Gå til innhold

Svie i underlivet! Hva kan det komme av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i perioder (ca. annenhver uke) plaget med at det oppstår svie i underlivet. Jeg hadde en kraftig soppinfeksjon i slutten av februar og har gått på en kur med 4 piller Diflucan. Under behandling har jeg vært helt symptomfri. For to uker siden fikk jeg svie igjen. Hadde litt tykk kornete utflod i tillegg så kjøpte en diflucan og tok denne. Var da symptomfri i 5 dager, så kom det tilbake, men denne gang uten utfloden. Jeg dro til legen igjen og fikk tatt en dyrkningsprøve på sopp. Det ble også tatt snifftest for BV som var negativ. I dag fikk jeg svar på sopp prøven, og den var negativ. Legen sa det fortsatt kunne være sopp, og ka meg en resept på 6 diflucan. Svien sitter i slimhinnen mellom klitoris og skjedeåpningen. Slimhinnen blir veldig rød når svien oppstår. Har noen erfaringer med noe liknenede og har noen råd?

Hilsen lei jente (19)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anonym........ skrev:

Jeg er i perioder (ca. annenhver uke) plaget med at det oppstår svie i underlivet. Jeg hadde en kraftig soppinfeksjon i slutten av februar og har gått på en kur med 4 piller Diflucan. Under behandling har jeg vært helt symptomfri. For to uker siden fikk jeg svie igjen. Hadde litt tykk kornete utflod i tillegg så kjøpte en diflucan og tok denne. Var da symptomfri i 5 dager, så kom det tilbake, men denne gang uten utfloden. Jeg dro til legen igjen og fikk tatt en dyrkningsprøve på sopp. Det ble også tatt snifftest for BV som var negativ. I dag fikk jeg svar på sopp prøven, og den var negativ. Legen sa det fortsatt kunne være sopp, og ka meg en resept på 6 diflucan. Svien sitter i slimhinnen mellom klitoris og skjedeåpningen. Slimhinnen blir veldig rød når svien oppstår. Har noen erfaringer med noe liknenede og har noen råd?

Hilsen lei jente (19)

Er du seksuell aktiv?  Tenker på om legen burde tatt mer prøver,  men kan være du bare har en sta sopp infeksjon. 

Anonymkode: e6f00...e5e

• Liker 1
Skrevet

Det kan være sopp, bakteriell vaginose, alle former for kjønnssykdommer, men også allergi (mot f eks såper). Har du blitt testet for alle kjønnssykdommer? Jeg ville prøvd å unngå å bruke noen form for såpe. Og brukt bomullstruser og sovet uten truse. 

AnonymBruker
Skrevet

Går du på p-piller? Jeg hadde svie, brennende følelse, hovnet opp, kløe og alt annet som finnes i helvette i underlivet i TO år før legene sa at det kunne være p-pillen. Jeg hadde også gått på soppkurer i 2 år av og på, og fikk helt forferdelige bivirkninger av det. 5 mnd uten p-piller og er på bedringens veg. 

Ta biopsi og sjekk for sopp. Er prøvene negative så er det IKKE sopp. Gå til spesialist! Ingen skal måtte ha det sånn :( 

Anonymkode: a275e...641

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker du salve i tillegg til stikkpillene ? Det er vel å anbefale.

Man kan også bli sår av endt kur, så vivag kapsler er ofte lurt å ta i etterkant for å få normalflora igjen.

Anonymkode: 2baf8...361

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du seksuell aktiv?  Tenker på om legen burde tatt mer prøver,  men kan være du bare har en sta sopp infeksjon. 

Anonymkode: e6f00...e5e

Nei, jeg er jomfru.. Så legen mente det ikke var relevant å ta andre prøver.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går du på p-piller? Jeg hadde svie, brennende følelse, hovnet opp, kløe og alt annet som finnes i helvette i underlivet i TO år før legene sa at det kunne være p-pillen. Jeg hadde også gått på soppkurer i 2 år av og på, og fikk helt forferdelige bivirkninger av det. 5 mnd uten p-piller og er på bedringens veg. 

Ta biopsi og sjekk for sopp. Er prøvene negative så er det IKKE sopp. Gå til spesialist! Ingen skal måtte ha det sånn :( 

Ja, jeg har gått på microgynon i 3 år på grunn av kraftige menssmerter. Har aldri hatt plager fra underlivet før nå etter jul.. Skyldes svien kun ppillene for deg? Eller var det noe mer?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat det samme. Og det kommer av litt forhøyet pH verdi. Det er bare å bruke vivag. Det er ikke noe farlig. 

Anonymkode: 6398f...298

AnonymBruker
Skrevet

P-pillen (og godt mulig soppmiddel også). Har smurt all verdens kremer i underlivet. Det eneste som hjalp var å slutte på p-pillen. Jeg hadde brukt p-piller tidligere og trodde jeg tålte de. Kroppen forandrer seg. 

Jeg hadde en tråd her tidligere om mine underlivsproblemer. Jeg måtte spyle med kaldt vann fordi det brant sånn. Klitoris hovnet opp til størrelsen på en blå drue, med samme farge. Ikke tull :( Nei ... jeg tåler ikke p-pillen lenger ihvertfall. Det ble verre og verre. Jeg brukte loette, microgynon, mercilon og yasminelle. 

Jeg må si at jeg har kornete utflod, men har funnet ut at akkurat nå i livet skal MIN utflod være kornete og melkehvit. Jeg brukte p-piller mot sterke smerter i underlivet (som vi ikke fant ut hva var) etter en operasjon. Nå, etter at jeg sluttet, har jeg ingen smerter heller. Om du har hatt dette lenge vil jeg, etter egen erfaring, anbefale deg å slutte på p-pillen. Blir du bra vet du hva det skyldes. Om det ikke bedrer seg kan du begynne på igjen. 

Du må også lese om soppmiddel. Bivirkninger osv. Du kan få utslett og andre bivirkninger av soppmiddel. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat det samme. Og det kommer av litt forhøyet pH verdi. Det er bare å bruke vivag. Det er ikke noe farlig. 

Hvordan fant du ut at pH var forhøyet?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Anonym........ skrev:

Hvordan fant du ut at pH var forhøyet?

Fastlegen min fortalte det. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det sånn jeg også, og som noen andre skriver her, var det forhøyet ph. Bruker vivag forbyggende. Dette fant jeg ut etter mange år med plager da jeg endelig dro til gynekolog i stedet for fastlegen min.

Anonymkode: dbcbe...aac

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det sånn jeg også, og som noen andre skriver her, var det forhøyet ph. Bruker vivag forbyggende. Dette fant jeg ut etter mange år med plager da jeg endelig dro til gynekolog i stedet for fastlegen min.

Anonymkode: dbcbe...aac

Hadde du andre symptomer enn svie? Hvor ofte bruker du vivag?

AnonymBruker
Skrevet

Oi, det hørtes nesten akkurat ut som det jeg sliter med. Skjønner ingenting fordi jeg syns ingenting jeg googler høres ut som det jeg har.

Har prøvd fire salver så langt og ingen av de har hjulpet. Men etter anbefalingen her i tråden skal jeg prøve Vivag :) Håper innmari at det fungerer, jeg er så lei av å ha det sånn. Hos meg har det vart i 3 år tror jeg, men jeg har ikke tatt tak i problemet før nå nylig. Har gått med en tanke om at det sikkert går over av seg selv, men det må jeg vel gi opp snart :P

Anonymkode: 24485...311

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det hørtes nesten akkurat ut som det jeg sliter med. Skjønner ingenting fordi jeg syns ingenting jeg googler høres ut som det jeg har.

Har prøvd fire salver så langt og ingen av de har hjulpet. Men etter anbefalingen her i tråden skal jeg prøve Vivag :) Håper innmari at det fungerer, jeg er så lei av å ha det sånn. Hos meg har det vart i 3 år tror jeg, men jeg har ikke tatt tak i problemet før nå nylig. Har gått med en tanke om at det sikkert går over av seg selv, men det må jeg vel gi opp snart :P

Nei, samme her. Jeg synes det passer med symptomene på sopp, men samtidig ikke. Jeg har prøvd multigyn actigel, den lindrer, men ser ikke ut til å løse problemet. Tror jeg også skal prøve Vivag, og krysser fingrene for at det virker. Hvordan opptrer symptomene dine, kan de oppstå plutselig og vare noen dager for de forsvinner, for så og komme tilbake igjen?

Blir så glad for at vi er flere som kan hjelpe hverandre her :)

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Anonym........ skrev:

Nei, samme her. Jeg synes det passer med symptomene på sopp, men samtidig ikke. Jeg har prøvd multigyn actigel, den lindrer, men ser ikke ut til å løse problemet. Tror jeg også skal prøve Vivag, og krysser fingrene for at det virker. Hvordan opptrer symptomene dine, kan de oppstå plutselig og vare noen dager for de forsvinner, for så og komme tilbake igjen?

Blir så glad for at vi er flere som kan hjelpe hverandre her :)

Nei, jeg har konkludert med at det ikke er sopp hos meg. Jeg er ikke plaget med illeluktende utflod, faktisk har jeg nesten ikke utflod i det hele tatt nå, men jeg lurer på om det er pga ene soppkuren jeg tok, føler den ødela systemet litt.

Av salvene jeg har prøvd så syns jeg Multigyn Actigel er den som lindrer mest fordi den holder det fuktig og smidig, men den hjelper ikke på selve problemet.

For meg er det stort sett alltid der. Det blir verre ved friksjon, så hvis jeg har mensen og derfor må tørke bedre med dopapir blir det en del verre. Men jeg kan ikke huske at det har gått vekk noen gang, selv ikke i de periodene jeg helt har droppet onani for å se om det hjalp (vi deler vel allerede i overkant i denne tråden 😂).

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har konkludert med at det ikke er sopp hos meg. Jeg er ikke plaget med illeluktende utflod, faktisk har jeg nesten ikke utflod i det hele tatt nå, men jeg lurer på om det er pga ene soppkuren jeg tok, føler den ødela systemet litt.

Av salvene jeg har prøvd så syns jeg Multigyn Actigel er den som lindrer mest fordi den holder det fuktig og smidig, men den hjelper ikke på selve problemet.

For meg er det stort sett alltid der. Det blir verre ved friksjon, så hvis jeg har mensen og derfor må tørke bedre med dopapir blir det en del verre. Men jeg kan ikke huske at det har gått vekk noen gang, selv ikke i de periodene jeg helt har droppet onani for å se om det hjalp (vi deler vel allerede i overkant i denne tråden 😂).

Hvilke andre salver har du prøvd?

Jeg har heller ingen illeluktende utflod, men den kan som sagt tidligere i tråden være litt klumpete. Svien jeg har nå sitter for det meste i slimhinnen mellom klitoris og urinrøret og ikke så mye rundt skjedeåpningen. Kan godt være litt forhøyet pH som noen nevner her. Skal kjøpe Vivag i morgen, og håper det hjelper. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anonym........ skrev:

Hvilke andre salver har du prøvd?

Jeg har heller ingen illeluktende utflod, men den kan som sagt tidligere i tråden være litt klumpete. Svien jeg har nå sitter for det meste i slimhinnen mellom klitoris og urinrøret og ikke så mye rundt skjedeåpningen. Kan godt være litt forhøyet pH som noen nevner her. Skal kjøpe Vivag i morgen, og håper det hjelper. 

Begynte med Canesten, så anbefalte legen Dactakort fordi hydrokortisonen skulle hjelpe. Når det ikke funka prøvde jeg Multigyn Actigel. Siden det ikke fiksa noe prøvde jeg nå sist Hyalofemme, men den syns jeg var helt håpløs, den forduftet nærmest bare. Så nå bruker jeg Multigyn igjen når jeg husker på det for lindring. 

Men nå har jeg bestilt Vivag! Både kapsler og gelen, så jeg krysser fingrene for at det er svaret. Har en legetime av andre årsaker den 15. mai og om Vivag'en ikke har hjulpet innen da skal jeg spørre hva hun anbefaler.

Skrevet

Høres ut som samme som meg.. Begynte med Canesten, fikk så Dactakort noe som ikke hjalp så mye. Etter dette sluttet jeg å bruke soppkremer, og fikk heller Diflucan etter å ha lest om så mange som fikk Vestibulitt av overbehanling med soppkremer. Jeg får lindring av Diflucan og symptomene kan forsvinne, men de kommer alltid tilbake. 

Du får gi beskjed om hvordan Vivag funker, og evt. hva legen skulle tipse om dersom det ikke gir seg! Vi krysser selvfølgelig fingrene for at Vivag fungerer da :) 

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, Anonym........ skrev:

Høres ut som samme som meg.. Begynte med Canesten, fikk så Dactakort noe som ikke hjalp så mye. Etter dette sluttet jeg å bruke soppkremer, og fikk heller Diflucan etter å ha lest om så mange som fikk Vestibulitt av overbehanling med soppkremer. Jeg får lindring av Diflucan og symptomene kan forsvinne, men de kommer alltid tilbake. 

Du får gi beskjed om hvordan Vivag funker, og evt. hva legen skulle tipse om dersom det ikke gir seg! Vi krysser selvfølgelig fingrene for at Vivag fungerer da :) 

Ah, skjønner! 

Skal gi beskjed om Vivag hjelper. Du får oppdatere meg du også. Sammen er vi sterkere 💪 Eller kanskje bare litt mer kunnskapsrike.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...