AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #1 Skrevet 30. april 2018 Det er flere år siden sist jeg søkte jobb og jeg har flyttet to ganger siden da. Nå finner jeg ikke igjen mappen min med vitnemål (fra videregående, har ikke høyere utdanning) og attester. Vitnemålet har jeg fått utskrift av fra skolen jeg gikk på, men attestene er det verre med. Den forrige arbeidsgiveren min er konkurs, så jeg kan ikke kontakte dem for å få en ny. Har prøvd å få tak i de øvrige fire, uten hell. Nye sjefer, nye eiere etc. gjør at jeg så langt ikke har lykkes. Hva gjør jeg? Skal på intervju til uka og har blitt bedt om å ta med kopier av vitnemål og attester. Alle attestene mine var "standardattester", typ: XX har vært ansatt i Bedrift YY som stillingstittel i % stilling fra Dato til Dato. Hadde ingen hvor det stod noe mer enn det, så Hva gjør jeg? Jeg har flere referanser og har hørt at det teller mer enn attester (de jeg hadde sa jo ikke noe om hvordan jeg er som arbeidstaker, kun at jeg har jobbet der). Anonymkode: b59ca...ac8
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #2 Skrevet 30. april 2018 Aldri gitt ut attester. Men alltid hatt en kontaktperson der ny arbeidsgiver kan ringe for å forhøre seg. For meg har det vært sjefen på jobben jeg går i fra. Men dette kan også være kollega eller en venn. Anonymkode: e8b6e...c90
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #3 Skrevet 30. april 2018 Du får jo ikke gjort noe med det nå, så du må bare gjøre det beste ut av det. Hvis de spør etter attestene dine, så si at mappen ble borte under flytting, men at de gjerne må ringe referansene dine i stedet. Anonymkode: 93834...0ba
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #4 Skrevet 30. april 2018 Min erfaring: referanser betyr så mye mer attester. Anonymkode: 5612f...ed6 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 30. april 2018 #5 Skrevet 30. april 2018 Ikke tenk på attestene, har du gode referanser og gjør et godt inntrykk, holder det i massevis. Bare forklar situasjonen om de spør. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #6 Skrevet 30. april 2018 Har vært sjef i mange år, aldri bedt om attester. Men referanser må jeg ha. Kommer jo selvfølgelig an på hvilken jobb du søker på da Anonymkode: 3b77f...a57
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #7 Skrevet 30. april 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er flere år siden sist jeg søkte jobb og jeg har flyttet to ganger siden da. Nå finner jeg ikke igjen mappen min med vitnemål (fra videregående, har ikke høyere utdanning) og attester. Vitnemålet har jeg fått utskrift av fra skolen jeg gikk på, men attestene er det verre med. Den forrige arbeidsgiveren min er konkurs, så jeg kan ikke kontakte dem for å få en ny. Har prøvd å få tak i de øvrige fire, uten hell. Nye sjefer, nye eiere etc. gjør at jeg så langt ikke har lykkes. Hva gjør jeg? Skal på intervju til uka og har blitt bedt om å ta med kopier av vitnemål og attester. Alle attestene mine var "standardattester", typ: XX har vært ansatt i Bedrift YY som stillingstittel i % stilling fra Dato til Dato. Hadde ingen hvor det stod noe mer enn det, så Hva gjør jeg? Jeg har flere referanser og har hørt at det teller mer enn attester (de jeg hadde sa jo ikke noe om hvordan jeg er som arbeidstaker, kun at jeg har jobbet der). Anonymkode: b59ca...ac8 Jeg klarte ikke å fremskaffe attester fra den siste jobben min når jeg var på intervju for min nåværende jobb, da han i administrasjonen med ansvaret for å skrive attestene var bortreist. Det gikk helt fint, de ringte til referansene mine og pratet med dem. Du får bare være ærlig og forklare hva som har skjedd (dvs. forrige selskap konkurs og at du ikke får kontakt med tidligere sjefer/nye eiere, osv.) Lykke til Anonymkode: 8ff65...8d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå