Gå til innhold

Kan noen slap me out of it? Ang venninne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

takk til dere som gidder svare. Skal prøve å holde det kort. Min aller beste venn er super når vi er sammen alene eller med andre. Vi har alltid hatt det kjempefint sammen og ler og koser oss. Problemet er når vi ikke henger. Vi kaller begge hverandre for bestevenn, og jeg vet jeg gjør alt for henne. Likevel kjennes det ikke slik ut omvendt.

Hun bor litt utenfor storbyen og har barn og jeg bor midt i sentrum, så jeg drar ofte ut til henne. Siden det er litt avstand så blir det ca en gang i uka, eller annenhver uke, men da overnatter jeg ofte. 

Jeg føler hun hele tiden setter meg i andre rekke og forteller andre folk nyheter først. For et år siden ble hun gravid for første gang. Da hadde hun sagt det til noen andre først. Hun skrev det på melding til meg. Når hun ble gravid for andre gang fikk jeg vite det etter en annen perifer venninne, fordi hun følte denne andre venninnen hadde mer peiling på graviditet enn meg. Jeg sliter med å bli gravid så det var et uheldig stikk. Når hun skulle gifte seg så skrev hun en melding og sa det og når jeg prøvde å ringe tok hun den ikke og ringte eller ikke opp igjen. Hun skrev i korte trekk på melding bare hvordan det gikk seg til.

Rett før jul skulle hun og mannen flytte, og jeg var klar for å hjelpe, men hun tok ikke imot min hjelp. Jeg fikk heller ikke komme på besøk før hele familien hennes og hans hadde vært der og noen av vennene deres. Føler meg så tilsidesatt og at jeg bryr meg mer om henne enn hun gjør med meg. Det kan godt være en av dere bare må fortelle meg at dette er dumme tanker og jeg må skjerpe meg. Jeg er bare så lei av å føle jeg ‘maser’ og at hun ikke svarer meg skikkelig når jeg spør. Når ting skjer i mitt liv så forteller jeg henne alt først, og hun er veldig ‘sjalu’ av seg, hun vil ha meg for seg selv og maser på at jeg skal gjøre ditt og datt for henne. Jeg gjør jo alt med glede. Er det ikke slik med bestevenner at man forteller hverandre ‘Alt’ og fortest mulig? Når vi er sammen er det slik, men ikke utenom det. Hun er alltid gira på at jeg skal komme på besøk ellers.

Anonymkode: 17134...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jenter kan være vanskelig å forholde seg til, syntes jeg. Jeg er jo selv kvinne, men har alltid syntes det har vært vanskelig med kvinner, så jeg har alltid hatt de faste gode venninnene rundt meg. Og har egentlig aldri opplevd noe særlig av det du skriver om her, foruten en barndomsvenninne av meg, vi sier vi er bestevenner, men prater og henger veldig sjeldent etter at hun fikk barn og hus. Men jeg har aldri opplevd at hun er sånn som din venninne, uavhengig om jeg har kunnskap om graviditet eller ikke. Jeg har ofte blitt satt først i rekka der, uavhengig om vi har hengt på lenge eller ikke. Så det er noe man IKKE burde føle på, i ett vennskap. 

Hvis det er sant som du sier, at hun er sjalu, vil jeg nesten tro at hun gjør alt dette med vilje? For å sidesette deg, og få deg til å føle deg litt "shitty". Mye mulig dette ikke blir gjort bevisst at hun, men jeg hadde blitt såra og lei meg i din situasjon, hvis jeg følte mer og mer på at jeg var i ett enveiskjørt vennskap. Du burde sette deg ned å prate ordentlig med hun om dette her, er det noen andre tegn eller "varsellamper" som har lyst opp hos deg når det gjelder hun? Og til slutt, ikke gjør henne noen bjørnetjenester lengre, så ser du til slutt hvor du virkelig har hun. Muligheten for at dette egentlig er en two-faced-bitch som bare utnytter deg, kan være stor. Uavhengig om langvarig vennskap eller ikke . 

Anonymkode: 7ca17...829

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når vestevenninnen får mann, barn, hus, sivgerfamilie og egen familie å holde styr på så blir det jo sånn at bestevenninnen fra unkarsdagene rykker litt nedover på listen over dem som har behov for å høre om oppdateringer aller først.

Er det mulig at du legger litt mye i vennskapet? At du stille ønsker og håper at hun skal gjøre sånn og slik, men det skjer ikke og da blir du såret.

Begrens innsatsen din litt tenker jeg. Ikke kast alt annet til sides og spring hver gang hun vil. Lev ditt eget liv og fokuser på det som er viktig for deg og dine akkurat nå. 

Anonymkode: 54e0f...75c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når bestevenninnen får mann, barn, hus, svigerfamilie og egen familie å holde styr på så blir det jo sånn at bestevenninnen fra unkarsdagene rykker litt nedover på listen over dem som har behov for å høre om oppdateringer aller først.

Er det mulig at du legger litt mye i vennskapet? At du stille ønsker og håper at hun skal gjøre sånn og slik, men det skjer ikke og da blir du såret.

Begrens innsatsen din litt tenker jeg. Ikke kast alt annet til sides og spring hver gang hun vil. Lev ditt eget liv og fokuser på det som er viktig for deg og dine akkurat nå. 

*bestevenninnnen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar:) vi har kjent hverandre siden vi var 15, hun flyttet til mitt nabolag. Jeg ‘tok henne inn’ og vi har vært veldig knyttet siden det. Nå har mesteparten av vennene mine flyttet til andre plasser, så er bare hun her igjen og en annen venninne. Men la oss kalle henne Kari, Kari har mange venninner fra den første plassen hun bodde. Så hun har holdt kontakten der også, og har aldri bodd noen annen plass enn i området her. 

Når vi er med hverandre er det helt fantastisk og vi ler oss i hjel og kan snakke om alt. Det er bare så kjipt den tiden imellom vi møtes. Føler ikke hun nødvendigvis prøver å være stygg, men hun kan kanskje virke manipulerende... jeg er så redd jeg ikke snart blir gravid, redd hun skal skli fra meg da:( hun er veldig åpen med meg vet jeg, forteller meg ting om hvor dårlig det går med henne og mannen. Så jeg vet hun kan betro seg til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Når vestevenninnen får mann, barn, hus, sivgerfamilie og egen familie å holde styr på så blir det jo sånn at bestevenninnen fra unkarsdagene rykker litt nedover på listen over dem som har behov for å høre om oppdateringer aller først.

Er helt enig i at familien kommer først. Men jeg er den nærmeste venninna i følge henne, men så kan hun si ting til 2-3 venninner før meg.. men når jeg har på tullete måte påpekt ‘hei fikk Randi vite det før meg!’ Så sier hun ofte ‘ja Randi skulle innom så sa det bare da’ eller ‘ja jeg måtte fortelle det til  Rebekka vet du siden hun kan så mye om det’. Med huset også så fikk jeg ingen invitasjon om å se det, så jeg spurte en uke etter innflytting om jeg kunne ta en liten tur innom (for å ikke mase og være den som står å klorer på døra), men da fikk jeg beskjed om at så mange ansre skulle komme den uka så jeg måtte komme senere. Jeg vet med sikkerhet at når jeg har flytta osv så har hun nærmest rent ned døra, og hun ‘krever alltid’ å komme først, være med meg lengre hvis jeg må gå litt tidlig en dag osv. Jeg bryr meg ingenting om at hun er sånn som vil være først for jeg føler meg satt pris på da, men skulle ønske jeg slapp å stå på pinne for henne og ikke få noe tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun sier en ting og gjør noe annet, du er ei hun bruker og du kjøper skiten hun sier.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, O.G.

men hvorfor vil hun være så mye med meg ellers da? Det er det jeg ikke forstår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bryr meg ingenting om at hun er sånn som vil være først for jeg føler meg satt pris på da, men skulle ønske jeg slapp å stå på pinne for henne og ikke få noe tilbake

Du føler deg satt pris på når du lar henne være først til å se noe du har kjøpt eller høre noe du har opplevd. Og hun gir deg ikke det samme tilbake. hun har et annet område hvor hun føler seg sett og verdsatt. 

Når det gjelder å stå på pinne: Er det sånn at du ønsker å slippe så slutter du jo bare å alltid stå på pinne for henne. Du mener du ikke får noe tilbake for denne ståingen på pinnen, så hvorfor står du der da? Er det håpet om at plutselig en dag så skal hun se at du alltid er der for henne og sette pris på deg?

Jeg mistenker dere har helt ulikt verdsettelses språk (også kalt kjærlighetsspråk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 hours ago, AnonymBruker said:

Du føler deg satt pris på når du lar henne være først til å se noe du har kjøpt eller høre noe du har opplevd. Og hun gir deg ikke det samme tilbake. hun har et annet område hvor hun føler seg sett og verdsatt. 

Når det gjelder å stå på pinne: Er det sånn at du ønsker å slippe så slutter du jo bare å alltid stå på pinne for henne. Du mener du ikke får noe tilbake for denne ståingen på pinnen, så hvorfor står du der da? Er det håpet om at plutselig en dag så skal hun se at du alltid er der for henne og sette pris på deg?

Jeg mistenker dere har helt ulikt verdsettelses språk (også kalt kjærlighetsspråk).

Tusen takk! Det var interessant. Faktisk har jeg hørt om dette kjærlighetsspråket før, hun har fortalt meg om det når hun klager over mannen og sier de er så forskjellige der. Skal faktisk spørre henne hva hun tenker om det i vennskapet vårt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...