nallemaja Skrevet 23. februar 2005 #1 Skrevet 23. februar 2005 skal søke om yrkesrettet attføring hos aetat, og lurer på om noen vet om hvor vanskelig/lett det er å få en slik søknad innvilget når jeg ikke enda har fått noen diagnose, men legen kan bekrefte at jeg har så store plager at det reduserer arbeisevnen samt at jeg skal på ny utredning hos spesialist. muligens fibriomyalgi.
metteflette Skrevet 23. februar 2005 #2 Skrevet 23. februar 2005 Jeg er selv på yrkesrettet attføring. Dette å få godkjent attføring tror jeg avhenger veldig mye av hvilken saksbehandler du får og om du har lagt noen planer på forhånd hva du vil gjøre. Jeg hadde allerede fått plass ved studier når jeg fikk det godkjent.
Nina69 Skrevet 23. februar 2005 #3 Skrevet 23. februar 2005 Jeg har vært på attføring i 3 år, og er nå ferdig attført. Det tok lang tid å få søknaden gjennom, men - jeg følte ikke det var vanskelig. Jeg selv hadde en diagnose, men var ikke ferdig utredet, men fikk allikevel innvilget søknaden. Ønsker deg lykke til - og håper du tar de riktige valgene når du setter opp handlingsplan! Det er viktig, for du må velge riktig for resten av livet
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #4 Skrevet 23. februar 2005 hva går den handlingsplanen ut på? må man legge planer selv ut fra egne ønsker/behob eller må man velge mellom forskjellige tilbud man får fra saksbehandler? Hva om man velger kursing og arbeidstrening for et nytt yrke hvis det viser seg at man ikke har helse til å greie seg i dette yrket heller, selv om man trodde dette i utgangspunktet? forresten, jeg er nallemaja, glemte å logge meg på
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #5 Skrevet 23. februar 2005 Lite ute av tråden, men hva er yrkesrettet attføring?
Miracl3 Skrevet 23. februar 2005 #6 Skrevet 23. februar 2005 Lite ute av tråden' date=' men hva er yrkesrettet attføring?[/quote'] Yrkesrettet attføring er noe du kan søke om dersom du av sykdom, skade eller lyte ikke kan utføre den jobben du har. Du søker trygdekontoret, og etterpå ser Aetat på om du oppfyller kravene. Attføring er en slags omskolering hvor du kan gå på skole, eller få arbeidserfaring på et annet felt en det feltet hvor du ikke kan jobbe.
Miracl3 Skrevet 23. februar 2005 #7 Skrevet 23. februar 2005 hva går den handlingsplanen ut på? må man legge planer selv ut fra egne ønsker/behob eller må man velge mellom forskjellige tilbud man får fra saksbehandler? Hva om man velger kursing og arbeidstrening for et nytt yrke hvis det viser seg at man ikke har helse til å greie seg i dette yrket heller, selv om man trodde dette i utgangspunktet? forresten, jeg er nallemaja, glemte å logge meg på Handlingsplanen velger du utifra egne ønsker og begrensninger. Selvsagt må saksbehandleren din godkjenne planen. Handlingsplanen kan innebære arbeidstrening, kurs eller skole. For å få skole må du etter de nyeste reglene være over 26 år, og skolegang dekkes maks tre år. Når du skal velge handlingsplan vil det være lønnsomt å undersøke om dette er noe du kan klare i forhold til dine begrensninger. Dersom du syntes dette er vansklig finnes det egne rådgivere på Aetat som kan hjelpe til med yrkesveiledning. Attføring kan være vansklig å få, men dersom du har en godkjenning fra lege burde det ikke være umulig. Lykke til, fortell gjerne hvordan det går. Klem
camilla26 Skrevet 23. februar 2005 #8 Skrevet 23. februar 2005 har hørt om mange som har fått avslag fordi dem ikke har fått stilt en diagnose enda. men lykke til. jeg har leddgikt, hadde ingen problemer med å få den innvilget. Har sikkert mye med saksbehandleren å gjøre også. dem gjør mye forskjell. hvis en lege på sykehuset hjelper deg, tror jeg nok det er lettere.
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #9 Skrevet 24. februar 2005 fikk legeerklæring i dag. Han skrev at han syns jeg har stort pågangsmot og smittende humør for å "bekrefte" at jeg ikke prøver å lure meg unna ansvar og arbeid på noen måte, og han anbefalte sterkt at jeg burde få yrkesrettet attføring! ble rent imponert jeg! Håper aetat er enige nå da! ps.nallemaja igjen her... får melding på epost når det kommer svar her, så da glemmer jeg å logge meg på før jeg har begynt å svare. skal prøve å skjerpe meg :oops:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå