AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #1 Skrevet 30. april 2018 Jeg er en ung kvinne på 23 år som bestandig ikke har hatt et spesielt godt forhold til to av onklene mine. Kan nevne er på hver sin side av familien, så de har aldri hatt noe kontakt med hverandre og begge to er mellom 50-60 år. Den ene siden av familien så er mammas bror (onkel 1) og familien hans alt av familie, mens på pappa sin side så er broren hans (onkel 2) og familien hans midtpunktet i familien og ingen mulighet til å se resten av storfamilien uten at han er til stede. Jeg ønsker på ingen måte at mamma og pappa skal få et negativt bilde av brødrene deres, men jeg ønsker heller ikke å være i nærheten av dem. Kanskje er det bare noe jeg innbiller meg, men det har alltid vært ubehagelig å være rundt dem noe jeg kan huske godt tilbake til da jeg kom i puberteten. Begge onklene mine stirrer bestandig på meg under familieselskaper eller andre aktiviteter, det kan minne om et sultent blikk og jeg ser vekk siden det er så ubehagelig. Under større festligheter med formelle antrekk har begge to kommet til meg og sagt at jeg ser sexy ut eller at bakdelen min ser fin ut. Dette er selvfølgelig ikke greit, men jeg klarer heller ikke å få meg til å si noe annet enn å nikke og høflig si at jeg må gå og gjøre noe. Det hender også at de klapper meg legg på rumpa når vi sjeldent møtes, men dette får hverken foreldrene mine eller andre i familien med seg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Dette har foregått så altfor mange år og blir bare mer og mer ubehagelig. Jeg ønsker som sagt ikke å endre foreldrene mine sitt syn på brødrene deres eller lage noe som helst drama innad i familien, men når vi som sagt ser hverandre kun 3-5 ganger årlig så er det vanskelig å finne på unnskyldninger til å ikke møte opp til disse familieselskapene. Er det noen som har opplevd lignende eller har noen råd å komme med? Anonymkode: 75ecf...6f9 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #2 Skrevet 30. april 2018 Det der er jo incest fra onklene sin side. Sexy? Greit de kan si du ser fin ut i den kjolen, men å si sexy og å klappe deg på rumpa er jo trakassering ! Anonymkode: 351cc...97e 18
wintergirl Skrevet 30. april 2018 #3 Skrevet 30. april 2018 (endret) Hva skal du ellers gjøre da? Du må få slutt på dette. Skjønner det ikke er lett, men si det rett ut til dem at du ikke finner deg i å bli snakket til på den måten, eller bli klappet på rumpa. Det er så kvalmt det bare kan få blitt. Æsj lissom....... Eller så får du si det til dine foreldre. Tror ikke dem på deg så får du få hjelp av en venninne til å dokumentere hendelsene med opptak på mobil eller noe. Dette skal du ikke akseptere ts. Fuck husfreden ass....dette er bare kvalmt og ekkelt. Endret 30. april 2018 av wintergirl 12
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #4 Skrevet 30. april 2018 Det er veldig spesielt! Jeg hadde ikke synes noe om det og hadde sagt klart og tydelig i fra. Ikke greit! Barn/ungdom enser ofte at noe er "feil". Har opplevd det selv og synes voksne skal ta barn/unge mer på alvor når de prøver å fortelle at noe er feil (selv om barn kanskje ikke sier ting direkte). Da jeg var mindre (8-15år) så reiste vi ofte til en venn av min far som bor et annet sted i Norge. Mine foreldre elsket han + konen og ønsket å tilbringe mye tid med de. Men jeg hatet det fordi jeg følte meg ikke komfortabel i hans nærvær. Jeg forsøkte ofte å si jeg ikke hadde lyst å reise dit og fant på mange unnskyldninger, men turte ikke si direkte hvorfor. Det var liksom alltid noe rart med blikket hans. Og spesielt da jeg ble sånn 11-12 og puberteten startet så stirret han mye. Dere vet slik "ekkel gris - blikk". Lot blikket gli opp og ned. Han var også ofte innom soverommet der jeg sov når jeg sov (f.eks på kvelden eller tidlig morgen. Jeg latet som jeg sov, men følte han bare stod å stirret på meg? For han lagde ikke lyd eller gikk rundt i rommet. Anonymkode: 5f898...ded 9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #5 Skrevet 30. april 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der er jo incest fra onklene sin side. Sexy? Greit de kan si du ser fin ut i den kjolen, men å si sexy og å klappe deg på rumpa er jo trakassering ! Anonymkode: 351cc...97e Vet du hva incest er? Anonymkode: 1e508...927 7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #6 Skrevet 30. april 2018 icest...det er jo en fornærmelse mot de som har blitt faktisk har blitt missbrukt. Hva med å si i fra da, på en pen måte eller litt skarpere om du tror det må til. De prøver på feil måte å gi deg komplimenter, du tror vel ikke begge onklene mener noe seksuelt med det. Isåfall hadde det vært veldig spessielt. Kansje du tolker noen signaler feil her? Anonymkode: 3a999...72f 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #7 Skrevet 30. april 2018 Hadde en filleonkel som gjorde slikt. En gang stengte han seg inne på do med meg for å klå. Jeg kom i puberteten så tidlig som 10 år gammel og han holdt på slik til jeg ble 16. Jeg fortalte ingen om dette før 6 år senere og jeg kunne ønske jeg hadde klart å fortelle pappa dette før. Han pleide å nappe av meg håndkle om jeg skifta på stranda. Han stirret konstant. Kunne si slikt at det var så bra at jeg gikk med baggy klær for han likte å fantasere om hva som fantes under. Tror jeg var 13 da han sa det. En ordentlig onkel så hvordan han var da jeg var 16 og sa at så lenge han var i nærheten skulle han stoppe han andre. Til de gangene han ikke var i nærheten fikk jeg lære noen forsvarsteknikker. Etter jeg var 17 så har jeg ikke hatt mer kontakt med fyren. Jeg har i senere tid sett at alle hans venninner er alenemødre med døtre. Anonymkode: 86a95...46d 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #8 Skrevet 30. april 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: icest...det er jo en fornærmelse mot de som har blitt faktisk har blitt missbrukt. Hva med å si i fra da, på en pen måte eller litt skarpere om du tror det må til. De prøver på feil måte å gi deg komplimenter, du tror vel ikke begge onklene mener noe seksuelt med det. Isåfall hadde det vært veldig spessielt. Kansje du tolker noen signaler feil her? Anonymkode: 3a999...72f Det er incestiøst å si til nær familie at de er sexy og gi komplimenter for rumpa i tillegg til å TA HENNE PÅ RUMPA, det er jo åpenbart seksuelle ladede kommentarer og handlinger. Det er ikke noe å tolke feil her, de er helt klare i sin kommunikasjon. Hvorfor i alle dager vil de eksplisitt si til sin niese at de finner henne seksuelt attraktiv og berøre henne på en seksuell måte?! TS bør si ifra til foreldrene sine. Og ha båndopptaker på seg når hun er i familieselskap. Anonymkode: 092bf...16c 12
Antoinette Skrevet 30. april 2018 #9 Skrevet 30. april 2018 Finnes det noen jenter som IKKE har opplevd ekle onkler???? Velkommen i klubben TS. 7
Ichiko Skrevet 30. april 2018 #10 Skrevet 30. april 2018 22 minutter siden, AnonymBruker said: icest...det er jo en fornærmelse mot de som har blitt faktisk har blitt missbrukt. Hva med å si i fra da, på en pen måte eller litt skarpere om du tror det må til. De prøver på feil måte å gi deg komplimenter, du tror vel ikke begge onklene mener noe seksuelt med det. Isåfall hadde det vært veldig spessielt. Kansje du tolker noen signaler feil her? Anonymkode: 3a999...72f Jeg har vært misbrukt, og jeg opplever ikke trådstarters innlegg som noen fornærmelse i det hele tatt. Det jeg derimot reagerer på er det du skriver i ditt eget innlegg: at TS kanskje feiltolker, at hun skal ta trakasseringen som komplimenter, og om hun ikke liker det, så skal hun si fra "på en pen måte"? Du tar overgripere i forsvar med en slik holdning. TS, det du forteller om, er seksuelle overgrep; og ja, det er form for incest. Mange tror visst at det kun omfatter voldtekt, men også andre seksuelle handlinger er medregnet. 19
Nuwanda2 Skrevet 30. april 2018 #11 Skrevet 30. april 2018 15 minutter siden, Antoinette said: Finnes det noen jenter som IKKE har opplevd ekle onkler???? Velkommen i klubben TS. Jeg! 13
Duckie Skrevet 30. april 2018 #12 Skrevet 30. april 2018 18 minutter siden, Antoinette said: Finnes det noen jenter som IKKE har opplevd ekle onkler???? Velkommen i klubben TS. 2 minutter siden, Nuwanda2 said: Jeg! Og jeg. Dette er da ikke vanlig oppførsel. Du burde ta tak i dette, spør rett ut hva det er de mener når de holder på sånn. Sett de på plass. Om ikke for din egen skyld, for yngre jenter som vil gjennomgå det samme som deg fra disse grisene. 18
Antoinette Skrevet 30. april 2018 #13 Skrevet 30. april 2018 "Ekle onkler" er jo nesten et begrep. Særlig ekkelt ble det når man kom i puberteten og begyte å få pupper...... grøss. Da ble det ekstra jævlig i familieselskapene. Og man turte jo ikke å si noe, man fikk bare beskjed om å være snill og ikke lage oppstyr. Ikke noe som het #metoo da. 3
Leeloo Skrevet 30. april 2018 #14 Skrevet 30. april 2018 1 hour ago, Antoinette said: Finnes det noen jenter som IKKE har opplevd ekle onkler???? Velkommen i klubben TS. Jeg, og mange med meg håper jeg! Jeg kan ikke huske noen kjipe situasjoner med noen av mine onkler/mannlige slektninger, inngiftet eller ekte. Det er virkelig ikke normalt å sikle på såpass nære (og ikke minst unge!) familiemedlemmer. Én ting er nå hva de tenker i sitt stille sinn, men de fleste menn(esker) har såpass antenner at de vet at slikt ikke er helt innafor og holder det for seg selv. Etter alle #metoo saker + dette innlegget (+ mange fler) begynner jeg å lure på om evolusjonen har sporet helt av og vi er på vei tilbake til apene 9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #15 Skrevet 30. april 2018 1 time siden, Ichiko skrev: Jeg har vært misbrukt, og jeg opplever ikke trådstarters innlegg som noen fornærmelse i det hele tatt. Det jeg derimot reagerer på er det du skriver i ditt eget innlegg: at TS kanskje feiltolker, at hun skal ta trakasseringen som komplimenter, og om hun ikke liker det, så skal hun si fra "på en pen måte"? Du tar overgripere i forsvar med en slik holdning. TS, det du forteller om, er seksuelle overgrep; og ja, det er form for incest. Mange tror visst at det kun omfatter voldtekt, men også andre seksuelle handlinger er medregnet. Hun lurer jo selv på om hun innbiller seg det. Hun er 23 år, ikke ett barn. Å hun sier: det hender seg de klapper meg lett på rumpa, å i den settingen mener jeg hun skal si fra (enten på en pen måte siden det er familieselskap eller som jeg ville gjort det selv: si fra skarpere i situasjonen. Ikke bare stå der som ett offer å ta imot. Anonymkode: 3a999...72f 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #16 Skrevet 30. april 2018 Du må faktisk si ifra, uansett hvor ubehagelig det er. Når du får disse kommentarene, er det kun du som kan si ifra at det er uakseptabelt. Hører de ikke på deg, snakker du med foreldrene dine Anonymkode: 74de4...eb7 6
Sphynx Skrevet 30. april 2018 #17 Skrevet 30. april 2018 2 timer siden, Antoinette skrev: Finnes det noen jenter som IKKE har opplevd ekle onkler???? Velkommen i klubben TS. Uuuh. Det er ikke noe som skjer ofte...? Har aldri opplevd noen ekle familimedlemmer -og jeg har rundt 150 i nær slekt. 3
Gjest making.a.mess Skrevet 30. april 2018 #18 Skrevet 30. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva incest er? Anonymkode: 1e508...927 Incest er det ikke. Forbrytelsen ligger forløpig på å være slibrige gamle griser. Ber du dem om å slutte å være slibrige så kommer de bare til å benekte alt. Tenker beste replikken her vil være « hva tror du mamma og pappa vil mene om at du kaller meg sexy og tar på meg?» ikke vent på svar og gå videre. Tenker det setter dem på plass. De vet utmerket at det de gjør er feil og de vet hva dine foreldre vil syntes om dem.
Gjest ti10 Skrevet 30. april 2018 #19 Skrevet 30. april 2018 2 timer siden, Antoinette skrev: Finnes det noen jenter som IKKE har opplevd ekle onkler???? Velkommen i klubben TS. Jeg. Og TS, jeg forstår at du synes det er ubehagelig å skulle si fra, men jeg forstår ikke det argumentet med at du ikke vil endre foreldrene dine sine oppfatninger av brødrene sine. Hvis de går og tror at disse onklene er kjernekarer, så har de jo et helt feil bilde av dem. Jeg synes at du enten kan si fra til foreldrene dine, kanskje på tomannshånd med den av dem du har best forhold til, eller så sier du tydelig fra neste gang en av dem er ubehagelige. For eksempel "Den typen kommentarer er jeg faktisk ikke interessert i!". Og hvis de klapper deg bak, spør du "Hva i helvete er det du holder på med?". Har vært borti slike folk, heldigvis ikke slektninger, og min erfaring er at de må få klar beskjed om at oppførselen ikke er ok. En del av dem tror faktisk at man liker det dersom man ikke sier fra, utrolig nok ...
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #20 Skrevet 30. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde en filleonkel som gjorde slikt. En gang stengte han seg inne på do med meg for å klå. Jeg kom i puberteten så tidlig som 10 år gammel og han holdt på slik til jeg ble 16. Jeg fortalte ingen om dette før 6 år senere og jeg kunne ønske jeg hadde klart å fortelle pappa dette før. Han pleide å nappe av meg håndkle om jeg skifta på stranda. Han stirret konstant. Kunne si slikt at det var så bra at jeg gikk med baggy klær for han likte å fantasere om hva som fantes under. Tror jeg var 13 da han sa det. En ordentlig onkel så hvordan han var da jeg var 16 og sa at så lenge han var i nærheten skulle han stoppe han andre. Til de gangene han ikke var i nærheten fikk jeg lære noen forsvarsteknikker. Etter jeg var 17 så har jeg ikke hatt mer kontakt med fyren. Jeg har i senere tid sett at alle hans venninner er alenemødre med døtre. Anonymkode: 86a95...46d Men så si fra til de damene da! Ikke la ham gjøre det samme og verre mot andre unge jenter vel? Anonymkode: fbc7d...f94 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå