AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #1 Skrevet 29. april 2018 Har en nesten ubrukt bunad (sydd ny til meg, brukt to ganger og riktig oppbevart) som jeg skal selge. Har sett litt på Finn for å finne ca pris jeg kan be om for den, men de fleste jeg finner er brukt og eldre enn min. Er en hardangerbunad hvis det har noe å si, komplett pakke. Hvor mye kan jeg legge den ut for? Noen som vet? Anonymkode: eda29...948
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #2 Skrevet 29. april 2018 Jeg solgte en av mine bunader for noe tid siden. Var mange ufordragelige prutere, jeg avviste dem og få dager før 17. Mai kom de hyggelige kjøperne på banen, uten pruting. Du må rett og slett bestemme deg for en pris, stå på krava og ikke akseptere skambud eller folk som tror de kan få kjøpe en skjorte eller en bringeduk. Å selge komplett kommer litt an på om den har standard størrelser og hvem du treffer på. Du kan jo se på hva ny bunad koster og skrive at du vurderer seriøse bud? Anonymkode: 477f9...469 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #3 Skrevet 29. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en nesten ubrukt bunad (sydd ny til meg, brukt to ganger og riktig oppbevart) som jeg skal selge. Har sett litt på Finn for å finne ca pris jeg kan be om for den, men de fleste jeg finner er brukt og eldre enn min. Er en hardangerbunad hvis det har noe å si, komplett pakke. Hvor mye kan jeg legge den ut for? Noen som vet? Anonymkode: eda29...948 Det finnes utallige varianter av hardangerbunaden, så du gir alt for lite opplysninger til at noen kan hjelpe deg. Det er med og uten perlebroderier, og veldig mange andre variasjoner. Med og uten sølv og evt hvilket sølv osv. Men hvis den ble sydd til deg så vet du vel hva den kostet da? Anonymkode: 28221...b31
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #4 Skrevet 29. april 2018 TS her! Takk for svar. Så på andre tråder om det samme at trådstarterne der fikk evig kjeft for å vurdere å selge, så jeg var litt redd for at det kom til å skje her også. Ang bunaden vet jeg egentlig fint lite om den, skal sjekke mer opp i det. Den er ikke skreddersydd til meg, jeg fikk den til konfirmasjon og mamma sydde den opp så den passet noenlunde, men nå er den i korteste laget. Vet ikke hva den kostet men skal spørre. Kikket på nypriser og ser det går fort 40K for en ny hardangerbunad uten sølv, så jeg tenker jeg ikke selger for under 30K. Regner med jeg vil få endel skambud og pruting men heldigvis har jeg ikke noen hast med å få solgt den, så jeg kommer til å stå på krava Vet jo det er litt lite informasjon til å si sikkert, men høres 30 000 realistisk ut? Kan jeg evt be om mer? Er mest "redd" for å be om for lite, hvis jeg setter prisen for høyt er det jo bare å senke den etterhvert hvis ingen er interessert. Men det er jo en knallfin, så godt som ny bunad som jeg er glad i, så jeg vil ikke selge den til mindre enn den er verdt. Anonymkode: eda29...948
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #5 Skrevet 29. april 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her! Takk for svar. Så på andre tråder om det samme at trådstarterne der fikk evig kjeft for å vurdere å selge, så jeg var litt redd for at det kom til å skje her også. Ang bunaden vet jeg egentlig fint lite om den, skal sjekke mer opp i det. Den er ikke skreddersydd til meg, jeg fikk den til konfirmasjon og mamma sydde den opp så den passet noenlunde, men nå er den i korteste laget. Vet ikke hva den kostet men skal spørre. Kikket på nypriser og ser det går fort 40K for en ny hardangerbunad uten sølv, så jeg tenker jeg ikke selger for under 30K. Regner med jeg vil få endel skambud og pruting men heldigvis har jeg ikke noen hast med å få solgt den, så jeg kommer til å stå på krava Vet jo det er litt lite informasjon til å si sikkert, men høres 30 000 realistisk ut? Kan jeg evt be om mer? Er mest "redd" for å be om for lite, hvis jeg setter prisen for høyt er det jo bare å senke den etterhvert hvis ingen er interessert. Men det er jo en knallfin, så godt som ny bunad som jeg er glad i, så jeg vil ikke selge den til mindre enn den er verdt. Anonymkode: eda29...948 Personlig så hadde jeg aldri betalt 30.000 - 40.000 for en brukt hardangerbunad. 20-000 - 25.000 ja, men ikke 30-40K. Men du gir ganske lite info her. Er det skjorte, bringklut, belte, forkle med osv? Anonymkode: a5581...03a 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #6 Skrevet 29. april 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig så hadde jeg aldri betalt 30.000 - 40.000 for en brukt hardangerbunad. 20-000 - 25.000 ja, men ikke 30-40K. Men du gir ganske lite info her. Er det skjorte, bringklut, belte, forkle med osv? Anonymkode: a5581...03a Alt er med. Sølv også. Derfor jeg tenker 30K, bunadene jeg så på Finn til 20-25K er enten gamle/ødelagte, eller ikke komplette. Min er så god som ny og klar til bruk. Anonymkode: eda29...948
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #7 Skrevet 29. april 2018 Kan jeg spørre hvorfor du vil selge en bunad du er glad i? Tror du kommer til å angre dypt på det valget. Anonymkode: 4b3d5...c2e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #8 Skrevet 29. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvorfor du vil selge en bunad du er glad i? Tror du kommer til å angre dypt på det valget. Anonymkode: 4b3d5...c2e Jeg er for lang for den og bruker den ikke. Kunne trengt pengene så klart, men jeg synes også det er leit å bare ha den hengende i skapet. Mannen er høy også, så eventuelle barn kommer nok til å bli like høy som meg eller høyere Anonymkode: eda29...948
lalaB Skrevet 29. april 2018 #9 Skrevet 29. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er for lang for den og bruker den ikke. Kunne trengt pengene så klart, men jeg synes også det er leit å bare ha den hengende i skapet. Mannen er høy også, så eventuelle barn kommer nok til å bli like høy som meg eller høyere Anonymkode: eda29...948 Jeg er ikke samme som du siterte, men er det ikke noe å gå på i lengden? Kan den ikke sys om i alle kanter for å få den til passe?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #10 Skrevet 29. april 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er for lang for den og bruker den ikke. Kunne trengt pengene så klart, men jeg synes også det er leit å bare ha den hengende i skapet. Mannen er høy også, så eventuelle barn kommer nok til å bli like høy som meg eller høyere Anonymkode: eda29...948 Du skriver at den ble sydd opp. Da kan den også legges ned Anonymkode: 4b3d5...c2e 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #11 Skrevet 29. april 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er for lang for den og bruker den ikke. Kunne trengt pengene så klart, men jeg synes også det er leit å bare ha den hengende i skapet. Mannen er høy også, så eventuelle barn kommer nok til å bli like høy som meg eller høyere Anonymkode: eda29...948 De aller feste bunader har en kant på innsiden som kan legges ned. På min bunad er den kanten ihvertfall 15 cm lang Anonymkode: fd90d...7bf
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #12 Skrevet 29. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De aller feste bunader har en kant på innsiden som kan legges ned. På min bunad er den kanten ihvertfall 15 cm lang Anonymkode: fd90d...7bf Bunader blir vanligvis laget for å kunne reguleres mye både på lengden og vidden. Hvem som opprinnelig har sydd en bunad er også avgjørende for om noen vil kjøpe den videre/brukt. Er den "hjemmesydd" av en hobbysiåyerske så vil den automatisk falle i pris på bruktmarkedet. http://norskebunader.no/nb/product/915/2023/hardangerbunad Der starter Hardangerbunadene på 21 500, i tillegg kommer sølv til minimum kr 5 300 (røflig regnet) og sko til ca 1200 kroner.. å tro at noen vil være villig til å betale 30 000 og mer for en hanrdangerbunad vil jeg da påstå er å ta veldig optimistisk i. Er der kape med, vil jo dette trekke prisen opp en tusenlapp eller vel det. Og før hylekoret på forumet stemmer i og hever sine røster, en av mine bunader kommer fra Norskebunader og både søm og stoffkvalitet er prima vare. Det samme gjelder festdrakten min fra Sparkjøp og de to andre bunadene mine, en sydd av familien og en av skredder. Selvfølgelig du kan legge ut bunaden til 30 000 og vente til dagene før 17. Mai og se hva du får av tilbud. Min erfaring er at etter 17. Mai så er ingen interessert i brukte bunader. Anonymkode: 477f9...469 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #13 Skrevet 29. april 2018 Jeg solgte nettopp min Rogalandsbunad. Hele pakka kostet ca 34 000kr for fire år siden, kun brukt to ganger. Sydd av norskebunader. Jeg la den ut for 30 000kr og godtok et bud på 28 000kr. Syns du heller skal legge deg litt for høyt enn litt for lavt. Det er synd å selge noe så fint til mindre enn det er verdt Anonymkode: f8276...f16 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #14 Skrevet 30. april 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er for lang for den og bruker den ikke. Kunne trengt pengene så klart, men jeg synes også det er leit å bare ha den hengende i skapet. Mannen er høy også, så eventuelle barn kommer nok til å bli like høy som meg eller høyere Anonymkode: eda29...948 Hvis det bare er det, så er det vel enkelt å løse. Legg den ned, eller skift ut bare stakken. Hvordan du enn snur og vender på det, så vil du tape masse penger på å selge den, så jeg ville tatt en runde ekstra i tenkeboksen var jeg deg. Og når det gjelder det med barn, så må jeg overrasket konstatere at min datter er ferdig utvokst flere cm lavere enn meg, og hun har en veldig høy far, så det der er ikke nødvendigvis gitt heller! Men for å svare på spørsmålet om pris: Jeg ville sett litt på hva tilsvarende bunad koster ny, og hva sølvet koster nytt, og tatt utgangspunkt i halv pris. Det er mulig sølvet er mer lettsolgt enn selve bunaden, men det er litt sent på året nå for folk som er på jakt etter sølv til konfirmasjonsbunader, så det er mulig det lønner seg å vente til neste vår? Når det gjelder selve bunaden må jo en kjøper av en brukt bunad regne med kostnader til skredder/tilpasning, så det vil jo begrense hva folk er villig til å gi. Anonymkode: 4ff19...412 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #15 Skrevet 30. april 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg solgte nettopp min Rogalandsbunad. Hele pakka kostet ca 34 000kr for fire år siden, kun brukt to ganger. Sydd av norskebunader. Jeg la den ut for 30 000kr og godtok et bud på 28 000kr. Syns du heller skal legge deg litt for høyt enn litt for lavt. Det er synd å selge noe så fint til mindre enn det er verdt Anonymkode: f8276...f16 det høres ut som du har hatt griseflaks. Det er ikke vanlig å få solgt noe brukt for nesten full pris. Jeg er litt nysgjerrig på om du informerte i annonsneteksten om at den var fra norskebunader, eller hva du selv hadde gitt som nypris? Anonymkode: 4ff19...412 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #16 Skrevet 30. april 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: det høres ut som du har hatt griseflaks. Det er ikke vanlig å få solgt noe brukt for nesten full pris. Jeg er litt nysgjerrig på om du informerte i annonsneteksten om at den var fra norskebunader, eller hva du selv hadde gitt som nypris? Anonymkode: 4ff19...412 Kjøper spurte hvor den var fra og da sa jeg naturligvis at den var fra norskebunader. Nyprisen var ikke nevnt, men det er lett å finne ut ved å gå på norskebunader og jeg hadde selvsagt opplyst om det hvis jeg ble spurt. Anonymkode: f8276...f16
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #17 Skrevet 30. april 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg solgte nettopp min Rogalandsbunad. Hele pakka kostet ca 34 000kr for fire år siden, kun brukt to ganger. Sydd av norskebunader. Jeg la den ut for 30 000kr og godtok et bud på 28 000kr. Syns du heller skal legge deg litt for høyt enn litt for lavt. Det er synd å selge noe så fint til mindre enn det er verdt Anonymkode: f8276...f16 TS her! Takk for dette. Prøver meg nok heller litt for høyt enn for lavt ja - ser jo fort om jeg får solgt den eller ikke. Som du sier er det jo bare å godta et lavere bud hvis ikke. Ellers takk for engasjement, men bunaden er faktisk for kort. Hovedgrunnen er imidlertid at jeg ikke bruker den, selv ikke på 17. mai og lignende. Trenger pengene mer enn jeg trenger en bunad hengende i skapet. Venter også heller til neste vår som en sa enn å selge den billig eller i deler. Anonymkode: eda29...948 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #18 Skrevet 30. april 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her! Takk for dette. Prøver meg nok heller litt for høyt enn for lavt ja - ser jo fort om jeg får solgt den eller ikke. Som du sier er det jo bare å godta et lavere bud hvis ikke. Ellers takk for engasjement, men bunaden er faktisk for kort. Hovedgrunnen er imidlertid at jeg ikke bruker den, selv ikke på 17. mai og lignende. Trenger pengene mer enn jeg trenger en bunad hengende i skapet. Venter også heller til neste vår som en sa enn å selge den billig eller i deler. Anonymkode: eda29...948 Lykke til med salget Siden det ikke er viktig å få pengene akkurat nå er det jo bare å la annonsen ligge ute til noen er villig til å gi prisen du vil ha. Anonymkode: f8276...f16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå