Gå til innhold

Gravid - bf venter på dom og soning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg fant nettopp ut at jeg er gravid, men har ikke bestemt meg for om jeg skal beholde eller ikke. 

Én avgjørende faktor for meg er om kjæresten min vil få mulighet til å være sammen med meg. Han er anmeldt for en hendelse en sen natt på byen, og har fått tilbud om en tilståelsesdom på 5 måneder. 

Dersom vi beholder barnet, og han tar tilståelsesdommen - har han da rett på å få «snike» i soningskøen slik at han får det overstått før barnet blir født? 

Noen som har erfaring med noe lignende? Blir dårlig av tanken på at han skal tilbringe 6mnd av vårt barns første leveår i fengsel...

Anonymkode: 18169...f37

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Fengselskøene i Norge er lange, jeg har kjent flere som ikke har blitt innkalt før 1 -1,5 år etter de ble dømt. Personlig ville jeg aldri ha tilstått, men det kommer jo helt an på hva slags bevis som står mot han og om noen andre har tilstått også.

Anonymkode: fc88c...200

• Liker 2
Skrevet

Om han tilstår og oppfører seg fint, er det ikke en sjans i havet for at han soner hele dommen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, helt vanlig soningskø. Du hopper ikke foran i køen av omstendigheter som deres. Typen dom har heller ingen betydning. Dommen avsies av tingretten, soningen gjennomføres hos Kriminalomsorgen.

For ordens skyld får man ikke et "tilbud om tilståelsesdom på 5 måneder". I så fall er det snakk om et forhåndstilsagn fra påtalemyndigheten om hvilken straff de vil foreslå i begjæringen om tilståelsesdom. Dommeren kan fint gi både mer og mindre enn det. Det blir jo oftere mindre enn mer, selv om det aller vanligste nok er at dommeren legger seg på det påtalemyndigheten ber om. Men du har ingen garanti for at det blir fem måneder.

5 måneder er forøvrig ikke noe du får for småtteri, ref. dette med "en hendelse en sen natt på byen". Høres ikke akkurat ut som en egnet forelder enten han får være hjemme eller ikke. Det må jeg bare få sagt. 

Anonymkode: 8cc5b...d93

• Liker 20
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Fengselskøene i Norge er lange, jeg har kjent flere som ikke har blitt innkalt før 1 -1,5 år etter de ble dømt. Personlig ville jeg aldri ha tilstått, men det kommer jo helt an på hva slags bevis som står mot han og om noen andre har tilstått også.

Han mener selv at anmeldelsen er feil, og det samme mener de han var sammen med den kvelden. Men han vurderer likevel å tilstå for å få en kortere dom og for å få det overstått.. 

Han har da ikke blitt dømt enda, så kjipt å tenke på at vi må først vente på dom og så gjerne ett år før han får sont. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan godt hende han får mindre enn 5 mnd også. Man kan sone med fotlenke hvis man har 4 mnd eller mindre soning. Så sant han har jobb eller studier. Og det at du er gravid kan også være en grunn til å minke straffen, det kommer an på dommeren. 

Tilståelsesak eller ikke, anbefaler han å få seg en advokat. Selv om han blir dømt, så kan advokaten få ned straffen. 

Anonymkode: 9d4a9...bf4

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, prinsessa2282 skrev:

Han mener selv at anmeldelsen er feil, og det samme mener de han var sammen med den kvelden. Men han vurderer likevel å tilstå for å få en kortere dom og for å få det overstått.. 

Han har da ikke blitt dømt enda, så kjipt å tenke på at vi må først vente på dom og så gjerne ett år før han får sont. 

Så det er politiet som har foreslått en tilståelsesdom? Av erfaring er det sjelden politiet får det gjennom. Det er kun et forslag for å få en tilståelse, han kan allikevel bli dømt lenger enn det, og en tilståelse vil ikke nødvendigvis hjelpe. Som sagt kommer dette helt an på hvilke bevis som står mot han. Hvis det f.eks er en verre slåsskamp på fylla så er det ikke uvanlig at én blir dømt, mens den andre ikke gjør det. Da har gjerne den andre tilstått og forklart alt tidlig, og satt den andre i et dårlig lys. Sånne saker er aldri greie, og det er som regel flere sider som ikke kommer frem. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan godt hende han får mindre enn 5 mnd også. Man kan sone med fotlenke hvis man har 4 mnd eller mindre soning. Så sant han har jobb eller studier. Og det at du er gravid kan også være en grunn til å minke straffen, det kommer an på dommeren. 

Tilståelsesak eller ikke, anbefaler han å få seg en advokat. Selv om han blir dømt, så kan advokaten få ned straffen. 

Hvis det er voldsom, kan han ikke sone med fotlenke, nei. Og det er heller ikke alle fylker en kan sone med fotlenke i.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis det er voldsom, kan han ikke sone med fotlenke, nei. Og det er heller ikke alle fylker en kan sone med fotlenke i.

*Voldsdom

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er i prinsippet mulig, men hovedregelen er likevel at man ikke får innvilget fotlenkesoning ved volds- eller seksualforbrytelser. Ved vold mot politiet er det i praksis helt utelukket, men det er meget sjeldent også ved andre voldsforbrytelser. Det står om det blant annet her og er ikke endret siden den gang.

Han kan jo i teorien være griseheldig og få det, det er ikke direkte forbudt, men da må dommeren i tilståelsessaken først gå under påtalemyndighetens forslag og domfelte deretter søke om fotlenkesoning og håpe de gjør unntak fra det som er en uttalt hovedregel. Fotlenkesoning er med andre ord svært lite sannsynlig, særlig når man selv i beste fall allerede pusher firemånedersgrensen. I tillegg er det jo tross alt noe man først får søkt om etter man har fått en dom. Så ikke noe å belage seg på, for å si det pent.

Trådstarter velger nå heldigvis selv hvem hun får barn med, selv om jeg kan mene mitt om å få barn med slike folk. Men fem måneder er ikke garantert, det er bare et forslag, og han må stå i soningskø som andre enten du er gravid eller dere har et lite barn eller ei. Dommeren kan jo alltids ta litt hensyn til det i straffutmålingen, men en voldsforbrytelse som etter påtalemyndighetens syn kvalifiserer for fem måneder ubetinget selv ved tilståelsesdom er såpass alvorlig at man neppe straffer med annet enn ubetinget.

Anonymkode: 8cc5b...d93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg fant nettopp ut at jeg er gravid, men har ikke bestemt meg for om jeg skal beholde eller ikke. 

Én avgjørende faktor for meg er om kjæresten min vil få mulighet til å være sammen med meg. Han er anmeldt for en hendelse en sen natt på byen, og har fått tilbud om en tilståelsesdom på 5 måneder. 

Dersom vi beholder barnet, og han tar tilståelsesdommen - har han da rett på å få «snike» i soningskøen slik at han får det overstått før barnet blir født? 

Noen som har erfaring med noe lignende? Blir dårlig av tanken på at han skal tilbringe 6mnd av vårt barns første leveår i fengsel...

Nei, man har selv ansvar for om man gjør straffbare handlinger, og man er selv ansvarlig for om man velger å få barn og hvem man velger å få de med.

Anonymkode: d5bd9...38c

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Selvfølgelig, så sniker han ikke i køen på grunn av at han har gjort deg gravid. Du må belage deg på at du kan ende opp med å føde alene og gå gjennom barselperioden alene. Har du familie som kan hjelpe deg isåfall? Hva om du blir elendig etter fødsel? Det er nok behagelig med en hjelpende hånd, så det ville jeg undersøkt om du valgt å beholde. 

Å bli anmeldt for en hendelse på byen, vel, det er ikke snakk om småtterier når han faktisk kan ende opp med å få flere måneder i fengsel. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Nei, han må inn til soning når han må, dvs. når det er plass for han i fengselet. En tilståelsesdom med lengde på soningstiden før han møter i retten er tull. Dommeren i retten bestemmer soningslengden, ikke forsvsrer eller politiet. Så hvor lang tid han får bak murene det vet ingen før dommen faller. 

Og en tilståelsesdom er ikke noe man får tilbud om med lengde på soning, enten tilstår man der og da når avhøret etter hendelsen gjøres, og får saken raskt opp i domstolen, eller så tilstår man ikke forholdene og avventer ordinær domsstolsbehandling. 

Så enten uttaler du deg uklart eller så er det noe du virkelig ikke har forstått. Vær og klar over at barnevernet kan komme inn i bildet når far skal sone fengselsstraff.

Anonymkode: c3458...783

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, han har ikke rett til å få fremskynding i soningskø, og må regne med normal innkallelse til soning etter fengslenes kapasitet og rekke i kø. Mer alvorlige lovbrudd blir prioritert. Han kan regne med soning om ca 8 mnd - 1 år, så det vil si at er du gravid nå vil han etter all sannsynlighet ikke være der de første 5 mnd for deg og barnet, eller kanskje de 2 første mnd men så må sone.

Jeg tror at en fengselsdom ikke automatisk gjør en person til et dårlig menneske, men går ut fra at dette er en voldsdom siden du skriver det er etter en natt på byen? Isåfall bør du reflektere litt over om han er egnet som småbarnsfar, eller om han lett kan få sinne og frustrasjonsutbrudd. Det beyr ikke at han må være voldelig mot barnet for at det skal være uforsvarlig, men om han blir frustrert og overlater alt ansvar til deg i sinne, eller kaster ting i veggen og har liten tolmodighet osv.
Generelt bør man ha et stabilt liv og stabile rammer for å sette et barn til verden, og selvom ikke barnet tar så stor skade av å ikke ha en far der de første månende (det vil ikke barnet huske som eldre uansett, i forhold til om barnet hadde vært noen år og forelder plutselig da kom i fengsel)  så vil det skape stor belastning og utrygghet for deg å stå alene i den mest hektiske perioden av det å være mamma. Både rent fysisk, og også mentalt ved å vite at kjæresten din er i fengsel.

Anonymkode: 88d7a...b6d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende han må sone mindre og plutselig slipper han inn kjapt for å sone. Om du tar abort kan du aldri endre det. Husk å tenk nøye igjennom før du tar et valg. Dette barnet er en blanding mellom deg og han. Har aldri hørt at noen har angret på at de beholdt barnet. Har bare hørt at folk angret på at de tok abort og kan plages av det. 

Viste du at i USA så er det mindre og mindre som tar abort. Kanskje de har lært noe som ikke vi har lært? Bare lurer selv og. 

Håper alt ordner seg!

Anonymkode: c51f4...5ad

Skrevet

Du kan ikke ta en avgjørelse på om du skal beholde et barn basert på om barnefaren skal sone i 5 måneder. Det blir for dumt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, The Kitten skrev:

Du kan ikke ta en avgjørelse på om du skal beholde et barn basert på om barnefaren skal sone i 5 måneder. Det blir for dumt.

Det er ikke dette som ene og alene avgjør om vi beholder barnet eller ikke. Men det er én av tinga som bekymrer meg svært mye! 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, The Kitten skrev:

Hvorfor ikke? Jeg vil jo si at et fengselsopphold bør være noe man vurderer før man bestemmer seg for å få barn med en fyr. Ikke nødvendigvis på samme måte som TS gjør, men et fengselsopphold er ikke akkurat en bagatell i mine øyne. 

Anonymkode: c3b0d...31b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Han kan mest sannsynlig sone hjemme. De fleste dømte i Norge soner med fotlenke. Fengsel blir bare brukt i de mest alvorlige sakene, ref ABB osv.

Anonymkode: da2ed...230

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan mest sannsynlig sone hjemme. De fleste dømte i Norge soner med fotlenke. Fengsel blir bare brukt i de mest alvorlige sakene, ref ABB osv.

Anonymkode: da2ed...230

Nei, personer dømt for vold, voldtekt, seksualforbrytelser og drap får ikke sone med fotlenke. Dommen kan heller ikke være over 4 mnd.

Anonymkode: ed121...19e

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...