AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #1 Skrevet 30. april 2018 Vi har et gammelt hus med stor hage, en sjeldenhet i vårt område. Her har vi montert flere lekeapparater og har stor tumleplass for våre tre barn som er mellom 4-7 år. Vi begynner å kjenne litt på at hagen flyter over av nabobarn. Igår var det mellom 10-15 barn her på det meste. I tillegg er det jo løping inn å ut på do, forespørsel om vann å drikke, «bisling» (søsteren min bruker ikke jakke, pappa sier hun skal ha jakke ol). Jeg blander meg ikke inn i søskenkonflikter og gir ikke mat, men det er jo et himla mas allikevel. Hvordan sette fornuftige grenser? Har eldste en venn på besøk, og to til kommer, syns jeg det er vanskelig å si nei. Anonymkode: 35998...34a 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #2 Skrevet 30. april 2018 Så lenge barna kommer for å være sammen med mitt barn hadde jeg ikke brydd meg. Hvis de bare kommer for å leke eller ved sin ankomst forstyrrer allerede godt etablert lek, hadde jeg høffelig avvist de og sagt at det ikke passet med besøk nå. Er også forskjell på et barn som blir avvist alene og to barn som blir avvist sammen, men tanke på å holde noen utenfor. Anonymkode: e7384...9b3 16
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #3 Skrevet 30. april 2018 Så lenge de er ute blander jeg meg ikke inn i hvor mange de er. Og de er velkomne til å benytte gjestetoalettet som ligger ved yttergangen (trenger ikke ta av sko osv og gå gjennom halve huset). Har ikke råd til å holde hele nabolaget med mat, så jeg roper inn mine når det er spisetid. De andre får gå hjem hvis de er sultne. Og siden du snakker om «bisling», jeg tror vi kommer fra samme sted 😉 Anonymkode: 3ed21...c1c 5
solmåneogstjerner Skrevet 30. april 2018 #4 Skrevet 30. april 2018 Så lenge det ikke er avtalt med foreldre at barna skal komme (fordi da forventes det jo at du er en slags barnevakt), så ville jeg sagt at de må gå hjem for å gå på do. Siden de er så små så kan de vel ikke ha kommet fra så langt av gårde. Det samme med vann og evt annet. Hvis du vil så kan du jo sette ut noen pappkopper og be dem ta fra utekran (ikke hageslange! Da har du full vannkrig på null komma niks..) Evt kan du sette ut et par plastkarafler. 4
solmåneogstjerner Skrevet 30. april 2018 #5 Skrevet 30. april 2018 Og jeg hadde aldri giddet å si noe om klær osv. Krangler de så kan du sende dem hjem. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #6 Skrevet 30. april 2018 Om de leker fint med dine barn ville jeg strukket meg langt - fin måte å sikre at alle inkluderes på. Sette ut vann og plastglass? Vi sliter litt med eldre barn som tar over lekeapparatene og skviser ut våre og de mindre fra leken. Da bryter jeg inn og sier at trampolinen etc. egentlig er x sin, og at x og vennene også må få være med. Om ikke, så blir de pent nødt til å gå. (Akkurat disse eldre barna, lurer jeg på om jeg etterhvert skal nekte adgang..) Anonymkode: 0aab2...f91 10
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #7 Skrevet 30. april 2018 Hva er "bisling"? Anonymkode: c11bf...48a 15
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #9 Skrevet 30. april 2018 Jeg og samboer bor i et nabolag med kun barnefamilier, og de har tydeligvis vært vant til å leke på plena mi og bruke verandaen bak til rampe for sparkesykler. Vel, etter jeg flyttet inn, har jeg innført nulltoleranse for å oppholde seg rundt på eiendommen min. At barn kan hente leker som har havnet inne i min hage er greit, men ingen skal leke på den eller bruke den som snarvei. De får ikke vært der et minutt en gang, før jeg be dem gå. Du bør lære barna dine å sette grenser. I det øyeblikket de blir flere enn x antall, må de bort fra eiendommen deres. Slik var det i nabolaget jeg vokste opp; i det vi ble flere enn fem, måtte vi flytte leken fra husene til lekeplassen eller skogen. Anonymkode: 04b3e...474 6
Bonusmammaen Skrevet 30. april 2018 #10 Skrevet 30. april 2018 For et deilig sted for barna! Men herlighet.. Jeg skjønner at du synes det blir voldsomt med 10-15 barn! Hva med å lage noen avtaler med foreldrene? I helgene har vi ofte 2-4 på besøk av nabojentene. De er mest på utflukt i hagen, hopper på trampolinen osv. Det holder! De går hjem for å gå på do osv. Jeg orker ikke vaske hver dag, så lat er jeg. Kan godt ha en lillesøster eller bror i blant på besøk, men mange 4åringer kan jeg ikke ha ansvar for. Mine stebarn er 6 og 7. Jeg ville nok satt en maksgrense for hvor mange barn dere har på besøk. For meg så holder det med 4 på vanlig basis. Våre alene er det mye lyd i så jeg hadde blitt smågal hvis det var barnehage i hagen konstant. 7
Gjest N-Nøff Skrevet 30. april 2018 #11 Skrevet 30. april 2018 Hvis det er venner av barna dine som leker der med barna dine, synes jeg du skal gi dem drikke. Det koster deg ikke så mye? Men hvis de derimot hadde vært der og barna dine ikke var tilstede hadde jeg sagt at de fikk finne seg et annet sted å leke.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #12 Skrevet 30. april 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er "bisling"? Anonymkode: c11bf...48a Dialektord for sladring, bl.a i Haugesund. Anonymkode: 3ed21...c1c 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #13 Skrevet 30. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dialektord for sladring, bl.a i Haugesund. Anonymkode: 3ed21...c1c Ok. Takk. Anonymkode: c11bf...48a
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #14 Skrevet 30. april 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har et gammelt hus med stor hage, en sjeldenhet i vårt område. Her har vi montert flere lekeapparater og har stor tumleplass for våre tre barn som er mellom 4-7 år. Vi begynner å kjenne litt på at hagen flyter over av nabobarn. Igår var det mellom 10-15 barn her på det meste. I tillegg er det jo løping inn å ut på do, forespørsel om vann å drikke, «bisling» (søsteren min bruker ikke jakke, pappa sier hun skal ha jakke ol). Jeg blander meg ikke inn i søskenkonflikter og gir ikke mat, men det er jo et himla mas allikevel. Hvordan sette fornuftige grenser? Har eldste en venn på besøk, og to til kommer, syns jeg det er vanskelig å si nei. Anonymkode: 35998...34a Drikke og å gå på do får alle barn gå hjem å gjøre, vi driver ikke en servicebedrift for nabolagets barn. Fritt frem for alle nabobarna til å komme i vår hage er det heller ikke. Det er grenser for gjestfrihet og det er grenser for hva vi vil ha ansvar for i forhold til andres barn. Anonymkode: 0d77d...3e3 8
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #15 Skrevet 30. april 2018 Her var det mange gode innspill. Selvfølgelig er det kjekt med glade barn i hagen. Men mye jobb også. 10 vannglass i går, da løper jeg inn og ut og setter i oppvaskmaskin etterpå. Så har «Pia» slått seg, trøste henne, så må Kari på do, så kastet Pål sand på Per, så må mina på do, så fikk ikke Stine opp porten. Sette seg ned å hvile litt, så roper noen navnet mitt som det gjaldt livet. Går for å se hva det var: «Eli har lyst på is». Sier selvfølgelig nei. Men ja, jeg er glad for at barna koser seg 😅😅 Anonymkode: 35998...34a 6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #16 Skrevet 30. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det mange gode innspill. Selvfølgelig er det kjekt med glade barn i hagen. Men mye jobb også. 10 vannglass i går, da løper jeg inn og ut og setter i oppvaskmaskin etterpå. Så har «Pia» slått seg, trøste henne, så må Kari på do, så kastet Pål sand på Per, så må mina på do, så fikk ikke Stine opp porten. Sette seg ned å hvile litt, så roper noen navnet mitt som det gjaldt livet. Går for å se hva det var: «Eli har lyst på is». Sier selvfølgelig nei. Men ja, jeg er glad for at barna koser seg 😅😅 Anonymkode: 35998...34a Høres ut som du strekker deg rimelig langt, ja. Håper du får lønn i form av glade barn;) Blir det for mye, er det jo ikke så mye annet å gjøre, enn å be dem leke et annet sted. Maksbegrensninger på antall barn, synes jeg ikke noe særlig om, da det lett kan føre til kjedelige situasjoner hvor de mest forsiktige/minst populære vises bort. Anonymkode: 0aab2...f91 9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #17 Skrevet 30. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det mange gode innspill. Selvfølgelig er det kjekt med glade barn i hagen. Men mye jobb også. 10 vannglass i går, da løper jeg inn og ut og setter i oppvaskmaskin etterpå. Så har «Pia» slått seg, trøste henne, så må Kari på do, så kastet Pål sand på Per, så må mina på do, så fikk ikke Stine opp porten. Sette seg ned å hvile litt, så roper noen navnet mitt som det gjaldt livet. Går for å se hva det var: «Eli har lyst på is». Sier selvfølgelig nei. Men ja, jeg er glad for at barna koser seg 😅😅 Anonymkode: 35998...34a Skader andres barn seg i din hage så skal du være oppmerksom på at du kan få millionerstatningskrav mot deg. Et barn som får varige skader etter f.eks. fall på eller fra trampoline eller huske kan bli en dyr affære. 10 og 15 glass i oppvaskmaskinen fra andre barn er både uhørt og ugreit. Anonymkode: 0d77d...3e3 7
Bonusmammaen Skrevet 30. april 2018 #18 Skrevet 30. april 2018 9 minutter siden, Neinøff skrev: Hvis det er venner av barna dine som leker der med barna dine, synes jeg du skal gi dem drikke. Det koster deg ikke så mye? Men hvis de derimot hadde vært der og barna dine ikke var tilstede hadde jeg sagt at de fikk finne seg et annet sted å leke. Ikke enig. Når det er snakk om så mange barn blir det barneburdagstendenser! Man gjør ikke annet enn å passe på at de skal ha det bra, serverer ting, rydder rot, evt må stoppe krangler osv. En gang i blant kunne jeg overlevd, men for min del holder det med 4 jenter. Da har jeg god oversikt og de må gjerne få drikke, is eller noe grillmat. Hvis det er snakk om 15 barn gjør man ikke annet enn å servere hvis man begynner den trenden der. Disse bor 30 sec unna omtrent og alle liker å gå hjem for å gå på do og som regel vil de spise hjemme hos seg selv. Hvis man ikke setter klare grenser vil barn ta for seg å tro dette er et tilbud som er konstant. Skjønner Ts veldig godt. 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #19 Skrevet 30. april 2018 Igjen, takk for gode og kloke svar. Har også tenkt tanken på skader og erstatning. Tror det første jeg skal gjøre er å snakke med di nærmeste foreldrene, deres barn er her mest. Jeg ønsker ikke å ekskludere di svakeste barna. Barna som kommer er i grunnen greie, det er bare det at jeg springer rundt som en ubetalt servitør/stuepike/bhgansatt/vaktmester/aktivitør for andres barn. For å ikke snakkes om hvordan huset, terrassen og hagen slites ned. Anonymkode: 35998...34a 8
Gjest N-Nøff Skrevet 30. april 2018 #20 Skrevet 30. april 2018 36 minutter siden, Bonusmammaen skrev: Ikke enig. Når det er snakk om så mange barn blir det barneburdagstendenser! Man gjør ikke annet enn å passe på at de skal ha det bra, serverer ting, rydder rot, evt må stoppe krangler osv. En gang i blant kunne jeg overlevd, men for min del holder det med 4 jenter. Da har jeg god oversikt og de må gjerne få drikke, is eller noe grillmat. Hvis det er snakk om 15 barn gjør man ikke annet enn å servere hvis man begynner den trenden der. Disse bor 30 sec unna omtrent og alle liker å gå hjem for å gå på do og som regel vil de spise hjemme hos seg selv. Hvis man ikke setter klare grenser vil barn ta for seg å tro dette er et tilbud som er konstant. Skjønner Ts veldig godt. Ja, man skal jo for all del tviholde på vannet sitt. Så rause vi er!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå