Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

bare for å være sikker, man kan ikke få sosialstøtte om man har penger på bsu?

Anonymkode: 620f6...a51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det nei....

Anonymkode: 5eee7...84e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 7bc47...689

AnonymBruker
Skrevet

jaja, får vel sprette bsu. kanskje jeg kan sette noe inn på aksjer og få litt gevinst. når man er så nær bunnen kan man like godt satse

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

jaja, får vel sprette bsu. kanskje jeg kan sette noe inn på aksjer og få litt gevinst. når man er så nær bunnen kan man like godt satse

Det er ikke smart, siden innskudd i aksjer/fond er verdier som må realiseres før du før sosialhjelp. 

Når det kommer til BSU så er det alltid, i prinsippet, en vurderingssak. Det er veldig trist å avbryte BSU-fremtiden til en ung søker som trenger støtte kort tid, mens det i andre tilfeller er vanskelig å forsvare saker hvor søker har store verdier på BSU. Husk bare å minne dem på at de må yte støtte til straffeskatten din neste år om du fremdeles går på sosialstønad da. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Fjompen skrev:

Det er ikke smart, siden innskudd i aksjer/fond er verdier som må realiseres før du før sosialhjelp. 

Når det kommer til BSU så er det alltid, i prinsippet, en vurderingssak. Det er veldig trist å avbryte BSU-fremtiden til en ung søker som trenger støtte kort tid, mens det i andre tilfeller er vanskelig å forsvare saker hvor søker har store verdier på BSU. Husk bare å minne dem på at de må yte støtte til straffeskatten din neste år om du fremdeles går på sosialstønad da. 

Gud forby at et ungt menneske blir gående på sosialhjelp helt til neste år da.

Anonymkode: 1f9b1...63e

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, Fjompen said:

Husk bare å minne dem på at de må yte støtte til straffeskatten din neste år om du fremdeles går på sosialstønad da. 

Dette er bare snakk om noen få måneder. Lang og kjedelig historie, men jeg har vært syk i flere år osv. Alle drømmer om jobb og normalt liv er borte, men det å få seg et eget hus på landet en gang var liksom den siste drømmen.

Fungerer ikke aksjene, så er det  greit. Kan like godt tape alt og leve på sosialestøtte noen måneder, hvordan skal det ha noen positive fordeler for meg å ikke satse? Slik at jeg kan gradvis bruke opp alle sparepengene og ihvertfall ikke ha noe jeg kan investere og som kan gro, og derfor aldri ha en sjanse? Nuvel, jeg blir kanskje ufør, men jeg må fortsatt spare sikkert 2 år for å få tilbake like mye som jeg har på bsu nå, om jeg må bruke opp de pengene. 

Greit å vite det om straffeskatten om ting skulle bli enda verre, ihvertfall

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at det er variabelt, så det lureste er å spørre NAV :)

Skrevet

Når jeg jobbet på sosialkontor og NAV sosialtjenesten krevde vi ikke at søkere avsluttet BSU'en sin.

Men du måtte ta ut det du hadde spart samme år (som du kan ta ut uten å avslutte kontoen) og ikke har videre sparing under tiden hvor du var avhengig av sosialhjelp.

Dette er en skjønnsmessig vurdering, som varierer hos ulike kommuner, så jeg anbefaler deg å spørre. Hvis det er snakk om kortvarig hjelp vil nok sosialtjenesten være mindre strenge i fht. BSU'en også.

• Liker 1
Skrevet

På mitt kontor krever vi uttak av penger som er satt inn i år, men vi krever ikke oppgjør av kontoen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 30.4.2018 den 17.40, AnonymBruker skrev:

Det vurderes individuelt i hver enkelt sak. Økonomisk sosialhjelp er en individuell stønad der hver enkelt sak skal behandles særskilt. 

Der var en bruker som tidligere fant et rundskriv/veiledning om bsu vurdering for sosialkontorets vurderinger. Googler du elelr søker i enldre tråder så finner du link.

Anonymkode: cf440...0e7

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg fått bestemme skulle bsu sprettes, og brukes opp før sosialhjelp. Hvorfor skal staten subsidiere livsopphold til folk med full bsu?? Folk uten bsu må knuse barnas sparegris før de får sosialhjelp. Hvorfor skal da folk med full bsu få sitte på store verdier mens staten betaler livsoppholdet?

Anonymkode: 39611...6d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...