Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på kontroll idag, etter en BO for 3 uker siden. Var også på kontroll en uke siden og da såg alt greit ut,men en bitteliten rest. Pga denne resten og ømhet i området rundt eggstokkene ville jeg ha en kontroll til idag.

Der ble det sett cyster på eggstokkene,ikke så mange...1 på den ene og 2 på den andre men ganske greie i størrelsen...over 4 cm,de så ganske store ut på UL..og helt svarte,noe som indikerer vanncyste har jeg skjønt etter en googlerunde....så han bestilte CA125 blodprøve,og jeg tok den. Får vel ikke svar før onsdag siden det er 1 mai imorgen.

Men nå lurer jeg litt på ang problemer med å bli gravid..Vi er prøvere og har fått beskjed om å vente en mens.. men nå begynner jeg jo å lure,om vi bør vente... Han sa jeg ikke skulle bekymre meg og at jeg fint kunne bli gravid selv med cyster på eggstokkene men hvordan kan han si det før han har fått resultatene av blodprøven? Og bør vi vente (bruke kondom,hoppe av i svingen) når det ikke engang er sikkert vi klarer å bli gravide med det samme..? Noen med erfaringer eller råd/tips?

Så mange spørsmål..og ingen svar....

Anonymkode: 254ce...460

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Cyster kan gi manglende eggløsning og derfor uregelmessig mens. Har du ikke det så har du mest sannsynlig ikke noe problem med å bli gravid, ihvertfall ikke pga cystene. 

Cyster er vanlig. 

Anonymkode: 4a3ed...1a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Cyster kan gi manglende eggløsning og derfor uregelmessig mens. Har du ikke det så har du mest sannsynlig ikke noe problem med å bli gravid, ihvertfall ikke pga cystene. 

Cyster er vanlig. 

Anonymkode: 4a3ed...1a3

Ja jeg vet men jeg har ikke hatt så store før og har hatt regelmessige sykluser tidligere med EL,... jeg vet jo ikke hvordan det blir nå......

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva CA125 er? En del bruker den når de mistenker Endometriose..eller andre ting. Den sier ikke i seg selv så mye om sjansen for å bli gravid. 

Anonymkode: 8b48f...aa2

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva CA125 er? En del bruker den når de mistenker Endometriose..eller andre ting. Den sier ikke i seg selv så mye om sjansen for å bli gravid. 

Nei jeg vet det, jeg bare tok det med i inlegget å tenkte det var relevant... jegvet det ikke sier noe om sjangsen for  å bli gravid...

AnonymBruker
Skrevet

Du virker fryktelig hysterisk og redd uten at det virker som det er noen som helst reell grunn til det? Vanskelig å skjønne hva som egentlig er problemet fordi det ikke virker som der er noen reelle problemer her.  Alle får cyster. Du har ikke engang cyster de ser grunn til å ta biopsi av. Ville gjort som du har fått beskjed om og sluttet og stresse: vent på mens så du blir kvitt abortrestene og får en normal oppbygging av slimhinnen så et nytt befruktet egg har best mulig vilkår i livmor og prøv igjen. En abort er trist, men med mindre du har hatt gjentatte aborter er det ingen grunn til å tro du ikke kan bli gravid og bære frem neste gang. 

Anonymkode: 24b1f...039

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du virker fryktelig hysterisk og redd uten at det virker som det er noen som helst reell grunn til det? Vanskelig å skjønne hva som egentlig er problemet fordi det ikke virker som der er noen reelle problemer her.  Alle får cyster. Du har ikke engang cyster de ser grunn til å ta biopsi av. Ville gjort som du har fått beskjed om og sluttet og stresse: vent på mens så du blir kvitt abortrestene og får en normal oppbygging av slimhinnen så et nytt befruktet egg har best mulig vilkår i livmor og prøv igjen. En abort er trist, men med mindre du har hatt gjentatte aborter er det ingen grunn til å tro du ikke kan bli gravid og bære frem neste gang. 

Er vanskelig å slutte å stresse,når man er redd og ikke har opplevd noe sånt som dette før...
Var min andre abort... 

Takk for svar

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg vet det, jeg bare tok det med i inlegget å tenkte det var relevant... jegvet det ikke sier noe om sjangsen for  å bli gravid...

Vet hvordan det er å sitte å vente på svar, er ikke noe gøy det. Jeg venter på svar på min andre runde av CA125 og operasjon selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet hvordan det er å sitte å vente på svar, er ikke noe gøy det. Jeg venter på svar på min andre runde av CA125 og operasjon selv. 

Skal du operere ut cystene..?

Skrevet

CA 125 brukes bl.a. som markør på alvorligere sykdom, og er rutine å ta ved cyster på eggstokk.

Hvis du ønsker å kunne få barn, TS, så skal alt gjøres for at det er mulig.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Ichiko skrev:

CA 125 brukes bl.a. som markør på alvorligere sykdom, og er rutine å ta ved cyster på eggstokk.

Hvis du ønsker å kunne få barn, TS, så skal alt gjøres for at det er mulig.

Ja det er ikke noe mer jeg heller vil enn å få barn... og pga to aborter nå,og dette oppå der igjen så er jeg redd for at det ikke skal skje.. er kanskje hysterisk men hvem er ikke det avogtil.. Syns ikke det er så rart... egentlig...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er ikke noe mer jeg heller vil enn å få barn... og pga to aborter nå,og dette oppå der igjen så er jeg redd for at det ikke skal skje.. er kanskje hysterisk men hvem er ikke det avogtil.. Syns ikke det er så rart... egentlig...

Nei, det er ikke rart. Det er kjempeekkelt å vente på svar..Ikke noe hyggelig i det hele tatt. Ja, jeg må operere fordi det har blitt så stort. Jeg har blitt operert før også. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvem blir ikke "hysterisk" av usikkerhet rundt noe så viktig som familiejuvelene? Krysser fingrene for deg!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke rart. Det er kjempeekkelt å vente på svar..Ikke noe hyggelig i det hele tatt. Ja, jeg må operere fordi det har blitt så stort. Jeg har blitt operert før også. 

Ja jeg føler jeg er fanget i min egen kropp..uten å vite hva som skjer.. det er utrolig ekkelt.. og ubehagelig... 
Huff,skummelt med operasjon da, men om du har gjort det før så er det kanskje ikke så skummelt..?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ichiko skrev:

Hvem blir ikke "hysterisk" av usikkerhet rundt noe så viktig som familiejuvelene? Krysser fingrene for deg!

Ikke sant! Tusen takk,det setter jeg stor pris på :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg føler jeg er fanget i min egen kropp..uten å vite hva som skjer.. det er utrolig ekkelt.. og ubehagelig... 
Huff,skummelt med operasjon da, men om du har gjort det før så er det kanskje ikke så skummelt..?

Jeg kjenner igjen den følelsen av å være fanget i egen kropp og at det ikke er så hyggelig når ting skjer med den. Det er ikke like skummelt nå som det var første gang. Når alt var nytt, så ble jeg veldig skremt av alt og følte meg veldig sårbar, nå er det meste ganske kjent. Det hjelper på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette svaret synes jeg var ganske uempatisk altså.

Selvfølgelig vil man ikke oppdage cyster etter en bo!

Jeg har hatt en stor vanncyste de måtte tømme. Den produserte hcg, og forhindret eggløsning og forsinket mens. Dette var i ventetid på nettopp mens for å starte ivf, så var utrolig kjipt.

Mas deg til oppfølging er mitt beste råd 

Anonymkode: 5c077...b7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette svaret synes jeg var ganske uempatisk altså.

Selvfølgelig vil man ikke oppdage cyster etter en bo!

Jeg har hatt en stor vanncyste de måtte tømme. Den produserte hcg, og forhindret eggløsning og forsinket mens. Dette var i ventetid på nettopp mens for å starte ivf, så var utrolig kjipt.

Mas deg til oppfølging er mitt beste råd 

Anonymkode: 5c077...b7d

Jeg mistenker også hCG produksjon,pga plutselige ømme bryst... derfor jeg tok kontakt med gyn,.... Så jeg får bare vente på resultat av blodprøvene... :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får ta litt ekstra godt vare på deg selv mens du venter på svar. Nå er tiden der du fortjener varme kosepledd, koselige filmer/serier og varm te. Det går som oftest veldig bra, og du blir jo fulgt opp nå. For min del så gjør jeg aktivt ting for å distrahere meg selv i slike tider, blir mye netflix, istedenfor å gruble for mye. Men jeg grubler jo litt i blant, jeg også.  : ) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Cyster er vanlige og blir de for store så må de opereres ut. Jeg har operert to ganger, den ene gangen var den 18 (!) cm den andre gangen var den 11 cm. Virker ikke som om de du har er store nok for å opereres ut så du kan slappe av! Ellers vil jeg si at det gikk helt fint for meg, jeg har fortsatt begge eggstokker etter operasjonene. 

Anonymkode: 75610...658

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...