Gå til innhold

fibriomyalgi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, kan sikkert lese meg fram til det, men er litt lat i dag og håpet at noen med erfaring kunne forklare. Men takk for linken

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Betyr det, sånn satt på spissen, at enhver som klager over "vondter" kan få denne diagnosen?

Det foregår jo på samme måte som når en lege stiller enhver diagnose, han går etter symptomer. Nå opplever alle mennesker sin sykdom forskjellig og noen kan kanskje mangle symptomer som andre igjen har, men et visst mønster vil det jo uansett være.

Det jeg lurer på er hvordan diagnosen egentlig stilles? Hvis blodprøver og røntgen ikke viser noe, altså?

Det de først må gjøre er å utelukke andre sykdommer som kan gi de samme symptomene, ved blodprøver og røngten blandt annet.

Når disse er utelukket ser de på sykehistoria og symptomene,ofte av en reumatolog. Reumatologen er jo utdannet innen reumatiske lidelser og vet godt hva han skal se etter.

Om det finnes noen der ute som har klart å "fake" på seg en fibromyalgidiagnose burde de strengt tatt få en Oscar synes jeg.

Skrevet

Må si meg enig i at fibromyalgi er en temmelig vag diagnose...

Mamma har fått diagnose: gikt, reumatisme, fibromyalgi, generell syting, innbildning etc

Hun har prøvd å nå frem til leger, uten å bli tatt på alvor, får bare piller med masse bivirkninger.

Homeopati, som hjalp litt, men ikke helt

Varmebasseng, massasje, soneterapi, forskjellige naturprodukter, blodtypedietten.

Det var gjennom den siste at hun begynnte å merke resultater, men må gå ganske ekstremt til verks. Hun tåler ikke melk, hvetemel, rødt kjøtt, kål og en del andre grønnsaker. Svin er rett og slett gift for henne, så også det meste som inneholder alkohol.

Jeg har arvet mange av hennes symptomer, og blitt blåst bort av legene siden sju års alderen.

Siste året begynnte føttene mine å streike, jeg fikk presset legen til å innse at dette ikke var normalt og ble sendt til fysiologisk poliklinikk: Diagnose: hypermobil fører til feilbelastning. Såle under føttene gjør underverker, på smerter i hele kroppen!

Går også på Osteopatisk behandling, fordi jeg har overspennte muskler, pga hypermobilitet, og får massert, vridd og knekt hele kroppen. Og smerte helvetet er redusert til det halve. Trener kampsport, og vurderer å begynne med yoga, rett og slett for å tøye, strekke og styrke kroppen der jeg trenger det.

Prøver å mote meg opp til å teste matinntoleranse...

Jeg sier ikke at det er dette som feiler dere, men ikke undervurder maten dere spiser! Særlig fordi vi dytter i oss så mye syntetiske stoffer. Det skader ikke å sjekke matintoleranse, og noen av dere har kanskje allerede gjort det.

Kroppsholdning kan også ha mye å si. Siden kroppen henger sammen, blir en skjevhet til en kjedereaksjon. Grunnen til smerter her og der er dermed vanskelig å plassere/finne. Vanskelig å se at man har vondt i ryggen fordi føttene begynner å bli plattfot...

Skrevet

Hos meg er matallergi sjekka ut, og tåler alt bortsett fra store doser melk.

Og en ting er smertene man har,men det er jo flere symptomer enn smerte de legger til grunn for diagnosen.

Har selv tenkt på osteopati siden jeg har hørt mye bra om det og yoga skal også være kjempefin trening.

Skrevet
Ja' date=' kan sikkert lese meg fram til det, men er litt lat i dag og håpet at noen med erfaring kunne forklare. Men takk for linken[/quote'] Legen foretar en sjekk der han undersøker 18 punkter på kroppen som er ekstra følsomme hos de med fibromyalgi. Disse kalles tender points. "Fordi grunnlaget er så vagt, har noen personer vanskelig med å se på fibromyalgi som en reell sykdom. Dette gjør det enda vanskeligere å leve med fibromyalgi." dette er et sitat fra lommelegen.no. Så til dere som mener at dette ikke er en sykdom,men heller et resultat av latskap etc: ta å les litt om dette før dere uttaler dere så sikkert om dette. Det er på grunn av dere at mange med sykdommen ikke klarer å leve så best de kan. Nettopp fordi de ikke blir trodd...tenk om dere var i samme situasjon....og sist men ikke minst, vis respekt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...