å jobbe der. 3. Spørs helt ann på hva slags info. Hadde såklart sagt det til nære venner om det gjalt noe seriøst (f.eks funnet ut at nytypen til søstra di er dømt pedofil osv) Anonymkode: 3b839...e8e 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #4 Skrevet 30. april 2018 1. Blackmailet vedkommende moralsk og overtalt dem til å si det selv eller avslutte forholdet på si. 2. Brukt egenmelding ved tilsyn så jeg slapp å lyge 3. Ville ikke sagt noe. Anonymkode: 22546...87e
Sirah Skrevet 30. april 2018 #5 Skrevet 30. april 2018 Dette er ikke så lett å svare på... Man vil jo så klart gjøre det riktige, men om det som er riktig får store følgekonsekvenser for mange mennesker, er det da riktig? 1. Her vil jeg si det kommer veldig an på situasjonen. Er det planlagt utroskap over lenger tid eller gikk personen på en skikkelig smell og angrer som en hund? I det første tilfellet hadde jeg nok sagt noe, i det andre hadde jeg nok vært mer i tvil. Jeg ville uansett gitt den utro parten mulighet til å fortelle det først. 2. Dersom lovbruddet ikke skader noen (hverken ansatte, tredjepersoner, miljø eller staten) ville jeg nok holdt kjeft i første omgang. Går bedriften konkurs og mange ansatte mister jobben så vil følgene av å fortelle det være mye mer alvorlig enn det opprinnelige lovbruddet. Jeg ville derimot fulgt nøye med på om sjefen gjorde noe lignende igjen noe jeg også ville gjort sjefen oppmerksom på. Tror jeg. 3. Taushetsbelagt informasjon er taushetsbelagt informasjon og her ville jeg så klart holdt kjeft.
Gjest Dævendøtte Skrevet 30. april 2018 #6 Skrevet 30. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rett som det er kan man komme ut for etiske problemstillinger, særlig når det gjelder hvem man skal forholde seg lojal mot. F.eks: 1. Hvis den ene parten av et vennepar er utro og ber deg holde det hemmelig når du oppdager det. 2. Hvis man vet at arbeidsgiver gjør noe som ikke er 100% lovlig. Lovbruddet skader verken mennesker eller miljø, og det snyter heller ikke myndighetene for penger. Det skal snart komme et tilsyn og man blir bedt om å forsøke å holde lovbruddet skjult. Hvis det oppdages vil det koste arbeidsgiver store summer, og sannsynligvis medføre konkurs slik at både en selv og flere andre mister jobben. 3. På jobben får du innsikt i taushetsbelagt informasjon om en familie du kjenner veldig godt, og som ville fått store konsekvenser for denne familien hvis de hadde visst. Hva ville du gjort i disse tilfellene? Anonymkode: 87e6c...b2a 1. I utgangspunktet ville jeg ikke sagt noe, men var de svært nære venner av meg, ville jeg bedt den utro om å rydde opp i dette så fort som mulig. 2. Hadde holdt det skjult, såfremt ikke noens liv eller helse var i fare. 3. Holdt kjeft for evig og alltid.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #7 Skrevet 30. april 2018 2 og 3 : holdt kjeft. Nr 1 ? Jeg pleier ikke å blande meg i voksnes folk privatliv. Kommer ann på hvor godt jeg kjente personene de var utro mot. Anonymkode: cd816...c73 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #8 Skrevet 30. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2 og 3 : holdt kjeft. Nr 1 ? Jeg pleier ikke å blande meg i voksnes folk privatliv. Kommer ann på hvor godt jeg kjente personene de var utro mot. Anonymkode: cd816...c73 Helt enig her, hade jeg fått høre om det hadde jeg fått høre om det, jeg gidder ikke ta det noe videre da jeg ikke gidder å blande meg i andre sine problemer. jeg kjenner noen som har vært utro, men det er som sagt deres sak Anonymkode: 7a6e1...3ba
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #9 Skrevet 30. april 2018 Jeg er TS og har opplevd alle tre. Jeg holdt kjeft. Nr 3 var vanskeligst, selv om lovverket er sterkest der. Anonymkode: 87e6c...b2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå