SkrueMcKvakk Skrevet 30. april 2018 #1 Skrevet 30. april 2018 (endret) Har snakket mye med venner om dette, men merker jeg trenger flere tanker innspill rundt temaet. Jeg er en mann i 30-årene som nylig er blitt singel etter et fem år langt forhold. Vi var enige om at det ikke fungerte mellom oss, men hun var virkelig drømmedama og jeg er veldig trist over at det ikke fungerte. Ønsker selvsagt nå å bruke noen måneder på å "hente meg inn igjen", men etterhvert vil jeg jo gjerne begynne å date jenter igjen. Jeg fungerer best i forhold, og har gjort det helt siden videregående. Liker å dele livet med et annet menneske og å dele opplevelser sammen med noen jeg er glad i. Problemet er at jeg i løpet av det siste forholdet har blitt ufør, men fungerer relativt normalt i hverdagen. Ønsker ikke å gå for mye i detalj, men utfordringene mine er hjerterelaterte. Jeg vil etterhvert trenge transplantasjon og da vil jeg forhåpentligvis fungere bedre i noen år. Dette er selvsagt noe som jeg ser på som en stor utfordring når jeg etterhvert skal begynne å date igjen. I mitt hode er ufør synonymt med taper eller latskap, og at det lille ordet på fire bokstaver får alle varsellamper til å lyse hos damer når det kommer frem. Grunnen til at jeg er ufør er at helsa er varierende med en del sykehusinnleggelser i løpet av året grunnet rytmeproblemer. Da er det vanskelig å finne en arbeidsgiver som er villig til å være fleksibel, i hvert fall med min utdannelse. Det at jeg neppe blir særlig eldre enn en førti-femti år er jo også problematisk når man dater. Regner med at jenter ser etter menn som vil være sammen livet ut og da er det litt trist at livet ut kanskje er 15-20 år. Uansett, jeg har snakket mye med kamerater og venninner om dette og svarene jeg får er todelte. Noen mener at jentene ikke vil bry seg så mye om at jeg er ufør, men jeg stoler ikke helt på det. Andre mener at så lenge jeg er ærlig vil de forstå det og ta meg for den jeg er. Men min usikkerhet rundt dette gjør til at det blir vanskelig for meg å stole på at noen virkelig vil ta meg for den jeg er. Vi lever jo en tid der man definerer seg selv ut i fra hva man driver med - og da hvilken jobb og utdannelse man har. Jeg har høyere utdanning og har jobbet innenfor det yrket noen år før jeg ble ufør, bare så det er sagt. Nå når jeg ikke kan jobbe lenger har jeg mange hobbyer og driver så smått med frivillig arbeid, men jeg syns ikke dette veier opp for at jeg er ufør. Jeg vet også at jeg har mange kvaliteter som jenter liker - jeg er rolig og ærlig, som regel i veldig godt humør og jeg er flinke til å få jenter til å føle seg avslappet og glade for å nevne noen ting (tidenes selvskryt, æsj). Jeg liker veldig godt å date, og føler meg komfortabel i den settingen, men vil jo ikke føre noen bak lyset heller da det føles urettferdig ovenfor den jeg møter. Tenker i mitt hode at dette med ufør er noe jeg ikke kan nevne på første date. Jeg har noen hobbyer som jeg ser på som en slags jobb (programmering, skriving og musikkproduksjon), men det er ikke lønnet arbeid i den forstand. Ved direkte spørsmål: "Hva jobber du med?" vil jeg jo bli tatt på senga fordi jeg ikke føler det blir riktig å lyve. Mamma lærte meg at ærlighet varer lengst, men når ærligheten tynger meg sånn ned og i mitt hodet stiller meg i et veldig dårlig lys så syns jeg det er fryktelig vanskelig. Hadde dere fått bakoversveis om daten deres nevnte at han var ufør, men at han fungerer ålreit i hverdagen og bruker mye tid på hobbyer? Hvordan ville dere gått frem? Endret 30. april 2018 av SkrueMcKvakk Skrivefeil 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #2 Skrevet 30. april 2018 Ufør i seg selv hadde ikke stoppet meg. Det er mye mer bak et menneske enn uførheten. I ditt tilfelle er det reell påvist fysisk sykdom. Så lenge du ikke er den type ufør-naver som gjør at alle andre uføre blir stigmatistert, sånn som daffer rundt i grå joggebukse med hengeknær og sitter på McDonalds dagen lang fordi han har «sosial angst» så spiller det ingen rolle. Anonymkode: e92bb...c60 2
SkrueMcKvakk Skrevet 30. april 2018 Forfatter #3 Skrevet 30. april 2018 Takk, setter pris på svar! Ja, det gjør vondt at ufør og NAV-er har et sosialt stigma som er helt forferdelig. De få ødelegger for de mange. Jeg står inne for at jeg er ufør og jeg trosset legene og jobbet nok to år lenger enn jeg burde før jeg ble ufør. Godt å høre du mener det "spiller ingen rolle". Håper det er sant. Må vel riste av meg litt usikkerhet og tvil rundt temaet. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #4 Skrevet 30. april 2018 Er det sikkert at du vil dø så ung? En i familien fikk nytt hjerte for noen år siden og har passert 50 med god margin. Er nå så sprek at det ikke er noen grunn til å være ufør, men det er visst mest behagelig. Så lenge du er oppegående, samfunnsorientert og oppdatert på ting ville jeg ikke hatt noe problem med det. Men hvis tiden din gikk med til dataspill og reality-tv hadde vi ikke hatt noe å snakke om og da hadde jeg ikke giddet. Anonymkode: 9d18c...89c 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #5 Skrevet 30. april 2018 Jeg er ufør selv så det at en mann er ufør er ikke noe jeg legger så stor vekt på. Personligheten, vaner, uvaner og hva som er årsak til uførheten er det som jeg legger mest vekt på. Bla matvaner, alkohol, røyking, og holdninger ellers. Jeg tror du vil klare deg bedre enn du tror. Anonymkode: f7636...00b 2
SkrueMcKvakk Skrevet 30. april 2018 Forfatter #6 Skrevet 30. april 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det sikkert at du vil dø så ung? En i familien fikk nytt hjerte for noen år siden og har passert 50 med god margin. Er nå så sprek at det ikke er noen grunn til å være ufør, men det er visst mest behagelig. Så lenge du er oppegående, samfunnsorientert og oppdatert på ting ville jeg ikke hatt noe problem med det. Men hvis tiden din gikk med til dataspill og reality-tv hadde vi ikke hatt noe å snakke om og da hadde jeg ikke giddet. Anonymkode: 9d18c...89c Er forespeilet at den dagen jeg får et nytt hjerte vil det vare i 10-15 år. Det er fordi jeg har en kompleks medfødt hjertefeil og er operert syv ganger fra før. Derfor prøver jeg å holde ut lengst mulig med det hjertet jeg har, men å finne denne balansegangen er ikke så lett. All forskning tilsier at de med min type sykdom som regel dør i den alderen, men håper jo å være unntaket som bekrefter regelen. Det skjer jo mye innen medisin også, så hvem vet? Er oppegående og selv om jeg liker å spille litt Playstation i ny og ne for å koble av så er ikke det en altoppslukende hobby på noen måte. Vokste fra meg den biten i tenårene. Føler meg sånn sett veldig normal og oppegående - og det er dette jeg vil prøve å få frem. Men at jeg er ufør gjør til at jeg hele tiden vil føle at jeg må bevise at jeg er god nok, som ikke er en god følelse å ha i en date-setting eller i et forhold. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ufør selv så det at en mann er ufør er ikke noe jeg legger så stor vekt på. Personligheten, vaner, uvaner og hva som er årsak til uførheten er det som jeg legger mest vekt på. Bla matvaner, alkohol, røyking, og holdninger ellers. Jeg tror du vil klare deg bedre enn du tror. Anonymkode: f7636...00b Dette høres fint ut. Håper jo selvsagt at den jeg er og de verdiene jeg har veier opp for at jeg ikke har helt det A4-livet som "alle andre har". Håper du har rett i at jeg vil klare meg bedre enn det jeg tror. Tror pessimisten i meg har en tendens til å stikke små kjepper i hjulene for meg. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #7 Skrevet 30. april 2018 Jeg hadde ikke blitt skremt av at den delen med ufør, men den delen om at du sier du skal dø ung. Mao: ville foretrukket å ikke vite tidsaspektet fra start. Anonymkode: 5da2c...5f1 3
SkrueMcKvakk Skrevet 30. april 2018 Forfatter #8 Skrevet 30. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke blitt skremt av at den delen med ufør, men den delen om at du sier du skal dø ung. Mao: ville foretrukket å ikke vite tidsaspektet fra start. Anonymkode: 5da2c...5f1 Ser den. Ja, i det store bildet er nok dette med levetiden et større problem en uførheten - men jeg er ikke så bekymret for det kontra dette med at jeg er ufør. Å være ufør gir meg dårligere selvtillit enn det at jeg kanskje ikke blir pensjonist gjør. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #9 Skrevet 30. april 2018 Tror ingen vil reagere på at du er ufør pga hjerteproblematikk, men du kan selvfølgelig treffe på noen som ikke har lyst til å involvere seg med deg fordi de er redd for at du skal bli mye syk. Anonymkode: 74a99...836 1
Ichiko Skrevet 30. april 2018 #10 Skrevet 30. april 2018 Så oppegående som du gir inntrykk av å være, både håper og tror jeg at du møter en jente som kan bli glad i deg som du er. Men jeg skjønner at du er redd for avvisning, når det så ofte framstilles et ideal om å være "vellykket og perfekt", spesielt i det ytre. Jeg tenker at stigmaet rundt uførhet skyldes en oppfatning om at uføre er late og arbeidssky; denne holdningen kommer ofte og høylytt til uttrykk rundt omkring. Sånn sett har du med medfødte hjerteproblemer en "gyldig" grunn for uførheten - det høres kanskje ille ut, men slik tenker mange, for ikke å si de fleste. Uansett ønsker jeg deg det aller beste for hjertet ditt i framtiden, på alle måter. 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #11 Skrevet 30. april 2018 Jeg syns du høres ut som en veldig fin fyr og tror ikke du får noe problem med å få deg dame. At du er ufør hadde ikke betydd noe for meg, det er jo den du er som person som betyr noe. Det med at du sannsynligvis skal dø ung hadde vært vanskeligere for meg å svelge. Jeg velger å tro at jeg kunne levd med det hvis jeg ble forelsket og alt annet føltes riktig, men jeg kan ikke vite det 100% sikkert siden jeg aldri har vært i den situasjonen. Jeg vet ikke hva jeg eventuelt hadde syntes om å få barn med deg. Det er en trist tanke å få barn som sannsynligvis mister pappaen sin mens de fremdeles er tenåringer. Ønsker du deg barn? Anonymkode: a7996...3af 2
SkrueMcKvakk Skrevet 30. april 2018 Forfatter #12 Skrevet 30. april 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ingen vil reagere på at du er ufør pga hjerteproblematikk, men du kan selvfølgelig treffe på noen som ikke har lyst til å involvere seg med deg fordi de er redd for at du skal bli mye syk. Anonymkode: 74a99...836 Ser den, og det er jo en ærlig sak. Når jeg er syk er jeg jo litt avhengig av at den andre er noenlunde frisk og trygg på seg selv og situasjonen. Sånn sett var jeg ekstremt heldig med hun "forrige", men det gikk altså ikke i lengden men av andre grunner enn bare min sykdom. Men det gleder meg at du mener den uføre-biten ikke nødvendigvis står stå sterkt som jeg kanskje har fryktet. 19 minutter siden, Ichiko skrev: Så oppegående som du gir inntrykk av å være, både håper og tror jeg at du møter en jente som kan bli glad i deg som du er. Men jeg skjønner at du er redd for avvisning, når det så ofte framstilles et ideal om å være "vellykket og perfekt", spesielt i det ytre. Jeg tenker at stigmaet rundt uførhet skyldes en oppfatning om at uføre er late og arbeidssky; denne holdningen kommer ofte og høylytt til uttrykk rundt omkring. Sånn sett har du med medfødte hjerteproblemer en "gyldig" grunn for uførheten - det høres kanskje ille ut, men slik tenker mange, for ikke å si de fleste. Uansett ønsker jeg deg det aller beste for hjertet ditt i framtiden, på alle måter. Takk! Ja, føler spesielt de siste 5-10 årene så er dette idealet om at "alt skal være perfekt" blitt ganske tydelig i Norge. Men jeg vet jo innerst inne at det ikke er sånn, men i date-situasjoner vil man gjerne at mest mulig skal klaffe og helst være trygt. Da er det kjipt å dra med seg usikkerhet og utrygghet inn i denne situasjonen. Det at jeg har en "gyldig grunn" for uføreheten og står inne for det tror jeg at jeg skal klare å få frem, men jeg er så usikker på hvordan eg skal gå frem og hvordan jeg skal ordlegge meg rundt det. Jeg ser jo så sykt frisk ut så lenge jeg ikke tar av meg T-skjorta, så det er nok vanskelig for en jente å innse hvordan det faktisk er før det går litt tid. 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns du høres ut som en veldig fin fyr og tror ikke du får noe problem med å få deg dame. At du er ufør hadde ikke betydd noe for meg, det er jo den du er som person som betyr noe. Det med at du sannsynligvis skal dø ung hadde vært vanskeligere for meg å svelge. Jeg velger å tro at jeg kunne levd med det hvis jeg ble forelsket og alt annet føltes riktig, men jeg kan ikke vite det 100% sikkert siden jeg aldri har vært i den situasjonen. Jeg vet ikke hva jeg eventuelt hadde syntes om å få barn med deg. Det er en trist tanke å få barn som sannsynligvis mister pappaen sin mens de fremdeles er tenåringer. Ønsker du deg barn? Anonymkode: a7996...3af At jeg sannsynligvis ikke blir så gammel skjønner jeg er vanskelig å forholde seg til. Mitt håp er jo at de årene vi får sammen er såpass gode at de veier opp for at vi ikke ender opp på gamlehjemmet sammen. Det er jo ikke gitt at noen av oss blir gamle, min holdbarhetsdato er dessverre bare litt kortere enn den alle andre håper den er. Det med barn er jeg mye frem og tilbake på. Var i et forhold for 10 år siden dere barn stod høyt på agendaen og hun ble gravid men mistet barnet tidlig i svangerskapet. Den gang var det veldig tungt, og jeg var veldig klar for å bli pappa. Har mange venner med barn og er onkel til ganske mange og er flink med barn, så det står selvsagt om ikke veldig høyt på agendaen så er det et ønske. Om jeg rekker å være til stede frem til barnet blir ungdom så tror jeg at jeg skal klare å gi de et godt utgangspunkt og gode verdier som veier opp for at jeg ikke får se de vokse til og bli voksne mennesker. Når det er sagt er det ikke et ultimatum for meg å få barn. Hadde trivdes godt med å være sammen med en jente uten å nødvendigvis få barn med henne. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #13 Skrevet 30. april 2018 Jeg synes du virker som en bra og oppegående person etter hvordan du har beskrevet deg her. Men! Da jeg leste at du trives best i forhold så ble jeg litt skeptisk igjen. Personlig hadde jeg ikke gått inn i et forhold med en som vil ha kjæreste bare fordi han trives med det og har det best sånn. Jeg vil være sammen med en som vil være med meg, den jeg er. Ellers burde du være singel en stund og komme over tidligere forhold (med drømmedama), finne ut hvem du er når du er alene, være selvstendig og tenke sjæl. Det har ingenting å si om du er ufør så lenge du gjør det beste ut av situasjonen. Og det gjør du jo. Anonymkode: 681f5...df8 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #14 Skrevet 30. april 2018 Som de andre sier, så er ikke det å være ufør et problem i seg selv. Jeg kunne ha vært sammen med en fyr som deg, men jeg kunne ikke ha vært sammen med en fyr som ikke brukte dagene sine til noe positivt/fornuftig. Det å ha en eller flere hobby(er), og drive med frivillig arbeid er et stort pluss i mine øyne Ønsker deg lykke til! Anonymkode: ef95a...f96
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #15 Skrevet 30. april 2018 3 timer siden, SkrueMcKvakk skrev: Er forespeilet at den dagen jeg får et nytt hjerte vil det vare i 10-15 år. Det er fordi jeg har en kompleks medfødt hjertefeil og er operert syv ganger fra før. Derfor prøver jeg å holde ut lengst mulig med det hjertet jeg har, men å finne denne balansegangen er ikke så lett. All forskning tilsier at de med min type sykdom som regel dør i den alderen, men håper jo å være unntaket som bekrefter regelen. Det skjer jo mye innen medisin også, så hvem vet? Er oppegående og selv om jeg liker å spille litt Playstation i ny og ne for å koble av så er ikke det en altoppslukende hobby på noen måte. Vokste fra meg den biten i tenårene. Føler meg sånn sett veldig normal og oppegående - og det er dette jeg vil prøve å få frem. Men at jeg er ufør gjør til at jeg hele tiden vil føle at jeg må bevise at jeg er god nok, som ikke er en god følelse å ha i en date-setting eller i et forhold. Så leit å høre om sykdommen din. For min del hadde jeg kanskje vært skeptisk til at jeg kunne mistet deg tidlig og av den grunn kanskje holdt avstand. Det at du er ufør hadde betydd mindre fordi du virker som en reflektert og fin fyr. Det er jo helst personen vi forelsker oss i, ikke status eller karriere. Du sier at du er flink med barn er et stort pluss, for i din alder er det fullt mulig at du treffer noen som allerede har barn. De ønsker gjerne en mann som ikke er et barn selv. Men det er lov å spille playstation, altså! Med måte Anonymkode: 9d18c...89c
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #16 Skrevet 30. april 2018 Jeg må ha en mann som har høyskole- eller universitetesutdannelse og helst en ledende stilling. Det handler om at man matcher intellektuelt. Men alle er forskjellig. Anonymkode: 12156...e15
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #17 Skrevet 30. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må ha en mann som har høyskole- eller universitetesutdannelse og helst en ledende stilling. Det handler om at man matcher intellektuelt. Men alle er forskjellig. Anonymkode: 12156...e15 Ts har høyere utdanning og har jobbet innenfor det så lenge han hadde helse til det om du hadde giddet lese HI, men det ble kanskje for intellektuelt krevende? Anonymkode: 5da2c...5f1 10
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #18 Skrevet 30. april 2018 Hvorfor ble det slutt med eksen @SkrueMcKvakk? Anonymkode: e83c1...6cb
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #19 Skrevet 30. april 2018 Det viktigste er at du er ærlig. Du trenger ikke lange ut om hele sykdomshistorien din, men det er greit å fortelle kort hva det går ut på og hvordan det påvirker deg i hverdagen. Så vil det være noen som vil skygge banen fordi du er ufør og/eller er syk, men det er jo det samme. Alle vil ekskludere noen på grunn av all slags ulike grunner, men man må jo fokusere på det som kan bli noe og ikke det aldri ble noe av. Jeg synes du gir et ganske greit inntrykk av deg selv her basert på måten du ordlegger deg, hva du skriver om deg selv etc. Jeg kan ikke tenke meg at du er helt sjanseløs blant det motsatte kjønn. Men dårlig selvtillit og usikkerhet kan være en fallgruve, så pass på at du ikke havner i et dårlig mønster. Anonymkode: 72d87...47e 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #20 Skrevet 30. april 2018 Jeg ville ikke dumpet deg fordi du var ufør. Men det beste er å forholde deg til å fremheve hobbyene og interessene dine når du blir spurt om hva du driver med, og vente med å nevne til lengre ute i relasjonen at du er ufør. Det er desverre mye dømming rundt uføre, at hvis de kan gå å stå så er de liksom snyltere på systemet, og for noen skremmer også sykdom når man ikke kjener personen godt nok til å ha opplevd personen "uten" sykdom nok ganger. Så bli kjent over flere ganger først (5-15 ganger) først så hun ser at du er en helt vanlig person, og hverken noe nav snylter eller så syk at det ville skremt eller ødelagt hverdagen hennes Anonymkode: 7818c...4a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå