Liz_69 Skrevet 23. februar 2005 #1 Skrevet 23. februar 2005 Jeg tror dette kan være nyttig i enkelte fag å sette sammen grupper på tvers av alder. Har noen erfaringer/synspunkter angående aldersblandet undervisning?
Annie78 Skrevet 23. februar 2005 #2 Skrevet 23. februar 2005 Jeg tror dette kan være nyttig i enkelte fag å sette sammen grupper på tvers av alder. Har noen erfaringer/synspunkter angående aldersblandet undervisning? Hvorfor? Og hvilke fag? Det er allerede ofte store forskjeller på nivået innad i klassene, og dersom det ikke blir flere lærere i samme klasse, vil det ofte bli slik at de eldre barna hjelper de yngre i stedet for å få den undervisningen de trenger selv. Mye som skal taes hensyn til.... men jeg synes det er en god ide, bare de rette rammene er tilstede..
Gjest Gjesta Skrevet 23. februar 2005 #3 Skrevet 23. februar 2005 På en skole jeg kjenner til har de blandet første og annen klasse og delt dem i tre deler, de "flinke" de "på midten" og de "som trenger litt ekstra" Jeg er svært lite begeistret for det, de kaller gruppene til og med det jeg skrev over her.........
Varja Skrevet 23. februar 2005 #4 Skrevet 23. februar 2005 Kunne vel kanskje være nyttig for de yngste barna da, som fikk sjansen til å lære det de større lærer. Nytten for de største barna vet jeg ikke helt om jeg ser. Hvertfall ikke uten at noen kommer med noen gode argumenter for hvorfor.
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 23. februar 2005 #5 Skrevet 23. februar 2005 Jeg har i jobbsammenheng besøkt flere skoler der man praktiserer slik såkalt fådelt undervisning. Da har det vært skoler i distriktet som er så små at det ikke gir noen mening i å holde de ulike alderstrinnene fra hverandre. Lærerne jeg har snakket med har nesten bare positive erfaringer med dette. En av fordelene er at elevene får bli kjent med hverandre på tvers av alder, noe som i alminnelig skole er ganske uvanlig. Undervisningen må legges opp slik at den passer alle elevene, og det betyr gjerne at elevene hjelper hverandre mer, samtidig som lærerne må passe på å gi alle like mye oppmerksomhet. Men dette er jo en utfordring også i vanlige klasser, siden lik alder uansett ikke betyr at alle er på likt nivå.
Liz_69 Skrevet 23. februar 2005 Forfatter #6 Skrevet 23. februar 2005 Hvorfor? Og hvilke fag? Det er allerede ofte store forskjeller på nivået innad i klassene, og dersom det ikke blir flere lærere i samme klasse, vil det ofte bli slik at de eldre barna hjelper de yngre i stedet for å få den undervisningen de trenger selv. Nå går sønnen min på en liten skole, bare en klasse på hvert trinn. Likevel har det hittil bare vært aldersblanding i gymtimene. FAU på skolen er pådriver for å få dette til. FAU engasjerte en fagperson for å orientere om erfaringer. Han fortalte at de bl.a. har funnet ut at det som gir minst læring er forelesning (vanlig klasseromsundervisning), mens det som gir mest læringsutbytte er å undervise andre! Derfor er det positivt for eldre elever å hjelpe de yngre! En annen fordel han pekte på er at det blir mindre mobbing fordi elevene blir bedre kjent med hverandre. Det med nivåforskjeller i klassene trakk han også frem, og hevdet at undervisningen tilpasses gjennomsnittet. De flinke kjeder seg, og de dårligste henger etter. Dette må jo være en kjempeutfordring for lærerne! Ved å dele dem i grupper, og ved å la elevene undervise hverandre tror jeg flere kunne får større utbytte av undervisningen. Annie78, jeg er klar over at det at det er for få lærere er et problem. Jeg tror dette kan være nyttig i flere fag, f. eks. matte.
Gjest Xavia Skrevet 23. februar 2005 #7 Skrevet 23. februar 2005 På en skole jeg kjenner til har de blandet første og annen klasse og delt dem i tre deler, de "flinke" de "på midten" og de "som trenger litt ekstra" :o Har de virkelig gjort det??? Det er jo ikke lov å nivådifferensiere på den måten i norsk skole!!! :evil:
Liz_69 Skrevet 23. februar 2005 Forfatter #8 Skrevet 23. februar 2005 Tex skrev: På en skole jeg kjenner til har de blandet første og annen klasse og delt dem i tre deler, de "flinke" de "på midten" og de "som trenger litt ekstra" Har de virkelig gjort det??? Det er jo ikke lov å nivådifferensiere på den måten i norsk skole!!! Ja, dette er ille! Slikt må ikke skje!
Annie78 Skrevet 23. februar 2005 #9 Skrevet 23. februar 2005 Ja, men hva med de flinke elevene,da? Greit nok at de lærer ganske mye ved å undervise andre, det er det ingen tvil om, men de går jo på skole for å lære MER selv?! Jeg er for at det er bra med aldersblanding i enkelte timer, og at dette kan begrense mobbing er jeg og enig i. Men man er i Norge veldig flinke til å ta mest hensyn til de som kan lite, og bare la de flinke seile sin egen sjø... Da blir de flinke fort lei, de trenger utfordringer, og det tror jeg ikke de får nok av om de bare skal hjelpe medelever.... Det som kan være bra, er at de får vise andre hva de kan, men hva da med de som ikke er så flinke? De må da være nødt til å vise de flinkeste hva de ikke kan, og de "svake" elevene har jo absolutt krav på pedagogisk undervisning... Tror det kan være greit i noen tilfeller, men ikke som en regel. Det vil undergrave det at det trengs flere lærere, slik at alle får den undervisningen de har krav på, uten å kjede seg eller ikke forstå noe som helst. Har sett at det kan fungere med elever som hjelper hverandre, men det må være en viss struktur på det... Ble kanskje litt hulter til bulter dette....
Gjest miau Skrevet 23. februar 2005 #10 Skrevet 23. februar 2005 :o Har de virkelig gjort det??? Det er jo ikke lov å nivådifferensiere på den måten i norsk skole!!! :evil: Grunnen til at det gjør det er for den enkeltes elevs beste! Men det å kalle gruppene for det som står over synes jeg er ILLE!
Gjest Xavia Skrevet 23. februar 2005 #11 Skrevet 23. februar 2005 Grunnen til at det gjør det er for den enkeltes elevs beste! Men det å kalle gruppene for det som står over synes jeg er ILLE! Man får i det minste ha vett til å skjule at det er nivådifferensiering man driver med!
Gjest miau Skrevet 23. februar 2005 #12 Skrevet 23. februar 2005 Forresten kan det være nyttig å lese om dette på lærernett eller læreplan(L97).
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #13 Skrevet 24. februar 2005 På en av Osloskolene kaller de nivågruppene sjirraffer, elefanter og krokodiller. Mye bedre enn det Tex hadde hørt i alle fall
Liz_69 Skrevet 24. februar 2005 Forfatter #14 Skrevet 24. februar 2005 Ja, det står litt om dette i L97. Men jeg fant bare en setning... Ang. differensiering så trenger vel ikke å dele barna i de samme gruppene hele tiden? Det bør ikke organiseres slik at ungene kan oppfatte at noen grupper er for de "dårlige", og noen for de "flinke"! Annie 78, jeg mener ikke at de flinke bare skal hjelpe medelevene. Jeg mener at de kan gjøre det også, av og til. Jeg mener heller ikke at aldersblanding skal være hovedregelen. Men jeg tror det kan være nyttig av og til. Hva om f. eks "dårlige" elever kan vise yngre elever hva de kan, og dermed oppleve mestring? Hva om de "flinke" kan få noen timer sammen med elever på høyere klassetrinn, og dermed få større utfordringer? Hva om de urolige elevene kan planlegge aktiviteter i en gymtime? Jeg tror alle i utgangspunktet er flinke til noe, hvis de får utfordringer knyttet til det de er flinke til styrkes selvfølelsen. Jeg har inntrykk av at det på mange skoler er nesten vanntette skott mellom trinnene. Det tror jeg ikke er bra.
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #15 Skrevet 25. februar 2005 :o Har de virkelig gjort det??? Det er jo ikke lov å nivådifferensiere på den måten i norsk skole!!! :evil: Jo, man kan nivådifrensiere, men det skal ikke være faste grupper. Man kan f.eks. over en periode kjøre mattekurs eller lesekurs for de som trenger litt ekstra. Noen kan være kjempegode i noen emner innenfor matte, men streve mer med andre. Aldersblanding er en utfordring for lærerene, men det er også en utfordring å gi tilpasset undervisning i en "vanlig" klasse.
Annie78 Skrevet 26. februar 2005 #16 Skrevet 26. februar 2005 Ja, det står litt om dette i L97. Men jeg fant bare en setning... Ang. differensiering så trenger vel ikke å dele barna i de samme gruppene hele tiden? Det bør ikke organiseres slik at ungene kan oppfatte at noen grupper er for de "dårlige", og noen for de "flinke"! Annie 78, jeg mener ikke at de flinke bare skal hjelpe medelevene. Jeg mener at de kan gjøre det også, av og til. Jeg mener heller ikke at aldersblanding skal være hovedregelen. Men jeg tror det kan være nyttig av og til. Hva om f. eks "dårlige" elever kan vise yngre elever hva de kan, og dermed oppleve mestring? Hva om de "flinke" kan få noen timer sammen med elever på høyere klassetrinn, og dermed få større utfordringer? Hva om de urolige elevene kan planlegge aktiviteter i en gymtime? Jeg tror alle i utgangspunktet er flinke til noe, hvis de får utfordringer knyttet til det de er flinke til styrkes selvfølelsen. Jeg har inntrykk av at det på mange skoler er nesten vanntette skott mellom trinnene. Det tror jeg ikke er bra. Enig med deg. Burde være mye mer mulighet til fleksibilitet i skolen. Er håpløst å legge til rette læring for hver enkelt elev når rammene er så faste.... Men det er vel pengene det kommer an på, og lærerne og ledelsen på skolen. Er ikke noen enkel kabal å legge....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå