AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #1 Skrevet 29. april 2018 Jeg har egentlig 18 feriedager igjen i år, men begynner i ny jobb i august. Hva skjer med de resterende feriedagene, blir det bare utbetalt i feriepenger neste år? Det vil bli umulig å ta ut ferie før jeg slutter, det er konstant underbemanning og overtid der jeg jobber, så det er også grunnen til at jeg slutter. Jeg har allerede bestilt en ferietur i august, den blir jeg vel trukket for i lønn av den nye jobben så det er litt kjedelig. Noen som vet? Anonymkode: fe14f...6aa
Gjest Overrasket Skrevet 29. april 2018 #2 Skrevet 29. april 2018 Hvis du ikke kan bruke dagene, bør de utbetales med siste ordinære lønning i gammel jobb.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #3 Skrevet 29. april 2018 Du får feriepenger som vanlig. Hva trodde du? at feriedagene fra gammeljobb kunne bli overført til nye arbeidsplassen? Anonymkode: 9a848...674 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #4 Skrevet 29. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du får feriepenger som vanlig. Hva trodde du? at feriedagene fra gammeljobb kunne bli overført til nye arbeidsplassen? Anonymkode: 9a848...674 Eh, jeg vet jo ikke det så da spør jeg her? Hvorfor er du så jævla frekk? Ta deg sammen! Er ikke alle som kan alt om arbeidslivet vettu. Anonymkode: fe14f...6aa 7
Ullvott Skrevet 29. april 2018 #5 Skrevet 29. april 2018 Du har rett til å ta ut full ferie når du starter i en jobb før 30. september i følge ferieloven. Siden de færreste av oss får betalt ferie, kan du trygt ta ut ferie etter at du bytter jobb. Selvsagt trekkes du i lønn for denne ferien, men det skal du jo kompenseres for med de feriepengene du har spart opp fra i fjor. 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #6 Skrevet 29. april 2018 De fleste steder må man søke om utbetaling av restferie. Så snakk med lønningskontoret. Anonymkode: ea75f...f12
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #7 Skrevet 29. april 2018 Jeg sluttet i høst med ca 1 uke ferie til gode. Fikk utbetalt lønn for en ekstra uke med siste lønnen. Kan være greit å sende en e-post til lønnsavdelingen og høre hvordan de gjør de på din jobb 😊 Anonymkode: 12ba8...5e8
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #8 Skrevet 29. april 2018 5 minutter siden, Ullvott skrev: Du har rett til å ta ut full ferie når du starter i en jobb før 30. september i følge ferieloven. Siden de færreste av oss får betalt ferie, kan du trygt ta ut ferie etter at du bytter jobb. Selvsagt trekkes du i lønn for denne ferien, men det skal du jo kompenseres for med de feriepengene du har spart opp fra i fjor. Takk for et konstruktivt svar. Jeg regnet med at det var noe sånt, skal sende mail til de som jobber på lønnskontoret i morgen! Har ikke jobbet så lenge i arbeidslivet så tenkte det var greit å høre her først. Anonymkode: fe14f...6aa
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #9 Skrevet 30. april 2018 Hos oss får man ingenting, det er tid og penger tapt. Anonymkode: c9027...027
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #10 Skrevet 30. april 2018 Hvis du går fra en stilling i staten til en annen, blir de overført. Normalt sett skal du enten avvikle ferien eller få utbetalt feriepengene. Jeg ble pålagt å avvikle ferien før jeg sluttet (selv om det var januar...). Ellers har arbeidsgiver ansvar for at du får ferien du har krav på iht loven. Dette gjelder også ny arbeidsgiver, hvis du ikke har avviket ferie hos gammel arbeidsgiver. Anonymkode: 4dd2a...8ff
Gjest Papirblomst Skrevet 30. april 2018 #11 Skrevet 30. april 2018 (endret) 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har egentlig 18 feriedager igjen i år, men begynner i ny jobb i august. Hva skjer med de resterende feriedagene, blir det bare utbetalt i feriepenger neste år? Det vil bli umulig å ta ut ferie før jeg slutter, det er konstant underbemanning og overtid der jeg jobber, så det er også grunnen til at jeg slutter. Jeg har allerede bestilt en ferietur i august, den blir jeg vel trukket for i lønn av den nye jobben så det er litt kjedelig. Noen som vet? Anonymkode: fe14f...6aa Hvis du har fast månedslønn er et mest vanlige å få utbetalt feriepenger i juni. Samtidig blir det foretatt et ferietrekk, altså trekk for ferien for hele året. (jeg forutsetter at du har 5 uke ferie - 25 arbeidsdager) Hvis du slutter etter at du har blitt trukket, så skal du ha tilbakebetalt for det antall dager ferie du ikke har avviklet. Slutter du før du har blitt trukket, vil du tilsvarende bli trukket for den ferien du har avviklet. Ferie du avvikler på ny arbeidsplass vil selvsagt bli trukket, men denne har du allerede fått feriepenger for av nåværende arbeidsgiver. De skal dekke opp ferietrekket, uansett hvilken arbeidsgiver du avvikler ferien hos. Så dette blir samme regnestykke uavhengig av hvor du jobber når du tar ferien. Det du må følge med på er altså om du er trukket for flere feriedager enn du har avviklet når du får sluttoppgjøret ditt. Har du blitt trukket for 25 dager, men kun brukt 7, skal du ha betalt for 18 dager. Har du brukt 7 dager, men ikke blitt trukket for noen feriedager, skal du trekkes for 7 dager i sluttoppgjøret. (antall dager her er brukt som eksempel, men prinsippet blir det samme) Endret 30. april 2018 av Papirblomst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå