AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #1 Skrevet 29. april 2018 Jeg har i flere år, ja vi snakker 4-5 år, kanskje mer, hatt smerter under føttene. Jeg har tøyet ut slik fysioterapeuten har anbefalt, jeg har vært hos fysikalsk medisinsk lege x flere, jeg har kjøpt spesiallagde såler til flere tusen. Jeg har kjøpt fotmassasje ala den de selger på enklere liv, jeg har kjøpt sånn for sirkulasjons stimulerer revitive eller noe, den som drillo har anbefalt, fra enklere liv. Jeg har fått trykkbølge behandling. Ja, jeg føler at jeg har egentlig gjort ALT for å få mindre smerter. Tøying og massasje gir kortvarig effekt, trykkbølge har ikke hatt noe effekt. Såler hadde minimal effekt. Fysikalsk medisiner fant ingenting galt under føttene, men begge gangene jeg fikk time var rett etter en lang ferie. Det siste året har smertene eksplodert. De kommer hver dag, allerede etter et par timer på jobb, eller gåing. På en skala fra 0 til 10, så ligger smertene på 8-9 når de er på det verste. Er det noen som har noen erfaringer rundt ekstreme fot smerter. Da tenker jeg på ting jeg IKKE HAR forsøkt. F.eks. kortison behandling, ev. hva det koster pr gang, og hvordan det hjelper. Noen som er blitt operert for dette. Jeg har snart time hos lege, så jeg vil gjerne ha noen råd fra andre, som jeg kan ta videre med legen. Kun erfaringer med noe som fungerer. Veldig takknemmelig for svar Anonymkode: 72e75...d54
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #2 Skrevet 30. april 2018 Ingen?? Helt fortvilet med smerter for hver minste gåing. TS Anonymkode: 72e75...d54
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #3 Skrevet 30. april 2018 Ville forsøkt kortisonbehandling sjekk ut Apexklinikken om du bor i Oslo-området. De behandler mange med dette med gode resultater Anonymkode: 40973...ccf
jentafralandet Skrevet 30. april 2018 #4 Skrevet 30. april 2018 Hvordan er smerten? Er det i senen under foten, og en krampeaktig smerte?
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #5 Skrevet 30. april 2018 6 minutter siden, jentafralandet skrev: Hvordan er smerten? Er det i senen under foten, og en krampeaktig smerte? Det starter fra "bakken" fra hælen og mot tærne. Både i midten og langs senen som går til stortå. Det begynner med lette trykksmerter til brennende sterkere smerter etter hvert som jeg fortsetter å gå. Det FØLES etterhvert som hele foten er blitt hoven og "putete". Hvis dere skjønner hva jeg mener. Vonde puter nedenfor tærne. Etterhvert (ila timer) så er dette blitt så ille at jeg trenger ikke ha føttene innatt noe, selv om de ligger på en krakk el sofa el noe, så fortsetter jeg med trykk-smerter. Ila dagen så gjør det vondt i anklene (siden jeg går feil), og på slutten av dagen så sitter smertene i hoftene. Jeg vet det ikke er noe galt med hoftene mine. Dette er HVER DAG, men intensitet kan variere utfra om jeg har vært på jobb eller hatt fri. Ts Anonymkode: 72e75...d54
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #6 Skrevet 30. april 2018 Har du blitt vurdert for operasjon? Anonymkode: a0969...363
Gjest økonomifrue Skrevet 30. april 2018 #7 Skrevet 30. april 2018 siden du har prøvd så mye relevant behandling vil kortidoninjeksjon være aktuelt å prøve, evn bli henvist til operasjon mtp spalting av leggmuskulaturen.
jentafralandet Skrevet 30. april 2018 #8 Skrevet 30. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det starter fra "bakken" fra hælen og mot tærne. Både i midten og langs senen som går til stortå. Det begynner med lette trykksmerter til brennende sterkere smerter etter hvert som jeg fortsetter å gå. Det FØLES etterhvert som hele foten er blitt hoven og "putete". Hvis dere skjønner hva jeg mener. Vonde puter nedenfor tærne. Etterhvert (ila timer) så er dette blitt så ille at jeg trenger ikke ha føttene innatt noe, selv om de ligger på en krakk el sofa el noe, så fortsetter jeg med trykk-smerter. Ila dagen så gjør det vondt i anklene (siden jeg går feil), og på slutten av dagen så sitter smertene i hoftene. Jeg vet det ikke er noe galt med hoftene mine. Dette er HVER DAG, men intensitet kan variere utfra om jeg har vært på jobb eller hatt fri. Ts Anonymkode: 72e75...d54 Okei, jeg har samme problemer som deg, bare ikke like ille (syns det høres helt forferdelig ut at du skal gå sånn der). Ankler/knær/hofter og rygg får gjennomgå etter en lang dag. Ser du har prøvd såler og annen behandling, men det eneste som har hjulpet på meg er rett og slett såler og trykkpunktbehandling med ball. Er også avhengig av gode sko. Jeg er plattfot og senen under foten strekkes derfor unaturlig mye. Jeg vet ikke om du har fått en vurdering hos ortoped eller lignende på at du kanskje er plattfot, eller veldig overpronert?
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #9 Skrevet 30. april 2018 Har du fått diagnose på plantar fasciitis? Nå er jeg ingen ekspert, men jeg syns ikke det du beskriver høres helt sånn ut. Blant annt er et typisk symptom på plantar fasciitis at smerten er verst akkurat i det man står opp og setter føttene i gulvet, mens de gradvis blir bedre utover dagen. Men kan komme tilbake ved fysisk aktivitet som løping eller gåing på hardt underlag. Det høres jo også ut som om smerten har forplantet seg under veldig mye av foten, mens ved PF er den gjerne lokalisert akkurat foran hælen. Jeg har dessverre ingen andre råd enn de du har prøvd, men jeg ville kanskje prøvd å få en time hos en spesialist i en periode hvor du faktisk har symptomer. Det høres jo veldig ut som en betennelse, uavhengig av hva den sitter i, og da er det jo ikke noe poeng i å undersøke i perioder hvor betennelsen ikke er til stede. Anonymkode: 98691...227
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #10 Skrevet 30. april 2018 Det har legen tidligere ikke sagt noe om. Problemet er jo at FMR har ikke fanget opp noe. De har også sagt funnene på timen gir kun uttrykk for her og nå situasjon. Da har senen vært normal. Men jeg har også hatt fri dager i forkant av timen. Jeg burde egentlig blitt sjekket rett etter en lang dag. Jeg har derfor ikke blitt vurdert for operasjon. Men som sagt jeg har time snart og ønsker å ta opp alternativer med han. Noen med erfaring med kortison eller operasjon?? Anonymkode: 72e75...d54
ops2 Skrevet 30. april 2018 #11 Skrevet 30. april 2018 Å gå ned i vekt tok bort smertene for meg. Hvis du ikke er overvektig, så er vel ikke det aktuelt. Arbeidsgiver betalte for ortopediske såler. Har du hørt om din arbeidsgiver dekker det?
isbjørnungen Skrevet 30. april 2018 #12 Skrevet 30. april 2018 Etter såpass lang tid uten bedring og med så mye plager ville jeg bedt om henvisning til ortoped. Operasjon er aktuelt for noen, men ikke vellykket i alle tilfeller, og helt klart større risiko enn injeksjoner. Kortisoninjeksjoner virker til å være dokumentert med noe kortvarig effekt. I tillegg er det noen som driver med Botox-injeksjoner, men vet ikke om det gjøres i Norge eller ikke. Har du eller har du hatt smerter i korsrygg eller andre steder, eller er det kun under føttene?
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #13 Skrevet 30. april 2018 12 minutter siden, jentafralandet skrev: Ser du har prøvd såler og annen behandling, men det eneste som har hjulpet på meg er rett og slett såler og trykkpunktbehandling med ball. Er også avhengig av gode sko. Jeg er plattfot og senen under foten strekkes derfor unaturlig mye. Jeg vet ikke om du har fått en vurdering hos ortoped eller lignende på at du kanskje er plattfot, eller veldig overpronert? Ifølge FMR legen er jeg vel kanskje en anelse plattfot. Derfor anbefalte han spesiallagde såler, sånne ortopediske, syns ikke de hjalp noe. Jeg masserer med ball (tennis ball, kanskje en annen kan hjelpe mer) som jeg ruller rundt under føttene. Jeg har en rund pinne som jeg masserer frem og tilbake med foten. Dette gir kortvarig lindring slik at jeg kan fortsette med å jobbe eller gjøre det jeg holder på med uten store smerter. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du fått diagnose på plantar fasciitis? Nå er jeg ingen ekspert, men jeg syns ikke det du beskriver høres helt sånn ut. Blant annt er et typisk symptom på plantar fasciitis at smerten er verst akkurat i det man står opp og setter føttene i gulvet, mens de gradvis blir bedre utover dagen. Men kan komme tilbake ved fysisk aktivitet som løping eller gåing på hardt underlag. Det høres jo også ut som om smerten har forplantet seg under veldig mye av foten, mens ved PF er den gjerne lokalisert akkurat foran hælen. Jeg har dessverre ingen andre råd enn de du har prøvd, men jeg ville kanskje prøvd å få en time hos en spesialist i en periode hvor du faktisk har symptomer. Det høres jo veldig ut som en betennelse, uavhengig av hva den sitter i, og da er det jo ikke noe poeng i å undersøke i perioder hvor betennelsen ikke er til stede. Anonymkode: 98691...227 Fikk den i starten av fastlege, og da hadde jeg litt sånne symptomer som du forteller om. Startet på morgen, bedre utover dagen, og litt mer på ettermiddagen, spesielt etter at jeg har satt meg ned etter lang dag, og skal til å gå igjen. Da merket jeg det. FMR legen fant i hvert fall ingen betennelse da jeg var der, og alt var innenfor normalen, der og da. De smertene har utartet seg til hver. De er faktisk veldige invalidiserende nå. Før jobbet jeg mer enn 100%, min egen jobb, xtra vakter på min arbeidsplass, xtra vakter som ringevikar på arbeidsplass nummer to. Nå er jeg nede på 60% og hvis arbeidsdagene ligger tett inntil hverandre, så rekker jeg ikke å komme meg. Da verker det her og der. Da jeg nå for en stund siden fikk trykksårbehandling hos fysioterapeut, så tok han ultralyd under foten (som FMR legen) og sa da at han kunne ikke se noe betennelse på fascien senen, men den som gikk fra hælen til stortåa hadde betennelse. Da gjelder det å akkurat klaffe med time på betennelses dagen da, det er lettere sagt enn gjort. 6 minutter siden, ops2 skrev: Å gå ned i vekt tok bort smertene for meg. Hvis du ikke er overvektig, så er vel ikke det aktuelt. Arbeidsgiver betalte for ortopediske såler. Har du hørt om din arbeidsgiver dekker det? Jo da, jeg er ikke overstadig overvektig, men har nok litt xtra enn det som er godt for meg. Jeg prøver å trene, og gå mye, men det har begrenset seg litt etter at fotsmertene ble veldige ubehagelige. Jeg har jo allerede kjøpt ortopediske såler på egen hånd, så jeg vet ikke hva arbeidsgiver kan gjøre med dette. TS Anonymkode: 72e75...d54
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #14 Skrevet 30. april 2018 14 minutter siden, isbjørnungen skrev: Etter såpass lang tid uten bedring og med så mye plager ville jeg bedt om henvisning til ortoped. Operasjon er aktuelt for noen, men ikke vellykket i alle tilfeller, og helt klart større risiko enn injeksjoner. Kortisoninjeksjoner virker til å være dokumentert med noe kortvarig effekt. I tillegg er det noen som driver med Botox-injeksjoner, men vet ikke om det gjøres i Norge eller ikke. Har du eller har du hatt smerter i korsrygg eller andre steder, eller er det kun under føttene? Jeg har hatt smerter i andre ledd, som har kommet og gått, men disse plantar fasitt smertene har vart i årevis, men under de andre leddsmertene, så ble de verre og verre. Og nå er det ille, uten at de andre leddene er blitt noe verre. Dvs de er fine. Det hører med at jeg har hatt kroniske smerter de siste 2 årene (hatt to nakkeprolapser) fra tidligere, men alt dette er bedre nå. Men disse PF smertene som startet for ja, 4-5 år siden, ble verre og blitt værende der. Før både operasjon og kortison og Botox ev. så er det viktig å fange opp betennelsen. Anonymkode: 72e75...d54
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #15 Skrevet 30. april 2018 Du må prøve Gaitline, også fra Enklere liv. Jeg har mye problemer med beina, og de forandret hverdagen min helt. Trengte hverken operasjon eller kremer. Anonymkode: 8390e...34e 1
marti Skrevet 5. mars 2023 #16 Skrevet 5. mars 2023 Hei! Veldig gammelt innlegg dette her. Men jeg har gått med samme problem siden 2009 og brukt mye penger på såler og fysioterapeut som ikke har hjulpet. Jeg ba legen om å henvise meg til ortoped etter tips fra en kollega. jeg har da overplanasjon eller hva det nå heter, at ene ankelen vender innover, plattfot kun på det ene beinet og at ene beinet er bitte litt lenger enn det andre. Tok først privat time hos ortopeder som støper såler og de vil at jeg skulle oppsøke han i etasjen under som er mer spesialist. Fikk henvisning av legen til han, han satt meg opp til operasjon med en gang og sa det var plantar faciitt og noe som heter pes calcaneovalgus. Dette er hos noe som heter kase klinikken i Moss. Nå er det 3 uker siden jeg ble operert å føler beinet er mye bedre, har smerter i det andre beinet også men den håper han at jeg klarer å tøye til. Han sendte også søknad til nav og nå skal jeg få støtte til 1-2 par såler og sko i året. operasjonen var veldig enkel hvor de forlenget akillessene. Tok 15 min i lokalbedøvelse og kunne gå på beinet samme dag, da veldig hompete og jeg brukte krykker innimellom de første 4 dagene for å avlaste det andre beinet. Fikk smertestillende så rakk aldri å ha vondt heller, jeg testet meg frem og selvom smertestillende hadde gått ut så gjorde det ikke kjempe vondt men kneet stivnet så jeg måtte ofte tøye meg i gang. håper du har fått hjelp hvis ikke så håper jeg dette hjelper deg jeg har sittet i din posisjon og smertene kom når jeg var 16 og nå er jeg 30 før jeg fikk hjelp med dette, i tillegg så måtte jeg finne hjelpen selv og fikk ikke noe fra lege. Nå håper jeg at jeg kan få ett «normalt» liv og ikke sitte med smerter hver dag jeg kommer hjem fra jobb. 1
Vibeke1 Skrevet 28. februar 2024 #17 Skrevet 28. februar 2024 Marti, hvordan er føttene etter operasjonen? Jeg sliter med det samme og hadde time til operasjon men måtte avlyse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå