Gjest Gjesta Skrevet 23. februar 2005 #1 Skrevet 23. februar 2005 Din favoritt? Jeg liker ikke ostekake, men fikk servert nå sist helg laget på sitron gele..... Noen som har oppskrift? Hva liker du best? skal du ha med eller uten gelelag på toppen?
Dru Skrevet 23. februar 2005 #2 Skrevet 23. februar 2005 Jeg liker best når det er brukt stikkelsbærgele i den. Er noe med fargen det gir i kombinasjon med det faktum at jeg på enkelte punkt aldri blir voksen Grønn mat er gøy, så lenge det ikke er grønnsaker
Gjest gjesta Skrevet 23. februar 2005 #3 Skrevet 23. februar 2005 Jeg liker også stikkelsbærgele på toppen, og vil gjerne ha sitrongele blandet i selve osteblandingen. Har en veldig god oppskrift, så skrik ut hvis du trenger, Tex.
Nella Skrevet 23. februar 2005 #4 Skrevet 23. februar 2005 Jeg bruker denne: 1 pk kornmokjeks 100 g margarin. Knus kjeks, smelt smør. Bland sammen og trykk ut i 26 cm form. 3 dl fløte 1 pk (3 dl) (lett)rømme 1 pk kremost mandarin/ananas (Tine sin) 1 pk sitrongele 2 dl melis (jeg bruker mye mindre da blir den syrligere. Halvparten tenker jeg) Lag gele med halvparten av vannet som beskrevet på pakken. Avkjøl Pisk fløten til krem. Bland rømme og kremosten. HA så i kremen og tilslutt hell i geleen etter at den er godt avkjølt. Du kan ta ripsgele eller anner rød gele mellom kjeksen og ostefyllet. Liker å pynte med diverse frisk frukt oppå jeg. Blir fint mot det lyse
Arkana Skrevet 23. februar 2005 #5 Skrevet 23. februar 2005 Jeg liker ostekake med gelé, men den må være hjemmelaget. Ostekake med kjøpegelé synes jeg ikke smaker særlig godt, kunstig og tam. Her er min favoritt: Ostekake med rips og bringebær 250 g søte kjeks 90 g smeltet smør 12 gelatinplater 500 g kremost ca 1 dl sitronsaft 125 g sukker ca 3 dl vispet kremfløte 250 g frosne rips og bringebær 2 ss sukker, ekstra Bland knust kjeks og smør og fordel i bunnen av en smurt 23 cm springform. Sett kaldt 20 minutter. Legg gelatinen i bløt og smelt i halvparten av sitronsaften. Visp kremosten med sitronsaft og sukker. Vend inn kremfløten og halvparten av gelatinen. Mos bærene med ekstra sukker og press blandingen gjennom en sil. Kast frøene.. Vend inn resten av gelatinen. Legg klatter av osteblandingen i formen og fyll ut åpne felter med bringefær. Marmorer blandingen med en kniv. Sett kaldt 4 timer.
Gjest Gjesta Skrevet 23. februar 2005 #6 Skrevet 23. februar 2005 Takk for svar jenter! Jeg har tenkt å ha ostekrem på toppen av en nøttebunn som er fyllt med sjokolade. Hva kan passe til da syns dere?
Gjest piaf Skrevet 23. februar 2005 #7 Skrevet 23. februar 2005 Jeg foretrekker ostekake uten gelé i det hele tatt. Skal jeg først lage og spise ostekake, skal det være en skikkelig helfet variant av kremost, egg, sukker, presset sitron og ekte vaniljefrø fra stang, og med rømmelokk, der hele greia stekes i ovn før den avkjøles. Kornmokjeks, smør og kanel i bunnen. Og på toppen vil jeg ha masse friske bær, feks jordbær, bringebær og bjørnebær!
Catlin Skrevet 23. februar 2005 #8 Skrevet 23. februar 2005 Her er min ostekake: Bunn: 3/4 pakke mariekjeks 100 g margarin Krem: 1 pakke lettrømme 1 pakke philadelfia (jeg bruker light osten) 1 pakke sitrongele (1/2 væskemengde - avkjølt) 1 pakke kremfløte - piskes til krem og has i til slutt 100 g melis - piskes med krem Pynt: hermetisk mandarin - bruker jeg mest. syrlig og godt
Gjest gjest1 Skrevet 23. februar 2005 #9 Skrevet 23. februar 2005 Her er min ostekake: Bunn: 3/4 pakke mariekjeks 100 g margarin Krem: 1 pakke lettrømme 1 pakke philadelfia (jeg bruker light osten) 1 pakke sitrongele (1/2 væskemengde - avkjølt) 1 pakke kremfløte - piskes til krem og has i til slutt 100 g melis - piskes med krem Pynt: hermetisk mandarin - bruker jeg mest. syrlig og godt Denne bruker jeg også, blir veldig god Men jeg bruker ikke så mye melis, liker ostekake litt syrlig. Og bixit-kjeks i stedet for marie.
Smurfa Skrevet 23. februar 2005 #10 Skrevet 23. februar 2005 Her er min ostekake: Bunn: 3/4 pakke mariekjeks 100 g margarin Krem: 1 pakke lettrømme 1 pakke philadelfia (jeg bruker light osten) 1 pakke sitrongele (1/2 væskemengde - avkjølt) 1 pakke kremfløte - piskes til krem og has i til slutt 100 g melis - piskes med krem Pynt: hermetisk mandarin - bruker jeg mest. syrlig og godt Jeg bytter ut Marie-kjeks med 100 gr Kornmo og 100 g Gjendekjeks. Bytter ut Philadelphiaost med 2 beger(a 100 gr) Tine gourmet ananas/mandarinost. Har begynt å bruke jordbærgele istedetfor sitrongele i kremen. Itillegg lager jeg en pakke gele ekstra(1/2væskemengde-avkjølt) som jeg tømmer på toppen som lokk. Nyydelig!!!
-Fisken- Skrevet 23. februar 2005 #11 Skrevet 23. februar 2005 Jeg liker også stikkelsbærgele på toppen' date=' og vil gjerne ha sitrongele blandet i selve osteblandingen. Har en veldig god oppskrift, så skrik ut hvis du trenger, Tex.[/quote'] Ja takk :D
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #12 Skrevet 24. februar 2005 så skrik ut hvis du trenger' date=' Tex.[/quote'] UT !!
Gjest Espera Skrevet 24. februar 2005 #14 Skrevet 24. februar 2005 Noe som er kjempegodt er å bruke Kirsebærkompott (sånn ferdig i pakke) i stedet for gelelokk, litt annerledes men nam! Ellers dropper jeg ofte gelelokket for å servere ostekaken med en bærsaus. F eks jordbær kjørt med stavmikser sammen med ønsket mengde melis - synes det er godt med litt søtt sammen med frisk og syrlig kake!
Catlin Skrevet 24. februar 2005 #15 Skrevet 24. februar 2005 Mange gode ideer her gitt. Tror jammen jeg må prøve å endre litt på oppskriften neste gang.
Plym Skrevet 24. februar 2005 #16 Skrevet 24. februar 2005 Jeg foretrekker ostekake uten gelé i det hele tatt. Skal jeg først lage og spise ostekake, skal det være en skikkelig helfet variant av kremost, egg, sukker, presset sitron og ekte vaniljefrø fra stang, og med rømmelokk, der hele greia stekes i ovn før den avkjøles. Kornmokjeks, smør og kanel i bunnen. Og på toppen vil jeg ha masse friske bær, feks jordbær, bringebær og bjørnebær! Jeg vil gjerne ha denne oppskriften, jeg. Værsåsnill?
Gjest piaf Skrevet 24. februar 2005 #17 Skrevet 24. februar 2005 Noe som er kjempegodt er å bruke Kirsebærkompott (sånn ferdig i pakke) i stedet for gelelokk, litt annerledes men nam! Ellers dropper jeg ofte gelelokket for å servere ostekaken med en bærsaus. F eks jordbær kjørt med stavmikser sammen med ønsket mengde melis - synes det er godt med litt søtt sammen med frisk og syrlig kake! Kirsebærkompott høres neimen ikke dumt ut, da må det jo bli "cherry cheesecake", som jeg husker å ha smakt i London engang. Veldig godt! Jordbærsaus av frosne bær og melis pleier forresten jeg også å lage til ostekake, det er ikke mye som slår den friske jordbærsmaken. Hvis kaken da serveres stykkevis som dessert, ser det flott ut på tallerkenen (og smaker godt, selvsagt! ) med en ekstra saus i en annen farge, feks av moden mango, honning og litt presset lime kjørt i stavmikser.
Gjest piaf Skrevet 24. februar 2005 #18 Skrevet 24. februar 2005 Jeg vil gjerne ha denne oppskriften, jeg. Værsåsnill? Hehe, mens jeg fantaserer videre om ostekake i et nytt innlegg hadde du altså skrevet dette... Vel, du får vel få det, da. Jeg har funnet den på nettet. Ostekake Bunn: 15 Kornmokjeks 75 g sukker 1 ts kanel 8 ss smeltet smør Kjør det tørre i foodprocessor, bland i smør. Stek i springform ved 175 gr i 10 min. Ostemasse: 700 g naturell gourmetost 150 g sukker frø fra en vaniljestang 2-3 ss sitronsaft 4 egg Kjør ost, sukker, vanilje og sitron i foodprocessor til jevn masse, tilsett eggene ett om gangen. Fordel på bunnen, stek ved 120 gr i 30-50 min, til kaken har konsistens som karamellpudding. Rømmelokk: 5 dl lettrømme 7 ss sukker frø fra en vaniljestang Kjør ingrediensene i foodprocessor på halv styrke, la stå i 30 min, hell forsiktig over ostemassen og stek ved 120 gr i 3-5 min. Avkjøl kaken, og sett i kjøleskapet i minst et døgn (kan fint stå 2-3 dager) slik at den får "sette seg".
Gjest Espera Skrevet 24. februar 2005 #19 Skrevet 24. februar 2005 Eller så lager jeg noen ganger en kjempegod frossen ostekake (osteiskake!) som jeg serverer med varm bjørnebærsaus. DEN er god den!
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #20 Skrevet 24. februar 2005 Ostekake Bunn: 15 Kornmokjeks 75 g sukker 1 ts kanel 8 ss smeltet smør Kjør det tørre i foodprocessor, bland i smør. Stek i springform ved 175 gr i 10 min. Ostemasse: 700 g naturell gourmetost 150 g sukker frø fra en vaniljestang 2-3 ss sitronsaft 4 egg Kjør ost, sukker, vanilje og sitron i foodprocessor til jevn masse, tilsett eggene ett om gangen. Fordel på bunnen, stek ved 120 gr i 30-50 min, til kaken har konsistens som karamellpudding. Rømmelokk: 5 dl lettrømme 7 ss sukker frø fra en vaniljestang Kjør ingrediensene i foodprocessor på halv styrke, la stå i 30 min, hell forsiktig over ostemassen og stek ved 120 gr i 3-5 min. Avkjøl kaken, og sett i kjøleskapet i minst et døgn (kan fint stå 2-3 dager) slik at den får "sette seg". Ser spennende ut. Hvor stor springform (cm) er denne oppskriften beregnet for?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå